Un moldovean a descoperit împreună cu colegii săi o tehnologie nouă pentru a pune în mișcare automobilele electrice!

Echipa Sandia National Laboratories (SUA), din care face parte și chimistul moldovean Vitalie Stavila, folosește nanoparticule pentru a îmbunătăți performanța materialelor de stocare a hidrogenului, una dintre provocările momentului pentru mijloacele de transport propulsate cu hidrogen. În ce constă invenția?

separator
Stavila_Wood_Klebanoff

Această descoperire ar putea permite crearea de materiale de stocare a hidrogenului de mare capacitate, capabile de realimentare rapidă, îmbunătățind performanța vehiculelor cu celule de combustibil cu hidrogen.

Vehiculele cu celule electrice pe combustibil de hidrogen sunt alimentate printr-o reacție electrochimică între hidrogen și oxigen în interiorul unei celule de combustibil. În timp ce oxigenul este furnizat de aer, hidrogenul trebuie să fie depozitat separat în vehicul.

Mașinile electrice actuale cu celule de combustibil pe bază de hidrogen stochează hidrogenul ca un gaz de înaltă presiune.

Un material solid poate acționa ca un burete pentru absorbția și eliberarea de hidrogen. Astfel, folosind un astfel de material de stocare a hidrogenului, ar putea crește cantitatea de hidrogen stocat. Materialul trebuie să poată stoca hidrogen suficient pentru ca vehiculul să meargă cel puțin aproximativ 500 de km până la o nouă alimentare.

„Există două probleme critice cu bureții existenți pentru stocarea hidrogenului”, a spus chimistul Vitalie Stavila. „Cele mai multe astfel de materiale, nu pot absorbi destul hidrogen pentru autoturisme. De asemenea, bureții nu eliberează și absorb hidrogenul suficient de rapid, în comparație cu cele 5 minute necesare pentru alimentare”, este de părere cercetătorul.

În acest context, chimistul moldovean a explicat că echipa de oameni de știință care a lucrat la un nou concept de stocare, și-a dorit să îmbunătățească proprietățile nitrurei de litiu – un burete promițător de stocare de hidrogen. Echipa a dezvoltat, de asemenea, o explicație pentru care reducerea la dimensiunile de nano îmbunătățește proprietățile de stocare a hidrogenului din acest material.

Ideea a venit de la un student al Mahidol University, care le-a propus celor de la Sandia să folosească nanotehnologia pentru a spori reacțiile de depozitare a hidrogenului în compușii care conțin azot. Astfel, s-a descoperit că amoniacul lichid poate fi utilizat ca un solvent eficient pentru a introduce metale și azot în nanoparticule de carbon, producând astfel nanoparticule de nitrură de litiu.

Următoarea provocare pentru cercetători este să înțeleagă cum se pot schimba fazele de hidrogenare și dehidrogenare a nitrurii de litiu la scală nano.

Aici poți vedea materialul integral.

Traducere: diez.md

Noi ieftiniri la benzină și motorină, în Moldova

Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a anunțat noile prețuri maxime de referință valabile pentru mâine, 7 iulie.

Motorina și benzina, din nou mai scumpe. Tarifele anunțate de ANRE —  Cotidianul

Astfel, prețul pentru un litru de benzină A95 nu trebuie să depășească 32,56 lei, iar cel pentru motorină – 30,82 lei.

Prețurile respective ar însemna o ieftinire cu 27 de bani la benzină și cu 36 de bani la motorină.

De asemenea, ANRE atestă în ultimele zile o tendință de descreștere a cotațiilor la bursele internaționale la produsele petroliere, transmite www.stiri.md.

Astfel, cotațiile Platts au înregistrat o ușoară scădere pe parcursul săptămânii precedente care se menține și săptămâna curentă, ajungând la prețul de circa 1.211 $/tonă pentru benzină și circa 1.179 $/tonă pentru motorină, înregistrând o scădere cu aproximativ 145 $/tonă pentru benzină și, respectiv, cu 73 $/tonă la motorină.

„Conform mecanismului actual de calculare și aplicare a prețurilor la produsele petroliere, curba respectivă este reflectată fidel în prețurile pentru carburanți la stațiile de alimentare din țară. ANRE reiterează faptul că mecanismul actual de formare a prețurilor generează prețuri corecte și transparente, care reflectă atât tendințele de creștere a cotațiilor internaționale, cât și cele de scădere”, comunică ANRE.

Valentina Sturza, deportată de două ori în Siberia: „Pe nimeni n-au cruțat”

Valentina Sturza, președintele de onoare al Asociației foștilor deportați și victime politice ale regimului comunist, a menționat astăzi în cadrul mitingului de comemorare a deportaților celui mai mare val din istorie, că nu există pagini mai tragice în istoria neamului, decât cele din timpul ocupației Basarabiei, relatează jurnal.md.

În scuarul Gării, la monumentul „Trenul Durerii” a avut loc astăzi un miting de comemorare a victimelor deportărilor celui de-al doilea val, din noaptea de 5 spre 6 iulie 1949 la care au fost prezenți foști deportați, premierul Natalia Gavrilița, președintele Parlamentului, Igor Grosu și membri ai Cabinetului de miniștri.

Valentina Sturza a menționat în discursul său că la momentul actual din Asociația foștilor deportați fac parte 6800 de persoane, cu 700 de persoane mai puțin decât anul trecut. „De la o zi la alta rămânem tot mai puțini. Familia noastră a fost deportată de două ori, în 1941 și 1949. Pe nimeni n-au cruțat, nici pe invalizi, bătrâni, nici pe copii, nici mame îngreunate. Toți au fost încărcați în vagoanele marfare murdare, cu care au fost duse anterior vite. Pe drum ni se da pește sărat și apa de la pompa care alimenta trenul și care mirosea a motorină”, a evocat crâmpeie din trăirile sale fosta deportată.

Valentina Sturza a amintit și din una din marile crime ale ocupației Basarabiei.

„Aș vrea să deschid o paranteză, în vremea ocupației foarte multe persoane au fost împușcate și aruncate într-o groapă cu var din „Valea Morilor”. Acolo în 1995 a fost instalată o piatră pe care este scris, „Trecatorule, apleacă-ți fruntea pentru cei masacrați de călăii bolșevici”. În 2018 această piatră a fost strămutată și pe locul cela a fost creată o terasă unde din păcate au loc petreceri”, a regretat președintele Asociației.

Valentina Sturza, deși era deja căsătorită, în 1949 a fost smulsă de lângă soț și deportată alături de alte rude pentru a doua oară. La 6 iulie 1949 a fost adusă în închisoarea din Chișinău, după care a fost urcată din nou în marfar. „Casele și locurile de muncă au fost ocupate de venetici aduși din Rusia”, a regerat nelegiuirile fosta deportată.

Noaptea din 5 spre 6 iulie 1949 a fost una dintre cele mai dramatice nopţi din istorie, desemnând cea mai masivă deportare a familiilor din aceste ţinuturi cu oameni harnici, vrednici şi iubitori de neam.

Operaţia cu denumirea secretă IUG a fost pregătită minuţios, pe parcursul a câteva luni şi viza deportarea masivă a aşa-zişilor chiaburi, moşieri, a marilor şi micilor comercianţi, etc., precum şi a familiilor acestora.

Tradusă în limbaj modern hotărârea strict secretă al Biroului Politic al CC al PC însemna decimarea intelectualităţii, a oamenilor de afaceri, a gospodarilor, a patrioţilor, a tuturor acelor care nu au acceptat regimul sângeros şi perfid ca pe o mană cerească.

Al doilea val de deportări a distrus circa 11.300 de familii, membrii cărora au fost ridicaţi, transportaţi ca vitele spre locuri vitrege sau pur şi simplu împuşcaţi.

Numărul basarabenilor supuși represiunilor politice de regimul sovietic nu este cunoscut cu exactitate.

foto: www.jurnal.md. Mai multe imagini pot fi văzute aici.

Termoelectrica solicită de la ANRE majorarea tarifului pentru căldură

Termoelectrica solicită majorarea tarifului pentru căldura furnizată locuitorilor din Chișinău, precum și a tarifului pentru energia electrică furnizată în rețea.

Termoelectrica solicită de la ANRE majorarea tarifului pentru căldură

Solicitarea a fost expediată către Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică, transmite www.stiri.md.

Potrivit documentului, tariful pentru căldură ar putea fi de 2.367 lei/Gcal.

”Termoelectrica asigură că ”calculele au fost efectuate în corespondență cu prevederile Metodologice de calculare, aprobare și aplicare a prețurilor și tarifelor reglementate pentru producerea energiei electice și termice, pentru serviciile de distribuție și furnizate, reieșind din opt motive.

Vitali Cipileagă, tată pentru a doua oară! Mesajul emoționant pe care l-a adresat soției sale
Articolul anterior
Săptămâna începe fără energie electrică în mai multe localități din țară!
Articolul următor