Cum se schimbă viața sexuală după menopauză?

Un specialist în sănătate sexuală explică modul în care menopauza afectează organismul uman și ce poți face pentru a depăși problemele legate de scăderea secreției de estrogen.

Pentru unele femei, menopauza aduce o scădere a dorinței sau un act sexual inconfortabil. Acest lucru te poate lăsa pe tine și pe partenerul tău să vă simțiți stresați, triști și confuzi.

Dar nu trebuie să fie așa. Specialistul în sănătatea femeilor Holly Thacker, MD, explică modul în care menopauza afectează sexul și libidoul și ce poți face pentru a înțelege mai bine nevoile corpului tău.

Cum afectează menopauza sexul

Când treci prin menopauză, nivelul tău de estrogen scade.

„Vaginul și organele genitale externe au o concentrație foarte mare de receptori de estrogeni”, explică dr. Thacker. „Când pierzi hormoni, acel țesut tinde să se micșoreze.”

Și nivelurile mai scăzute de estrogen provoacă, de asemenea, o scădere a fluxului de sânge către vagin, ceea ce îl poate face mai puțin sensibil la atingere și mai puțin receptiv la excitarea fizică.

Toate acestea pot face sexul mai puțin dezirabil, mai dificil, de-a dreptul inconfortabil – și chiar dureros. Și pentru a culmina, schimbările emoționale care însoțesc adesea menopauza te pot face să-ți pierzi interesul pentru sex.

Sfaturi pentru sex în timpul menopauzei

Trei dintre cele mai frecvente preocupări legate de sex în timpul menopauzei sunt uscăciunea vaginală, durerea și lipsa dorinței, și există ajutor pentru fiecare dintre ele.

„Vestea bună este că există atât tratamente hormonale, cât și nonhormonale”, spune dr. Thacker. „Nicio femeie nu ar trebui să sufere durere sau uscăciune pe durata activității sexuale.”

Abordează uscăciunea vaginală

Mai puțin estrogen poate însemna mai puțină lubrifiere vaginală. Unul dintre cele mai comune simptome ale menopauzei este uscăciunea vaginală, care poate face sexul inconfortabil și frustrant.

Dr. Thacker explică câteva dintre opțiuni:

Lubrifianți: Lubrifianții vaginali fără prescripție medicală pot suplimenta lubrifierea naturală în timpul sexului. „Există lubrifianți buni pe bază de apă, iar uleiul de vitamina E și uleiul de cocos pot funcționa și pentru tine”, sugerează dr. Thacker.

Hidratant: Cremele hidratante vaginale sunt ca lubrifianții, dar rămân în vagin mai mult timp.

Estrogen vaginal: Dacă lubrifianții și cremele hidratante nu sunt suficiente, terapia cu estrogen vaginal poate ajuta. „Acești agenți locali nu numai că îmbunătățesc simptomele, dar ajută la refacerea mucoasei vaginale”, notează dr. Thacker.

Dar lubrifianții și cremele hidratante topice sunt doar soluții pe termen scurt care abordează doar simptomele tale. „Orice ai pus pentru a hidrata sau lubrifia te poate face temporar să te simți mai bine, dar nu schimbă mediul vaginal”, spune dr. Thacker.

Cu alte cuvinte, hipersensibilitatea la intrarea în vagin nu se va îmbunătăți neapărat cu lubrifiere. Deci, dacă uscăciunea nu dispare, consultă-ți medicul ginecolog. Ei pot prescrie estrogen vaginal sau alte opțiuni, cum ar fi supozitoare vaginale sau medicamente orale fără estrogeni.

Caută ajutor pentru sexul dureros

Când vine vorba de sex, ultimul lucru pe care îl vrei este durerea. Dar pentru unele femei, uscăciunea vaginală nu cauzează doar disconfort în timpul sexului, este pur și simplu imposibilă.

Țesutul vaginal uscat și fragil poate duce la atrofie vaginală, care poate duce la arsuri, mâncărime, și durere în timpul actului sexual.

„Dacă ai modificări la nivelul vaginului, nu aștepta până când lucrurile sunt foarte dureroase”, avertizează dr. Thacker. „Dacă o faci, chiar și atunci când tratăm mucoasa subțire și o facem din nou sănătoasă, ceea ce putem face de obicei în decurs de o lună, uneori, mușchii vaginului intră în spasm pentru că își amintesc de active durerea”

Actul sexual dureros poate avea și alte cauze, așa că dacă ai dureri în timpul actului sexual, este înțelept să faci un control. Condițiile care pot cauza această problemă includ:

Endometrioza.

Chist ovarian.

O masă pelviană.

Țesut cicatricial de la operație.

Infecție cu transmitere sexuală.

Vaginită.

„Dacă suferiți de durere în timpul actului sexual, este important să ai un examen pentru a determina cauza”, spun dr. Thacker.

Lucrează la creșterea receptivității tale la sex

În primul rând, să clarificăm un lucru: viața ta sexuală este diferită și nu există așa ceva „normal”. Dar dacă libidoul tău este în urmă și îți provoacă nefericire, asta nu este normal – sau nu trebuie să fie. Care este impactul menopauzei asupra apetitului tău sexual? Dr. Thacker spune că hormonii nu sunt singurul factor în viața ta sexuală. Emoțiile joacă și ele un rol important. Așadar, dacă menopauza are un impact mental și emoțional asupra ta, s-ar putea să te trezești mai puțin interesată de sex.

„Încearcă să îți crești receptivitatea – capacitatea sau dorința de a te bucura de sex – în loc de apetitul sexual”, sugerează Dr. Thacker. Există o mulțime de sfaturi pentru a-ți îmbunătăți viața sexuală odată cu vârsta, cum ar fi:

·     Îmbunătățește comunicarea cu partenerul tău.

·     Încearcă poziții sexuale care îți permit să controlezi penetrarea.

·     Programează nopți întâlnite.

·     Fă exerciții Kegel pentru a-ți întări mușchii pelvieni.

·     Citește cărți erotice.

Există, de asemenea, o legătură între menopauză și depresie, deoarece nivelul scăzut de estrogen poate provoca turbulențe emoționale – iar depresia poate afecta fiecare aspect al vieții tale, inclusiv apetitul tău sexual. Dacă te confrunți cu depresie, cere ajutor medicului să te simți din nou ca tine, în dormitor și nu numai.

Nu renunța la sex în timpul menopauzei

Dacă nimic nu pare să te ajute și ești deranjată de (dis)funcția ta sexuală, discută cu medicul tău – și încearcă să nu te simți jenată. Acestea sunt preocupări comune, iar furnizorii tăi de asistență medicală sunt acolo pentru a te ajuta.

„O abordare de tratament integrată poate trata atât problemele medicale, cât și cele emoționale asociate menopauzei”, asigură Dr. Thacker.

sursa

Ce se întâmplă cu viața ta sexuală când dormi după-amiaza?

Specialiștii spun că un pui de somn la amiază are o mulțime de beneficii susținute de știință, cum ar fi reducerea oboselii, îmbunătățirea performanței, suține atenția și îmbunătățește starea de spirit. Dar știai că și viața ta sexuală poate beneficia de somul de dupa-amiaza?

Potrivit profesorului de psihologie de la Universitatea din California și coautor al cărții „Take a Nap! Change Your Life”, Sara Mednick, un pui de somn poate face câteva lucruri utile viața ta sexuală, cum ar fi îmbunătățirea rezistenței și a dispoziției generale.

Poate deloc surprinzător, somnul și viața ta sexuală sunt strâns legate. În timp ce lista lucrurilor care se întâmplă cu corpul tău atunci când încetezi să faci sex include somn prost, lipsa somnului poate dăuna și vieții tale sexuale. Somnul și sexul împărtășesc o relație simbiotică.

Lipsa somnului a fost asociată cu libidoul scăzut și excitarea sexuală slabă la femei și cu disfuncția erectilă la bărbați. Potrivit omul de știință Matthew Walker, hormonii noștri reproductivi, esențiali pentru sănătatea sexuală, sunt afectați atunci când nu dormim suficient. „Tinerii care dorm doar cinci ore pe noapte timp de o săptămână vor avea un nivel de testosteron care este cel al unei persoane cu 10 ani mai în  vârstă din punct de vedere biologic decât ei”, a spus Walker. Având niveluri scăzute de testosteron înseamnă că este posibil să ai un apetit sexual scăzut și probleme la obținerea unei erecții. Pentru femei, somnul insuficient le poate afecta hormonul luteinizant și hormonul foliculostimulant; sănătatea sexuală și fertilitatea unei femei depind de funcționarea corectă a acestor hormoni.

Potrivit unui studiu din 2015 realizat pe femei, publicat în The Journal of Sexual Medicine, a dormi doar o oră în plus a fost asociat cu o șansă crescută cu 14% de a intra în intimitate cu partenerul.

Experții subliniază că somnul de după-amiază nu poate înlocui somnul recomandat pe timp de noapte, dar dacă te simți obosit și nu te poți concentra în timpul zilei, un pui de somn de 20 de minute ar putea fi benefic. S-ar putea să te pună într-o dispoziție mai bună și să-ți ofere rezistența pentru a intra în intimitate.

Sfatul este să limitezi somnul 30 de minute, o oră  și să nu îți strice  odihna pe timpul nopții, care poate fi direct legată de viața ta sexuală. „Avem două momente pe zi în care ritmul nostru circadian se schimbă și devenim adormiți în mod natural: prima dată este noaptea, iar a doua este după prânz”, a spus dr. Robert Oexman, cercetător la Institutului Sleep to Live.

Dacă te confrunți cu somnolență excesivă în timpul zilei și ai nevoie de somn pentru a te simți odihnit în mod constant, acest lucru ar putea fi un motiv de îngrijorare. Totul, de la depresie și probleme cu tiroida până la tulburări de somn, cum ar fi apneea obstructivă în somn, ar putea fi de vină. Dacă se întâmplă acest lucru, verifică starea ta cu medicul de familie.

sursa

Acestea sunt semnele că partenerul şi-a pierdut interesul. Psihoterapeut: „Atunci vezi clar că e o problemă”

Cu trecerea timpului, relațiile de cuplu pot suferi schimbări și, uneori, semnalele subtile pot indica faptul că un partener și-a pierdut interesul.

Este important să fim conștienți de aceste semne, a arătat bioenergoterapeutul basarabean Lidia Fecioru la emisiunea „Adevăruri ascunse”, de peste Prut, scrie antena3.ro.

Primul semn că partenerul de viaţă şi-a pierdut interesul este că nu-și face timp pentru tine, se reține cu prietenii, ar sta mai mult la serviciu, stă pe telefon şi altele asemenea, a arătat Lidia Fecioru.

Potrivit ei, o astfel de persoană caută tot timpul să aibă gașcă, să nu cumva să fie doar cu partenerul. „Că atunci se diminuează atenția și vezi clar că e o problemă”, a spus ea. 

Un alt semn al distanțării emoționale este lipsa romantismului. „Nu mai există romantismul. Uită să mai cumpere o floare, uită să facă complimente, uită să dea atenţie”.

Şi faptul că nu te consideră o prioritate poate fi un semn că legătura dintre voi s-a slăbit.

Atenţie la partenerul care nu se ceartă niciodată! „Sunt cupluri care se despart în tăcere, care nu s-au certat niciodată dar se despart”, a spus Lidia Fecioru. Potrivit ei, când nu dezbați o situație tensionantă înseamnă că nu-ți pasă de celălalt ori a început să nu-ți pese.

Când nu te mai cerți înseamnă că nu-ți mai pasă

Dacă partenerul începe să fie nervos, aparent fără motiv, ar putea fi un alt semnal de alarmă.

Întreabă-ți partenerul ce-l enervează cu adevărat, îndeamnă Lidia Fecioru.

Comunicarea deschisă este cheia în astfel de situații. 

Înainte de a trage concluzii, încercați să discutați despre preocupările voastre și să explorați împreună posibile soluții.

Lidia Fecioru este originară din Republica Moldova, acolo unde a absolvit Facultatea de Medicină, specializarea Medicină Legală. Tot în Republica Moldova a și lucrat, pentru o vreme, ca medic legist la Departamentul de Crimă Organizată din Chișinău. În anul 1991, Lidia Fecioru s-a mutat în România, unde și-a deschis propriul cabinet de bioterapie și medicină alternativă.

Studiu: Oamenii nu se mai căsătoresc din dragoste, dar sunt mai fericiți. Ce așteptări au de la viață

Potrivit unui sondaj Gallup, persoanele care sunt căsătorite declară că sunt mult mai fericite decât cele care se află într-o relație, indiferent de stadiul ei.

„Oricum ai analiza aceste date, vedem un avantaj destul de mare al căsătoriei în ceea ce privește modul în care oamenii își evaluează viața”, a declarat autorul sondajului, Jonathan Rothwell, economist principal la Gallup, potrivit CNN, preluat de Digi24.

Din 2009 până în 2023, peste 2,5 milioane de adulți din Statele Unite au fost întrebați cum și-ar evalua viața actuală, zero fiind cel mai rău rating posibil și 10 fiind cel mai bun.

Apoi, cercetătorii i-au întrebat pe respondenți cum anticipează că va fi nivelul lor de fericire în următorii 5 ani. Pentru a fi considerată norocoasă, o persoană trebuia să-și acorde un rating de cel puțin șapte la data sondajului și să anticipeze un rating de cel puțin opt în viitorul apropiat.

Pe parcursul perioadei în care a fost realizat studiul, persoanele căsătorite au declarat în mod constant niveluri de fericire mai mari decât cele necăsătorite, variind între 12% și 24% mai mult, în funcție de an. Educația este un predictor puternic al fericirii, dar datele au arătat că adulții căsătoriți care nu au urmat liceul își evaluează viața mai favorabil decât adulții necăsătoriți cu o diplomă de studii superioare.

„Lucruri precum rasa, vârsta, sexul și educația contează. Dar căsătoria pare să conteze mai mult decât acele lucruri atunci când vine vorba de mulțumire, statisfacție și de a trăi mai bine”, a spus Bradford Wilcox, profesor de sociologie și director al National Marriage Project de la Universitatea din Virginia. Wilcox a supravegheat studiul realizat de Gallup.

Poate că fericirea legată de căsătorie are ceva de-a face cu ceea ce oamenii așteaptă de la ea, a spus Ian Kerner, terapeut specializat în relații de cuplu.

„În practica mea din ultimul deceniu am observat o trecere treptată de la „căsătoria din dragoste” la „căsătoria pentru parteneriat”, ceea ce înseamnă că oamenii îi aleg din ce în ce mai mult pentru căsătorie pe cei mai buni prieteni decât pe cei cu care au o relație pasională”, a mai spus Kerner pentru CNN.

Deși acest lucru poate duce la probleme de atracție, oamenii își aleg, totuși, parteneri alături de care regăsesc stabilitate pe termen lung, a mai precizat terapeutul.

De ce stau însoțitorii de zbor cu mâinile sub coapse la decolare și aterizare. Motivul din spatele acestui gest
Articolul anterior
Angajații din Japonia sunt ajutați să slăbească pentru a limita riscurile de sănătate. Măsurile aprobate de autorități
Articolul următor