Legislația în domeniul transportului rutier va fi ajustată pentru ca cetățenii să beneficieze de transport public mai accesibil și mai sigur. Comisia economie, buget și finanțe va propune plenului Parlamentului aprobarea unui proiect de lege elaborat de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale.
Vor fi ajustate o serie de prevederi din Codul transporturilor rutiere, Codul contravențional, Codul fiscal, Legea privind siguranța traficului rutier, Legea privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător, urmare a analizei situației post-pandemice și a consecințelor războiului din Ucraina. Ajustările vor fi operate cu scopul de a crește nivelul de siguranță și confort a serviciilor de transport rutier.
Proiectul are drept scop simplificarea activității pentru mediul de afaceri, inclusiv ce ține de procedurile de eliberare a actelor permisive, prin reducerea poverii administrative, debirocratizare, precum și stimularea concurenței sănătoase, în special în cazul serviciilor în regim de taxi. Va fi exclusă foaia de parcurs din lista documentelor de strictă evidență. Pentru a reduce și mai mult din birocrație, vor fi excluse din lista documentelor necesare la bord un șir de acte care deja există în sistemele informaționale ale Agenției Naționale Transport Auto.
Administrarea domeniului transportului rutier urmează a fi descentralizată, iar competențele de elaborare, aprobare și modificare a programului de transport interraional vor fi transferate de la organul central de specialitate la Agenția Națională Transport Auto. Totodată, consiliile locale și municipale, în contextul necesității organizării transportului rutier contra cost la nivel local, vor elabora, vor aproba și vor modifica programele de transport rutier, în conformitate cu necesitățile de transport ale populației. La nivel de transport internațional vor fi eliminate limitările de oră, iar pentru cursele la nivel național va fi redus intervalul până la 15 min.
Alte modificări prevăd că biletele se vor vinde prin „e-Bilet” sau sistemele de vânzare proprii, interconectate la acest sistem informațional. Biletele, emise în forma bonurilor fiscale sau documentului electronic, se vor vinde la casele de bilete de la autogări, prin intermediul terminalelor speciale sau de operatorii de transport rutier care deservesc rutele doar prin intermediul echipamentelor de casă și de control cu memorie fiscală.
Proiectul de lege urmează a fi examinat în prima lectură în ședința plenară a Parlamentului.