Peste 1000 de persoane – oficiali, oaspeţi de peste hotare, invitaţi speciali, jurnalişti, bloggeri şi pasionaţi de vinurile de calitate – au participat la un eveniment tradițional într-o interpretare deosebită, Vernisajul Vinului, ediția a X-a Cuvée Jubiliară. Vernisajul a fost organizat de Oficiului Național al Viei și Vinului și Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Vinuri, cu susținerea partenerului strategic, Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova.
Ediția aniversară s-a desfășurat pentru prima dată în aer liber, într-o atmosferă plăcută de primăvară, pe o suprafață acoperită de 800 m2 și un spațiu deschis cu iarbă verde. Decorul a fost completat cu bujori, iar tematica florilor de primavară s-a regăsit în culorile evenimentului și în dresscode-ul sugerat pentru participanți.
Pavel Filip, prim-ministrul Republicii Moldova: „Sunt câteva produse competitive în ţara noastră, care ne fac să ne mândrim că suntem cetăţeni ai Republicii Moldova. Vinurile, pe lângă fructele şi legumele de calitate, sunt cartea noastră de vizită peste hotare. Vă mulțumesc pentru dedicație, pentru pasiunea cu care produceți aceste vinuri, dar şi pentru faptul că aţi reuşit să dezvoltaţi o industrie conform celor mai înalte standarde.”
Peste 200 de vinuri degustate
Evenimentul a oferit spre degustare peste 200 de vinuri selecte caracteristice sezonului – albe și rosé, expuse de 31 de companii vinicole producătoare de vinuri de calitate premium, reunite sub brandul de țară Vinul Moldovei. Dintre acestea, 24 sunt companii vinicole mari: Albăstrele, Asconi, Bostavan, Castel Mimi, Călărași, Chateau Vartely, Cimișlia, Cricova, Dionysos Mereni, Fautor, Garling, Gitana Winery, Ialoveni, Maurt, Migdal-P, Mileștii Mici, MoldNord, Nisporeni, Purcari, Sălcuța, Suvorov Vin, Kazayak și Vinăria din Vale, Vinuri de Comrat. 7 dintre participanți sunt producători mici de vinuri: Carpe Diem, DAC, Equinox, EtCetera, Mezalimpe, Minis Terriors, Vinăria Poiana, Vinuri de Comrat.
Dumitru Munteanu, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului: „Vernisajul Vinului a devenit deja o tradiție frumoasă. Mă bucur că la fiecare ediție văd tot mai multe fețe noi, pe lângă „veteranii” vernisajului, ceea ce înseamnă că avem tot mai mulți ambasadori ai vinurilor moldovenești, care le vor promova pentru calitățile și gustul deosebit. Calitatea și popularitatea acestora este reconfirmată atât prin creșterea constantă a exporturilor în UE și în alte țări, cât și prin multitudinea de medalii obținute de vinificatorii noștri la concursurile internaționale.”
Fiecare vizitator al evenimentului a primit în dar câte un pahar cu logo-ul „Wine of Moldova”, perfect pentru a descoperi și a savura corect nuanțele de gust și aromă ale vinurilor bune, precum și o broșură de degustare cu vinurile vernisate. În plus, vizitatorii au avut posibilitatea de a procura direct de la producători vinuri la prețuri speciale, dar și să participe la 2 tombole ale ediției aniversare. În calitate de premii câștigătorii au primit sticle de vin de cea mai înaltă calitate.
Diana Lazăr, vicedirectorul Proiectului de Competitivitate al USAID Moldova: Standardele înalte de calitate în producția vinicolă autohtonă și marketingul asociat calității contribuie la diseminarea informației către consumatori, pentru că un vin de calitate devine popular doar atunci când este consumat și când este iubit de consumatori. Prezența masivă la Vernisajul Vinului este o confirmare a acestui fapt. Sperăm că această ediție jubiliară va da startul pentru multe alte zeci de ediții, iar Vernisajul să rămână acea tradiție emblematică a sectorului vinicol.
Lansări de vinuri noi
Vernisajul Vinului a devenit o rampă de lansare pentru produsele noi, în special pentru cele de sezon. Și ediția aniversară a adus în atenția publicului 32 de vinuri care au fost lansate oficial chiar în cadrul evenimentului: Bostavan – Rose; Castel Mimi – Fetească Albă 2015, Muscat 2015, Rosé 2015; Chateau Vartely – Individo Fetească Regală Riesling, Individo Rosé; Cimișlia – Vero di Moscato; Cricova – Pinot Grigio, IGP Chardonnay, Fetească Albă; EtCetera – Rose 2015; Fautor – Albariño 2015 ediție limitată, Merlot Rosé 2015, Chardonnay 2015, Rhein Riesling 2015; Maurt – Bacio di Bolle Gold Edition; Mileștii Mici – Sauvignon IGP Codru 2015, Riesling IGP Codru 2015, Merlot IGP Codru 2015; Mezalimpe – Rosé 2015; Minis Terrios – Rosé (Fetească Neagră) 2015; Nisporeni – Petiant, Petiant Muscat; Vinăria din Vale – Fetească Albă IGP 2015 , Sauvignon 2015; Asconi – Feteasca Albă, Cabernet Sauvignon 2015, Sauvignon Blanc 2015; Călărași – Chardonnay, Sauvignon Blanc, spumant Status Regal; Minis Terrios – Sauvignon Blanc 2015.
Vinuri premiate internațional, prezente la Vernisaj
Printre sutele de vinuri de sezon prezente la eveniment s-au numărat și produsele distinse cu medalii și premii la cele mai importante competiții specializate din lume. În acest an, 123 de vinuri produse în Moldova au fost înregistrate în concursurile internaționale, în cadrul programului de susținere și stimulare a vinificatorilor din RM, lansat de Proiectul de Competitivitate al USAID Moldova în parteneriat cu Oficiul Național al Viei și Vinului, sau de către vinificatori, în mod independent. În rezultat, Vinul Moldovei a fost distins cu 81 de premii internaționale.
Premiile ediției aniversare
Conform tradiției, fiecare vizitator a votat pentru vinurile preferate dintre cele oferite spre degustare. La final, vinurile aflate în topul preferințelor au fost premiate cu trofeele ediției de primăvară. Astfel, vinului „Vinohora în Alb” Feteasca Albă Chardonnay 2014 de la Vinăria Purcari i-a fost acordat premiul „Vernisajul în Alb”, iar vinul „Individo Rosé” Cabernet Sauvignon Merlot 2015 de la Chateau Vartely a fost apreciat cu „Vernisajul în Rosé”.
La ediția aniversară, au fost decernate 2 premii „Cavalerul Vernisajului Vinului” pentru personalitățile ce au avut o contribuție semnificativă la dezvoltarea și promovarea evenimentului și a sectorului vitivinicol. Sergiu Botezatu (manager senior de proiect USAID Moldova), și dna Anghelina Taran (jurnalistă specializată în domeniul vinicol, Ekonomiceskoe Obozrenie Logos Press), au fost onorați cu premiul special al evenimentului.
Cultură și responsabilitate socială
Evenimentul a fost prezentat de Eugen Bulgaru și Marinela Vasilică Ardelean, expert internațional în vinuri, inițiatoare a proiectului „Cartea Vinurilor din România”. Volumul care include și 43 de vinuri produse în Moldova a fost lansat chiar în cadrul Vernisajului, iar cunoscătorii și pasionații de vinuri au avut posibilitatea de a o procura.
Atmosfera festivă, dar în același timp relaxantă a Vernisajului a fost menținută de trupa „Divertis Duo”, care a interpretat compoziții instrumentale din repertoriul naţional şi internaţional în stil „chanson française”.
Oaspeții Vernisajului au avut parte de o surpriză frumoasă: balerinele Studioului de balet „Soarele”, cea mai veche școală de balet din Republica Moldova, cu o istorie de 65 de ani, au oferit un spectacol deosebit. Ele au dansat fiind acompaniate de muzica saxofonistului Cristian Târșu, beneficiarul ediției precedente a Vernisajului, saxofonul căruia a fost procurat din veniturile obținute din vânzarea biletelor la Vernisajul Vinului.
Și de această dată evenimentul și-a păstrat caracterul filantropic, iar o parte din venituri va fi donată pentru susținerea tinerelor talente. Beneficiarii ediției aniversare vor fi chiar tinerii talentați de la Studioul de Balet „Soarele”, care își vor putea procura costume și recuzită pentru spectacole.
Cele 10 ediții de Vernisajul Vinului, în cifre
Număr de participanți – 8000
Numărul vinurilor prezentate – 1250
Pahare gratuite oferite – 7600
Masterclass-uri organizate – 12
Trofee oferite (Vernisajul în Alb, Vernisajul în Roșu, Vernisajul în Rose, Vernisajul Efervecent) – 20
Despre Vernisajul Vinului
Vernisajul Vinului este un eveniment select, dedicat promovării culturii vinului și a consumului vinului de calitate în Republica Moldova, sub egida brandului de țară „Vinul Moldovei. O legendă vie”. Evenimentul a fost organizat pentru prima dată în 2011 și are loc în mod tradițional de 2 ori pe an, în ediții de primăvară și de iarnă. Vernisajul Vinului își propune următoarele obiective: stimularea pieței interne a vinurilor de calitate produse în Moldova, creșterea culturii de consum a vinului de calitate, precum și oferirea unei platforme de comunicare între vinificatori și consumatori, unde se lansează noi produse și trenduri de consum.