Complot împotriva regizorului Valeriu Jereghi?

Membrii Colegiului Ministerului Culturii au desemnat laureații Premiilor anuale ale Ministerului Culturii, dar nu a inclus pe nimeni din domeniul cinematografic. Aceștia susțin c

separator
ă Uniunea Cineaștilor din Moldova (UCM) nu a înaintat niciun candidat, chiar dacă în luna octombrie a avut loc premiera filmului ”Milika”, lansat de regizorul Valeriu Jereghi, transmite realitatea.md.

media_145275634593756200

Mihai Poiată, vicepreședinte al Uniunii Cineaștilor din Moldova, a declarat că s-a decis să nu înainteze pe nimeni, deoarece candidaturile trebuie să întrunească criteriile calitative, nu atât cantitative.

” Am constatat că anul acesta a fost mai sărăcuț în lucrări de valoare și am decis să nu compromitem imaginea cineaștilor și nici a Uniunii Cineaștilor din Moldova. Poate este cineva care ar merita acest premiu. Dacă a existat, atunci să înainteze, să încerce să demonstreze, noi nu am găsit nimic reprezentativ”.

Despre filmul ”Milika”, acesta a spus că ”… nu e o operă care ar merita să fie premiată, e un exercițiu drăguț care ar putea să placă doar unui grup”.

12235093_1042201852480088_2167942675353335532_n

Decizia a fost luată de consiliu, deși niciunul dintre membri nu văzuse filmul ”Milika” și nu fusese la premieră. Regizorul Valeriu Jereghi consideră că totul a fost un complot împotriva sa.

”Este vorba despre organizarea unui scenariu care ține de interese personale în legătură cu candidaturile pentru Centrul Național al Cinematografiei. Cu referire la cele spuse de Poiată, mă întreb cum poți să formulezi o asemenea poziție față de film, în condițiile în care nici nu l-ai văzut. Din cele auzite, una dintre candidaturile ce vor fi înaintate la șefia CNC este finul preşedintelui UCM. Eu, la fel ca mulţi alţii, nu cunosc niciun film de-al lui, realizat ca regizor ori ca producător, aşa cum se prezintă el. Am avut o discuție cu Sergiu Prodan care, amabil, mi-a sugerat ideea să nu depun dosarul de participare la concurs și să mă retrag în favoarea acestui tânăr pe care consiliul Uniunii l-ar susține. Eu însă nu i-am dat un răspuns clar, fiindcă nu-l aveam atunci”.

Citește continuarea pe realitatea.md!

Cum era sărbătorit Paștele Blajinilor acum 80 de ani?

Fotografia de mai jos arată cum era sărbătorit Paștele Blajinilor în urmă cu aproape un secol. Fotografia datează din anul 1941 și a fost făcută într-un cimitir din Bucovina.

separator

Cele mai frumoase femei erau cele care purtau ii brodate și costume tradiționale. De asemenea, broboadele erau un veșmânt obligatoriu.

Pe morminte poți vedea doar 24 de pomene, din cozonac, ou roșu și o lumânare, care ar simboliza cele 24 de vămi, iar mormintele nu sunt îngrădite precum se obișnuiește în prezent.

18077403_1958297821060268_836938435483462234_o

Pagina de Facebook Casa Mare a publicat această imagine rară. Iată ce se arată în descrierea ei:

 ,,Paștele Blajinilor, 1941. Moldoveni români din regiunea Bucovinei.
Atrageti atenție ce au pe morminte; 24 de pomene care simbolizează cele 24 de vămi, ele fiind strict tradiționale, din pască, ou roșu și o lumină! Atât!

Oul roșu pus pe mormânt simbolizează Paștele, iar cozonacul — trupul lui Iisus Hristos. Asupra cozonacului punem o lumânare din ceară, nicidecum din altă materie, pentru că ceara este adunată de cea mai curată ființă de pe pământ — albina, din mireasma florilor, cea plăcută lui Dumnezeu, precum și mirul cel mirositor adus de femeile mironosițe”.

„Pomenile erau date doar celor nevoiași, nu între rude, ca pomana să nu să se întoarcă de unde a pornit. Fără mese copioase și chiar fără mese, fără îngrădiri din metal, ca să ai pe unde păși. Și, ca în imagine, să te vezi cu oamenii… iarba pe morminte nu beton!”, mai scrie sursa, făcând o comparație între felul în care este marcat acum Paștele Blajinilor și cum era marcat în anul 1941.

Cum a votat publicul din Moldova la Eurovision 2024

Chiar dacă Republica Moldova nu a reușit să se califice în finala Eurovision 2024, publicul și juriul din țara noastră a avut ocazia să voteze concurenții celorlalte țări participante. Astfel, spectatorii și juriul din Moldova au acordat punctaj maxim – câte 12 puncte – prestației reprezentantelor țării vecine Ucraina. 

Potrivit site-ului Eurovision, la ediția concursului muzical din 2024, publicul din Moldova a acordat Ucrainei 12 puncte, Israelului – 10, Suediei – 8, Croației – 7, Franței – 6, Elveției – 5, Italiei – 4, Greciei – 3, Irlandei – 2, iar Armeniei – 1.

La rândul său, juriul din țara noastră a acordat Ucrainei 12 puncte, Italiei – 10, Croației – 8, Elveției – 7, Franței – 6, Lituaniei – 5, Portugaliei – 4, Israelului – 3, Luxemburgului – 2, iar Suediei – 1, scrie Newsmaker.

Precizăm că Eurovision Song Contest, ediția 2024, a avut loc în perioada 7 – 11 mai, în orașul Malmo, Suedia.

Elveția a câștigat concursul muzical din acest an. Țara a fost reprezentată de interpretul Nemo, cu piesa „The Code”, despre indentitatea nonbinară. Croația, reprezentată de Baby Lasagna, cu piesa „Rim Tim Tagi Dim”, a completat podiumul liderilor, clasându-se pe locul doi. Pe locul trei s-a clasat Ucraina, reprezentată de interpretele alyona alyona & Jerry Heil cu piesa „Teresa & Maria”.

Interpreta Natalia Barbu, care a reprezentat Republica Moldova în acest an, nu a reușit să se califice în finala concursului Eurovision.

Cel mai bun rezultat pe care l-a obținut vreodată Moldova la Eurovision a fost în 2017. Atunci, trupa Sunstroke Project, cu piesa Hey Mamma, s-a clasat pe locul 3.

Tabloul „Încoronarea Regelui Ferdinand și a Reginei Maria. 1922”, expus în premieră la Muzeul Național de Istorie a Moldovei

La Muzeul Național de Istorie a Moldovei a fost expus în premieră tabloul „Încoronarea Regelui Ferdinand și a Reginei Maria. 1922” de Elena Bria.

Tabloul Încoronarea Regelui Ferdinand și a Reginei Maria, la Chișinău

Evenimentul a fost organizat de instituția-gazdă în parteneriat cu Ambasada României în Republica Moldova, iar ministrul Culturii, Sergiu Prodan, prezent la inaugurare, a menționat că acesta este un tablou care reprezintă cel mai important moment din istoria României, transmite Moldpres.md.

„Această încoronare a însemnat apogeul construcției naționale. Este un tablou cinematografic, un tablou din istoria noastră”, a declarat Sergiu Prodan.

Foto: Moldpres

La rândul său, ambasadorul României la Chișinău, Cristian-Leon Țurcanu, a afirmat că evenimentul constituie o bucurie spirituală, o bucurie sufletească, menționând că Elena Bria este un artist al detaliului, al sufletului și al pasiunii.

În acest context, directorul Institutului Cultural Român „Mihai Eminescu” la Chișinău, Monica Babuc, a spus că este o lucrare neobișnuită, mai puțin tradițională.

„Se simte aici o mână extrem de talentată și e foarte original acest subiect preluat de artistă, pentru că ne aduce un moment foarte interesant din istoria noastră”, a spus Monica Babuc.

Tabloul „Încoronarea Regelui Ferdinand și a Reginei Maria. 1922”, executat în tehnica ulei pe pânză, a fost pictat în anul 2018 de artista Bria Elena, ca lucrare de licență la absolvirea Academiei de Pictură, Sculptură și Arhitectură „Ilya Repin” din Sankt Petersburg, Rusia.

Întrucât apărarea licenței a fost stabilită pentru vara anului 2018, anul Centenarului Marii Uniri, artista a hotărât să comemoreze această complicată, dar și frumoasă etapă din istoria țării noastre prin a crea o reconstrucție artistică de dimensiuni reale a zilei simbol a Marii Uniri – Ziua Încoronării.

Lucrul la tablou a început în anul patru de studii, dar, căutările compoziționale și executarea sutelor de schițe a început încă în 2015. Astfel, abia după doi ani, artista s-a determinat cu schița finală. Pentru a începe lucrul la pânza propriu zisă artista s-a documentat din toate sursele posibile despre ziua de 15 octombrie 1922 și a cusut toate costumele personajelor implicate în compoziție, ulterior pentru a fi pictate din natură și pentru a primi un rezultat cât mai apropiat realității.

În ianuarie 2018, Elena pune primele tușe pe viitorul tablou. După șase luni de lucru asiduu, ajunge la definitivarea detaliilor și a tabloului propriu-zis, iar în iulie 2018, are loc prezentarea lui la examenul de licență, în urma căruia tabloul este decorat cu cea mai înaltă mențiune din partea comisiei de examinare.

În 2022, tabloul a fost expus la București, în cadrul expoziției personale „New Academia” la galeria Kulterra. De pe data de 15 octombrie 2022, până la finele anului 2023, tabloul a fost prezentat publicului de la Alba Iulia, la Muzeul Unirii în Sala Unirii, locul unde s-a desfășurat Încoronarea.

De pe data de 10 mai până la 31 august, tabloul va fi integrat în cadrul expoziției permanente, în Sala Albastră a Muzeului Național de Istorie a Moldovei, după care va fi expus în cadrul altor două expoziții în România.

Elena Bria s-a născut la 4 iulie 1992 în orașul Chișinău, într-o familie de biatloniști. La vârsta de 11 ani și-a început studiile la Liceul de Arte Plastice „Igor Vieru” din Chișinău, unde l-a întâlnit pe profesorul și pictorul Stanislav Babiuc, care i-a pus bazele picturii academice. Ulterior, în anul 2012, Elena își continuă studiile la Academia de Pictură, Sculptură și Arhitectură „Ilya Repin” din Sankt Petersburg, Rusia, pe care o absolvă cu mențiune în 2018.

Lucrările artistei au fost expuse în cadrul mai multor expoziții în Statele Unite ale Americii, Rusia, România și R. Moldova. În 2019, câștigă premiul Philip de Laszlo în cadrul expoziției internaționale la Mall Galleries, Londra, iar în 2022 obține premiul întâi la expoziția internațională de la Salmadundi Club, New York.

În prezent, este membru al prestigiosului art-club Salmagundi, New York. Picturile sale se pot regăsi în numeroase colecții private din întreaga lume. În toamna anului curent, în cadrul proiectului „The Lunar Codex”, varianta digitală a picturii „Trei Muze” va fi trimisă pe Lună, într-o capsulă a timpului.

VIDEO. Iată ce se întâmplă cu organele femeii în timpul sarcinii
Articolul anterior
Video! Cum se confecționează o pereche de pantofi marca Dior!
Articolul următor