După experiențele nefericite din urma valului de cutremure din ultima perioadă, președintele turc Recep Tayyip Erdogan a anunțat o serie de schimbări în construcția noilor blocuri de apartamente.
În discursul său de luni, președintele Turciei a promis construirea a 200.000 de locuinţe în cele 11 provincii turce afectate de seismul devastator din 6 februarie, scrie realitatea.net.
„Niciunul dintre imobile nu va fi mai înalt de trei sau patru etaje”, a declarat Erdogan aflat în provincia Hatay (sud), cea mai afectată de seismul cu magnitudinea 7.8 ce a făcut peste 41.000 de morţi în Turcia şi a distrus sau a avariat grav peste 118.000 de locuinţe, informează AFP.
„Toate locuinţele vor fi reconstruite de la zero, pe terenuri solide şi în conformitate cu bunele practici”, a spus şeful statului turc. Acesta a mai precizat că operaţiunile pentru construirea acestor locuinţe vor începe în martie.
În plus, ca o extra măsură de siguranță, locuinţele vor fi construite la distanţă de liniile de falie, „mai aproape de munţi, pentru a fi protejate de probleme ce ţin de solurile moi”.
„Vom construi noi (oraşe) Antakya, Iskenderun şi Arsuz. Le vom reconstrui de la zero”, a declarat Erdogan, enumerând trei oraşe din provincia Hatay. „Vom începe să-i transferăm pe cetăţenii noştri care locuiesc în oraşe de corturi şi de containere către (noile lor) locuinţe în cel mult un an”, a promis preşedintele turc, în discursul său.
O femeie a zăcut moartă trei zile în toaleta unui restaurant, în timp ce oamenii oamenii mâncau și beau
Trupul unei femei de 47 de ani a zăcut timp de trei zile în toaleta pentru persoane cu handicap a unui restaurant din Anglia, acolo unde a murit. Fiica îndurerată se întreabă cum e posibil ca nimeni să nu fi sesizat că înăuntru se afla o persoană.
Sabrina Marlynn Lyttle a fost găsită moartă în toaleta pentru persoane cu dizabilități a unui local din Blackpool, Lancs, a povestit, potrivit Daily Mail Online, Jade Casey, 27 de ani, fiica femeii.
Tînăra și bunica sa – mama victimei – sunt intrigate că, timp de trei zile, nimeni din restaurant nu și-a dat seama că femeia era înăuntru.
„Poliția ne-a spus că unii clienți se plângeau că nu pot intra în toaletă, dar au presupus că s-a întâmplat ceva cu încuietoarea. (…) Au găsit-o sâmbătă dimineața. Ar fi putut fi găsită mai devreme, ar fi trebuit să facă verificările obișnuite la toaletă” a declarat Jade.
„S-ar putea să se fi zbătut”
Fiica s-a declaratfurioasă că nimeni nu s-a deranjat să verifice ce s-a întâmplat atunci când clienții au constatat că ușa e blocată:
„Știu că era moartă, dar e vorba de faptul că era acolo în timp ce oamenii mâncau și beau. (…) S-ar putea să se fi zbătut și să fi avut nevoie de ajutor, iar apoi ar fi putut fi salvată”.
Femeia e fusese eliberată din închisoare cu o zi înainte
Jate, care a vizionat imaginile de pe camerele de supraveghere, spune că mama sa a intra în restaurant pe 28 noiembrie, anul trecut, apoi a mers în toaleta pentru persoane cu handicap.
Nu se știe de ce femeia a intrat în clădire, dar fiica sa bănuiește că pentru a se încălzi, deoarece fusese eliberată din închisoare cu o zi înainte și nu avea unde să locuiască.
„A suferit de dependență și din cauza lipsei de adăpost în ultimii 25 de ani, dar a fost o persoană foarte drăguță. Era amuzantă și amabilă”, a mărturisit fiica.
La fața locului nu au fost găsite droguri. Poliția a precizat că moartea nu este tratată ca fiind suspectă.
16 gospodării din mediul rural, susținute financiar în cadrul unui program de eficiență energetică
Centrul Național pentru Energie Durabilă (CNED) anunță începerea procesului de alocare a stimulentelor financiare pentru primele 16 case individuale care au fost selectate în cadrul Produsului de finanțare „Eficiența Energetică a caselor individuale din gospodării rurale cu grad de vulnerabilitate energetică extremă”, decizia cu privire la finanțarea măsurilor de eficiență energetică fiind aprobată de membrii Comitetului de finanțare și risc al CNED, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.
Aceste gospodării au beneficiat de rapoarte de audit energetic, care le-au permis să solicite finanțarea lucrărilor de eficiență energetică prin Programul FEERM. Suportul financiar acordat de CNED constituie 95% din valoarea totală eligibilă a investiției, iar contribuția beneficiarului reprezentă 5%. Rapoartele de audit energetic au fost elaborate cu sprijinul GIZ Moldova, în cadrul proiectului „Eficiență Energetică și Energii Regenerabile în Republica Moldova (E4M)”.Valoarea totală a stimulentelor financiare alocate este de circa 5,7 milioane lei, iar aceasta include:
3 milione lei sub formă de granturi din bugetul FEERM2.7 milioane lei alocații financiare din fondul de reducere a vulnerabilității energetice
Cu ajutorul acestor surse financiare, beneficiarii vor putea implementa soluții eficiente pentru îmbunătățirea performanței energetice a locuințelor lor. Printre măsurile incluse se numără instalarea centralelor termice pe bază de biocombustibili solizi, izolația termică a pereților exteriori, acoperișului și subsolului locuinței, dar și modernizarea sau instalarea unui sistem de încălzire a apei menajere. De asemenea, vor putea îmbunătăți sau moderniza sistemul de iluminat, înlocuind ușile și ferestrele exterioare și, totodată, moderniza sistemele de încălzire, contribuind astfel la creșterea confortului și reducerii consumului energetic anual cu până la 50%, în dependență de lucrările selectate.Ca urmare a aprobării de către Comitetul de finanțare și risc (CFR) a măsurilor de eficiență energetică ce urmează a fi finanțate, vor fi semnate contracte de finanțare cu primii beneficiari și lansată licitația de contractare a lucrărilor de construcții.În urma aprobării măsurilor de eficiență energetică de către Comitetul de Finanțare și Risc (CFR), urmează semnarea contractelor de finanțare cu primii beneficiari și inițierea licitației pentru contractarea lucrărilor de construcții. Această inițiativă vine ca un sprijin substanțial pentru persoanele și familiile care se confruntă cu condiții de viață dificile în zonele rurale, având în vedere impactul extrem al sărăciei energetice asupra sănătății și bunăstării lor. Scopul acestei alocări este de a îmbunătăți eficiența energetică a locuințelor, reducând costurile energetice și contribuind la crearea unor condiții mai bune pentru traiul cotidian al beneficiarilor.Este o prioritate pentru CNED ca aceste sprijinuri financiare să aducă îmbunătățiri reale și vizibile, creând astfel premisele unei vieți mai bune și mai sustenabile pentru cetățenii vulnerabili.Fondul pentru Eficiență Energetică în sectorul Rezidențial (FEERM) este un program național, cu un buget de 1,4 miliarde de lei, destinat finanțări proiectelor de reabilitare energetică a locuințelor din Republica Moldova. Programul susține atât blocurile multietajate, cât și gospodăriile individuale, vizând îmbunătățirea eficienței energetice și reducerea emisiilor de carbon din sectorul energetic.Centrul Național pentru Energie Durabilă (CNED) este instituția publică din subordinea Ministerului Energiei care are misiunea de a coordona și de a organiza activitățile orientate spre asigurarea implementării politicii de stat în domeniile de activitate atribuite, inclusiv prin atragerea și gestionarea resurselor financiare pentru finanțarea și promovarea proiectelor și programelor în domeniile respective într-un mod durabil din punctul de vedere al mediului, al schimbărilor climatice, și care să contribuie la creșterea gradului de securitate energetică a țării.
Ce schimbări vor fi pe piața auto în 2025 și ce înseamnă pentru cumpărători?
Piața auto este foarte sensibilă la mișcările economice globale, la schimbarea situațiilor politice și la înăsprirea reglementărilor privind emisiile de CO2. Sunt ani în care se înregistrează o poftă ridicată de cumpărare și ani în care cumpărătorii sunt obligați să-și modifice drastic obiceiurile.
Din fericire, anumite tendințe ne permit în momentul de față să prezicem viitorul. Ce schimbări se vor produce în piața auto în 2025 și ce ar trebui să știe cei care intenționează să cumpere un vehicul?
Un deficit de mașini vechi de 3-4 ani
Criza globală a semiconductoarelor poate părea de domeniul trecutului, dar efectele ei asupra pieței auto sunt încă resimțite. Întreruperile din lanțul de aprovizionare din 2021-2022 au redus semnificativ producția de mașini noi la nivel mondial.
„Fluctuațiile de pe piața de mașini noi au un impact direct asupra segmentului de mașini second hand. În prezent există o lipsă vizibilă de vehicule produse în 2021-2022, iar această problemă va persista. Pur și simplu nu vor fi destule variante de mașini în categoria de vârstă de 3 până la 4 ani”, spune Matas Buzelis, expertul auto al companiei de date auto carVertical.
Ratele mai mici ale dobânzilor vor stimula vânzările de mașini
Atât piața mașinilor noi cât și cea a celor rulate au fost puternic afectate de inflație și de creșterea ratelor dobânzilor. Mulți șoferi au optat pentru mașini mai ieftine sau și-au amânat achizițiile pentru vremuri mai bune.
În prezent, odată cu stabilizarea ratelor dobânzilor în 2024, se preconizează că piața auto va crește în 2025. Pe măsură ce ratele scad, mașinile devin mai accesibile influențând semnificativ comportamentul cumpărătorilor. Șoferii care au strâns cureaua în ultimii ani vor fi probabil mult mai activi pe piață în anul viitor.
Piața mașinilor electrice va crește ușor
O infrastructură de încărcare subdezvoltată plus costurile ridicate de achiziție încetinesc creșterea pieței EV. Deși unii șoferi ar dori să-și cumpere o mașină electrică, ei sunt descurajați de prețurile mai mari de achiziție în comparație cu modele similare pe diesel sau benzină. În majoritatea țărilor, lipsa stațiilor de încărcare înseamnă că vehiculele electrice sunt alese în principal de cei care le pot încărca acasă.
„Cererea de vehicule electrice rulate ar putea fi afectată semnificativ și de popularitatea în creștere în Europa a mașinilor electrice chinezești ieftine. Cu toate acestea, nu este clar dacă șoferii vor opta în număr mare pentru aceste modele, având în vedere incertitudinea privind fiabilitatea și posibilitatea întreținerii post-vânzare. Mulți cumpărători probabil vor alege în continuare mărcile consacrate”, explică Buzelis.
Mașinile diesel nu se vor ieftini în Europa de Est
Mașinile diesel domină de mult timp piața vest-europeană, dar domnia lor se apropie de sfârșit. Cumpărătorii aleg din ce în ce mai des mașini hibride și pe benzină, în timp ce reglementările mai stricte privind emisiile scot vehiculele diesel de pe piață. Scăderea producției de mașini diesel noi în Europa de Vest afectează oferta de vehicule la mâna a doua din Europa de Est.
Datorită acestei oferte limitate, mașinile diesel vechi de 1 până la 5 ani vor rămâne probabil la mare căutare în Europa de Est, încetinindu-le semnificativ deprecierea.
Un an de încercări și necazuri pentru producătorii europeni de mașini
Din 2025, UE a redus nivelul permis al emisiilor de CO₂ pentru mașini de la 116 grame pe kilometru la 94 de grame. Dacă producătorii nu se conformează, se vor confrunta cu amenzi uriașe pentru fiecare vehicul vândut.
„Pe măsură ce UE înăsprește reglementările privind emisiile, marii producători se luptă să supraviețuiască. Cumpărătorii sunt reticenți în a trece la vehiculele electrice și popularitatea în creștere a mărcilor chinezești de mașini reprezintă o altă amenințare”, spune Buzelis.
Vânzările scăzute de vehicule electrice și neîncrederea consumatorilor creează provocări pentru întreaga piață auto. Austria, Bulgaria, Polonia, România, Slovacia, Republica Cehă și Italia și-au exprimat deja îngrijorarea cu privire la regulile mai stricte privind emisiile, cerând UE să le amâne, argumentând că amenzile vor dăuna atât producătorilor cât și economiilor naționale.
„Producătorii de mașini europeni sunt nevoiți să ofere vehicule care au o cerere slabă. În plus, mașinile noi devin din ce în ce mai scumpe, ceea ce în mod firesc încetinește vânzările și compromite încercările nereușite ale producătorilor de a menține forța de muncă. Ar trebui să se producă o minune în industrie anul viitor pentru a evita criza care pare a fi inevitabilă. Europa trebuie să acționeze acum sau să suporte consecințele reglementărilor stricte și să ajungă să urmărească cum concurența din China lasă în urmă industria de pe bătrânul continent”, sugerează expertul pe piața auto second hand.