7 lucruri pe care trebuie să le știe cetățenii români care călătoresc în Marea Britanie după Brexit

Călătoriile din UE spre Marea Britanie vor deveni mult mai complicate în noul an. Până acum, Brexit-ul a fost o noțiune abstractă pentru cei mai mulți europeni, însă de la 1 ianuarie devine o realitate care îi va lovi pe toți cei care vor să călătorească.

Măsurile de urgență publicate joi de Comisia Europeană sugerează că avioanele dintre UE și Marea Britanie vor continua să zboare, însă există semne de întrebare cu privire la vacanțele britanicilor pe continent – cât de repede s-au putea întâmpla asta. Restricțiile COVID din UE spun că cetățenii din țările din afara uniunii nu pot intra în spațiu cu motive neesențiale. Excepții se fac, în general, în cazul țărilor cu o rată de infecție foarte mică, însă Marea Britanie nu este în această situație.

Există, însă, și lucruri pe care cetățenii UE, inclusiv românii, trebuie să le cunoască, dacă vor călători în Marea Britanie după 1 ianuarie. Politico a întocmit o listă cu 7 puncte.

1. Pașapoarte și vize

Cetățenii britanici care călătoresc în UE trebuie să se asigure că pașaportul lor are cel puțin șase luni de valabilitate și are mai puțin de 10 ani. Aceste reguli nu se aplică, însă, și vizitatorilor din Irlanda.

Cetățenii UE, Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția care merg în Marea Britanie după 1 ianuarie pot să călătorească în continuare folosind pașaportul sau cardul de identitate și nu vor avea nevoie de viză pentru șederi de până la trei luni. Dar de la 1 octombrie, Marea Britanie va accepta doar pașapoarte. Cetățenii britanici care sunt rezidenți în UE trebuie să își folosească pașaportul pentru a călători.

2. Carduri de sănătate

Cardul european de asigurări de sănătate, care dă dreptul cetățenilor din Marea Britanie la tratament medical în orice țară a UE, nu va mai fi valabil pentru majoritatea cetățenilor din Marea Britanie. Guvernul îi sfătuiește pe oamenii să-și facă asigurare de călătorie.

Cetățenilor europeni li se recomandă, de asemenea, să încheie o asigurare de sănătate atunci când călătoresc în Marea Britanie, deoarece cardurile europene nu vor mai fi valabile în Regatul Unit.

3. Cozi lungi

Fie că circulați cu avionul, trenul sau cu mașina între Marea Britanie și UE, în următoarele câteva luni este posibil să fiți blocați la cozi.

Va fi necesară o verificare manuală a pașapoartelor cetățenilor non-UE, care poate fi efectuată numai de către polițiști de frontieră.

4. Permise de conducere

Șoferii britanici vor avea nevoie de un autocolant „GB” pe mașini, un jurnal de bord al vehiculelor și un certificat de asigurare pentru intrarea în UE. De asemenea, este posibil să aibă nevoie de un permis internațional de conducere pentru a conduce pe continent, deși guvernul britanic este încă foarte evaziv în această privință. Mai multe detalii despre acest lucru vor fi disponibile „mai târziu, în 2020″, spun britanicii înainte de sfârșitul perioadei de tranziție.

Britanicii vor avea nevoie, de asemenea, de o carte verde separată dacă au rulotă sau remorcă.

Cetățenii UE care conduc în Marea Britanie nu vor avea nevoie de un permis internațional de conducere, dar vor avea nevoie de asigurare.

5. Scutire de taxe vamale

De la 1 ianuarie, cumpărăturile fără taxe vamale vor fi extinse și pentru turiștii britanici care se întorc din UE. Vor putea cumpăra 16 litri de bere, 4 litri de vin și 1 litru de băuturi spirtoase fără a plăti taxe. De asemenea, vor putea cumpăra și produse din tutun fără taxe. Dar regulile nu se aplică și în cazul Irlandei de Nord.

6. Vize pentru animale de companie

Conform schemei actuale a pașaportului UE pentru animale de companie, pisicile, câinii și dihorii (!) pot călători liber între Marea Britanie și UE, cu condiția să aibă vaccin împotriva rabiei, microcip și pașaport pentru animale de companie.

Marea Britanie vrea să asigure asta în continuare și a depus cerere către Comisia Europeană pentru a se alătura unui sistem care permite animalelor cu pașapoarte valide să călătorească cu proprietarii lor, fără a fi supuse unei carantine. Însă acest lucru încă nu este definitivat, așa că britanicii care vor să vină în UE cu animalele de companie ar putea întâmpina probleme.

Pentru europenii care călătoresc în Marea Britanie, lucrurile vor fi puțin mai simple. Marea Britanie a declarat că, pentru moment, va continua să accepte pașaportul UE pentru animale de companie.

7. Roaming pentru mobil

Una dintre politicile emblematice ale UE, „călătoresc ca acasă”, nu va mai fi garantată pentru britanicii care călătoresc în UE, deși mulți operatori de telefonie mobilă din Marea Britanie au declarat că „în prezent” nu intenționează să reintroducă taxele de reaming.

Guvernul Marii Britanii a adoptat o legislație care prevede unele garanții pentru consumatori.

Însă, localnicii de pe ambele părți ale frontierei irlandeze vor trebui să fie atenți să nu se încarce accidental cu taxe de roaming, la fel ca și locuitorii din Kent, care vor trebui să fie atenți la tarifele accidentale de roaming, dacă telefoanele lor primesc semnal de la companii franceze.

Pentru europenii care călătoresc în Marea Britanie, guvernul spune: „Veți plăti la fel pentru apeluri, mesaje text și date mobile în Marea Britanie și UE dacă aveți o cartelă SIM emisă de o rețea de telefonie mobilă dintr-o țară UE sau Spațiul Economic European”.

sursa: www.digi24.ro

Alocații de 15 mil lei pentru 13 proiecte sectoriale pentru populația din Zona de Securitate

Prin intermediul Programului activităților de reintegrare a țării pentru anul 2024, aprobat prin Hotărârea de Guvern nr.341/2024, autoritățile publice centrale și locale, au beneficiat de alocații bugetare în valoare de 15 mln. de lei pentru a implementa 31 de proiecte cu impact sectorial major pentru populația din perimetrul Zonei de Securitate, scrie oficial.md.

La fel, Consiliul raional Dubăsari a primit 4,6 mln. de lei pentru a compensa parțial unele cheltuieli suportate de proprietarii de terenuri agricole, amplasate după traseul Rîbniţa-Tiraspol, ca urmare a impunerii de către Tiraspol a plăților ilegale la transportarea recoltei sau a materialului semincer prin posturile neautorizate de control din Zona de Securitate.

Beneficiarii Programului, au avut obligația de a realiza activitățile stabilite, conform destinației și până la finele anului, iar după încheierea anului bugetar, au avut sarcina de a prezenta în adresa Cancelariei de Stat (Biroul politici de reintegrare), rapoarte anuale privind utilizarea mijloacelor alocate.

În rezultatul examinării rapoartelor prezentate de către autoritățile beneficiare s-a constatat că toate proiectele aprobate au fost finalizate, cu valorificarea sumei de 16,73 mln. de lei din totalul de 19,6 mln. de lei alocați în total, iar suma neutilizată de 2,87 mln. de lei a fost virată pe contul bugetului de stat, în corespundere cu prevederile pct.29 de la anexa nr.1 la Hotărârea Guvernului nr.131/2014.

În total, în perioada anilor 2011–2024, prin intermediul Programului dat au fost finanțate 581 de proiecte în valoare de peste 194 mln. de lei.

Câștig pentru Moldova în disputa privind concesionarea Aeroportului

Curtea de Apel Svea din Stockholm a respins cererea depusă de „Komaksavia Airport Invest Ltd” împotriva Republicii Moldova, confirmând astfel hotărârea Tribunalului arbitral al Institutului de Arbitraj al Camerei de Comerț din Stockholm, informează Ministerul Justiției. Potrivit autorităților decizia, pronunțată pe 14 februarie 2025, reconfirmă că investitorul cipriot nu a realizat o investiție protejată conform acordului bilateral între Republica Moldova și Republica Cipru, transmite IPN.

Litigiul a început în 2020, când „Komaksavia” a acționat Republica Moldova în arbitraj, susținând că acesta ar fi intervenit ilegal în gestionarea companiei Avia Invest, fostul concesionar al Aeroportului Internațional Chișinău. Tribunalul arbitral din Stockholm a decis în august 2022 că nu are jurisdicție asupra cazului, iar „Komaksavia” a fost obligată să acopere cheltuielile de judecată ale statului moldovean.

Ministerul Justiției specifică că ulterior, „Komaksavia” a contestat această decizie la Curtea de Apel Svea, însă instanța a constatat că transferul părții sociale de 95% în Avia Invest către „Komaksavia” nu constituia o investiție protejată. Totodată, s-a stabilit că firma nu a demonstrat o contribuție economică reală și nici asumarea unui risc financiar.

Autoritățile precizează că. prin decizia sa, Curtea de Apel Svea nu doar că a menținut hotărârea arbitrală, dar a obligat „Komaksavia” să achite integral cheltuielile de judecată ale Republicii Moldova, în valoare de 105 000 de euro și 10 000 de dolari, plus dobândă.

Reprezentanții ministerului punctează că decizia Curții de Apel Svea reconfirmă poziția Republicii Moldova în dosar și reprezintă un pas important în soluționarea litigiului privind concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău.

Intervenție sporită a pompierilor la o patiserie din clădirea ULIM. Studenții și profesorii au fost evacuați

Nivel sporit de intervenție a pompierilor pe strada Vlaicu Pârcălab nr. 52 din capitală. În după amiaza zilei de 17 februarie 2025 pompierii IGSU au fost solicitați conform nivelului sporit de intervenție la lichidarea unui incendiu izbucnit într-o clădire multietajată de pe strada Vlaicu Pârcălab nr. 52 din municipiul Chișinău. Apelul la Serviciul 112 a fost recepționat la ora 12:42, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Potrivit primelor informații, a fost observat fum dens din interiorul clădirii cu 10 nivele. Pentru lichidarea arderii a fost îndreptată tehnica IGSU conform nivelului sporit de intervenție. Ajunși, la fața locului, pompierii au stabilit că focul a izbucnit în interiorul secției de producere a unei patiserii de la etajul 1, în urma unui scurtcircuit electric. Astfel, nivelul sporit de intervenție nu a fost confirmat. Angajații IGSU au reușit prompt lichidarea incendiului la ora 12:55. Nimeni nu a avut de suferit. Cauza și circumstanțele urmează fi stabilite ulterior.

Persoanele suspecte de Covid, nevoite să aștepte până la 4 zile pentru a da testul
Articolul anterior
Tragedie pe strada Ismail din Capitală. Un bărbat de 68 de ani și-a luat zilele
Articolul următor