Crimă în raionul Florești. O femeie a fost ucisă cu sânge rece

Ieri dimineață o femeie în vârstă de 50 de ani, originară din Soroca a fost omorâtă cu cruzime. Potrivit informațiilor, oamenii legii au depistat cadavrul femeii în adiacentul localității, în apropiere de calea ferată.

Pe suprafața cadavrului au fost depistate multiple plăgi provocate de un obiect ascuțit, în regiunea gâtului și toracelui.

La scurt timp a fost identificată persoana care ar fi comis infracțiunea. Acesta s-a dovedit a fi un locuitor al aceluiași sat, în vârstă de 51 de ani, care anterior a fost judecat pentru diverse infracțiuni.

Din declarațiile bărbatului, femeia a consumat împreună cu el băuturi alcoolice, între ei s-a iscat o ceartă. În timpul conflictului aceasta l-ar fi numit cu diverse cuvinte necenzurate. În consecință bărbatul i-a aplicat mai multe lovituri cu un obiect ascuțit confecționat artizanal. Ulterior bărbatul a încercat să ascundă obiectul infracțiunii, aruncându-l într-o grădină din preajma gospodăriei sale, unde a fost depistat de anchetatori.

Pe acest caz a fost inițiată o anchetă conform art.145 al.1 Cod Penal, iar suspectul a fost reținut pentru 72 de ore.

El riscă pedeapsă cu închisoare de la 10 la 15 ani.

sursa: publika.md

Tupeu rusesc: După ce Moscova a lăsat Transnistria fără gaz, Zaharova acuză Chișinăul pentru criza energetică din regiune

Purtătoarea de cuvânt a ministerului rus de externe, Maria Zaharova, acuză Chișinăul că a blocat livrările de energie electrică către Transnistria și vorbește despre practici „neo-naziste” ale autorităților din Republica Moldova. Chișinăul a arătat însă în repetate rânduri că s-a oferit să ajute Tiraspolul după ce Gazprom a tăiat gazele, însă autoritățile din Transnistria au refuzat orice ajutor. Între timp, sute de mii de oameni îngheață de frig în case, după ce livrările de gaze rusești către Transnistria au încetat la începutul anului, scrie digi24.ro.

Purtătoarea de cuvânt a ministerului rus de externe, Maria Zaharova, a declarat la radio Sputnik că blocarea de către Moldova a livrărilor de energie electrică către Transnistria este o batjocură la adresa locuitorilor din stânga Nistrului. „Acest lucru se întâmplă cu întregul set de instrumente neo-naziste, atunci când intimidarea și hărțuirea încep pe baza naționalității, a factorilor socio-culturali. Se utilizează întregul arsenal, întreaga trusă de instrumente, deoarece vorbim despre o aplicare absolut nelimitată, permisivă a întregii game a ceea ce ar fi trebuit să se scufunde în uitare. De la hărțuirea bazată pe limbaj până la deconectarea de la resursele vitale. Aceasta este bătaie de joc în adevăratul sens al cuvântului”, a declarat Maria Zaharova la radio Sputnik, potrivit agenției TASS. Agenția de presă de stat rusă TASS mai scrie că livrările de gaze către Moldova au fost sistate la începutul lunii ianuarie, ca urmare a interzicerii tranzitului de gaze rusești prin Ucraina și a refuzului Chișinăului de a plăti o datorie pentru combustibilul consumat, pe care Rusia o estimează la 709 milioane de dolari.

Liderul de la Tiraspol acuză Chișinăul că minte

Declarațiile Mariei Zaharova sunt în concordanță cu ale autorităților de la Tiraspol, care a aruncat vina pentru criza energetică tot pe Republica Moldova. Autoproclamatul lider de la Tiraspol, Vadim Krasnoselski, a negat că autoritățile de la Chișinău și-au oferit sprijinul pentru regiunea transnistreană, în contextul crizei energetice provocate de sistarea livrărilor de gaze naturale din Rusia. „Este acum o informație potrivit căreia Moldova ar vrea să ne ajute și noi refuzăm. Este o minciună, nicio propunere către președintele regiunii transnistrene din partea Moldovei sau altor țări nu au fost. Să ne arate măcar o scrisoare unde mi s-au adresat cu propunerea de a ne oferi ajutor”, a spus Vadim Krasnoselski într-un mesaj video pe Telegram, potrivit TV8.md.

Chișinăul s-a oferit să ajute

Purtătorul de cuvânt al guvernului de la Chișinău l-a contrazis însă pe liderul separatist transnistrean și a prezentat la postul de televiziune moldovenesc TV8 un document oficial prin care Chișinăul a înștiințat Tiraspolul, mai precis pe ministrul de externe din Transnistria, Vitalie Ignatiev, despre disponibilitatea de a ajuta regiunea. „Este o scrisoare în limba rusă emisă pe data de 11 decembrie. Prin scrisoare, Chișinăul se adresează Tiraspolului și amabil îi vorbește despre căutarea de soluții comune pentru oamenii de pe malul stâng și drept, inclusiv cooperarea cu partenerii internaționali. A fost și un răspuns la această scrisoare peste câteva zile, pe data de 16 decembrie pe mai multe pagini, semnată de domnul Ignatiev, unde se spune printre altele despre amestecul în treburile interne… cu alte cuvinte, se refuză orice colaborare. O scrisoare prin care se oferă ajutor a fost ridiculizată, cu alte cuvinte”, a declarat Daniel Vodă, purtătorul de cuvânt al guvernului de la Chișinău, potrivit sursei citate. De asemenea, la începutul acestui an, companiile moldovenești Moldovagaz și Energocom au anunțat că sunt dispuse să ajute Tiraspoltransgaz să cumpere gaze de pe orice platformă europeană, pe baza condițiilor de piață, pentru a asigura locuitorii din stânga Nistrului cu resurse energetice. Președintele interimar al Moldovagaz, Vadim Ceban, a declarat că Tiraspoltransgaz a refuzat însă ajutorul Chișinăului. Într-un răspuns trimis pe 2 ianuarie, autoritățile transnistrene au respins oferta, susținând că aceasta ar implica achiziționarea de gaze la prețuri „mai mari și instabile”. Tiraspolul a mai declarat că se așteaptă ca Gazprom să reia livrările de gaze conform contractului care expiră în 2026, potrivit agenției de presă IPN.md. 

Sute de mii de oameni din Transnistria se confruntă cu o iarnă grea, fără încălzire, după ce regiunea a rămas fără gazele furnizate de Gazprom. Transnistria primea gaz rusesc via Ucraina de decenii, folosindu-l pentru a genera electricitate din care o parte era apoi vândută restului Republicii Moldova, care îşi asigura astfel 80% din consum. 72.000 de gospodării au rămas fără gaze, iar 1.500 de blocuri de locuit nu au încălzire şi apă caldă din cauza încetării livrărilor de la Gazprom, conform autorităţilor locale. Centrala de la Cuciurgan a trecut la producţia de curent electric pe bază de cărbune, însă, începând cu 3 ianuarie au loc zilnic deconectări „în evantai” din cauză că producţia este depăşită de consumul de energie electrică.

16 gospodării din mediul rural, susținute financiar în cadrul unui program de eficiență energetică

Centrul Național pentru Energie Durabilă (CNED) anunță începerea procesului de alocare a stimulentelor financiare pentru primele 16 case individuale care au fost selectate în cadrul Produsului de finanțare „Eficiența Energetică a caselor individuale din gospodării rurale cu grad de vulnerabilitate energetică extremă”, decizia cu privire la finanțarea măsurilor de eficiență energetică fiind aprobată de membrii Comitetului de finanțare și risc al CNED, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Aceste gospodării au beneficiat de rapoarte de audit energetic, care le-au permis să solicite finanțarea lucrărilor de eficiență energetică prin Programul FEERM. Suportul financiar acordat de CNED constituie 95% din valoarea totală eligibilă a investiției, iar contribuția beneficiarului reprezentă 5%. Rapoartele de audit energetic au fost elaborate cu sprijinul GIZ Moldova, în cadrul proiectului „Eficiență Energetică și Energii Regenerabile în Republica Moldova (E4M)”.Valoarea totală a stimulentelor financiare alocate este de circa 5,7 milioane lei, iar aceasta include:

  • 3 milione lei sub formă de granturi din bugetul FEERM2.7 milioane lei alocații financiare din fondul de reducere a vulnerabilității energetice 

  • Cu ajutorul acestor surse financiare, beneficiarii vor putea implementa soluții eficiente pentru îmbunătățirea performanței energetice a locuințelor lor. Printre măsurile incluse se numără instalarea centralelor termice pe bază de biocombustibili solizi, izolația termică a pereților exteriori, acoperișului și subsolului locuinței, dar și modernizarea sau instalarea unui sistem de încălzire a apei menajere. De asemenea, vor putea îmbunătăți sau moderniza sistemul de iluminat, înlocuind ușile și ferestrele exterioare și, totodată, moderniza sistemele de încălzire, contribuind astfel la creșterea confortului și reducerii consumului energetic anual cu până la 50%, în dependență de lucrările selectate.Ca urmare a aprobării de către Comitetul de finanțare și risc (CFR) a măsurilor de eficiență energetică ce urmează a fi finanțate, vor fi semnate contracte de finanțare cu primii beneficiari și lansată licitația de contractare a lucrărilor de construcții.În urma aprobării măsurilor de eficiență energetică de către Comitetul de Finanțare și Risc (CFR), urmează semnarea contractelor de finanțare cu primii beneficiari și inițierea licitației pentru contractarea lucrărilor de construcții. Această inițiativă vine ca un sprijin substanțial pentru persoanele și familiile care se confruntă cu condiții de viață dificile în zonele rurale, având în vedere impactul extrem al sărăciei energetice asupra sănătății și bunăstării lor. Scopul acestei alocări este de a îmbunătăți eficiența energetică a locuințelor, reducând costurile energetice și contribuind la crearea unor condiții mai bune pentru traiul cotidian al beneficiarilor.Este o prioritate pentru CNED ca aceste sprijinuri financiare să aducă îmbunătățiri reale și vizibile, creând astfel premisele unei vieți mai bune și mai sustenabile pentru cetățenii vulnerabili.Fondul pentru Eficiență Energetică în sectorul Rezidențial (FEERM) este un program național, cu un buget de 1,4 miliarde de lei, destinat finanțări proiectelor de reabilitare energetică a locuințelor din Republica Moldova. Programul susține atât blocurile multietajate, cât și gospodăriile individuale, vizând îmbunătățirea eficienței energetice și reducerea emisiilor de carbon din sectorul energetic.Centrul Național pentru Energie Durabilă (CNED) este instituția publică din subordinea Ministerului Energiei care are misiunea de a coordona și de a organiza activitățile orientate spre asigurarea implementării politicii de stat în domeniile de activitate atribuite, inclusiv prin atragerea și gestionarea resurselor financiare pentru finanțarea și promovarea proiectelor și programelor în domeniile respective într-un mod durabil din punctul de vedere al mediului, al schimbărilor climatice, și care să contribuie la creșterea gradului de securitate energetică a țării.

    Ce schimbări vor fi pe piața auto în 2025 și ce înseamnă pentru cumpărători?

    Piața auto este foarte sensibilă la mișcările economice globale, la schimbarea situațiilor politice și la înăsprirea reglementărilor privind emisiile de CO2. Sunt ani în care se înregistrează o poftă ridicată de cumpărare și ani în care cumpărătorii sunt obligați să-și modifice drastic obiceiurile.

    Din fericire, anumite tendințe ne permit în momentul de față să prezicem viitorul. Ce schimbări se vor produce în piața auto în 2025 și ce ar trebui să știe cei care intenționează să cumpere un vehicul?

    Un deficit de mașini vechi de 3-4 ani

    Criza globală a semiconductoarelor poate părea de domeniul trecutului, dar efectele ei asupra pieței auto sunt încă resimțite. Întreruperile din lanțul de aprovizionare din 2021-2022 au redus semnificativ producția de mașini noi la nivel mondial.

    „Fluctuațiile de pe piața de mașini noi au un impact direct asupra segmentului de mașini second hand. În prezent există o lipsă vizibilă de vehicule produse în 2021-2022, iar această problemă va persista. Pur și simplu nu vor fi destule variante de mașini în categoria de vârstă de 3 până la 4 ani”, spune Matas Buzelis, expertul auto al companiei de date auto carVertical.

    Ratele mai mici ale dobânzilor vor stimula vânzările de mașini 

    Atât piața mașinilor noi cât și cea a celor rulate au fost puternic afectate de inflație și de creșterea ratelor dobânzilor. Mulți șoferi au optat pentru mașini mai ieftine sau și-au amânat achizițiile pentru vremuri mai bune.

    În prezent, odată cu stabilizarea ratelor dobânzilor în 2024, se preconizează că piața auto va crește în 2025. Pe măsură ce ratele scad, mașinile devin mai accesibile influențând semnificativ comportamentul cumpărătorilor. Șoferii care au strâns cureaua în ultimii ani vor fi probabil mult mai activi pe piață în anul viitor.

    Piața mașinilor electrice va crește ușor

    O infrastructură de încărcare subdezvoltată plus costurile ridicate de achiziție încetinesc creșterea pieței EV. Deși unii șoferi ar dori să-și cumpere o mașină electrică, ei sunt descurajați de prețurile mai mari de achiziție în comparație cu modele similare pe diesel sau benzină. În majoritatea țărilor, lipsa stațiilor de încărcare înseamnă că vehiculele electrice sunt alese în principal de cei care le pot încărca acasă.

    „Cererea de vehicule electrice rulate ar putea fi afectată semnificativ și de popularitatea în creștere în Europa a mașinilor electrice chinezești ieftine. Cu toate acestea, nu este clar dacă șoferii vor opta în număr mare pentru aceste modele, având în vedere incertitudinea privind fiabilitatea și posibilitatea întreținerii post-vânzare. Mulți cumpărători probabil vor alege în continuare mărcile consacrate”, explică Buzelis.

    Mașinile diesel nu se vor ieftini în Europa de Est 

    Mașinile diesel domină de mult timp piața vest-europeană, dar domnia lor se apropie de sfârșit. Cumpărătorii aleg din ce în ce mai des mașini hibride și pe benzină, în timp ce reglementările mai stricte privind emisiile scot vehiculele diesel de pe piață. Scăderea producției de mașini diesel noi în Europa de Vest afectează oferta de vehicule la mâna a doua din Europa de Est.

    Datorită acestei oferte limitate, mașinile diesel vechi de 1 până la 5 ani vor rămâne probabil la mare căutare în Europa de Est, încetinindu-le semnificativ deprecierea.

    Un an de încercări și necazuri pentru producătorii europeni de mașini

    Din 2025, UE a redus nivelul permis al emisiilor de CO₂ pentru mașini de la 116 grame pe kilometru la 94 de grame. Dacă producătorii nu se conformează, se vor confrunta cu amenzi uriașe pentru fiecare vehicul vândut.

    „Pe măsură ce UE înăsprește reglementările privind emisiile, marii producători se luptă să supraviețuiască. Cumpărătorii sunt reticenți în a trece la vehiculele electrice și popularitatea în creștere a mărcilor chinezești de mașini reprezintă o altă amenințare”, spune Buzelis.

    Vânzările scăzute de vehicule electrice și neîncrederea consumatorilor creează provocări pentru întreaga piață auto. Austria, Bulgaria, Polonia, România, Slovacia, Republica Cehă și Italia și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la regulile mai stricte privind emisiile, cerând UE să le amâne, argumentând că amenzile vor dăuna atât producătorilor cât și economiilor naționale.

    „Producătorii de mașini europeni sunt nevoiți să ofere vehicule care au o cerere slabă. În plus, mașinile noi devin din ce în ce mai scumpe, ceea ce în mod firesc încetinește vânzările și compromite încercările nereușite ale producătorilor de a menține forța de muncă. Ar trebui să se producă o minune în industrie anul viitor pentru a evita criza care pare a fi inevitabilă. Europa trebuie să acționeze acum sau să suporte consecințele reglementărilor stricte și să ajungă să urmărească cum concurența din China lasă în urmă industria de pe bătrânul continent”, sugerează expertul pe piața auto second hand.

    O rețea de staţii PECO a ieftinit combustibilul
    Articolul anterior
    Medic din Comrat, condamnat după ce un bebeluș de 5 luni a decedat
    Articolul următor