Submarinul dispărut în Atlantic. Un telefon primit în ultima clipă a întors din drum un pasager, care urma să exploreze epava Titanicului. Mesajul bărbatului

Echipele de căutare americane şi canadiene sunt într-o cursă contracronometru pentru a găsi submarinul turistic dispărut duminică, în timp ce se scufunda spre epava Titanicului. Contactul cu micul submersibil, unicat în lume, s-a pierdut după aproximativ o oră şi 45 de minute de la plecare. La bord sunt cinci persoane, între care un miliardar britanic, iar rezervele de oxigen ajung pentru 70 de ore, relatează BBC şi Reuters. Între timp, David Concannon, un avocat pasionat de scufundări cu o experienţă de aproape 40 de ani, spune că a scăpat la limită: urma să fie, la rândul lui, la bordul submarinului dispărut în Atlantic.

Filmul dispariţiei din Oceanul Atlantic. Submarinul explora epava Titanicului

Nave şi avioane americane şi canadiene au căutat luni un submarin dispărut cu mai bine de o zi în urmă în largul coastelor din sud-estul Canadei, în timp ce ducea turişti să exploreze epava Titanicului. Operaţiunea de salvare a continuat şi pe timpul nopţii în mijlocul Atlanticului, dar până în prezent nu există niciun indiciu despre submarin, scrie Observator, conform surselor citate. 

De profesie avocat, David Concannon a fost mereu pasionat de scufundări. A început să exploreze adâncurile de la 14 ani, iar la finalul anilor ’80 era deja profesionist. După dispariţia submarinului Titan, acesta a postat pe reţelele de socializare un mesaj în care anunţă că ar fi putut fi în aceeaşi situaţie ca cei căutaţi acum de autorităţile americane şi canadiene.

„Dragi prieteni, aşa cum am mai spus, trebuia să fac parte din această expediţie, dar am fost nevoit să anulez pentru a participa la o întâlnire urgentă cu un client. Noaptea trecută, mi-a fost cerut ajutorul pentru a participa la căutări. Am fost de acord fără nicio ezitare. Ştiu că sunteţi îngrijoraţi pentru siguranţa mea şi a celor din apă, dar vă rog să nu mă contactaţi în aceste momente critice. Interferaţi cele mai importante comunicaţii care trebuie făcute acum. Vă mulţumesc!”, a scris el, potrivit Mirror.

Agenţiile guvernamentale, marinele militare ale celor două ţări şi companiile comerciale specializate în scufundări la mare adâncime contribuie la operaţiunea de salvare. Se estimează că începând de luni după-amiază, cei cinci oameni de la bord mai aveau aproximativ patru zile de oxigen. Printre aceştia se numără şi omul de afaceri şi exploratorul britanic Hamish Harding. „În momentul de faţă, ne concentrăm pe aducerea în zonă a cât mai multor capacităţi”, a declarat într-o conferinţă de presă contraamiralul John Mauger de la Paza de Coastă a SUA.

Avioane militare, un submarin şi geamanduri sonar au fost folosite până acum în căutarea navei. Epava Titanicului se află la aproximativ 700 km sud de St John’s, Newfoundland, dar misiunea de salvare este condusă din Boston, Massachusetts. Contraamiralul Mauger a precizat că zona în care au loc căutările este „îndepărtată”, ceea ce face ca operaţiunile să fie dificile. La aceasta se adaugă şi faptul că vizibilitatea se pierde rapid sub suprafaţa apei, deoarece lumina nu poate pătrunde prea mult.

Expediţia a pornit în larg vineri, iar prima scufundare a fost stabilită pentru duminică dimineaţa. Navele şi avioanele americane şi canadiene au împânzit zona aflată la 1.450 km est de Cape Cod, unele dintre ele lansând balize sonar care pot monitoriza până la o adâncime de 3.962 de metri, a explicat luni reporterilor contraamiralul John Mauger, de la Paza de Coastă a SUA. „Desfăşurăm toate mijloacele disponibile pentru a ne asigura că putem localiza ambarcaţiunea şi salva persoanele aflate la bord”, a mai spus el. 

Cine se afla la bordul submarinului dispărut

Paza de coastă americană a declarat că la bordul submarinului Titan se aflau un pilot şi patru pasageri, iar nava are capacitatea de a sta sub apă timp de 96 de ore, dar nu este clar dacă se afla încă sub apă sau dacă ieşise la suprafaţă şi nu putea comunica, precizează Reuters. Paza de Coastă americană a precizat anterior pe Twitter că o navă de cercetare aflată la suprafaţă – Polar Prince – a pierdut contactul cu submarinul, numit Titan, la o oră şi 45 de minute după ce a început să se scufunde spre locul unde se află epava Titanicului, duminică dimineaţă.

Pentru a vizita epava Titanicului, pasagerii urcă în Titan, submersibilul de cinci persoane, care are nevoie de două ore pentru a coborî aproximativ 3.800 m până la Titanic. Polar Prince a efectuat luni seara o căutare la suprafaţă a submarinului. Această navă este folosită pentru a transporta submersibilele la locul epavei şi a fost nava de sprijin în expediţia turistică de duminică.

Ambarcaţiunea dispărută este submersibilul Titan al firmei de turism OceanGate, la bordul căruia a călătorit anul trecut şi jurnalistul David Pogue de la CBS pentru a ajunge la epava Titanicului. El a declarat pentru BBC că atunci când nava de sprijin se află direct deasupra submarinului, se pot trimite mesaje scurte între cele două. În caz contrar, comunicarea prin GPS sau sisteme radio nu este disponibilă, deoarece nu funcţionează sub apă. Pogue spune că, de asemenea, nu este posibil ca cei aflaţi la bordul submarinului să iasă singuri din submersibil, deoarece sunt încuiaţi înăuntru cu şuruburi aplicate din exterior.

În afară de britanicul Hamish Harding, omul de afaceri pakistanez Shahzada Dawood şi fiul său, Suleman, se aflau, de asemenea, la bord, a precizat familia acestora într-un comunicat. Fiul vitreg al lui Harding a scris pe Facebook că exploratorul a „dispărut pe submarin” şi a cerut „gânduri şi rugăciuni” pentru el. Fiul vitreg a eliminat ulterior postarea, invocând respectul pentru intimitatea familiei. După ce duminică Harding însuşi postase pe Facebook că se va afla la bordul submarinului, nu au mai existat alte postări din partea sa.

Submersibilul Titan: biletul costă 250.000 de dolari

Site-ul OceanGate descrie cele trei submersibile pe care le deţine şi doar Titan este capabil să se scufunde la o adâncime suficientă pentru a ajunge la epava Titanicului. Submersibilul cântăreşte 10.432 kg şi, potrivit site-ului, poate ajunge la adâncimi de până la 4.000 de metri. Biletele costă 250.000 de dolari pentru o excursie de opt zile care include scufundări la epava aflată la o adâncime de 3.800 m. Compania prezintă călătoria de opt zile cu submersibilul său din fibră de carbon ca fiind „o şansă de a ieşi din viaţa de zi cu zi şi de a descoperi ceva cu adevărat extraordinar”.

Duminică, miliardarul Hamish Harding a declarat pe reţelele sociale că este „mândru să anunţe în sfârşit” că se va afla la bordul misiunii către epava Titanicului – dar a adăugat că, din cauza „celei mai grele ierni din Newfoundland din ultimii 40 de ani, această misiune va fi probabil prima şi singura misiune cu echipaj uman către Titanic în 2023”. El a scris mai târziu: „Tocmai s-a deschis o fereastră meteo şi vom încerca o scufundare mâine”.

Călătoria porneşte din St John’s, în Newfoundland, iar fiecare scufundare completă la epavă, inclusiv coborârea şi urcarea, ar dura aproximativ opt ore.

Titanicul, care a fost cel mai mare vas al vremii sale, a lovit un aisberg în timpul călătoriei inaugurale de la Southampton la New York în 1912. Din cei 2.200 de pasageri şi membri ai echipajului aflaţi la bord, peste 1.500 au murit. Epava sa a fost explorată pe scară largă de când a fost descoperită în 1985. Este împărţită în două părţi, cu prova şi pupa separate de aproximativ 2.600 de metri. Un câmp imens de resturi înconjoară nava spartă.

Luna trecută, a fost creată prima scanare digitală în mărime naturală a epavei cu ajutorul cartografiei de mare adâncime. Scanarea arată atât scara navei, cât şi unele detalii minuscule, cum ar fi numărul de serie de pe una dintre elice.

Verificați online statutul certificatului medical! Precizările Casei Naționale de Asigurări Sociale

Casa Națională de Asigurări Sociale amintește tuturor cetățenilor despre posibilitatea de a verifica online statutul certificatului medical.

Pentru a utiliza acest serviciu electronic urmează să introduceți în câmpul respectiv seria şi numărul certificatului (după cum se vede din imaginile de mai jos). 

Acest serviciu electronic permite beneficiarului să verifice statutul certificatului de incapacitate temporară de muncă.

Datele din certificatele de incapacitate temporară de muncă pot avea următoarele statute afişate pe ecran:

Mai multe informații utile referitor la indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă puteți găsi AICI.

”Ne înghite pământul!” Încă un oraș, de această dată din România, în alertă din cauza unei străzi care s-a surpat. Craterul s-ar fi extins peste noapte

Situație critică la Slănic Prahova, acolo unde o stradă s-a surpat și a apărut un crater adânc de doi metri. Zeci de localnici au fost evacuați, iar clădirile din împrejurimi sunt în pericol. Specialiștii geologi sunt în zonă și fac permanent măsurători. Până se va veni cu o concluzie, perimetrul de siguranță a fost extins, iar traficul rutier și pietonal este interzis, scrie digi24.ro.

ACTUALIZARE 14:15 La o zi după craterul format în oraș, localnicii au sesizat probleme și la grădinița Nr.1 din Slănic. Părinții au avertizat autoritățile că pereții unității crapă de pe o zi pe alta. Prefectul județului Prahova a trimis un control la grădiniță pentru a vedea dacă situația are legătură cu craterul din oraș. ISU a venit cu un răspuns în legătură cu această situație. „Urmare a sesizărilor primite, o echipă operativă a ISU Prahova s-a deplasat la imobilul cu destinația grădiniță, care se află la o distanță de aproximativ 400 m fața de locația unde s-a produs tasarea terenului, pentru a verifica informațiile conform cărora situația de urgență produsă în data de 25.04.2024 a afectat și unitatea de învățământ. La locul solicitării, pompierii au constatat existența unor crăpături la pereții imobilului, însă, conform reprezentanțiilor grădiniței, acestea existau și s-au accentuat”, a transmis ISU. Potrivit autorităților, în unitatea de învățământ nu se desfășoară activități. „Până la o expertiză de specialitate, nu putem confirma sau infirma că evenimentul produs reprezintă cauza accentuării crăpăturilor deja existente la unitatea de învățământ preșcolar. Totodată, în cadrul ședinței Comitetului Județean pentru Situații de Urgență din data de 25.04.2025, a fost adusă în discuție și locația grădiniței, experții cooptați neputând să formuleze o recomandare în lipsa unor expertize de specialitate. De asemenea, dorim să informăm că măsurile adoptate au fost luate gradual și au caracter preventiv, iar acestea au ca scop protejarea vieții cetățenilor și nu acela de a crea un disconfort. Dorim să mulțumim locuitorilor imobilelor din zona afectată pentru că au dat curs recomandărilor noastre și să-i asigurăm că toate instituțiile implicate în gestionarea acestui eveniment depun toate eforturile pentru ca disconfortul creat să aibă un impact cât mai mic”, se mai arată în comunicatul ISU.

Localnicii spun că trăiesc un coșmar și că se simt permanent în pericol.

O echipă de experți tehnici este prezentă la fața locului și face verificări pentru a stabili cauza producerii surpării și ce riscuri sunt în zonă. Se iau în calcul mai multe variante, inclusiv un lac subteran care să fi dus la această surpare. De asemenea, zona este exploatată de sute de ani și există și varianta ca sub loc să fie o galerie subterană.

O stradă aglomerată din Buriticupu, un oraș din nord-estul Braziliei, a ajuns acum o prăpastie largă cu o adâncime de 80 de metri – o clădire de 20 de etaje ar încăpea în ea. Canioanele formate în urma eroziunii solului avansează cu o viteză îngrijorătoare și distrug mii de case din America Latină și Africa și amenință terenurile agricole fertile din unele părți din China, SUA și Europa, potrivit BBC.

Aeroportul Internațional Galați-Brăila, așteptat și de moldovenii din sudul Republicii Moldova

Europarlamentarul galatean Dan Nica a anuntat deblocarea proiectului aeroportului din zona Galati-Braila, obiectiv pentru care ROMATSA si-a dat avizul de amplasare, anunță presa română.  

Presedintele Consiliului Judetean Galati, Costel Fotea, a declarant ca avizul ROMATSA a fost obtinut extrem de greu, din cauza proximitatii judetului Galati de granita cu Ucraina, existand necesitatea asigurarii unui spatiu mare de zbor, pentru orice tip de situatie.

Potrivit autoritatilor, pana la finalul acestui an urmeaza sa fie gata studiile tehnice legate de constructia aeroportului, urmand ca anul viitor sa fie scos la licitatie Studiul de Fezabilitate al aeroportului si ulterior se va identifica sursa de finantare (parteneriat public/privat, fonduri europene sau fonduri guvernamentale) necesara constructiei obiectivului.

Conform estimarilor, constructia unui aeroport la Galati s-ar ridica la circa 500 de milioane de euro.

Potrivit studiilor de specialitate efectuate pana in prezent, aeroportul de pasageri dar si de marfuri de la Galati este gandit sa se amenajeze pe o suprafata de 250 de ha (cu posibilitate de extindere cu inca 115 ha) pe raza localitatilor galatene Tudor Vladimirescu, Slobozia Conachi si Branistea. Terminalul de pasageri va include o constructie cu parter si etaj, avand in total 7 porti de intrare Schengen si 3 porti non-Schengen, o parcare auto, zona terminalului cargo, turnul de control si alte constructii necesare.

Estimarile facute arata ca dupa 15 ani de functionare, aeroportul va avea un trafic de un milion de pasageri pe an, fiind vorba despre locuitorii din Galati, Braila, Vrancea, Buzau, dar si Republica Moldova sau Ucraina.

Un pescar din Tunisia a prins un bebeluș mort. Fenomen e tot mai des întâlnit
Articolul anterior
Luptă pentru a învinge definitiv boala! Surpriză frumoasă pentru polițista din Criuleni, din partea prietenilor și colegilor de muncă
Articolul următor