Trenul care va depăși la viteză un avion

În cadrul unui test, trenul maglev hyperloop al Chinei a atins un record mondial de viteză de 623 km/h (387 mph). În cele din urmă, creatorii săi speră să construiască un tren care să fie de peste trei ori mai rapid decât un avion, depășind în acest proces bariera sunetului, scrie evz.ro.

China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), o companie de stat, a construit trenul maglev cunoscut sub numele de T-Flight, potrivit New Atlas. Capsulele care levitează magnetic sunt propulsate prin tuneluri cu o rezistență foarte mică a aerului de către trenurile hyperloop. 

Potrivit JRPass, seria L0 SCMaglev din Japonia deține recordul de a fi cel mai rapid tren maglev. Acesta poate atinge o viteză maximă de 375 mph (630 km/h).

Pentru a testa noul tren, CASIC a construit o cale ferată cu tuburi de vid de joasă presiune, care are o lungime de aproximativ 2 kilometri (1,2 mile).

Trenurile nu trebuie să experimenteze aproape nicio frecare pentru a atinge viteze atât de mari. Ca urmare, CASIC a nivelat calea de rulare de testare la o toleranță de 0,01 inch (0,3 milimetri), ceea ce indică faptul că punctele cele mai înalte și cele mai joase ale suprafeței plane diferă cu 0,01 inch. În plus, eroarea de dimensiune geometrică a tunelului cu o lățime de 6 metri este mai mică de 2 mm (0,1 inch), adică marja de eroare față de o formă perfectă. În plus, potrivit New Atlas, întreaga conductă poate reveni la presiunea normală în cinci minute.

Trenul care e aproape „să zboare”

Pentru a permite trenului să atingă 621 mph (1.000 km/h), CASIC intenționează să extindă calea ferată la 37 mile (60 km) în timpul celei de-a doua faze de testare a T-Flight. 

Potrivit Simple Flying, un avion de pasageri se deplasează cu o viteză medie cuprinsă între 575 și 600 mph (925 și 966 km/h). La această viteză maximă teoretică, trenul maglev ar fi și mai rapid.

Cu toate acestea, după cum se vede într-un videoclip din 2018, compania are în plan să construiască o conexiune între Wuhan și Beijing, care va avea o viteză maximă de 1.243 mph (2.000 km/h).   

Vehiculele sau capsulele pot călători pe sistemele Hyperloop la viteze substanțial mai mari decât cele ale trenurilor convenționale, majoritatea fiind limitate la 59 mph (95 km/h) în Statele Unite.

Au trecut peste zece ani de când Elon Musk a sugerat pentru prima dată ideea unui sistem Hyperloop pentru Statele Unite, în 2013. Virgin, una dintre cele mai mari firme din acest sector, și-a închis propria afacere cu hyperloop în 2023; aceasta era cunoscută anterior sub numele de Virgin Hyperloop.

Protest la Copanca: Localnicii refuză lumina furnizată de Chișinău

Locuitorii satului Copanca, din raionul Căușeni, au organizat un protest spontan pentru a bloca lucrările de instalare a pilonilor electrici efectuate de Compania Premier Energy. Protestul a avut loc la marginea localităţii, unde sătenii, mobilizaţi în grupuri şi deplasându-se cu maşini, au oprit echipele tehnice care efectuau lucrările, scrie regional.md.

Tensiunile au apărut în contextul unor nemulţumiri exprimate de comunitate faţă de proiectul care prevede conectarea localităţii Copanca la reţeaua electrică din dreapta Nistrului. Sătenii acuză lipsa de transparenţă şi consultare publică privind acest proiect, afirmând că nu li s-au oferit suficiente informaţii despre impactul lucrărilor asupra localităţii şi a mediului înconjurător.

Pentru a calma situaţia, la faţa locului au fost trimise aproximativ cinci echipaje de poliţie din raionul Căuşeni. Oamenii legii au încercat să medieze conflictul şi au îndemnat protestatarii la calm. “Respectăm dreptul cetăţenilor de a-şi exprima nemulţumirile, dar este important ca protestul să rămână unul paşnic. Vom face tot posibilul pentru a evita escaladarea situaţiei”, a declarat un reprezentant al poliţiei.

Compania Premier Energy nu a oferit încă o reacţie oficială la evenimentele din Copanca. Totuşi, potrivit informaţiilor publice anterioare, proiectul de conectare a localităţii la reţeaua electrică ar avea scopul de a îmbunătăţi infrastructura energetică şi de a asigura o furnizare mai stabilă a energiei electrice pentru locuitorii regiunii.

Protestul din Copanca evidenţiază importanţa implicării cetăţenilor în procesul decizional atunci când vine vorba despre proiecte de infrastructură de mare amploare. Evenimentele sunt în derulare, iar situaţia rămâne tensionată.

O femeie va plăti peste 200.000 lei amendă pentru un colet trimis din Israel în Moldova

Procuratura raionului Fălești a obținut o sentință de condamnare în privința unei femei în vârstă de 47 de ani, acuzate de tentativă de contrabandă cu substanțe psihotrope (art.27, art.248 din Codul penal), informează unica.md cu referire la un comunicat oficial

Judecătoria Bălți, sediul Fălești, a condamnat femeia, la o amendă de 4 125 de unități convenționale, echivalentul a 206 250 lei. Totodată, s-a dispus confiscarea și nimicirea substanțelor psihotrope, precum și plata cheltuielilor judiciare în valoare de 1 680 de lei.

Potrivit acuzării, inculpata, aflându-se în statul Israel, în perioada de timp până la data de 09 iunie 2022, a obținut și păstrat asupra sa 90 de comprimate, care conform expertizei judiciare reprezintă preparate medicamentoase, ce conțin brontizolam în cantitate totală de 0,0225 grame, substanță ce se atribuire la categoria substanțelor psihotrope. Femeia a încercat să le introducă pe teritoriul Republicii Moldova, expediindu-le printr-un colet. Substanțele au fost descoperite în cadrul unui control vamal efectuat la 17 iunie 2022, asupra coletului respectiv, expediat din Israel.

Inculpata și-a recunoscut vinovăția și a solicitat examinarea cauzei în procedura simplificată.

R. Moldova renunță la curentul furnizat de Centrala de la Cuciurgan, chiar dacă Rusia va relua livrările de gaze

R. Moldova va renunța la energia produsă de Centrala de la Cuciurgan, după ce „Gazprom” va relua livrările de gaze în stânga Nistrului, pentru că Federația Rusă nu-și respectă obligațiile contractuale și poate sista în orice moment aceste livrări, a declarat joi-seară prim-ministrul Dorin Recean, în cadrul unei emisiuni de la Pro TV, scrie ziarulnational.md.

Potrivit lui Recean, R. Moldova nu vrea să mai depindă în niciun fel de resursele energetice ale Rusiei, care sunt folosite în calitate de armă de șantaj.

„Noi trebuie să urmărim, în primul rând, stabilitatea livrărilor. Reluarea livrărilor de gaze în stânga Nistrului, indiferent de volum, nu înseamnă că ele nu pot fi stopate peste o lună-două sau peste trei luni, sau la fiecare două-trei săptămâni. După cum am observat, asta ne costă mult mai mult. Acum e important să ne adaptăm cu toții, să finalizăm construcția liniei electrice Vulcănești – Chișinău și, în felul acesta, să asigurăm securitatea livrărilor. După asta vom asigura și un cost optim pentru cetățenii R. Moldova”, a subliniat Recean.

Un nou contract de furnizare a energiei electrice cu Centrala de la Cuciurgan poate fi semnat doar dacă vor fi garanții ferme că aceste livrări de gaze nu vor fi întrerupte, doar că nimeni nu poate să ofere astfel de garanții. Premierul a amintit că acum este în vigoare un contract dintre „Moldovagaz” și „Gazprom” în privința livrării gazelor în stânga Nistrului, însă Rusia a oprit unilateral livrările de la 1 ianuarie 2025.

„Doar dacă avem garanții ferme că nu vor fi întrerupte livrările de gaze naturale, ceea ce nu văd posibil. Și nu văd cine ar putea să ofere astfel de garanții. Iar noi am observat că, dacă nu există astfel de garanții, atunci pe cetățeanul R. Moldova îl costă mai scump curentul electric”, a punctat Dorin Recean.

Care sunt cele mai falsificate alimente din lume
Articolul anterior
Povestea a doi italieni care s-au iubit în tinerețe, s-au regăsit și s-au căsătorit la 73 de ani
Articolul următor