Un moldovean a fost amendat cu 3.500 de lei, pentru că a instalat camere de supraveghere video în blocul în care locuia

Centrul Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal al Republicii Moldova (CNPDCP) a examinat un caz ce vizează prelucrarea datelor cu caracter personal prin intermediul sistemului de supraveghere video, gestionat de către o persoană juridică – un restaurant din municipiul Bălți.

separator

În rezultatul investigațiilor efectuate, CNPDCP a constatat mai multe încălcări ale Legii privind protecția datelor cu caracter personal, ulterior fiind instrumentat un dosar contravențional, care a fost remis spre examinare instanței de judecată. Recent, prin hotărârea definitivă a instanței de judecată, restaurantul din municipiul Bălți a fost sancționat sub formă de amendă în mărime de 6250 lei.

Totodată, CNPDCP a examinat un caz ce ține de prelucrarea datelor cu caracter personal prin intermediul sistemului de supraveghere video, gestionat de către o persoană fizică.

Astfel, sistemul de supraveghere video era constituit din 3 camere de supraveghere video, în raza de acțiune a acestora intrând vecinii-locuitori ai aceleiași curți comune, trecătorii, precum și calea de acces spre alte apartamente. Recent, prin hotărârea definitivă a instanței de judecată, persoana fizică din municipiul Chișinău a fost sancționată sub formă de amendă în mărime de 3500 lei.

CNPDCP, în calitate de autoritate națională care verifică asigurarea protecţiei drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei fizice la inviolabilitatea vieţii intime, familiale şi private, în special, în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal, în conformitate cu prevederile art. 20 alin. (1) lit. q) al Legii privind protecția datelor cu caracter personal, recomandă tuturor operatorilor de date cu caracter personal, care intenționează să instaleze un sistem de supraveghere video sau deja au pus în funcție sistemul dat să respecte legislația din domeniul protecției datelor cu caracter personal în ceea ce privește obligativitatea de înregistrare în calitate de operator de date cu caracter personal și respectiv notificarea sistemelelor de evidență ce conțin date cu caracter personal la CNPDCP, precum și neadmiterea înregistrării spațiului excesiv scopului declarat (spațiul public, spațiul ce vizează alți subiecți cum ar fi persoanele ce locuiesc în vecinătate, spații de joc pentru copii ș.a.).

CNPDCP atenționează asupra faptului, că persoanele fizice, care au instalat sau intenționează să instaleze dispozitive de supraveghere video în blocuri locative, case de locuit ș.a., la fel se constituie în calitate de operatori de date cu caracter personal. Astfel, acestora, la fel, li se aplică obligațiile indicate în alineatul indicat mai sus.

În altă ordine de idei, CNPDCP subliniază, că sistemele de supraveghere video, ce captează exclusiv spațiul privat al operatorilor de date cu caracter personal (în scopuri personale sau familiale), sunt exceptate de la prevederile Legii privind protecția datelor cu caracter personal și astfel nu necesită a fi notificate CNPDCP.

În consecutivitatea celor expuse, CNPDCP solicită entităților care practică activitate de comercializare a dispozitivelor de supraveghere video să atenționeze preventiv cumpărătorii acestora despre obligativitatea respectării Legii privind protecția datelor cu caracter personal, or, amintim, că captarea imaginilor persoanelor fizice, cu sau fără înregistrarea acestora pe suport de stocare, constituie o formă de prelucrare a datelor cu caracter personal a subiecților vizați, în sensul art. 3 al Legii privind protecția datelor cu caracter personal.

Au fugit de război! Șase tineri ucraineni, reținuți în timp ce treceau ilegal frontiera noastră

Într-un caz de trecere ilegală a frontierei de stat, polițiștii de frontieră din cadrul Direcției regionale EST au surprins șase bărbați ucraineni care în mod fraudulos au ajuns în R. Moldova. Din spusele acestora, ar fi fost ajutați în comiterea ilegalității de către un grup de persoane, contra sumei de 4 000 de dolari per migrant.

În data de 1 mai 2024, în timpul unei misiuni de serviciu la frontieră, patrula Sectorului Poliției de Frontieră Tocuz a observat din direcția statului vecin șase persoane care se deplasau grăbit spre interiorul R. Moldova. Operativ, în regiune au intervenit polițiștii de frontieră, fiind depistați șase cetățeni ai Ucrainei.

În cadrul documentării străinilor, aceștia au solicitat azil pe teritoriul R. Moldova.

Totodată, din declarațiile acestora s-a aflat că pentru a trece clandestin frontiera moldo-ucraineană au achitat fiecare câte 4000 dolari.

În continuare, polițiștii de frontieră cercetează cazul sub toate aspectele legale, în vederea elucidării circumstanțelor și identificării tuturor persoanelor implicate în favorizarea migrației ilegale.

Tânăr de 20 de ani, prins cu droguri de circa 3 milioane de lei la el

Un tânăr de 20 de ani a fost reținut de oamenii legii, fiind cercetat penal pentru circulația ilegală a drogurilor, etnobotanicelor sau analogilor acestora, în scop de înstrăinare.    

Acesta a fost identificat și stabilit datorită intervenției prompte a polițiștii Direcției combaterea criminalității organizate a INI în comun cu ofițerii de urmărire penală ai Inspectoratului de poliție Ciocana, sub conducerea Procuraturii mun. Chișinău, Oficiul Ciocana.   

Polițiștii au stabilit că suspectul este membrul unui grup criminal organizat specializat în comercializarea substanțelor narcotice prin intermediul aplicației ,,Telegram”.     

În timpul reținerii în flagrant, oamenii legii au depistat asupra bănuitului circa 5 kg de substanțe narcotice: 4 mii de pastile ,,ecstasy”, 1020 grame de droguri tip ,,MDMA”, 1120 grame de marijuana (cannabis), 220 grame de heroina și 210 grame de hașiș.    

Valoarea estimativă a drogurilor ridicate este de circa 3 milioane de lei.    

În temeiul bănuielilor rezonabile cu privire la săvârșirea infracțiunii de trafic de droguri, în privința suspectului, instanța de judecată a dispus plasarea acestuia în arest preventiv pe un termen de 30 de zile.   

Dacă vinovăția acestuia va fi demonstrată, suspectul riscă de la 7 la 15 ani de închisoare. 

Oamenii legii continuă să întreprindă măsuri speciale de investigații și acțiuni de urmărire penală în vederea identificării și altor persoane implicate în activitatea infracțională.    

Cazuri de defăimare premeditată în mediul online a Recensământului 2024 și a activității recenzorilor

În legătură cu apariția în mediul online a unor înregistrări video prin care se răspândesc în societate falsuri despre recensământ, inclusiv despre scopul acestui exercițiu și activitatea personalului de recensământ, fiind făcute și apeluri de a nu participa la recensământ, Biroul Național de Statistică (BNS) vine cu precizări.

Recensământul populației și locuințelor (RPL) din Republica Moldova se desfășoară în perioada 8 aprilie – 7 iulie 2024 în corespundere cu prevederile Legii nr. 231/2022 privind recensământul populației și locuințelor și ale Hotărârii Guvernului nr. 69/2024 și Hotărârii Guvernului nr. 951/2022. Acesta este realizat în corespundere cu recomandările Organizației Națiunilor Unite, conform cărora statele lumii trebuie să efectueze recensăminte ale populației cel puțin o dată la 10 ani. RPL din Republica Moldova din anul 2024 se desfășoară după 10 ani de la recensământul precedent (din 2014) și este ultimul an din runda mondială 2020 a recensămintelor realizate pe plan internațional (care cuprinde anii 2015-2024).

În corespundere cu art. 5 al Legii 231/2022, recensământul are ca obiectiv producerea, în condiții de calitate și comparabilitate internațională, a statisticilor oficiale naționale sub forma unor indicatori statistici privind: numărul și distribuția teritorială a populației la cel mai mic nivel teritorial; structura demografică și caracteristicile socio-economice; gospodăriile casnice, locuințele, condițiile de locuit ale populației și clădirile în care se situează locuințele acesteia.

Chestionarele de recensământ au fost elaborate și aprobate urmare a unui proces extins de consultări publice  care a durat mai mult de 1 an. Au fost organizate o serie de mese rotunde, ședințe bilaterale cu reprezentanții societății civile, ca de exemplu ai asociațiilor etno-culturale, Alianței Organizațiilor pentru Persoane cu Dizabilități, organizațiilor care activează în domeniul apărării drepturilor omului etc. În procesul consultării chestionarelor au fost colectate peste 100 de propuneri, care au fost analizate minuțios și de care s-a ținut cont la definitivarea instrumentarului RPL.

Astfel, contrar falsurilor din unele postări video, chestionarele pentru recensământul din 2024, ca și în cazul recensământului precedent din 2014, NU conțin întrebări despre avere, câștiguri, carduri bancare, datorii, colecții, moșteniri, conturi, firme, bunuri în posesia cetățenilor.

Pentru a asigura buna înțelegere a chestionarelor de recensământ de către reprezentanții diferitor grupuri etno-culturale și informarea din prima sursă a acestora, chestionarele au fost elaborate și sunt disponibile în limbile română, rusă, găgăuză, ucraineană, bulgară și romani.

Cu regret, au fost realizate și răspândite unele înregistrări video a activității recenzorilor, prin care este defăimată cu rea-credință și calomniată activitatea recenzorilor și a recensământului 2024 la general, fiind alimentate temerile nejustificate ale populației să participe la recensământ și astfel împiedicând buna desfășurare a acestuia.

Este ieșit din comun și condamnabil cazul de înregistrare video a interviului de recensământ oferit recenzorului în mod discret de către respondent, înregistrare făcută pe ascuns, fără știrea și acordul acestora. Mai mult ca atât, după intervenția persoanei terțe în procesul de intervievare, respondentul și recenzorul sunt forțați să părăsească locul interviului, fiindu-le adresate învinuiri nefondate, cu tentă de hârțuire.

Menționăm că, recenzorilor și supervizorilor angajați în calitate de personal autorizat contractat de Biroul Național de Statistică, le revine un rol cheie în procesul de colectare a datelor de recensământ în teren, aceștia vizitând fiecare locuință din cadrul sectorului de recenzare atribuit acestora, pentru a asigura că fiecare apartament, casă și fiecare om care locuiește în acestea este recenzat, în modul stabilit de legislație.

Ținem să menționăm că, conform art. 7 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 231/2022, respondenții și alte persoane care fac obiectul recenzării au obligația de a respecta și de a nu obstrucționa activitatea personalului de recensământ.

Defăimarea și calomnierea este realizată aparent de unii pretinși activiști publici care emit ipoteze nemotivate și nejustificate privind recensământul, care au scopul de a de a genera frică și neclaritate în rândul societății, de a știrbi din importanța și imaginea recensământului  și a periclita buna desfășurare a acestuia.

Având în vedere aceste derapaje crase, BNS a sesizat organele de resort pentru a verifica și contracara practicile ilegale, care sunt realizate prin platformele de socializare, aparent de pe profiluri false.

În acest context, ne adresăm populației să fie mai precaută la alegerea surselor de informare, dând prioritate surselor demne de încredere și să nu cadă pradă falsurilor și miturilor despre recensământ, precum și să nu le răspândească.

Apelăm, de asemenea, către populație cu îndemnul să fie indulgență și binevoitoare cu recenzorii de recensământ, aceștia având o sarcină și muncă foarte importantă, responsabilă, dar și extrem de solicitantă atât sub aspectul eforturilor fizice necesare pentru a vizita (în multe cazuri repetat) fiecare casă, locuință, dar și din punct de vedere emoțional, fiind realizate multiple interviuri zilnic cu diverse persoane.

Mulțumim tuturor persoanelor care deja au fost recenzate, oferind răspunsuri corecte la întrebările din chestionarul de recensământ!

Apreciem mult și mulțumim recenzorilor și personalului de recensământ pentru activitatea lor asiduă și extrem de importantă de colectare a datelor de recensământ.

Îndemnăm populația să se informeze din surse oficiale și sigure, în special de pe site-ul oficial al Biroului Național de Statistică www.statistica.gov.md/RPL2024  pentru a fi cât mai corect informați, și să participe la recensământ, oferind răspunsuri complete, care corespund realității.

Răspunsurile la întrebările frecvente și combaterea diverselor falsuri și mituri pot fi consultate pe site-ul oficial web al BNS, la pagina Întrebări frecvente.

Reamintim că, dacă apar îngrijorări sau nelămuriri cu privire la recensământ, populația poate apela la Linia verde a RPL 0 800 800 24 (apel gratuit), scrie la adresa de e-mail rpl2024@statistica.gov.md sau în chatul de pe pagina dedicată recensământului www.statistica.gov.md/RPL2024.

Mai mulți moldoveni au fost forțați să lucreze gratis în Polonia. Schema de infracțiune
Articolul anterior
Anunţ surprinzător despre oamenii care sunt optimişti
Articolul următor