Primul test de apărare a Pământului: NASA va lovi luni un asteroid situat la 11 milioane de kilometri

În noaptea de luni spre marţi, misiunea DART concepută de NASA va încerca să devieze un asteroid de pe traiectoria sa, ciocnindu-se cu Dimorphos, o mică „lună” care orbitează în jurul unui asteroid mai mare, Didymos, situat la o distanţă de 11 milioane de kilometri de Terra.

Primul test de apărare a Pământului: NASA va lovi luni un asteroid situat la 11 milioane de kilometri

Acest experiment doreşte să reducă orbita asteroidului mai mic în jurul asteroidului mai mare, pentru ca inginerii de la NASA să poată afla dacă omenirea este capabilă să modifice voluntar traiectoria unui asteroid ce ar ameninţa planeta noastră.

„Un astfel de sistem alcătuit din doi asteroizi reprezintă un banc perfect de testare pentru un exerciţiu de apărare planetară, dar este, totodată, un mediu complet nou”, a rezumat Ian Carnelli, coordonatorul misiunii HERA din cadrul Agenţiei Spaţiale Europene (ESA), citează hotnews.ro.

Denumită HERA în semn de omagiu pentru zeiţa greacă a căsătoriei, sonda europeană va fi lansată în octombrie 2024, cu o sosire prevăzută în 2026 pe asteroidul Dimorphos. Obiectivul său: revenirea la „locul crimei” pentru a evalua consecinţele impactului provocat de DART.

Testul privind devierea micului asteroid va fi astfel pe deplin documentat, graţie informaţiilor ce vor fi colectate de instrumentele de la bordul sondei HERA (camere video, laser, imagini de înaltă rezoluţie, radar). Informaţiile obţinute îi vor ajuta pe experţii în apărare planetară să completeze cu un grad ridicat de fiabilitate modelele computerizate folosite la extrapolarea scenariilor privind impactul cu un asteroid.

„Trebuie să cunoaştem natura şi compoziţia asteroizilor, pentru că, în funcţie de textura rocii, ei nu reprezintă acelaşi pericol”, a subliniat Bhavya Lal, administrator-asociat al NASA, la Congresul internaţional de aeronautică organizat în această săptămână la Paris.

Oamenii de ştiinţă se aşteaptă să fie surprinşi de rezultatele acestor investigaţii. „Pentru că nu ştim aproape nimic” despre aceste corpuri celeste”, a spus Patrick Michel, investigator principal al misiunii HERA. „Este o lume nouă pe care o vom descoperi”, a adăugat el.

Acest astrofizician consideră că asteroizii „nu sunt simple roci plictisitoare din spaţiu, ci mici lumi geologice fascinante şi complexe, cu cratere, bazine, câmpuri de roci, ejecţii de particule”.

Însă cercetătorii cunosc foarte puţine lucruri despre aceste teritorii din cauza faptului că la suprafaţa lor gravitaţia este foarte scăzută în raport cu cea de pe Terra: comportamentul materiei de acolo este „total paradoxal, nu putem să ne bazăm doar pe imagini pentru a şti cum se comportă aceşti asteroizi, trebuie să îi şi atingem”, a explicat Patrick Michel.

Un astfel de exemplu: O mică explozie provocată pe suprafaţa asteroidului Ryugu (descoperit în 1999) a format un crater de 15 metri, mult mai mare decât prognozau simulările computerizate. De asemenea, deşi astrofizicienii credeau că roca asteroidului era solidă, „suprafaţa acestuia s-a comportat în mod surprinzător ca un fluid în timpul impactului”.

Sistemele binare precum Didymos şi satelitul său Dimorphos reprezintă aproximativ 15% din asteroizii cunoscuţi şi, până acum, nu au fost exploraţi.

Cu diametrul său de 160 de metri (de mărimea Marii Piramide din Gizeh), Dimorphos va fi cel mai mic asteroid explorat vreodată de către oameni.

Instrumentele de la bordul sondei HERA vor încerca să descifreze secretele lui Dimorphos: forma, masa, compoziţia chimică, structura internă, rezistenţa la şoc, forma craterului provocat de DART. La finalul misiunii, un micro-satelit va încerca să se plaseze pe suprafaţa asteroidului, pentru a măsura felul în care ar putea să ricoşeze.

O astfel de documentare inedită îi va ajuta pe astrofizicieni să călătorească înapoi în timp, întrucât asteroizii sunt excelenţi „purtători ai istoriei Sistemului Solar”, a declarat Patrick Michel. Aceste mici corpuri telurice au păstrat în ele memoria compoziţiei originale a Sistemului Solar şi a planetelor sale, care s-au format în urma unor coliziuni.

„Astăzi, ne aflăm într-o eră în care toate suprafeţele solide din Sistemul Solar prezintă cratere. Pentru a regăsi însă scenariul original, trebuie să înţelegem ce se întâmplă atunci când două corpuri intră în coliziune. Nu în laborator, ci la o scară reală, graţie cuplului de misiuni DART-HERA”, au explicat oamenii de ştiinţă.

Misiunea DART a fost lansată în noiembrie 2021 de la o bază din California. După o călătorie de 10 luni, sonda americană va lovi asteroidul Dimorphos luni seară, la ora 23:14 GMT, cu o viteză de peste 20.000 de km/h.

Vehiculul spaţial nu este mai mare decât un automobil, iar ţinta lui are un diametru de circa 160 de metri (jumătate din înălţimea Turnului Eiffel).

Nu există niciun motiv de panică, întrucât Dimorphos nu reprezintă în niciun caz o ameninţare pentru Terra: orbita sa în jurul Soarelui trece la o distanţă de 7 milioane de kilometri de planeta noastră.

Momentul impactului se anunţă a fi unul spectaculos şi va putea fi urmărit în direct pe site-ul agenţiei spaţiale americane.

Obiectivul nu constă în distrugerea asteroidului, ci într-o uşoară deviere a acestuia, printr-o „tehnică de impact cinetic”.

Dimorphos este un satelit al asteroidului Didymos (780 de metri în diametru), în jurul căruia efectuează o rotaţie completă în 11 ore şi 55 de minute. Scopul misiunii DART este acela de a reduce orbita lui Dimorphos în jurul lui Didymos cu aproximativ 10 minute.

Această modificare va putea fi măsurată de pe Terra, observând variaţia de strălucire luminoasă atunci când micul asteroid va trece prin faţa asteroidului mai mare.

Pentru a atinge o ţintă atât de mică, vehiculul spaţial se va îndrepta în zbor autonom în ultimele patru ore, la fel ca o rachetă autoghidată.

Camera sa video, Draco, va realiza în ultimul moment primele imagini ale asteroidului, cu un ritm de o imagine pe secundă, vizibile în direct pe Terra cu o întârziere de doar 45 de secunde.

Trei minute mai târziu, un satelit de mărimea unei cutii de pantofi, denumit LICIACube şi eliberat cu câteva ore mai devreme de la bordul sondei DART, va trece la 55 de kilometri distanţă de asteroid pentru a fotografia urmările impactului. Imaginile vor fi trimise spre Terra în săptămânile şi lunile următoare.

Evenimentul va fi observat şi de telescoapele spaţiale Hubble şi James Webb.

Foarte puţini dintre asteroizii cunoscuţi sunt consideraţi potenţial periculoşi pentru Terra şi niciunul dintre ei nu se va apropia de planeta noastră în următorii 100 de ani.

„Însă vă garantez că dacă aşteptaţi destul de mult timp, va apărea un astfel de obiect cosmic”, a declarat Thomas Zurbuchen, director ştiinţific la NASA.

Aproape 30.000 de asteroizi de toate mărimile au fost catalogaţi în proximitatea Terrei (denumiţi geocrucişători, întrucât orbita lor se intersectează cu cea a Pământului). Aproximativ 3.000 de asteroizi noi sunt descoperiţi în fiecare an.

Aproape toţi dintre cei care au diametre de peste 1 kilometru au fost depistaţi deja, afirmă oamenii de ştiinţă. Însă ei spun totodată că, pentru moment, sunt cunoscuţi doar 40% dintre asteroizii ce măsoară peste 140 de metri în diametru – care sunt capabili să distrugă regiuni întregi de pe Terra.

Dacă sonda DART îşi va rata ţinta, ea va avea suficient de mult carburant pentru a face o nouă tentativă peste doi ani.

Kate Middleton, operată de medici italieni. S-a ținut în secret

Ies la iveală noi detalii legate de operația suferită de Kate Middleton. La începutul anului, aceasta a fost supusă unei intervenții la abdomen. Pentru această procedură medicală, o echipă de medici din Italia s-ar fi deplasat la Londra. Printre cei care au luat parte la intervenție se numără unul dintre cei mai renumiți specialiști ai Policlinicii Gemelli, scrie evz.ro.

Potrivit unor zvonuri apărute în spațiul public, neconfirmate de Casa Regală, chirurgii italieni ar fi fost implicați în operația suferită de prințesă în ianuarie. Pentru intervenția suferită de Kate Middleton, soția moștenitorului tronului Angliei, William, medicii britanici ar fi colaborat cu cei italieni.

Cu toate că nu există o confirmare din partea Palatului Buckingham, informația s-a răspândit rapid in spațiul public. De altfel, subiectuleste detaliat de revista „Gente”, în ediția din 3 mai. Nici Policlinica Gemelli nu confirmat această informație.

La intervenție a luat parte un medic reputat de la Gemelli

Kate Middleton ar fi fost operată de un reputat medic din Italia. Încă de la începutul lunii, acesta a vorbit despre diagnosticul prințesei, dar și despre șansele de supraviețuire ale persoanelor care se confruntă cu el. Totuși, acesta nu a lăsat de înțeles că ar fi făcut parte din echipa de medici care s-au ocupat de caz.

Până în prezent, cunoscuta clinică medicală din Italia nu a confirmat că ar avea vreo legătură cu situația prințesei.

Prințul William se ocupă în continuare de angajamentele publice, după ce tatăl acestuia anunțase o perioadă de pauză. Recent, acesta a călătorit în sudul Angliei pentru anumite evenimente, însă nu a scăpat de curiozitatea oamenilor. Aceștia l-au întrebat dacă soția și copiii săi sunt bine.

„Vă supărați dacă vă întreb de soția și copiii dumneavoastră?”, a fost întrebarea primită de William.

Călătoriți în siguranță! Precizările Poliției de Frontieră pentru cei care vor să meargă în călătorie cu copiii

Inspectoratul General al Poliției de Frontieră a venit cu precizări importate pentru părinții și însoțitorii copiilor care planifică să se revină în țară de sărbători sau să plece într-o vacanță cu cei mici.

”Dacă vă întoarceți acasă de sărbători sau pregătiți o escapadă cu cei mici în afara țării, nu vă faceți griji cu privire la formalitățile de frontieră. Poliția de Frontieră vine în ajutorul vostru cu informații utile!

Dragi părinți și însoțitori ai copiilor, cetățeni ai Republicii Moldova,

Este important să vă asigurați că pașaportul copiilor este în regulă. De fapt, încă de la naștere, părinții sunt obligați să obțină acest document de călătorie pentru cei mici.

  • Copiii pot călători însoţiţi de UNUL dintre reprezentanţii legali (părinții), fără acordul celuilalt.
  • O călătorie peste hotare pentru minorii cu ÎNSOŢITORI este nevoie de o declaraţie de la reprezentantul legal.
  • În afară de părinți, reprezentanţi legali se consideră şi TUTORII.

Alte reguli și recomandări pentru o călătorie plăcută alături de copii găsiți AICI.”, se arată într-un comunicat al Poliției de Frontieră.

Italia va avea un tren de lux numit „La Dolce Vita Orient Express”

Italia va avea un tren de lux numit „La Dolce Vita Orient Express”, operat de compania multinaţională franceză Accor, care va circula abia din 2025. Rezervările încep marţi, însă preţurile biletelor au crescut deja puternic, relatează CNBC.

Tarifele de pornire pentru o călătorie de o noapte cu trenul de lux au crescut de la 2.000 de euro (2.168 USD) de persoană, în decembrie 2022, la 2.500 de euro de persoană în noiembrie 2023.

Ambele tarife au fost stabilite în timpul unei perioade de rezervare înainte de vânzare, care necesită depunerea unui avans rambursabil.

Dar tarifele de pornire au crescut acum la 3.500 de euro de persoană pe noapte, potrivit unui comunicat de presă publicat în martie. Aceasta este o creştere uluitoare de preţ cu 75% într-o perioadă de 16 luni.

Trenul este programat să înceapă să circule în primăvara lui 2025, potrivit Accor, compania multinaţională franceză de ospitalitate care operează trenul.

La Dolce Vita Orient Express al Accor urmează să parcurgă nouă rute prin Italia, inclusiv o călătorie de coastă de la Palermo la Roma şi o alta de la Roma la comuna toscană Montalcino.

Trenul ”La Dolce Vita” – care se traduce prin ”Viaţa Dulce” – reflectă epoca glamourului italian surprins de faimosul film din 1960 al lui Federico Fellini cu acelaşi nume.

Filmul este, probabil, cunoscut cel mai mult pentru scena în care actriţa Anita Ekberg a făcut baie în Fântâna Trevi, un grst pentru care turiştii pot fi amendaţi cu o sumă uriaşă.

Rezervările pentru tren se deschid prin telefon pe 2 aprilie şi prin site-ul web al trenului din 24 aprilie.

Accor intenţionează să lanseze un alt tren – numit ”The Orient Express” – folosind vagoane restaurate din secolul al XIX-lea, care au făcut parte odată din trenul istoric ”Nostalgie-Istanbul-Orient-Express”.

Trenul va parcurge diverse rute prin Europa, inclusiv ruta emblematică Paris-Istanbul. Iniţial programat să fie lansat în acest an, trenul este acum programat să înceapă serviciile în 2026.

Centrul de plasament din Sculeni va fi aprovizionat cu energie fotovoltaică, datorită susținerii oferite de PNUD
Articolul anterior
Vladimir Zelenski s-a adresat în limba rusă cetăţenilor ruşi şi a cerut trupelor Moscovei să se predea
Articolul următor