Turcia blochează în Marea Neagră navele cu petrol rusesc

Un blocaj s-a creat în ultimele zile pe o rută importantă de tranzacționare a petrolului. Dacă este lăsat nerezolvat, acesta ar putea afecta oferta globală și ar crește prețurile într-un moment fragil pentru piețele energetice, relatează CNN.

Turcia blochează în Marea Neagră navele cu petrol rusesc

Joi, 16 petroliere care navigau spre sud dinspre Marea Neagră așteptau să traverseze strâmtoarea Bosfor, în creștere cu 5 față de marți, potrivit unui raport al Tribeca Shipping Agency, cu sediul la Istanbul, transmite digi24.ro.

Alte nouă petroliere mai așteptau să traverseze spre sud din Marea Marmara prin strâmtoarea Dardanele. Blocajul pe căile navigabile controlate de Turcia, despre care oficialii turci spun că afectează în principal transporturile de țiței destinate Europei, a atras atenția oficialilor guvernamentali din Regatul Unit și SUA, care sunt acum în discuții cu Ankara pentru a rezolva impasul tot mai mare. 

Problema este legată de plafonul de preț impus de Occident pentru petrolului rusesc, care a intrat în vigoare luni. Plafonul ar trebui să limiteze veniturile Kremlinului, fără a spori stresul asupra economiei globale prin reducerea ofertei. 

Dar Turcia insistă ca navele să demonstreze că au o asigurare validă, în conformitate cu noile sancțiuni, înainte de a le permite să treacă prin strâmtorile care leagă Marea Neagră și Marea Mediterană. 

Deși acum nu provoacă nicio întrerupere a aprovizionării globale cu petrol și, prin urmare, a prețurilor, blocajul ar putea deveni o problemă dacă nu este rezolvat, a spus Jorge Leon, vicepreședinte pentru analiza pieței petroliere la Rystad Energy. 

„Acesta este o rută foarte populară pentru comerțul global și în special pentru țiței”, a declarat el pentru CNN Business. 

Țări precum Rusia, Kazahstan și Azerbaidjan folosesc strâmtorile turcești pentru a-și duce petrolul pe piețele petroliere mondiale. Blocajul din strâmtorile Turciei a apărut în urma impunerii în această săptămână a plafonului de preț pentru petrolul rusesc. 

Acesta împiedică proprietarii de nave care transportă petrol rusesc să acceseze asigurări și alte servicii de la furnizorii europeni, cu excepția cazului în care petrolul este vândut cu cel mult 60 de dolari pe baril. Autoritățile maritime turce sunt îngrijorate de riscul de accidente sau de scurgeri de petrol care implică nave neasigurate, așa că împiedică trecerea navelor prin apele turcești, cu excepția cazului în care acestea pot oferi garanții suplimentare că tranzitul lor este acoperit. 

Într-o notificare emisă luna trecută de guvernul Turciei, înainte de plafonarea prețului, directorul general maritim Ünal Baylan a spus că, având în vedere „consecințele catastrofale” pentru țară în cazul unui accident care ar implica un petrolier, „este absolut necesar să confirmăm într-un fel că asigurarea lor pentru protecție și despăgubire este încă valabilă și cuprinzătoare.” 

International Group of P&I Clubs, care oferă asigurări pentru 90% din mărfurile expediate pe mare, a declarat că se poate alinia politicii Turciei. 

Cerințele guvernului turc „depășesc cu mult informațiile generale care sunt conținute într-o scrisoare normală de confirmare a asigurării” și ar cere companiilor din grup să confirme acoperirea chiar și în cazul unei încălcări a sancțiunilor conform legislației UE, Regatul Unit și SUA, potrivit unui comunicat al organizației. 

Oficialii turci spun că această poziție este „inacceptabilă” și au reiterat joi cererile de scrisori din partea asigurătorilor. 

„Majoritatea petrolierelor care așteaptă să treacă strâmtoarea sunt nave UE, iar cea mai mare parte a petrolului este destinată porturilor UE”, a declarat autoritatea maritimă turcă într-un comunicat. 

„Este greu de înțeles de ce companiile de asigurări din UE refuză să furnizeze această scrisoare pentru navele care aparțin UE, care transportă țiței către UE, atunci când sancțiunile în cauză au fost stabilite de UE”, se adaugă în comunicat. 

Oficialii occidentali, îngrijorați în mod clar de eventualele perturbări ale aprovizionării cu petrol, spun că sunt în discuții cu guvernul Turciei pentru a rezolva situația. Secretarul adjunct al Trezoreriei al SUA, Wally Adeyemo, i-a spus ministrului adjunct de externe al Turciei, Sedat Onal, că plafonul de preț se aplică numai petrolului rusesc și „nu necesită controale suplimentare asupra navelor” care trec prin apele turcești. 

„Ambii oficiali și-au evidențiat interesul comun de a menține piețele globale de energie bine aprovizionate prin crearea unui regim simplu de conformitate care să permită petrolului să tranziteze strâmtorile Turciei”, a declarat Departamentul Trezoreriei într-un comunicat. 

„Regatul Unit, SUA și UE lucrează îndeaproape cu guvernul turc și industria de transport maritim și de asigurări pentru a clarifica implementarea plafonului pentru prețul petrolului și a ajunge la o rezoluție”, potrivit unui comunicat al Trezoreriei Marii Britanii. 

„Nu există niciun motiv pentru ca navelor să li se interzică accesul în strâmtoarea Bosfor din motive de mediu sau de sănătate și siguranță”, a adăugat comunicatul. În ciuda numărului mare de petroliere, timpul mediu de așteptare pentru a traversa strâmtoarea Bosfor este încă mult sub nivelul de anul trecut, potrivit lui Leon de la Rystad Energy. 

„Având în vedere reacția oficialilor din Marea Britanie și SUA, bănuiala mea este că acest lucru va fi rezolvat foarte curând”, a spus el.

O femeie din Strășeni, violată ani la rând de propriul soț

Un bărbat din raionul Strășeni a fost condamnat la 12 ani de închisoare după ce timp de trei ani își viola soția și agresa copiii minori. Sentința a fost pronunțată marți, 24 decembrie, de magistrații Judecătoriei Strășeni, scrie deschide.md.

Potrivit materialelor dosarului, pe parcursul anilor 2019-2022, bărbatul, prin constrângere psihică și amenințând cu răfuială, își viola soția. Individul își argumenta acțiunile prin faptul că victima, care îi este soție, „este obligată să-i satisfacă poftele sexuale”.

Tot în această perioadă, condamnatul își agresa patru copii minori. Conform raportului de expertiză, în urma acțiunilor individului, copiii s-au ales cu traumă psiho-emoțională, stres, anxietate și depresie.

Fiind audiat, acesta nu și-a recunoscut vina. Totuși, procurorii au reușit să-i demonstreze culpabilitatea.

Sentința nu este definitivă și poate fi atacată la Curtea de Apel Chișinău în decurs de 15 zile.

Un sistem AI a atins nivelul uman la un test de „inteligență generală”. Ce ar înseamna acest lucru

Un nou model de inteligență artificială (AI) a obținut recent rezultate la nivel uman la un test conceput pentru a măsura „inteligența generală”. Pe 20 decembrie, sistemul o3 al OpenAI a obținut un scor de 85% la benchmark-ul ARC-AGI, cu mult peste cel mai bun scor AI anterior de 55% și la egalitate cu scorul mediu uman. De asemenea, a dat rezultate bune la un test de matematică foarte dificil. Crearea inteligenței generale artificiale, sau AGI, este obiectivul declarat al tuturor laboratoarelor majore de cercetare AI.

La prima vedere, OpenAI pare să fi făcut cel puțin un pas semnificativ către acest obiectiv, explică doi specialiști în domeniu în publicația The Conversation. În timp ce scepticismul rămâne, mulți cercetători și dezvoltatori AI simt că ceva tocmai s-a schimbat. Pentru mulți, perspectiva AGI pare acum mai reală, urgentă și mai apropiată decât se anticipase.

Pentru a înțelege ce înseamnă rezultatul o3, trebuie să înțelegem despre ce este vorba în testul ARC-AGI. În termeni tehnici, este un test al „eficienței eșantionului” a unui sistem AI în adaptarea la ceva nou – câte exemple de situație nouă trebuie să vadă sistemul pentru a-și da seama cum funcționează. Un sistem AI precum ChatGPT (GPT-4) nu este foarte eficient în eșantionare. A fost „antrenat” pe milioane de exemple de text uman, construind „reguli” probabilistice despre combinațiile de cuvinte care sunt cele mai probabile. Rezultatul este destul de bun la sarcini comune. Este prost însă la sarcini neobișnuite, pentru că are mai puține date (mai puține mostre) despre acele sarcini. Până când sistemele AI pot învăța dintr-un număr mic de exemple și se pot adapta cu mai multă eficiență a eșantionului, acestea vor fi utilizate numai pentru lucrări foarte repetitive și pentru cele în care defecțiunile ocazionale sunt tolerabile. Capacitatea de a rezolva cu acuratețe probleme necunoscute sau noi din eșantioane limitate de date este cunoscută drept capacitatea de a generaliza. Este considerat pe scară largă un element necesar, chiar fundamental, al inteligenței.

Fiecare întrebare oferă trei exemple din care să înveți. Sistemul AI trebuie apoi să descopere regulile care „generalizează” de la cele trei exemple la al patrulea. Reguli slabe și adaptare Nu știm exact cum a făcut OpenAI, dar rezultatele sugerează că modelul o3 este foarte adaptabil. Din doar câteva exemple, găsește reguli care pot fi generalizate. Pentru a descoperi un model, nu ar trebui să facem presupuneri inutile sau să fim mai specifici decât trebuie să fim cu adevărat. În teorie, dacă poți identifica regulile „cele mai slabe” care fac ceea ce vrei, atunci ți-ai maximizat capacitatea de a te adapta la situații noi. Ce înțelegem prin cele mai slabe reguli? Definiția tehnică este complicată, dar regulile mai slabe sunt de obicei cele care pot fi descrise în afirmații mai simple.

Incendiu puternic într-un azil de bătrâni din München. 15 persoane s-au ales cu arsuri

Cinsprezece persoane au fost rănite uşor în urma unui incendiu izbucnit într-un cămin de bătrâni din oraşul german München în Ajunul Crăciunului, a anunţat brigada de pompieri într-un comunicat dat publicităţii miercuri, scrie digi24.ro.

Cauza incendiului şi amploarea pagubelor rămân pe moment neclare, informează DPA, potrivit Agerpres. 

Potrivit informaților prezentate de serviciul de pompieri din capitala Bavariei, flăcările au izbucnit într-o cameră de la etajul al treilea al clădirii. Ca urmare, focul s-a extins rapid la acoperiș și la turn.

Autoritățile germane investighează cauza incendiului.

Căminul de bătrâni este situat în cartierul Altstadt-Lehel, lângă malul râului Isar, și este cel mai vechi cămin de bătrâni din oraș, fondat în 1857 de Societatea Catolică Sfântul Vincent de Paul. Clădirea istorică adăpostește o casă-biserică cu un turn clopotniță.

Uniți împotriva corupției pentru integritate și securitate! De Ziua Internațională Anticorupție, angajații SPIA au oferit participanților la traficul transfrontalier buclete informative despre combaterea fenomenului corupției
Articolul anterior
Catherine Zeta Jones, cu un decolteu amețitor pe covorul roșu. Cine este tânărul cu care s-a afișat
Articolul următor