Echipe de căutare americane și canadiene se luptă contra cronometru pentru a găsi un submarin turistic care a dispărut duminică în timpul unei scufundări la epava Titanicului. Cinci persoane se aflau la bord când s-a pierdut contactul cu micul submarin după aproximativ o oră și 45 de minute de la scufundare, scrie BBC.
Operațiunea de salvare a continuat pe timpul nopții în mijlocul Atlanticului, dar până în prezent nu a fost găsit niciun semn de la nava. Agențiile guvernamentale, marinele militare ale celor două țări și firme comerciale de mare adâncime contribuie la operațiunea de salvare.
Luni după-amiază, se credea că membrii echipajului mai aveau aproximativ patru zile de oxigen. Printre aceștia se numără și omul de afaceri și exploratorul miliardar britanic Hamish Harding.
„În momentul de față, ne concentrăm pe a aduce în zona cât mai multe capacități”, a declarat într-o conferință de presă contraamiralul John Mauger de la Pază de Coasta a SUA.
Avioane militare, un submarin și geamanduri sonar au fost folosite până în prezent în căutarea navei.
Epava Titanicului se află la aproximativ 700 km la sud de St John’s, Newfoundland, deși misiunea de salvare este condusă din Boston, Massachusetts.
Pază de coasta americană a declarat că o nava de cercetare numită Polar Prince a efectuat luni seară o căutare la suprafață a submarinului. Această este folosită pentru a transporta submersibilele la locul epavei și a fost nava de sprijin în expediția turistică de duminică.
Se crede că ambarcațiunea dispărută este submersibilul Titan al firmei de turism OceanGate, la bordul căruia a călătorit anul trecut jurnalistul David Pogue de la CBS pentru a ajunge la epava Titanicului. El a declarat pentru BBC că atunci când nava de sprijin se află direct deasupra submarinului, se pot trimite mesaje scurte între cele două. În caz contrar, comunicarea nu este posibilă, deoarece nici GPS-ul și nici sistemele radio nu funcționează sub apă. Pogue spune că, de asemenea, nu este posibil că cei aflăți la bordul submarinului să iasă singuri, deoarece sunt sigilati înăuntru prin șuruburi aplicate din exterior.
Contraamiralul Mauger a precizat că zona în care au loc căutările este „îndepărtată”, ceea ce face că operațiunile să fie dificile. La această se adaugă și faptul că vizibilitatea se pierde rapid sub suprafață apei, deoarece lumina nu poate pătrunde prea mult.
Site-ul OceanGate enumeră cele trei submersibile pe care le deține și doar Titan este capabil să se scufunde la o adâncime suficientă pentru a ajunge la epava Titanicului.
Nava cântărește 10.432 kg, potrivit site-ului. Biletele costă 250.000 de dolari pentru o excursie de opt zile care include scufundări la epava aflată la o adâncime de 3.800 m.
Pe rețelele de socializare în weekend, Harding a declarat că este „mândru să anunțe în sfârșit” că se va află la bordul misiunii către epava Titanicului – dar a adăugat că, din cauza „celei mai grele ierni din Newfoundland din ultimii 40 de ani, această misiune va fi probabil prima și singură misiune cu echipaj uman către Titanic în 2023”. Ulterior, el a scris: „Tocmai s-a deschis o fereastră meteo și vom încerca o scufundare mâine”.
OceanGate a declarat că „nu a reușit să stabilească comunicații cu unul dintre vehiculele noastre de explorare submersibile”, dar că „întreagă să atenție [era] îndreptată către membrii echipajului din submersibil și familiile acestora”.
„Suntem profund recunoscători pentru asistență extinsă pe care am primit-o de la mai multe agenții guvernamentale și companii de mare adâncime în eforturile noastre de a restabili contactul cu submersibilul”, a adăugat această.
Compania prezintă călătoria de opt zile cu submersibilul sau din fibră de carbon drept „o șansă de a ieși din cotidian și de a descoperi ceva cu adevărat extraordinar”.
Acesta pornește din St John’s, în Newfoundland, iar fiecare scufundare completă la epava, inclusiv coborârea și urcarea, ar dura aproximativ opt ore.
Titanicul, care a fost cel mai mare vas al vremii sale, a lovit un aisberg în timpul călătoriei inaugurale de la Southampton la New York în 1912. Din cei 2.200 de pasageri și membri ai echipajului aflăți la bord, peste 1.500 au murit.
Epava să a fost explorată pe scară largă de când a fost descoperită în 1985. Epava este împărțită în două părți, cu prova și pupă separate de aproximativ 2.600 de metri. Un câmp imens de resturi înconjoară nava distrusă.
Luna trecută, a fost creată prima scanare digitală în mărime naturală a epavei cu ajutorul cartografiei de mare adâncime. Scanarea arată atât scară navei, cât și unele detalii minuscule, cum ar fi numărul de serie de pe una dintre elice.
sursa: www.aktual24.ro