Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat luni, în fața liderilor G7, reuniți în summit, că vrea să pună capăt războiului până la sfârșitul acestui an, înainte de venirea iernii, au afirmat doi diplomați europeni, citați de g4media.ro.
Anterior, un un oficial european a declarat pentru Reuters că Zelenski a cerut sisteme de apărare antiaeriană, garanții de securitate și ajutor pentru exportul de cereale.
De asemenea, a cerut impunerea de noi sancțiuni împotriva Rusiei, precum și ajutor pentru reconstrucția Ucrainei.
Consumatorii vor fi alertați despre produsele periculoase prin intermediul RAPEX
În Republica Moldova va fi instituit un sistem de schimb rapid de informații privind produsele periculoase. Acesta va permite ca orice produs nealimentar periculos sau potențial periculos să fie semnalat rapid, iar cetățenii să fie informați imediat, transmite IPN.
Potrivit unui proiect aprobat de Guvern, aceste informații vor veni fie din partea autorităților de supraveghere a pieței, care identifică astfel de produse, fie din partea operatorilor economici care doresc să prevină orice pericol ce ar putea afecta viața și sănătatea consumatorilor.Sistemul va fi similar cu Sistemul Comunitar de Informații Rapide al Uniunii Europene, cunoscut sub denumirea de „RAPEX”, care în prezent protejează milioane de consumatori în statele UE.
„Adoptarea acestui sistem constituie un pas concret spre integrarea europeană și va ajuta autoritățile noastre să se pregătească pentru utilizarea eficientă a sistemului RAPEX, în momentul în care Republica Moldova va deveni membru UE sau va obține acces direct la acest sistem, conform deciziei Comisiei Europene”, se arată într-un comunicat de presă.
Noi reguli la alegerile din România în 2025: Călin Georgescu riscă amenzi uriașe
Noi reguli la alegerile din România în 2025. Guvernul român are pe ordinea de zi a şedinţei de joi hotărârile privind organizarea primului tur al alegerilor prezidenţiale şi a alegerilor locale parţiale în 4 mai şi o analiză referitoare la proiectul de OUG privind unele măsuri pentru organizarea şi desfăşurarea scrutinului, scrie evz.ro.
Noi reguli la alegerile din 2025
Proiectul de Ordonanță de Urgență privind organizarea simultană a alegerilor prezidențiale și locale parțiale din anul 2025 propune un set amplu de reglementări menite să asigure desfășurarea eficientă, corectă și transparentă a scrutinelor programate pentru data de 4 mai 2025. S-au introdus reguli noi pentru marcarea publicității online, dar și amenzi mari.
Proiectul de OUG prevede că alegerile prezidențiale și cele locale parțiale vor fi organizate în aceeași zi, pentru a optimiza resursele logistice și financiare. „Pentru utilizarea aceleiași infrastructuri electorale la cele două scrutine și ținând cont de necesitatea asigurării unei fluidități constante a procesului de votare, se impune adoptarea unor măsuri care să permită desfășurarea simultană a alegerilor”, se arată în proiect.
Secțiile de votare vor fi comune, iar prezența la vot va fi consemnată distinct pentru fiecare scrutin în Sistemul informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal (SIMPV).
Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) va desemna un număr suplimentar de operatori de calculator, reprezentând 25% din totalul secțiilor de votare din fiecare unitate administrativ-teritorială. AEP și Ministerul Afacerilor Interne (MAI) vor colabora pentru a include informaticieni în echipele birourilor electorale județene. Potrivit proiectului, „informaticienii vor sprijini activitatea centrelor de intervenție operativă pentru remedierea eventualelor disfuncționalități ale SIMPV”.
Pentru a facilita accesul la vot al românilor din străinătate, proiectul permite desfășurarea procesului electoral pe parcursul a trei zile: vineri, sâmbătă și duminică. Alegătorii pot opta pentru votul prin corespondență, înregistrându-se pe site-ul AEP. Formularul online necesar va fi disponibil începând cu a treia zi de la intrarea în vigoare a ordonanței.
Când se va putea vota
„Exercitarea dreptului de vot la o secție din străinătate nu este condiționată de înregistrarea în Registrul electoral ca alegător în străinătate”, stipulează articolul 14 din proiect. De asemenea, „votarea în străinătate se va desfășura pe parcursul zilelor de vineri și sâmbătă între orele 07:00 și 21:00”.„La ora 21:00, doi membri ai biroului electoral vor verifica dacă există alegători în așteptare și vor permite accesul acestora în localul de vot”.
Candidații care se promovează online riscă amenzi mari
Candidații vor fi obligați să marcheze clar materialele publicitare electorale, precizând sponsorul, sursa finanțării și dacă acestea utilizează tehnici de vizare. Cei care nu respectă această regulă riscă amenzi mari. „Încălcarea acestor dispoziții se sancționează cu amenzi de până la 50.000 de lei”, conform articolului 15 din proiect.
Plângerile privind campania electorală online vor fi soluționate în termen de 24 de ore de Biroul Electoral Central, ale cărui decizii sunt executorii. Platformele online care nu elimină conținutul ilegal în cinci ore de la notificare pot fi sancționate cu amenzi de până la 5% din cifra de afaceri.
Portul Galați, pregătit ca bază de pornire în reconstrucția Ucrainei
Infrastructura în curs de modernizare din Portul Galați, alături de capacitățile din Portul Constanța, vor asigura României unul dintre cele mai importante roluri ca bază de pornire pentru reconstrucția Ucrainei, a declarat ministrul Transporturilor și Infrastructurii al României, Sorin Grindeanu, după reuniunea la nivel înalt desfășurată la începutul acestei săptămâni la Chișinău, scrie presa de peste Prut.
Războiul din Ucraina a dus la creșterea interesului strategic pentru dezvoltarea transporturilor navale pe Dunăre, iar „coridoarele de solidaritate” au jucat un rol important în inițierea și menținerea unor noi lanțuri logistice.
Unul dintre principalele instrumente instituționale de colaborare a fost cel stabilit, în 2023, la Galați, format din reprezentanți din domeniul transporturilor din România, Republica Moldova, Ucraina, SUA și Comisia Europeană. Ultima reuniune, a 11-a în așa-numitul format Quint, de la Chișinău, a avut pe agendă, de asemenea, măsurile luate în contextul conflictului din Ucraina.
„Încă din 2022, Romania a demonstrat capacitatea de a se adapta rapid unor contexte internaționale. Am prezentat măsurile pe care le-am luat încă de la începutul conflictului din Ucraina, printre care se numără creșterea capacității operaționale a Portului Constanța, Portului Galați (administrat de APDM Galați – n.r.) și a Canalului Sulina (administrat de AFDJ Galați – n.r.).
Am operaționalizat inclusiv infrastructura feroviară și rutieră din principalele porturi. În plus, am îmbunătățit capacitatea feroviară și rutieră de pe toată frontiera cu Ucraina și cu Republica Moldova.
Prin toate aceste măsuri am demonstrat, fără echivoc, că avem capacitatea de a acționa integrat și strategic împreună cu partenerii NATO și UE. Prin măsurile luate a fost posibilă tranzitarea prin România a peste 70 milioane de tone de mărfuri, din care mai mult de 55 milioane de tone au fost cereale si produse agricole. Am reușit să asigurăm navigabilitatea pe Canalul Sulina 24 de ore din 24 și să repunem în funcțiune infrastructura feroviară din porturile Constanța și Galați”, a declarat ministrul Transporturilor.
Transporturi navale, între război și pace
În prezent, Portul Constanța joacă un rol cheie în transporturile de la Marea Neagră, însă și în Portul Galați se află în curs de derulare mai multe proiecte care îi vor crește capacitatea de operare și diversificarea mărfurilor tranzitate.
„La aceste întâlniri, în format internațional, toți partenerii au arătat că este importantă menținerea investițiilor în zonele strategice, printre care se numără și Portul Galați. În prezent, APDM Galați are în derulare mai multe proiecte mari, cel mai important fiind desigur proiectul terminalului multimodal, ce va fi finalizat în primul semestru al anului 2025. Dar la fel de importante sunt și proiectele de modernizare a celor 16 dane din Portul Mineralier, proiectul terminalului Ro-Ro din Port Bazinul Nou, precum și platformele de depozitare mărfuri. Toate aceste modernizări vor asigura, pe termen mediu și lung, o creștere a capacității de operare de până la 20 milioane de tone/an.
Aceste investiții sunt în principal cu fonduri europene, au avut în momentul lansării lor o serie de obiective specifice – creșterea capacității de operare, atragerea de noi fluxuri de mărfuri, diversificarea tipurilor de mărfuri operate etc. – dar în prezent se conturează tot mai mult și rolul pe care infrastructura din Portul Galați ar putea să o joace în reconstrucția Ucrainei, după încheierea conflictului. Acesta este un subiect care, iată, a fost abordat inclusiv la ultima reuniune a reprezentanților din transporturi, din țările interesate”, ne-a explicat directorul general al Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, Marcela Daniela Costea.
Capacități operaționale
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a arătat că facilitățile portuare, feroviare și rutiere ce îmbunătățesc legăturile dintre România, Republica Moldova și Ucraina trebuie privite ca un tot unitar, cu toate beneficiile generate în plan economic.
„Toată această infrastructură va rămâne operațională și după încheierea conflictului și va asigura României unul din cele mai importante roluri ca bază de pornire pentru reconstrucția Ucrainei.
Implicit acest statut va aduce o serie de beneficii importante pentru economia României și pentru forța de muncă românească, mai ales în contextul în care majoritatea operațiunilor companiilor implicate în reconstrucție va fi coordonată de pe teritoriul României. În plus impozitele și taxele plătite de companiile care se vor reloca aici vor aduce venituri mai mari la bugetul de stat, iar acești bani vor putea fi folosiți pentru dezvoltarea în continuare a economiei și infrastructurii românești.
Unul dintre efectele pe care mizăm este creșterea atractivității României pentru investitori. Consider că eforturile făcute de români, alături de ceilalți parteneri trebuie și vor fi răsplătite. Am demonstrat că suntem capabili de solidaritate și mă aștept ca acum, cei pe care i-am susținut, să își demonstreze la rândul lor aprecierea pentru eforturile depuse de noi”, a mai subliniat ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.