Trecerea la vehiculele electrice va fi mult mai dificilă decât pare astăzi

Interzicerea mașinilor noi cu motoare cu ardere internă alimentate cu combustibili fosili din 2035 este un plan ambițios astăzi. Înmatriculările de mașini electrice noi sunt în creștere, piețele estice rămânând în urma celor occidentale. Chiar și având în vedere un decalaj de 10 ani față de obiectivele ambițioase ale oficialilor UE, expertul în automobile de la carVertical Matas Buzelis își împărtășește opiniile asupra problemelor cărora autoritățile nu par să le acorde atenție.

Beneficii evidente pentru cei care își permit

Pentru 2021, ponderea vehiculelor electrice din toate mașinile inspectate pe platforma de verificare a istoricului a fost de doar 0,2%. Un an mai târziu, s-a dublat la 0,4%, iar în 2023, a crescut la 0,6%. Și chiar dacă cifrele pot părea o picătură în ocean, zeci de mii de vehicule electrice trec prin verificări ale istoricului.

Din ce în ce mai mulți șoferi tind să treacă la vehiculele electrice. Întreținerea și costurile de rulare sunt lucrurile care îi motivează pe aceștia. Deși valorile reziduale ale mașinilor electrice sunt îngrijorătoare, vehiculele electrice sunt mai ușor de deținut, deoarece sunt mai puțin predispuse la defecțiuni și necesită mai puțină întreținere, nefiind necesară schimbarea diferitelor fluide și filtre la fiecare 30 de mii de kilometri.

Îți ia mult să te obișnuiești cu reîncărcarea, dar șoferii care și-au dezvoltat cu succes obiceiurile de încărcare a bateriei le consideră mult mai convenabile decât realimentarea. De obicei, își încarcă vehiculele noaptea și doar la ocazii foarte rare folosesc încărcătoarele publice.

Infrastructura este problema

Cu toate acestea, chiar dacă șoferii își pot permite un vehicul electric, nu înseamnă neapărat că vor fi bine să trăiască cu el. Persoanele care nu dețin încărcătoare sau fără un punct de încărcare pe care l-ar putea folosi în timpul orelor de lucru se vor confrunta cu neplăceri, deoarece utilizarea încărcătoarelor publice nu este la fel de ușoară precum alimentarea cu combustibil în prezent.

Nu numai că durează mult mai mult timp decât alimentarea cu benzină sau motorină, dar de obicei necesită instalarea unor aplicații desemnate care sunt vitale pentru încărcătoare. Nici măcar nu este aproape de procesul cu care sunt obișnuiți șoferii atunci când vine vorba de realimentare, deoarece nu există o practică de genul „umpleți apoi plătiți”.

Mai mult, în timp ce vehiculele electrice sunt foarte eficiente în orașe și medii în care frânarea constantă este inevitabilă, acestea nu sunt la fel de capabile pe autostrăzi și drumuri de legătură. Viteza și rezistența aerodinamică sunt direct proporționale, adică dacă viteza este mărită de două ori, rezistența este mărită de patru ori. Acest lucru reduce autonomia și reduce viteza de croazieră cu o marjă vizibilă, făcând vehiculele electrice departe de a fi ideale pentru călătorii mai lungi.

Probleme la care mulți nu se gândesc

Dar cele mai mari probleme sunt cele despre care doar câțiva vorbesc. În primul rând, unele zone de parcare pe mai multe niveluri nu au fost proiectate pentru mașini la fel de grele precum vehiculele electrice. Bateriile grele înseamnă, de obicei, că vehiculele electrice sunt foarte grele, iar unele facilități, cum ar fi parcările cu mai multe niveluri sau podurile, pot necesita revizuire și reevaluare de către autorități.

Mai mult, există incertitudini și cu privire la siguranța vehiculelor electrice. Deoarece bateriile captează cantități mari de energie, flăcările sunt extrem de greu de stins în caz de incendiu. Până acum, pompierii au dificultăți în stingerea vehiculelor electrice cu baterii de capacitate mai mare. Devine și mai extrem dacă un vehicul electric ia foc în parcarea subterană, de exemplu, sub blocuri. 

Ceea ce aduce și mai multe întrebări asupra viitorului vehiculelor electrice este starea acestora la 20 de ani de la fabricare. În zilele noastre, există o selecție destul de mare de mașini electrice uzate, dar în 10 ani vor exista vehicule electrice mai vechi. Cât de valoroase vor fi ele pe piața mașinilor second hand cu bateriile care le-au epuizat deja viața?

O femeie, constrânsă să întrețină raporturi sexuale cu un individ care o șantaja cu publicarea unor videouri cu caracter intim

Ofițerii Direcției combaterea criminalității organizate a INI anunță reținerea unui bărbat din Strășeni, de 26 de ani, care ar fi constrâns-o pe o femeie să continue întreținerea raporturilor sexuale cu el, prin șantajarea cu răspândirea secvențelor filmate în timpul actelor sexuale de până atunci.

Mai mult decât atât, bărbatul i-a încălcat viața privată și prin faptul că a înregistrat scenele sexuale fără acordul femeii. După o serie de amenințări că le-ar prezenta apropiaților femeii înregistrările, acesta a trecut la fapte și i le-a transmis fostului soț al acesteia, în afara țării. Astfel, după faptele care durau din iulie 2023, femeia cu vârsta de 34 de ani a depus o plângere la autorități, care au purces la reținerea acestuia, cu suportul mascaților din BPDS “Fulger”, și ridicarea telefonului care conține imaginile intime. Urmărirea penală continuă, timp în care persoana beneficiază de prezumția nevinovăției, potrivit legii.

Concert în Orășelul European din PMAN, de 9 Mai

Mâine, 9 mai, pe scena din PMAN, peste 1000 de copiii din instituțiile educaționale din municipiul Chișinău vor încânta publicul cu talentul și entuziasmul lor. Colectivele de copii sunt din diverse instituții de învățământ extrașcolar ale Direcției Generale Educație, printre care se numără: CCC „Ghiocel”, CAE „Curcubeul”, CCC „Floarea Soarelui”, CEE „Lăstărel” și CCC „Luceafărul”, vor evolua cu programe culturale și artistice.

În Orășelul European din Piața Marii Adunări Naționale, Primăria Chișinău va avea 2 corturi cu informații despre proiectele pe care le desfășoară împreună cu partenerii de dezvoltare.

În primul cort vor fi prezentate informații despre toate proiectele iar cel de-al doilea cort va fi dedicat tinerilor și activităților Centrelor municipale de Tineret.

Chișinăul are un portofoliu de aproape 3 miliarde de lei, care cuprinde proiecte în domeniul eficienței energetice, reabilitarea drumurilor, Proiectul „Deșeuri Solide Chișinău”, restabilirea rețelelor de apeduct și canalizare, reabilitarea râului Bîc și multe altele ce includ domeniul social, educațional, tineret și lansarea afacerilor.

La corturile Primăriei Chișinău vor fi desfășurate diverse activități pentru toate vârstele.

Vor fi sesiuni de discuții cu vizitatorii, prezentări de proiecte, joc de șah cu campioni (juniori și seniori), quiz despre Chișinău cu premii, spațiu special amenajat pentru distracția copiilor.

Prima reacție a Nataliei Barbu după Eurovision: „Nu e despre voce! Este foarte politic”

Natalia Barbu a suferit înfrângere ieri seara la cel mai important concurs de voci, Eurovision Song Contest 2024, așa că Moldova nu a reușit să se califice de această dată în marea finală. Artista a oferit prima reacție, după ce a aflat rezultatul televotului, declarând că e un concurs politizat, scrie cancan moldova.

„Încă o dată ne convingem ce concurs e. Nu este vorba despre voce. Este foarte politic și nu contează pentru că piesa mea e despre lumină, e despre frumos și eu sunt convinsă că m-am conectat cu foarte multă lume, doar că acest concurs probabil că nu e doar despre asta. Sunt convinsă că m-a votat foarte multă lume și trebuia să trec în finală. . .Bineînțeles că sunt momente când o țară ca a noastră are șanse să urce chiar foarte sus, dar asta așa uneori, ca să nu ne răsfețe prea mult. . .Eu mulțumesc lui Dumnezeu pentru această experiență în sine. A fost frumos și eu cred că dacă am ajuns aici, în acest concurs, nu am ajuns degeaba, pentru că de acum încolo începe o etapă nouă și frumoasă în cariera și în viața mea”.

Interpreta noastră a urcat pe scenă sub numărul 11, cu piesa „In The Middle”. Vedeți mai jos prestația.

Coreea a donat 150 de calculatoare școlilor din R. Moldova
Articolul anterior
Producătorii mici de energie verde acuză statul de discriminare
Articolul următor