Guvernul a aprobat lista laureaților Premiului Național. Iată cine sunt personalitățile selectate!

Cabinetul de miniștri a aprobat lista laureaților din anul curent a Premiului Național. Câștigătorii au fost selectați prin vot secret de către membrii Comisiei pentru decernarea Premiului Național, în cadrul ultimei ședințe convocate. 

Așadar, Premiul Național 2021 se acordă următoarelor personalități:

– Ghenadie Jaloba, artist plastic, pentru merite deosebite în creație și promovarea culturii naționale; 

– Petru Neamțu, director artistic și prim-dirijor al Orchestrei de Muzică Populară „Folclor” a Filarmonicii Naționale „Serghei Lunchevici”, Artist al Poporului, pentru realizări remarcabile în promovarea tezaurului folcloric și dezvoltarea domeniului muzical național;

– Anastasia Nichita, maestru internațional al sportului la lupte libere feminine, pentru performanțe sportive și promovarea internațională a imaginii Republicii Moldova; 

– Tudor Cîrlan, antrenor emerit al Republicii Moldova la lupte libere, pentru contribuție excepțională la promovarea valorilor olimpice; 

– Maria Șleahtițchi, scriitoare, doctor habilitat în filologie, conferențiar universitar, pentru poemele incluse în volumele „Fragile” și „Iubirea noastră e o doamnă frumoasă”; 

– Vitalie Ciobanu, scriitor, jurnalist, redactor-șef al Revistei „Contrafort”, pentru volumul de proze „Zilele după Oreste”; 

– Colectivul Instituției Publice Teatrul Național „Mihai Eminescu”, pentru activitate prodigioasă și valoroasă pe plan național și internațional.

Anual, Guvernul decernează până la 10 Premii Naționale pentru realizări remarcabile care au îmbogățit substanțial știința, tehnologiile, cultura, arta și sportul, au contribuit  la promovarea imaginii pozitive a țării pe plan internațional și care au avut un impact considerabil asupra progresului tehnico-științific și social-economic, dar și asupra domeniului culturii. 

Un individ, reținut după ce a intrat în toaleta gării feroviare din Strășeni și a agresat și jefuit o femeie

Un bărbat de 38 de ani a fost arestat pentru 30 de zile, după ce ar fi intrat într-un bloc sanitar de pe teritoriul gării feroviare din orașul Strășeni, unde i-ar fi aplicat unei femei mai multe lovituri, i-a sustras telefonul mobil și geanta și a fugit într-o direcție necunoscută. Ulterior, acesta a vândut telefonul cu 100 de lei, pe teritoriul gării.

Imediat femeia de 43 de ani a sesizat Poliția, iar ca a urmare a acțiunilor întreprinse de polițiștii din Strășeni, dar și a implicării oamenilor, suspectul a fost reținut.

Acesta este din orașul Strășeni și este cercetat pentru jaf, anterior fiind condamnat pentru fapte similare.

Conform legislației în vigoare, persoana culpabilă de asemenea infracțiune riscă închisoare de la 5 la 7 ani cu (sau fără) amendă de la 42 500 la 67 500 de lei.

Furtuna de aseară a făcut prăpăd în Capitală

Primăria Chișinău anunță că toate serviciile municipale au intervenit prompt la înlăturarea consecințelor ploii abundente și vântului din seara de 7 mai, scrie unimedia.info.

„Echipa de serviciu de defrișatori ai Î.M. „Asociația de Gospodărire a Spațiilor Verzi”, a intervenit ieri seară în mai multe locații din municipiul Chișinău, pentru a înlătura situațiile de avariere apărute în urma rafalelor de vânt, care a rupt crengi și doborât la sol mai mulți arbori.

Astfel, pe străzile V. Dokuceaev, Aleea Gării, Ion Pruncul, Studenților, Tudor Vladimirescu,  ca urmare a vântului puternic, au căzut crengi, iar câțiva arbori cu sistemul radicular la suprafață au fost doborâți la sol.

Totodată, drumarii Regiei „Exdrupo” au verificat străzile cu risc sporit de inundare și au intervenit prompt. La necesitate, au fost ridicate grilele de la gurile de scurgere, pentru a asigura o evacuare eficientă a apei de pe carosabil și a menține siguranța pe drumurile municipale”, se arată în comunicatul emis de responsabilii de la Primărie.

Veste bună pentru elevi! Mai puține materii în școli, cu posibilitatea de a alege

Ministerul Educației și Cercetării a lansat în cadrul Săptămânii Educației proiectul noului concept de dezvoltare a curriculumului școlar, viziunea generală a căruia este de a alinia curriculumul național la necesitățile pieții muncii, la provocările globale și a asigura competitivitatea elevilor noștri la nivel internațional.

Documentul este expus pentru dezbateri publice până în luna august 2024. Acesta descrie viziunea și obiectivele dezvoltării curriculare din următorii ani și servește drept punct de pornire pentru revizuirea curriculumului. Conform calendarului propus, noul curriculum ar urma să fie implementat în școli în 2027. Totodată, conceptul propune un model de plan cadru alternativ care va putea fi implementat de școlile care o vor dori din 2025. Conceptul poate fi accesat aici.

Noutatea acestui concept ține de flexibilitatea curriculei școlare, pentru a spori relevanța studiilor conform necesităților, aptitudinilor și intereselor elevilor, și adaptarea mai bună la cerințele pieței muncii. Respectiv, școlile vor oferi un număr de obiecte de studiu mai redus, dar predate mai profund, iar elevii vor avea posibilitatea să aleagă obiectele de studiu în dependență de capacitățile și interesele lor de viitor.

De principiu, documentul descrie două perspective privind schimbările care se vor produce la nivelul sistemului educațional, în mod special al învățământului secundar general. Este vorba despre aplicarea aceluiași plan-cadru de către instituțiile de învățământ general și aplicarea unui plan-cadru de alternativă, de către instituțiile de învățământ general care vor opta pentru o diversificare a ofertei educaționale a școlii. Prin urmare, planurile-cadru de învățământ propuse spre dezbateri publice vor fi de alternativă celor în vigoare și vor fi implementate în școlile pilot care vor opta pentru acestea. 

Printre rezultatele așteptate în urma implementării noului concept de dezvoltare curriculară este creșterea performanței elevilor prin aplicarea unor planuri cadru noi, flexibile, centrate pe interesele elevilor și a unor curricula cu mai multe elemente de interdisciplinaritate care vor stimula dezvoltarea unui spectru mai larg de competențe și abilități relevante în contextul global actual. Conceptul noului curriculum național se bazează pe rezultatele celor mai actuale studii precum și analize cuprinzătoare în domeniul calității învățământului general din țară și de peste hotare. 

Ulterior, după consultarea cu toate părțile a conceptului de dezvoltare a curriculumului școlar, vor fi elaborate cadrul de referință al curriculumului național, planurile-cadru de învățământ (de alternativă), noile generații de curriculă și toate produsele curriculare aferente.

Mâine, 167 localități, inclusiv municipiul Chișinău, își vor sărbători Hramul
Articolul anterior
O femeie cu două utere a născut, purtând câte un copil sănătos în fiecare dintre organe
Articolul următor