Șoferii care vor avea un comportament agresiv în trafic riscă amenzi de până la 3750 de lei cu puncte de penalizare sau chiar și arestul pe un termen de 30 de zile. Un proiect de lege în acest sens a fost votat în lectură finală de către Parlament.
Astfel, în Codul Contravențional a fost introdusă noțiunea de „comportament agresiv”, ce include diferite acțiuni precum folosirea nejustificată a semnalelor luminoase, claxonarea nejustificată sau utilizarea unor semne obscene.
Cei care vor încălca regulile de circulație rutieră sau a normelor de conducere preventivă prin manifestarea unui comportament agresiv vor fi sancționați cu o amendă de la 75 la 100 de unităţi convenţionale și aplicarea a 5 puncte de penalizare, sau muncă neremunerată în folosul comunităţii pe o durată de la 20 la 40 de ore, sau arest contravenţional pe un termen de 15 zile. Indiferent de sancțiunea aplicată, șoferului îi va fi interzis să conducă autovehicule pe un termen de cel puțin 6 luni și cel mult un an.
/* (c)AdOcean 2003-2017, promo.fish.Unica.md.All. InPage_Mobile */
ado.slave(' adoceanrosdcfepomos', {myMaster: 'CkunqTStlx7YoevtfueBX_vh. kxuKTu_pRhoaa8Sml..17' });
Acțiunile catalogate drept „comportament agresiv” de către proiectul de lege sunt următoarele:
1) deplasarea succesivă, neregulamentară, de pe o bandă de circulaţie pe alta, în scopul devansării, ocolirii vehiculelor;
2) efectuarea manevrei de întoarcere prin folosirea sistemului de frânare;
3) pornirea de pe loc prin demararea excesivă a autoturismului;
4) agresarea conducătorului unui vehicul prin apropierea excesivă din spate sau din lateral, în mod repetatat sau continuu, prin gesturi obscene, cuvinte sau expresii obscene;
5) folosirea repetată a semnalelor sonore şi/ sau luminoase pentru obligarea conducătorului vehiculului care circulă regulamentar în faţa sa, de a elibera, în mod nejustificat banda de circulaţie;
6) reasigurarea între două autovehicule cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, care circulă pe aceiaşi bandă în afara localităţii a spaţiului necesar revenirii unui vehicul care a efectuat depăşirea;
7) frânarea bruscă a vehiculului, în mod nejustificat, la revenirea pe bandă, imediat după depăşirea unui vehicul, obligând conducătorul acestuia să schimbe direcţia de mers sau să frâneze brusc, pentru a evita impactul;
8) depăşirea unei coloane, formată din vehicule obligate să oprească sau să încetinească la pătrunderea într-o intersecţie, la trecerea la nivel cu calea ferată sau în caz de forţă majoră, în scopul de a plasa vehiculul în faţă sau în interiorul coloanei;
9) circulaţia cu viteză în limita stabilită sau depăşind această limită, la o distanţă foarte redusă faţă de un alt vehicul, înaintea sau în spatele acestuia, cât şi în lateral, în scopul agresării sau intimidării conducătorului acestuia;
10) conducerea unui ciclomotor sau a unei motociclete pe o singură roată, ori a unui cuadriciclu pe cele două roţi din spate;
11) circulaţia pe o altă bandă decât prima, cu viteză redusă nejustificat, împiedicând circulaţia regulamentară a vehiculelor care se deplasează în urma sa;
12) mersul înapoi cu spatele în scopul agresării sau intimidării celorlalţi participanţi la circulaţie;
13) deplasarea neautorizată în grup (câte doi şi mai mulţi, cu excepţia coloanelor oficiale) cu vehicule şi/sau motociclete sau ciclomotoare, care circulă pe aceiaşi bandă sau pe benzi paralele, depăşind limita de viteză, sau cu viteză redusă nejustificat, sau fără asigurarea între oricare două vehicule consecutive a spaţiului necesar revenirii unui vehicul care a efectuat depăşirea”
Potrivit datelor statistice ale Ministerului Afacerilor Interne, circa 90,0% din numărul de accidente înregistrate se produc din vina conducătorilor de vehicule, principalele cauze care provoacă accidentele sunt: excesul de viteză şi neadaptarea acesteia la condiţiile traficului rutier – în fiecare al treilea caz, fiecare al optulea accident se produce din cauza neacordării priorităţii la trecerea intersecţiilor sau la trecerea pasajelor pietonale, fiecare al zecilea accident este cauzat de manevrarea sau schimbarea incorectă a direcţiei, iar fiecare al paisprezecelea accident este condiţionat de conducerea sub influenţa alcoolului sau altor substanţe interzise.
De menţionat, că în statistica respectivă nu se evidenţiază numărul de accidente provocat anume din cauza comportamentuli agresiv în trafic, şi aceasta doar din motivul, că poliţia în procesul documentării accidentelor nu dispune de prevederi legale exprese adecvate pentru calificarea unor astfel de acţiuni. În fapt, accidentele provocate de comportamentul agresiv, ceea ce presupune săvârşirea acţiunii ilicite cu vinovăţie, sunt atribuite în drept la diverse abateri particulare de la normele de circulaţie comise aparent din imprudenţă.
sursa: www.bani.md