Uniunea Europeană caută metode prin care să oprească firmele ruseşti să mai trimită gaze lichefiate spre blocul european

Statele membre ale Uniunii Europene au convenit, marţi, să caute o modalitate legală prin care să oprească firmele ruseşti să mai trimită gaze lichefiate spre blocul european, prin împiedicarea acestora să rezerve capacităţi.

Continuă să scadă prețul gazului natural în Europa. Astăzi s-a ieftinit cu  8,2% - Realitatea.md

Dacă va fi aprobată, propunerea de marţi ar oferi statelor membre o variantă pentru a opri importurile de gaze lichefiate din Rusia, fără să se recurgă la sancţiuni, care sunt dificil de adoptat pentru că este nevoie de aprobarea unanimă a tuturor statelor membre, transmite digi24.ro.

Miniştrii europeni ai energiei au sprijinit, marţi, o propunere care include opţiunea pentru guvernele statelor membre să împiedice, temporar, exportatorii de gaze din Rusia şi Belarus să depună în avans oferte pentru capacităţi pe infrastructura necesară pentru a livra gaze lichefiate în Europa, conform Reuters, citat de Agerpres.

Propunerea face parte din poziţia de negociere cu privire la noile reguli de pe piaţa gazelor din UE. Propunerea nu este definitivă şi va trebui negociată cu Parlamentul European, un proces care se poate întinde pe mai multe luni.

Cele 27 de state membre UE au promis că vor renunţa la gazele ruseşti ca răspuns la invadarea Ucrainei de către Rusia. Importurile Europei de gaze naturale ruseşti prin conducte au scăzut semnificativ după invadarea Ucrainei, însă importurile de gaze lichefiate ruseşti s-au majorat. Potrivit unei analize UE consultată de Reuters, livrările de gaze lichefiate ruseşti spre Europa au crescut anul trecut până la 22 miliarde metri cubi, de la aproximativ 16 miliarde metri cubi în 2021.

Ungaria a anunţat deja că nu va sprijini poziţia de negociere a statelor membre UE cu privire la noile reguli de pe piaţa gazelor, care includ şi noi norme pentru integrarea mai multor gaze low-carbon.

Ţările membre vor putea să impună limite firmelor ruseşti pentru o perioadă temporară de timp, atât timp cât asta nu perturbă fluxurile de gaze între ţările UE sau să pună în pericol securitatea energetică a Europei, se arată în documentul consultat de Reuters.

Recent, comisara europeană pentru Energie, Kadri Simson, a îndemnat companiile europene să nu semneze noi contracte privind importurile de gaze lichefiate ruseşti, după ce actualele contracte vor expira. Ministra spaniolă a energiei, Teresa Ribera, a făcut o solicitare similară către importatorii şi operatorii de gaze lichefiate din Spania.

Cu toate acestea, astfel de îndemnuri nu sunt obligatorii pentru că gazele naturale şi gazele lichefiate ruseşti nu sunt vizate de sancţiunile europene. Blocul european a introdus un embargou cu privire la importurile de petrol şi produse petroliere ruseşti prin intermediul navelor.

Cine ar putea fi succesorul papei Francisc și ce se întâmplă în adunarea secretă prin care Vaticanul își alege noul papă

Papa Francisc, care a murit luni, în a doua zi de Paște, a fost ales de cardinalii de la Vatican la vârsta de 76 de ani, după retragerea din funcție a predecesorului său, Papa Benedict al XVI-lea. Din moment ce nu a fost numit niciun succesor clar, oricare dintre membrii Colegiului Cardinalilor ar putea fi ales, scrie digi24.ro.

Totuși, câțiva dintre cei 252 de posibili candidați par a fi favoriți pentru preluarea conducerii Bisericii Catolice. Teoretic, orice persoană catolică de sex masculin poate fi aleasă în rol de papă, dar ultima dată când un catolic care nu era un membru al Colegiului Cardinalilor a fost ales să conducă Vaticanul s-a întâmplat în 1378.

După moartea sau retragerea din funcție a papei, un conclav este organizat în Capela Sixtină de la Vatican, acolo unde cardinalii discută și votează pentru a hotărî cine va fi următorul lider al Bisericii Catolice. Aceștia jură să nu dezvăluie nimic din ceea ce se discută în timpul adunării secrete și rămân izolați de restul lumii până când se alege noul papă. În tot acest timp, ei discută despre meritele fiecărui candidat luat în considerare.

Cu toate că oficial nu este permisă promovarea vreunuia dintre candidați, procesul alegerii noului papă este unul „extrem de politic”, potrivit BBC. Tradiția spune că toți cardinalii ar trebui să se lase ghidați doar de Sfântul Duh atunci când aleg cu cine să voteze.

Doar 138 dintre cei 252 de cardinali vor putea vota în următorul conclav, întrucât doar membrii Colegiului Cardinalilor care au sub 80 de ani au drept de vot. Votul este secret. Toți cardinalii-electori scriu numele celui pe care îl preferă pe o bucată de hârtie. Pentru alegerea noului papă este nevoie de obținerea unei majorități de minim două treimi.

Patru runde de vot au loc în fiecare zi, până când un candidat primește destule voturi pentru a fi numit papă. Buletinele de vot sunt arse după fiecare sesiune, fumul degajat putând fi văzut de cei care privesc procesul de afară. Dacă fumul este negru, cardinalii nu au ajuns la o decizie. Dacă fumul este alb, înseamnă că ei au reușit să aleagă un nou papă.

În perioada sărbătorilor, risipa alimentară atinge cote alarmante

În perioada sărbătorilor, risipa alimentară ajunge la cote alarmante. Sute de tone de produse sunt aruncate în fiecare an, chiar și în condițiile în care multe dintre acestea ar putea fi salvate sau reutilizate. Specialiștii spun că, de la an la an, oamenii sunt tot mai conștienți, iar partea pozitivă este că alimentele ce ajung în tomberoane sunt tot mai puține. Totuși, mai avem de lucrat la acest capitol, scrie radiomoldova.md.

Experții susțin că 40 la sută din risipa alimentară a Republicii Moldova este din cauza cetățenilor care merg la magazin, fac cumpărături, plătesc sume enorme pentru ele, le duc acasă, iar mai apoi multe dintre ele ajung la gunoi.Pentru a preveni risipa alimentară, fiecare cetățean trebuie să țină cont de câteva reguli simple, inclusiv consumul rațional de alimente, afirmă comunicatoarea de la Banca de Alimente, Ana Ceban.

Trebuie să facem cumpărăturile în baza unei liste, astfel ca să evităm achizițiile în plus, să găsim anumit forme de valorificate a alimentelor rămase, fie că sunt donate persoanelor nevoiașe, fie sunt congelate sau făcute alte rețete creative. De exemplu, ouăle roșii pot fi utilizate pentru salate, fructele și legumele pot deveni sosuri sau smoothie, se pot face diferite copturi din lactatele rămase.

În același timp, alimentele donate de agenții economici ajung la cele mai vulnerabile persoane, evident cu respectarea termenului de valabilitate, a mai spus Ana Ceban.

”În ceea ce ține de agenții economici, Banca de alimente se ocupă de recuperarea alimentelor care riscă să fie aruncate, pentru că fie au fost efectuate stocuri în exces, fie au defecte de ambala, fie trece perioada în care ele sunt achiziționate. E important ca ele să fie sigure pentru consum, iar Banca de alimente asigură condițiile de păstrare necesare și le distribuie în peste 78 de servicii sociale partenere.

Cetățenii Republicii Moldova aruncă la tomberon în fiecare an aproximativ 180.000 de tone de produse alimentare. Aceasta în timp ce fiecare a patra persoană din mediul rural nu își poate permite să se alimenteze suficient și suferă din cauza foamei, relevă datele prezentate de economistul Veaceslav Ioniță.

TRAGEDIE de Paște: Un autobuz, condus de un moldovean, implicat într-un grav accident în Ucraina: Un pasager a murit, alți șase au fost răniți

Un grav accident rutier produs în dimineața zilei de 20 aprilie, în raionul Mohîliv-Podilskîi din regiunea Vinița, Ucraina, s-a soldat cu rănirea a șapte persoane, dintre care una a decedat ulterior. Autobuzul implicat, un vehicul de cursă marca Scania, era condus de un cetățean moldovean în vârstă de 64 de ani, au transmis autoritățile locale într-un comunicat, scrie ziua.md.

Potrivit informațiilor preliminare ale anchetei, șoferul a pierdut controlul asupra direcției, iar autobuzul a ieșit de pe carosabil și s-a oprit în șanțul de pe marginea drumului.În urma impactului, șapte pasageri au fost răniți, inclusiv o fetiță de 8 ani și un bărbat de 48 de ani, cetățean străin.

Ulterior, portalul Strana.ua a anunțat că bărbatul, de naționalitate chineză, a murit din cauza rănilor suferite.

Cinci dintre victime au fost transportate la spital pentru îngrijiri medicale. Potrivit surselor locale, compania de transport nu răspunde apelurilor pasagerilor răniți și nu colaborează cu aceștia în present, notează sursa citată.

Firmele care pleacă din Rusia, obligate să plătească 10% la stat
Articolul anterior
Ce se întâmplă dacă bei apă îmbuteliată expirată
Articolul următor
Close menu