382 cazuri noi de Covid-19, confirmate în ultimele 24 ore

Alte 382 cazuri noi de infectare cu COVID-19 au fost confirmate astăzi în Republica Moldova, dintre care 9 în Transnistria. Numărul total de cazuri în regiunea transnistreană a ajuns la 1.629.

separator

Din numărul total de cazuri, 4 sunt de import (Turcia-2, Italia-1, România-1).

Bilanțul persoanelor infectate cu noul Coronavirus a ajuns la 28 223 cazuri.

Total teste efectuate – 2174, dintre care primar – 1612 şi repetat – 562.

Din numărul total de cazuri, 21 sunt lucrători medicali: medici-8, asistenți medicali- 13.

Starea de sănătate a persoanelor infectate: 426 stare gravă (dintre care 28 pacienți sunt conectați la aparate de respirație asistată), 1190- stare de gravitate medie, ceilalţi pacienţi în stare satisfăcătoare.

Alte 275 persoane au fost tratate și externate. Până la ziua de azi s-au tratat 19740 persoane.

Cromozomul Y, care determină sexul bărbaților, ar putea dispărea

Sexul oamenilor și altor mamifere este decis de o genă. Bărbații se nasc cu un cromozom Y și cun cromozom X, iar femeile, cu doi cromozomi X.

Dar cromozomul Y uman este în proces de degenerare și ar putea dispărea în câteva milioane de ani, ducând la extincția oamenilor, dacă nu dezvoltăm o nouă genă sexuală, relatează Science Alert, transmite Digi24.ro.

Vestea bună este că două specii de rozătoare și-au pierdut deja cromozomul Y, dar au supraviețuit. 

Un studiu recent publicat în jurnalul Proceedings of the National Academy of Science arată cum șobolanul spinos a dezvoltat o nouă genă care determină sexul masculilor. 

Cum determină cromozomul Y sexul la oameni

La oameni, ca și la alte mamifere, femelele au doi cromozomi X, iar masculii au un singur X și un cromozom Y. 

X conține aproximativ 900 de gene care îndeplinesc diverse roluri care nu au legătură cu sexul. Dar Y conține puține gene (aproximativ 55) și o cantitate mare de ADN necodificator – ADN simplu repetitiv, care nu pare să facă nimic. 

Dar cromozomul Y conține și o genă extrem de importantă, care dă startul dezvoltării masculine în embrion. La aproximativ 12 săptămâni de la concepție, această genă principală dă startul altor gene care reglează dezvoltarea testiculului. Testiculul embrionar produce hormoni masculini (testosteron și derivații săi), ceea ce face că bebelușul să se dezvolte ca un băiat.

Această genă principală a sexului a fost identificată ca SRY (regiunea sexuală pe Y) în 1990. Funcționează prin declanșarea unei căi genetice care începe cu o genă numită SOX9, care este cheia pentru determinarea masculină la toate vertebratele, deși nu se află pe cromozomii sexuali. 

Majoritatea mamiferelor au cromozomi X și Y asemănător cu al nostru; un X cu multe gene și un Y cu SRY și alte câteva. Acest sistem vine cu probleme, din cauza dozei inegale de gene X la bărbați și femei. 

Cum a evoluat un sistem atât de ciudat? Descoperirea surprinzătoare este că ornitorincul din Australia are cromozomi sexuali complet diferiți, mai mult ca cei ai păsărilor. 

La ornitorinc, perechea XY este doar un cromozom obișnuit, cu doi membri egali. Acest lucru sugerează că X și Y erau o pereche obișnuită de cromozomi la mamifere, cu mult timp în urmă. 

La rândul său, acest lucru trebuie să însemne că cromozomul Y a pierdut peste 800 de gene active în cei 166 de milioane de ani în care oamenii și ornitorincul au evoluat separat. Aceasta este o pierdere de aproximativ cinci gene la un milion de ani. În acest ritm, ultimele 55 de gene vor dispărea în 11 milioane de ani. 

Afirmația cu privire la dispariția iminentă a cromozomului Y uman a creat controverse și există mai multe ipoteze cu privire la durata de viață așteptată a cromozomului nostru Y – estimări între infinit și câteva mii de ani. 

Vestea bună este că știm că există două linii de rozătoare care și-au pierdut deja cromozomul Y și încă supraviețuiesc. 

La unele specii de cârtițe din Europa de Est și șobolani spinoși din Japonia, cromozomul Y și SRY au dispărut complet. Cromozomul X rămâne, în doză unică sau dublă la ambele sexe. 

Deși nu este încă clar cum este determinat sexul la cârtițe fără gena SRY, o echipă condusă de biologul Asato Kuroiwa de la Universitatea Hokkaido a avut mai mult noroc cu șobolanul spinos – un grup de trei specii de pe diferite insule japoneze, toate pe cale de dispariție. 

Echipa lui Kuroiwa a descoperit că majoritatea genelor de pe cromozomul Y al șobolanilor spinoși au fost mutate în alți cromozomi. Dar nu a găsit niciun semn de SRY și nici gena care o înlocuiește. A găsit în schimb un mic fragment de ADN duplicat care ajută la determinarea sexului masculin. 

Posibila dispariție a cromozomului Y uman a stârnit speculații despre viitorul nostru, ca specie. 

Unele șopârle și șerpi sunt specii exclusiv feminine și pot face ouă din propriile lor gene, prin ceea ce se numește partenogeneză. Dar acest lucru nu se poate întâmpla la oameni sau la alte mamifere, deoarece avem cel puțin 30 de gene esențiale care funcționează numai dacă provin de la tată prin intermediul spermei. 

Pentru a ne reproduce, avem nevoie de spermă și avem nevoie de bărbați, ceea ce înseamnă că sfârșitul cromozomului Y ar putea anunța dispariția rasei umane. 

Dar noua descoperire susține o posibilitate alternativă: oamenii pot dezvolta o nouă genă care determină sexul. 

Cu toate acestea, evoluția unei noi gene care determină sexul vine cu unele riscuri. Ce se întâmplă dacă în diferite părți ale lumii evoluează sisteme diferite? Un „război” al genelor sexuale ar putea duce la separarea de noi specii, așa cum s-a întâmplat la cârtiță și șobolani spinoși.

Avertismentul medicilor: Lipsa de somn și cea a mișcării îmbolnăvesc inima

Medicii specialiști în bolile cardiovasculare avertizează că lipsa constantă a somnului și a mișcării duc la o îmbolnăvire prematură a inimii.

Un studiu publicat în ianuarie în American Journal of Lifestyle Medicine a analizat relația dintre somn, mișcare și depresie și bolile de inima, scrie Eating Well.

Cercetătorii au folosit baza de date pe care o aveau la dispoziție în 2020 Centrul pentru Controlul Bolilor din SUA (CDC) și departamentele de sănătate din statele americane. Printre aceste informații se găseau și mai multe sondaje naționale completate anual de pacienți cu vârste de peste 18 ani.

Sondajul din 2020 includea întrebări despre afecțiunile cardiace, obiceiurile de somn și mișcare, precum și despre depresie. Întrebările vizau anumiți parametri pentru a-i ajută pe cercetători să obțină date mai precise. De exemplu, noțiunea de „somn suficient” a fost definită că somn de șapte sau mai multe ore într-un interval de 24 de ore.

În privința mișcării, subiecții au fost întrebați dacă au participat la orice activitate fizică sau exercițiu în ultima luna, iar chestionarul includea exemple precum alergarea, golful, grădinăritul și mersul pe jos.

Participanții au fost, de asemenea, întrebați dacă medicul de familie le-a spus vreodată că au o tulburare mintală precum depresie.

Pentru că rezultatele să fie cât mai relevante, participanții au fost rugați să menționeze în chestionare și alți factori, precum rasă/etnia, sexul, vârstă, venitul, indicele de masă corporală, dacă fumează.

Ce a arătat studiul

Cei care nu dormeau suficient și nu făceau mișcare aveau cel mai mare risc de a suferi de boli cardiace. Iar depresia are legătură și ea cu afecțiunile cardiace.

Oamenii de știință au analizat și cazurile celor care nu dormeau suficient, nu făceau mișcare și aveau și depresie. Ei au comparat acest grup cu cel al persoanelor care nu dormeau suficient și nu făceau mișcare, dar nu erau deprimați. Riscurile de a suferi de boli de inima erau mari în ambele grupuri, dar erau mai ridicate la grupul cu depresie.

Cu alte cuvinte, lipsa de somn și de mișcare poate crește riscul de a te îmbolnăvi de inima, dar depresia mărește și mai mult pericolul.

Tulburările somnului sunt foarte periculoase

Bolile de inima încă reprezintă cauza nr. 1 de deces în Statele Unite, potrivit CDC. Studiul sugerează că activitatea fizică și odihnă sunt factori importanți în reducerea riscului de boli cardiace, întrucât previn și contribuie la controlarea depresiei.

Concluziile corespund cu cele ale studiilor anterioare care au arătat că factorii ce țin de stilul de viață joacă un rol important în riscul de îmbolnăvire, notează publicația citată.

În cazul somnului, de pildă, un alt studiu a arătat că insomnia poate mari cu 69% riscul de a suferi de infarct. Apneea, o altă tulburare a somnului, poate crește, de asemenea, riscul de apariție al bolilor cardiace.

Prin urmare, dacă ai un somn întrerupt care provoacă ritmuri circadiene neregulate, acest lucru poate crește cu 300% riscul de îmbolnăvire.

Cât privește depresia – somnul insuficient și lipsa mișcării pot crește riscurile de a suferi de depresie. Persoanele care sunt deprimate tind să nu doarmă bine și să nu facă mișcare.

Schimbări simple care nu-ți dau viață peste cap

Schimbarea stilului de viață poate fi dificilă, dar există câteva soluții pentru a face mai ușoară această tranziție. Când schimbi un obicei este important să cunoști rezultatul pe care îl dorești și de ce anume vrei să-l obții. Și e important să fii sinceră cu ține.

În primul rând, trebuie să te întrebi de ce vrei să faci această schimbare. De ce este atât de importantă? Răspunsul sincer va fi cel mai puternic resort care te va împinge spre schimbarea dorită.

Deși unii oameni pot schimbă mai multe obiceiuri o dată, mulți au nevoie de pași mărunți, cel puțin la început. Este important să începi de acolo unde te afli cu adevărat, nu de unde ți-ai dori să fii sau de unde ai fost cândva.

Iar uneori căile simple și soluțiile sănătoase te pot ajută să ajungi mai ușor acolo unde îți propui, deci nu-i nevoie să-ți dai viață peste cap. De exemplu, renunță la sucul pe care îl bei în fiecare zi și bea apă. Sau încearcă să adaugi o bucată de fruct în gustarea de dimineață. Poate începi să faci o plimbare de 15 minute dimineață. Cel mai importat lucru este că schimbările sănătoase din stilul tău de viață să fie plăcute și sustenabile pentru ține.

Concluzii

Așadar, după cum arată studiul menționat, somnul și mișcarea sunt esențiale pentru sănătatea inimii, așa că trebuie să faci tot ce e posibil să-ți îmbunătățești calitatea și cantitatea acestor doi parametri fundamentali pentru o viață sănătoasă. Caută să reduci expunerea la lumina înainte de somn și să-ți creezi o rutină a somnului.

Dacă nu faci mișcare periodic, nu-i nevoie să faci sesiuni de câteva ore în fiecare zi. Caută să faci mișcare mai des în timpul zilei, chiar dacă numai cinci minute. Oricât de puțin e mai mult decât deloc!

Deci, oricare ar fi obiceiurile pe care încerci să le schimbi, fă ceea ce poți și exersează noul obicei puțin câte puțin, cu răbdare, până când îl șlefuiești și devine ceva firesc. Înainte să-ți dai seama, vei reuși să ai un nou obicei, iar inima ta va fi și ea mai fericită și mai sănătoasă.

sursa

Urzicile – primele vitamine de primăvara! Cu ce beneficii îţi încarcă organismul?

Bogate în aminoacizi, vitamine şi microelemente, urzicile sunt un aliment binevenit primăvara, când apar, fragede, la suprafaţa solului. Pe lângă faptul că sunt o sursă proaspătă de vitamine, urzicile au şi alte beneficii pentru sănătate. Ele au proprietăţi antiinflamatoare, antioxidante, imunostimulatoare, regenerante, diuretice, de detoxifiere, purifică limfa şi îmbunătăţesc procesele de metabolism. De ce este bine să introduci urzicile în dietă, în sezonul de primăvară?

separator
bab842434502aab8af16ecd3cd50164b

Urzicile conţin cantităţi mari de acid folic, vitamina A, K, calciu, magneziu şi kaliu

Potrivit centrului de medicină naturistă de la Universitatea Bastyr, din Washington, urzica este un aliment nutritiv excelent, întrucât conţine mult acid folic, vitamina A, K, calciu, magneziu şi kaliu. O ceaşcă de urzici gătite furnizează organismului 32-42% din cantitatea zilnică necesară de calciu pentru un adult. Calciul protejează dinţii şi oasele, reduce simptomele sindromului premenstrual, previne durerile de cap, stările depresive şi meteorismul.

Urzicile sunt, de asemenea, o sursă bună de vitamina A şi K. O singură ceaşcă de urzici gătite conţine de trei ori mai multă vitamina A decât cantitatea de care are nevoie zilnic un adult.

Vitamina A, împreună cu calciul şi vitamina D, întăreşte ţesutul dentar şi osos. Organismul are capacitatea de a depozita vitamina A, datorită caracterului ei liposolubil. Prin urmare, vitamina A pe care o ingeri din urzici nu va fi irosită. De asemenea, urzicile sunt o sursă excelentă de vitamina K, necesară în procesul de coagulare a sângelui şi reducerea osteoporozei. O ceaşcă de urzici (240ml) gătite conţine 369-495% din aportul zilnic recomandat de vitamina K. Ca şi vitamina A, organismul poate depozita vitamina K, pentru a fi utilizată ulterior.

Urzicile au efect puternic antioxidant

Un studiu efectuat în 2004 a determinat că mai mulţi compuşi fenolici din urzici au efect antioxidant puternic, acţiune antimicrobiană şi antiulceroasă. Substanţele antioxidante din urzici manifestă, inclusiv, acţiune antiaterosclerotică, antiinflamatoare, regenerantă.urzicille

Urzica vindecă bolile inflamatoare

Urzica ajută la reducerea inflamaţiei din tractul urinar, uşurează evoluţia artritelor, eczemelor. Un studiu publicat în „Journal of Royal Society of Medicine”, în 2000, raportează că frunzele de urzică pot reduce inflamaţia articulaţiei halucelui, atunci când sunt aplicate pe zona dureroasă.

Urzicile au efect antialergic

Proprietățile lor antihistaminice ajută la suprimarea reacțiilor alergice din organism, a strănutului și mâncărimii. În plus, urzica manifestă efect decongestionant la nivelul căilor respiratorii.

Eficientă în hiperplazie benignă de prostată

Un grup de cercetători de la Universitatea de Medicină din Maryland a constatat că urzica poate ameliora fluxul urinar redus, necesitatea permanentă de a urina şi incapacitatea de a goli complet vezica urinară în caz de hiperplazie benignă de prostată, boală în care cresc dimensiunile prostatei.

Urzica este un stimulent sexual

S-a demonstrat că substanţele active prezente în urzică au capacitatea de a menţine testosteronul activ şi pot ajuta în caz de apetit sexual scăzut. Lignanii previn excreţia testosteronului din sânge şi contribuie astfel la stimularea libidoului.

ceaiurzica538x354-1441975588

Cum te ajută urzicile în obezitate

Urzicile sunt antioxidante, diuretice, purificatoare. Expertul în nutriţie, Gillian McKeith, susține că ceaiul de urzici trebuie să se regăsească într-o dietă de slăbire. În articolul ,,Urzicile, dincolo de înțepătură”, naturopatul Terri Willard afirmă că urzicile contribuie la purificarea sistemului limfatic şi curăţarea rinichilor de resturi metabolice, motiv pentru care acestea sunt binevenite în tratarea diabetului și a obezităţii. Eliminarea toxinelor acumulate în țesutul muscular și cel limfatic permite corpului să funcționeze eficient. Gillian McKeith susţine că ,,ceaiul de urzică este un stimulator al metabolismului şi un supresor natural al foamei’’.

Chiar dacă urzicile nu pot substitui eficiența exercițiilor fizice practicate la sală, pentru a da jos kilogramele în plus, este bine să incluzi urzicile în meniu, ca parte a unei diete sănătoase.

nettle-tomato-salad

Sfaturi privind consumul de urzici!

• Frunzele de urzică trebuie opărite sau fierte înainte de a fi consumate, pentru a neutraliza acizii înţepători de pe suprafaţa frunzelor;
• Cea mai potrivită pentru consum este salata din urzici, cu ados de ulei de floarea soarelui sau măsline, pentru că, astfel, se păstrează o bună parte din vitamine şi se asimilează eficient vitamina A şi K din urzică;
• Pentru a prepara un ceai de urzică foloseşte o lingură de frunze proaspete ori uscate la 250 ml de apă fierbinte şi lasă timp de 10 minute la infuzat;
• Dacă administrezi medicamente cu efect diuretic, consultă medicul înainte să incluzi urzicile în dietă, deoarece urzicile, au și ele, acţiune diuretică și pot conduce la deshidratare;
• Persoanele care iau în mod regulat medicamente cu efect anticoagulant, dar şi gravidele, ar fi bine să evite consumul unor cantități mari de urzici, deoarece acestea pot creşte riscul de formare a trombilor în vasele de sânge şi stimulare a contracţiilor uterului.



Cel mai tânăr milionar din Moldova are vârsta de 18 ani
Articolul anterior
Un medic din Chișinău, internat în stare gravă, a decedat în urma complicațiilor cauzate de infecția Covid-19
Articolul următor