Problema vacanței de 42 de zile de vară pentru copiii care frecventează grădinițele din Capitală a revenit pe agenda zilei. Mai mulți părinți susțin că au fost recent invitați la ședințe, unde managerii grădinițelor aveau obligația de a le aduce la cunoștință argumentele autorităților pentru care copiii ar trebui să stea acasă pe timpul verii. Decizia îi pune într-o situație dificilă pe părinții care nu au unde își lăsa copiii, și nici cu cine îi lăsa, în momentul în care vor trebui să meargă la serviciu.
Pe de altă parte, regulamentul elaborat de Ministerul Educației, care încă nu a intrat în vigoare, prevede că pe timp de vară grădinițele nu vor funcționa circa 42 de zile. Între timp, părinții au inițiat și o campanie împotriva închiderii grădinițelor pe timp de vară, „Unde copiii contează – grădinițele activează”.
În noul Regulament de organizare și funcționare a instituției de educație timpurie, care va fi publicat în Monitorul Oficial după ce va fi examinat și avizat de Ministerul Justiției, scrie că „Instituţiile de educaţie timpurie funcţionează continuu, pe durata întregului an, cu o vacanță de 42 zile calendaristice în perioada de vară (1 iunie-31 august), timp în care se realizează lucrări de igienizare, de reparaţii curente și/sau capitale sau dezinsecţie cu acordarea concediilor personalului instituției conform Codului muncii. Instituțiile de educație timpurie își sistează activitatea și în perioada sărbătorilor legale”.
/* (c)AdOcean 2003-2017, promo.fish.Unica.md.All. InPage_Mobile */
ado.slave(' adoceanrosdcfepomos', {myMaster: 'CkunqTStlx7YoevtfueBX_vh. kxuKTu_pRhoaa8Sml..17' });
Deși regulamentul nu a intrat în vigoare, părinții au fost invitati deja la ședințe pentru a fi informați cu privire la „scrisoarea Ministerului Educației privind informarea/consultarea din instituție referitor la perspectiva sistării activității instituției pe 42 de zile în perioada vacanței de vară 1 iunie – 31 august 2017”.
Iată ce argumente au invocat autoritățile atunci când au decis să închidă grădinițele pe timpul verii:
- Per total pe țară, în perioada de vară se micșorează drastic frecvența copiilor – sub 50% (este vacanța elevilor și parinții folosesc această oportunitate de a micșora cheltuileile legate de grădiniță, pleacă în concedii de vacantă cu toată familia sau îi trimit pe copii la bunei etc.). În municipiul Chișinău frecvența medie a copiilor în perioada de vară a anului 2016 a constituit per total 51%, dintre care doar 1 % – pe motiv de boală. Iar instituția lucrează la capacitate maximă.
- În aproape toate raioanele cadrele didactice nu sunt salarizate deloc sau, daca și sunt salarizate, apoi nu și integral, pentru înlocuiri pe perioada concediilor colegilor, dar sunt obligate să substituie colegul, contrar Codului Muncii. Majoritatea APL nici nu planifică resurse financiare pentru înlocuiri – din lipsa acestora, de cele mai multe ori. Problema este mai acută în cazul bucătarilor (mai ales a bucătarilor-șefi care ei singuri sunt responsabili pentru prepararea hranei). În lipsa unei vacanțe pentru întreg personalul, managerii de grădinițe recurg la încălcări de legislație pentru a înlocui un anume post, pentru care fapt sunt sancționați.
- Personalul din instituțiile de educație timpurie au și ei copii (și nu doar de grădiniță), pe care vor/trebuie să îi ducă la mare, la munte în perioada de vară, să fie împreună cu toată familia.
- În perioada de vară, chiar daca grădinița lucrează, se fac reparațiile curente, miros de vopsea, care este toxică (după cum ne informează specialiștii care au studiat vopseaua ce se comercializează în Republica Moldova) praf, zgomot etc. – și asta in prezența copiilor.
- Perioada de vară este cea mai optimă pentru a organiza vacanța și din perspectiva dezvoltării copilului – aceasta este perioada când creierul uman, inclusiv al copilului mic, se odihnește. Ritmul bilogic al creierului și viteza de formare a circuitelor neuronale dintre celulele nervoase, care asigură învățarea productivă, este mai mare în perioada toamnă-iarnă-primăvară, iar mielinizarea circuitelor neuronale este mai rapidă și asigură stocarea unui volum mai mare de informație și păstrarea acesteia în memorie pe perioade lungi de timp. Respectiv, rezultatele învățării/dezvoltării copilului sunt mai bune și mai evidente. Închiderea grădinițelor în această perioadă, așa cum se face actualmente de către primării, inclusiv în câteva perioade, periclitează procesul normal de dezvoltare al copiilor.
Anume din aceste considerente curricula preșcolară nu prevede activități educative propriu-zise vara, cu excepția celor de asanare și întremare a sănătăți (apă, soare, mișcare), alimentație, somn și disctracții. În rest, copiii stau în zăpușeala nemaipomenită a încăperilor închise, fără aer condiționat și ventilație adecvată (pentru a reduce riscurile îmbolnăvirilor din cauza curentului). Grădinițele se transformă din instituții educaționale în instituții totalmente de îngrijire și protecție socială. Or, grădinița nu trebuie privită exclusiv ca un serviciu de protecție, ci, în primul rând, unul de educație. - Actualmente, multe primării sistează activitatea instituției de educație timpurie la proprie dorință, pe diverse perioade, de câteva ori pe an, și toamna, și iarna, și primăvara, pentru 1-2 săptămîni, întrerupând procesul educational și îngrădindu-i personalului din grădiniță dreptul de a se folosi de concediul sindical la decizia proprie, inclusiv concediul integral.
- Așa cum toată lumea, cu mici excepții, merge în vacanțe vara (în mare parte din considerentele expuse la pct.5), instituirea vacanței în grădinițe în perioada de vară este și o măsură de responsabilizare a părinților vizavi de creșterea și educația propriilor copii; aceasta le va permite familiilor să fie mai aproape de copiii lor, să meargă în vacanțe împreună și să se bucure unii de alții un timp mai îndelungat decât doar în zilele de sâmbătă-duminică. Ca și adulții, copiii au și ei nevoie de vacanțe și le plac vacanțele.
sursa foto: unimedia.info