Transnistria susține că „unirea Moldovei cu România a avut deja loc” și pledează pentru un așa-zis „divorț civilizat” între Moldova și Transnistria

Teritoriul Republicii Moldova „este stăpânit și controlat de NATO”, acuză Vitali Ignatiev, autoproclamat ministrul de externe al regiunii separatiste Transnistria, care a adăugat că „unirea Moldovei cu România a avut deja loc”, astfel că cea mai realistă opțiune este „divorțul civilizat dintre Moldova și Transnistria”.

Transnistria, oficial recunoscută ca zonă ocupată militar de Rusia |  Moldova | DW | 16.03.2022

„Teritoriul Republicii Moldova este stăpânit și controlat de NATO. Neutralitatea militaro-politică declarată a Moldovei este o ficțiune – există deja trei centre NATO permanente în Republica Moldova, din moment ce 2006 a fost implementat un plan individual de acțiune pentru parteneriatul Moldova-NATO, actualizat pentru 2022-2023. Conform planului de dezvoltare a armatei naționale a Republicii Moldova pentru 2020-2030, se realizează o tranziție activă către a doua etapă a modernizării complete conform standardelor NATO”, a spus Ignatiev, citat de agenția de știri TASS.

Vorbind despre apelurile unor politicieni moldoveni la unirea cu România, Ignatiev a remarcat că „de facto, așa-numita unire (reîntregire) a Moldovei și României a avut deja loc, cel puțin la nivel militar-politic, social-educațional și juridic, și rămâne să soluționăm literalmente câteva formalități finale”. În mod oarecum surprinzător, oficialul transnistrean a recunoscut că România și Moldova sunt „două state românești”, transmite umbrelastrategică.ro, conform surselor citate.

Potrivit oficialului pro-rus, „pe fundalul dezvoltării dinamice a proceselor globale și regionale, inclusiv a integrării strategice moldo-române, cea mai realistă opțiune pentru încheierea conflictului [transnistrean] este divorțul civilizat dintre Moldova și Transnistria”.

În același timp, Ignatiev a afirmat că „este extrem de important ca orice proiect să fie implementat exclusiv prin mijloace pașnice, pe baza unui mandat emis de popor”.

Afirmațiile oficialului prorus nu sunt însoțite de dovezi credibile care să susțină acuzațiile grave lansate de el.

Regimul de la Tiraspol este complet dependent de Moscova, atât politic, cât și militar și economic, astfel că liderii transnistreni au acționat constant împotriva acțiunilor Chișinăului de apropiere de Occident. Liderii transnistreni lansează regulat acuzații fantasmagorice despre așa-zisul expansionism românesc în încercarea de a sădi frică în sânul propriei populații.

În regiunea separatistă este prezent și un contigent de militari ruși, al cărui scop pare să fie mai degrabă acela de a garanta existența regimului separatist pro-rus de la Tiraspol și de a bloca o potențială unire a Republicii Moldova cu România. De altfel, în anul 2020, un fost lider al insurgenților proruși din Ucraina, Igor Strelkov/Girkin, a afirmat că, în cazul în care Moscova și-ar retrage forțele din Transnistria, trupele Chișinăului ar elibera regiunea separatistă în doar două zile, iar acest lucru ar permite unirea Republicii Moldova cu România.

Declarația fără temei a autoproclamatului ministru de externe al regiunii separatiste Transnistria survine la doar câteva zile după ce un general rus a afirmat că Moscova vrea să ocupe sudul Ucrainei pentru a crea un culoar terestru spre regiunea separatistă din Republica Moldova, unde ar fi fost înregistrate „fapte de oprimare a populației rusofone”.

Boboasele, la mare căutare în Postul Mare: Cât costă la piață

De obicei, într-un oraș mare ca al nostru, cel mai interesante lucruri se întâmplă … la piață. Care sunt acum cele mai întrebate produse și cât costă, scrie tvrmoldova.md.

Se știe: în post, Fasolea e vedetă la tarabe. O găsești de toate felurile – albă, neagră,  tărcată… Și chiar dacă anul trecut a fost secetos, vânzătorii, oricum, au ce-ți arăta.  

Acum, după fasole trebuie să prinzi rând, ca la carne și pește proaspăt. Și să nu stea omul degeaba la coadă, se gândește, între timp, și la o rețetă.

Prețul pentru un kilogram de fasole începe de la 30 de lei și poate ajunge până la 70, năutul se vinde la 40 lei kilogramul, soia e 18 lei, iar mazărea – 14.

Caz șocant la Anenii Noi! Un bebeluș a fost strivit de mașina condusă de tatăl său

Un bebeluș de 11 luni a decedat vineri, 14 martie, după ce a fost lovit mașina condusă de tatăl său, în localitatea Ciobanovca, raionul Anenii Noi.

Potrivit ofițerului de presă al IP Anenii Noi, Mariana Didenco, tragedia s-a produs atunci când tatăl, în vârstă de 30 de ani, aflat la volanul unui automobil marca Volkswagen, a efectuat o manevră, iar micuțul, aflat în fața autoturismului, a fost lovit de acesta, deoarece tatăl nu l-a observat, transmite Știri.md.

În urma impactului, micuțul a suferit multiple traumatisme și a fost transportat de urgență la spital. Din păcate, medicii nu au reușit să-l salveze.

Rezultatul testării alcooloscopice a indicat că bărbatul nu a consumat alcool.

Poliția a demarat o anchetă pentru a stabili cu exactitate circumstanțele tragediei.

O nouă lovitură pentru Ilan Şor: Magazinele Duty Free vor fi evacuate din Aeroportul Chişinău

Politicianul fugar, Ilan Șor, riscă să rămână fără magazinele Duty Free din incinta Aeroportului Chișinău. Potrivit șefului Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari, autoritățile vor renunța la licitații. În cadrul unei emisiuni televizate, Cojuhari a declarat că în câteva luni, ca și în cazul spațiilor de alimentație, aerogara urmează să preia și zonele Duty Free din terminal, scrie evz.ro

„Spre asta mergem. Totul va fi bine. Au fost preluate toate spațiile o dată, întreprinderea să aibă timp să se pregătească. Credeți-mă, veniturile din această activitate vor veni în bugetul aeroportului, în bugetul de stat și condițiile nu vor fi mai proaste. În următoarele luni, aeroportul va anunța și vor fi preluate toate spațiile”, a declarat Roman Couhari.

Oficialul a precizat că, peste câteva luni, vor fi făcute și alte anunțuri. De această dată referitoare la companiile care prestează servicii de handling. Adică de deservire a avioanelor și pasagerilor la sol. Acestea fiind controlate de Ilan Șor, asta deși statul a preluat în proprietate aeroportul încă acum doi ani.

Licitațiile pentru Duty Free din Aeroportul Chișinău s-au blocat: Autoritățile și-au asumat managementul direct

La începutul anului 2024, Agenția Proprietăți Publice și Aeroportul Internațional Chișinău au scos la licitație și zonele Duty Free din aerogară, concursuri care nu s-au mai încheiat. În vara 2019, activele acestor magazine au fost puse sub sechestru. Însă la scurt timp spațiile comerciale și-au reluat activitatea cu schimbarea periodică a administratorilor privați, în spatele cărora ar sta Ilan Șor.

Din septembrie 2023, autoritățile de la Chișinău au anulat regimul Duty Free. Comercializarea produselor și mărfurilor în aceste spații comerciale din zonele vamale au început să fie impozitate.

La sfârșitul lunii februarie, administrația Aeroportului Chișinău și APP se arătau convinse că vor putea gestiona mai eficient și cu un profit mai mare restaurantele din terminal. Cojuhari se referea oferta propusă de compania privată care a adminstrat până acum spațiile. Firma „Aerofood”, care a deținut trei localuri în aeroport, a venit cu o ofertă de peste un milion de euro anual, care a fost însă refuzată de conducerea aerogării.

Primele licitații pentru sapațiile comerciale

Prima licitație privind gestionarea spațiilor comerciale a fost anunțată pe 18 ianuarie 2024 pentru zonele „Zona Sterilă” și „Zona Duty-Free”. Atunci au fost înregistrate două companii – Lagardère și LeBridge. Ministrul Infrastructurii de atunci, Andrei Spînu, a anunțat anularea concursului, acuzând sabotarea procesului.

În martie 2024, autoritățile au anunțat o nouă licitație, iar pe 25 martie 2024, una dintre cele două companii s-a răzgândit și a renunțat la participare.

Ulterior, pe 29 mai 2024, Aeroportul a inițiat a treia licitație publică, iar pe 21 iunie 2024, aceasta a fost suspendată de Curtea Constituțională din cauza nerespectării procedurilor legale în privința privatizării Aeroportului Chișinău.

Pe 30 septembrie 2024, Aeroportul a prelungit termenul de depunere a ofertelor, însă procesul a fost din nou anulat. Pe 19 octombrie 2024, etapa de depunere a cererilor de participare la licitație s-a încheiat, iar la scurt timp procesul a fost anulat din nou.

Formația Zdob și Zdub și frații Advahov, la Torino. Ținutele în care artiștii ne vor reprezenta țara la Eurovision 2022
Articolul anterior
Sancțiuni, fără efect. Țările care sunt gata să plătească în ruble gazul rusesc
Articolul următor
Close menu