Vinerea Mare: Obiceiuri şi tradiţii în această zi. Ce nu ai voie să faci

Vinerea Mare sau Vinerea Paştilor, Vinerea Seacă, Vinerea Patimilor, este o zi de mare doliu a întregii creştinătăţi pentru că în această zi a fost răstignit şi a murit Mântuitorul lumii, Iisus Hristos, informează crestinortodox.ro.

separator

În această zi se face pomenire de sfintele, mântuitoarele şi înfricoşătoarele Patimi ale Mântuitorului. Este ultima vineri din Postul Paştilor şi, potrivit tradiţiei, este zi de post negru, adică nu se bea decât apă toată ziua. Conform tradiţiei, în Vinerea Mare nu este bine să mănânci urzici şi nu e bine să fie folosit oţetul, pentru că pe cruce Iisus a fost bătut cu urzici, iar buzele Mântuitorului au fost udate cu oţet, notează crestinortodox.ro.

Vinerea Mare este zi aliturgică, adică nu se săvârşeşte niciuna dintre cele trei Sfinte Liturghii. Ceremonia principală din această zi este scoaterea Sfântului Epitaf din altar şi aşezarea lui pe o masă în mijlocul bisericii. Din străbuni se ştie că prin scoaterea Sfântului Epitaf retrăim coborârea de pe Cruce a lui Hristos şi pregătirea Trupului Său pentru înmormântare.

Din strămoşi se spune că pe cei ce trec de trei ori pe sub Sfantul Aer nu-i doare capul, mijlocul şi salele în cursul anului, iar dacă îşi şterg ochii cu marginea epitafului nu vor suferi de dureri de ochi.

În acestă zi de vineri, seara, se cântă Prohodul şi se înconjoară biserica cu Sfântul Epitaf, care simbolizează trupul Mântuitorului. După procesiunea din jurul bisericii, Sfântul Epitaf este aşezat pe Sfânta Masă din altar, unde rămâne pănă la Înălţare. Punerea pe Sfânta Masă reprezintă punerea Domnului în mormânt, potrivit crestinortodox.ro.

La terminarea slujbei se seară din Vinerea Mare, femeile obişnuiesc să meargă la morminte, unde aprind lumânări şi-şi jelesc morţii. La sfârşitul slujbei, preotul împarte uneori florile aduse, care erau considerate a fi bune de leac. În trecut, lumea pleca acasa cu lumânările aprinse pe drum, ca să afle şi morţii de venirea zilelor mari. Aceştia ocoleau casa de trei ori şi, atunci când intrau, se închinau, făceau câte o cruce cu lumânarea aprinsă în cei patru pereţi sau doar la grinda de la intrare şi păstrau lumânarea pentru vremuri negre.

Din moşi strămoşi se crede că dacă plouă în Vinerea Mare anul va fi mânos, iar daca nu, nu va fi roditor. Unii consideră că, daca se scufundă în apă rece de trei ori în această zi, vor fi sănătoşi tot anul.

Unii obişnuiesc să afume casa cu tămâie în Vinerea Mare, înconjurând-o de trei ori, în zorii acestei zile, pentru ca gângăniile şi dihaniile să nu se apropie de casă şi de pomi scrie crestinortodox.ro.

Iată ce nu ai voie să faci în acestă zi sfântă:

În Vinerea Mare trebuie să se evite lucrările agricole, în special mersul pe câmp, semănatul sau alte activităţi asemănătoare. Această zi mai poartă şi numele de Vinerea Seacă şi asta pentru că tot ceea ce se seamănă nu rodeşte.

În acestă zi nu se sacrifică păsări sau animale, aşa că dacă doriţi să sacrificaţi un animal sau păsări pentru a avea produse din carne de Paşte, este bine să faceţi acest lucru din timp.

În Vinerea Mare este interzis spălatul. De asemenea, în această zi nu se coase şi nu se face curăţenie.

În această zi nu se merge la frizer. Cei mai superstiţioşi evită să se tundă în Vinerea Mare, deoarece se spune că le va muri cineva din familie. Cu toate acestea, există anumite zone, cum e cazul Moldovei, unde oamenii cred că vor fi feriţi de anumite afecţiuni şi boli dacă merg la frizer.

Trucul incredibil care îți poate salva viața dacă te prinde o furtună cu fulgere

Să fii prins de furtună nu este niciodată plăcut, chiar dacă ești echipat. Dacă este vorba de una cu fulgere, atunci situația se complică. Pentru astfel de situații, specialiștii nemți vin cu un sfat care, la prima vedere, pare cel puțin ciudat, dacă nu de-a dreptul sinucigaș. Cercetătorii care au analizat astfel de furtuni spun că este mai bine să renunțăm la umbrelă și să lăsăm ploaia să ne ude bine pe cap. În acest fel, ne mărim șansele de a scăpa teferi dacă ne lovește fulgerul.

Un studiu realizat la o universitate din Germania a arătat că apa de ploaie de pe scalp acționează ca o „cască” de protecție în cazul unei descărcări electrice, curentul urmând calea cea mai conductibilă spre sol, prin pelicula de apă care ne acoperă corpul. Șansele de supraviețuire cresc de 70% la 90%, arată studiul, publicat în Scientific Reports și citat de 20Minutos.

Cercetarea a folosit două modele de cap cu trei straturi reprezentând scalpul, craniul și creierul. Unul a fost stropit cu apă pură, pentru a o simula pe cea de ploaie și ambele au fost expuse la șocuri electrice puternice. Capul umed a suferit mai puține leziuni, iar „creierul” său a avut o expunere la curent electric cu 13% mai mică decât capul uscat, ceea ce ar putea face diferența dintre viață și moarte.

Pentru a beneficia de protectie, scalpul trebuie sa fie umed, nu doar parul.

sursa

Trucul care te ajută să economisești zeci de litri de combustibil. Descoperirea făcută de cercetătorii britanici

Există multe modalități prin care șoferii pot economisi combustibil, dar în acest caz particular factorul determinant este cât de curată este caroseria unei mașini.

Sume importante ce ajung și la sute de euro pot fi economiste de șoferi în fiecare an. Potrivit cercetătorilor britanici de la ATS Euromaster, o mașină cu o caroserie curată este mai eficientă din punct de vedere aerodinamic, iar asta contribuie decisiv la reducerea consumului de combustibil, în special în cazurile în care șoferul petrecere cea mai parte a timpului deplasându-se cu viteză pe autostradă, scrie romaniatv.net.

Sfatul britanicilor vine în același timp pentru a demonta un mit care spune că mașinile murdare sunt mai economice în consum. Mitul susține că denivelările create pe suprafața caroseriei funcționează ca micile adâncituri uniforme pe care le are o mine de golf. Acestea măresc distanța pe care mingea o poate parcurge în aer.

O mașină care este curățată regulat poate economisi până la 10% din combustibil în comparație cu o mașină care nu este curată apropae niciodată, potrivit analiștilor britanici, asta în cazul în care parcurge marea majoritate a kilometrilor pe autostradă.

Un autovehiucul curat profită la maximum de caroseria aerodinamică, în timp ce poluanții care se acumulează pe caroserie cresc rezistența aerodinamică și în consecință crește și consumul de combustibil.

Pentru rezultate optime, trebuie să curățăm corect partea inferioară a vehiculului, dar și roțile, deoarece se acumulează noroi și alți poluanți care intensifică rotația aerului în acel punct.

De ce stau însoțitorii de zbor cu mâinile sub coapse la decolare și aterizare. Motivul din spatele acestui gest

Membrii echipajului de zbor pot fi văzuți, atât la decolare cât și la aterizare, stând cu mâinile sub coapse. Acest gest nu este unul întâmplător, ci o poziție impusă, pe care fiecare membru trebuie să o respecte.

Însoțitorii de zbor au multe reguli pe care trebuie să le respecte pentru a asigura siguranța și confortul pasagerilor. Unul dintre obiceiurile mai puțin obișnuite pe care călătorii le-au observat la diferite companii aeriene este când însoțitorii de bord își așează mâinile sub coapse în timpul decolării și aterizării.

Această poziție nu este obligatorie doar la decolare și aterizare, ci și în timpul turbulențelor severe, în care sunt obligați să se așeze, să se asigure cu centura și să ia poziția de siguranță. Secretul din spatele acestui gest este simplu: însoțitorii de zbor își poziționează mâinile sub coapse și stau cu tălpile lipite de podea pentru siguranță. Acest lucru le permite să fie pregătiți pentru orice turbulență severă în timpul decolării și aterizării și îi ajută să își mențină echilibrul și stabilitatea în timpul oricăror mișcări puternice ale aeronavei în timp ce se află în aer.

Poziția mâinilor sub coapse și a tălpilor lipite de podea permite corpului să stea rigid și restricționează mișcarea membrelor și a coloanei vertebrale, scrie thesun.co.uk. Deși companiile aeriene nu au reglementări sau politici specifice care să impună însoțitorilor de bord să stea cu mâinile sub coapse, toate ghidurile de siguranță recomandă acest lucru și orice membru de cabină cunoaște această regulă de siguranță în timpul zborului.

Și pasagerii trebuie să știe că au de respectat o serie de reguli atunci când aleg să călătorească cu avionul. Una dintre cele mai importante reguli este că nu au voie să poarte papuci tip șlapi în aeronavă. Purtarea papucilor de acest gen, dar și a tocurilor, este interzisă, iar explicația se referă tot la condițiile de siguranță. În cazul unei evacuări de urgență, toboganul folosit la coborâre se poate sparge din cauza tocurilor, iar șlapii pot ieși rapid din picioare. În plus, nu sunt foarte practici nici în cazul în care pasagerii trebuie să fugă.

sursa

Renato Usatîi și Nina Crețu dezmint zvonurile despre despărțire
Articolul anterior
La doar 36 de ani, s-a stins din viață secretarul general al PLDM. Anunțul lui Vlad Filat
Articolul următor