Cetățenii moldoveni își pot obține cazierul judiciar din orice colț al lumii, online

Se extinde lista serviciilor digitale calitative, accesibile și sigure prestate de sistemul afacerilor interne. Cetățenii Republicii Moldova, atât cei din țară, cât și cei aflați peste hotare, au acum posibilitatea să obțină orice tip de cazier juridic de la distanță, într-o singură zi.

În 2022, Serviciul de Tehnologii Informaționale al Ministerului Afacerilor Interne (STI al MAI) a înregistrat peste 95 de mii de cereri de eliberare a cazierului judiciar, acesta fiind cel mai solicitat serviciu. De asemenea, au fost emise peste 17 mii de caziere contravenționale și mai bine de 7 mii de caziere judiciare detaliate.

Ana Revenco, ministra afacerilor interne, a subliniat:A devenit prioritar pentru noi să livrăm cetățenilor acest serviciu electronic, în cea mai simplă și rapidă formă. Peste 100 de mii de cetățeni moldoveni aflați peste hotare nu vor mai pierde timpul pe drumuri și nu vor suporta cheltuieli suplimentare ca să obțină actele ce le deschid accesul la piața muncii, la instruiri, recalificări. (…) Mulțumesc echipei de la tehnologia informației, analiștilor, inginerilor care au avut grijă ca acest proces să fie finalizat rapid si fără cusur. Pentru aceasta, s-a lucrat în echipa extinsă, împreună cu colegii de la Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Ministerul Justiției și alte instituții ale statului.

Prin intermediul sistemelor integrate, cazierele pot fi apostilate, la solicitare, de către Agenția Resurse Informaționale Juridice din cadrul Ministerului Justiției.

Veronica Mihailov-Moraru, Ministra Justiției:Trăim în era digitală. O epocă în care lumea prosperă datorită avantajului tehnologiilor informaționale, generând comoditate și utilitate. Astăzi, mai facem un pas pentru deblocarea de birocrația tradițională a unor servicii publice digitalizate, cum sunt apostilarea documentelor naționale concomitent cu solicitarea lor de la autoritățile emitente. Astfel, scutim cetățenii noștri de navigarea prin labirintul birourilor publice, unde sunt nevoiți să suporte cozi lungi și, uneori, să se întoarcă cu mai multe întrebări decât răspunsuri.

Serviciul permite un nivel înalt de securizare a datelor personale cu caracter sensibil. Cazierele digitale pot fi accesate doar prin intermediul cabinetului personal guvernamental al cetățeanului, MCabinet, iar descărcarea acestora se face cu ajutorul semnăturii electronice. Autenticitatea documentelor poate fi verificată în orice moment, din orice colț al lumii, scanând codul QR înserat pe cazier, fapt care exclude orice tentativă de falsificare a documentelor digitale.

Dumitru Alaiba, Ministru al Dezvoltării Economice și Digitalizării: Suntem hotărâți să accelerăm procesul de digitalizare a serviciilor publice și să aducem beneficii tangibile pentru toți cetățenii Republicii Moldova, indiferent de locul în care se află. Construim o țară modernă, transparentă și orientată către nevoile cetățenilor, iar digitalizarea va juca un rol central în această transformare.

Costurile serviciilor au rămas aceleași, iar digitalizarea nu exclude emiterea cazierelor pe suport de hârtie. Dimpotrivă, cetățenii care preferă un cazier emis în format „clasic”, pot solicita ca acesta să le fie livrat direct la inspectoratul raional de poliție, serviciu care le va fi prestat gratuit. La fel, cazierul pe suport de hârtie, cu sau fără apostilare, în limbile română, engleză sau rusă, poate fi solicitat la domiciliu, prin intermediul serviciului guvernamental M-Delivery, care asigură livrarea cazierului în peste 200 de țări ale lumii.

Proiectul cu titlul generic E-cazier a fost lansat de STI al MAI în regim de pilotare pe data de 19 iunie, în colaborare cu Agenția pentru Guvernare Electronică. În doar 5 zile, peste 1800 de cereri au fost depuse online, un indice comparabil cu numărul cererilor depuse de cetățeni la ghișeul fizic al STI (cca 2 mii de solicitări de caziere, în mediu, pe săptămână). Fiecare al zecelea cetățean a cerut un cazier apostilat.

Fără hârtie, fără pierdere de timp și proces mai rapid pentru operatorii economici: Serviciul Vamal lansează versiunea digitală a certificatului de origine preferențială

Începând cu 17 martie 2025, operatorii economici vor putea solicita certificatul de origine preferențială a mărfurilor exclusiv electronic, fără hârtie și fără pierdere de timp, într-un proces rapid și transparent, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial

Acest lucru va deveni posibil prin lansarea, în regim pilot, a versiunii modernizate a modulului SICOM (Sistemul Informațional Certificate de Origine Mărfuri) din Sistemul Informațional „ASYCUDA World”, în cadrul proiectului „Digitalizarea Serviciului Vamal din Republica Moldova”, finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și implementat de Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț și Dezvoltare (UNCTAD).

Unul dintre cele mai mari avantaje ale acestei inițiative este eliminarea totală a documentelor pe hârtie. Operatorii economici nu vor mai fi nevoiți să depună cereri sau acte justificative în format fizic. Toate documentele vor putea fi transmise și procesate electronic, economisind astfel timp prețios și reducând volumul de muncă. Mai mult, comunicarea între autoritatea vamală și operatori va avea loc exclusiv prin intermediul mesageriei Sistemului Informațional, iar orice solicitare de informații suplimentare va putea fi făcută rapid, în regim online.

Prin digitalizarea procesului, timpul de procesare a cererilor va scădea considerabil, iar procedurile vor deveni mult mai transparente și eficiente. Operatorii economici vor avea acces instantaneu la informațiile necesare, iar întregul flux de lucru va fi mult mai bine organizat.

Pentru o implementare eficientă, Serviciul Vamal a elaborat Normele tehnologice privind digitalizarea procesului de eliberare a certificatelor de origine preferențială. De asemenea,  în procesul de pilotare participă atât funcționarii vamali cât și reprezentanți ai mediului de afaceri, fapt ce va contribui activ la testarea pilot a sistemului și va oferi feedback pentru optimizarea acestuia.

Alexandru Iacub, directorul Serviciului Vamal al Republicii Moldova, a declarat:
„Digitalizarea proceselor vamale este o prioritate strategică, iar trecerea la un sistem complet electronic pentru solicitarea certificatului de origine preferențială va aduce un real beneficiu mediului de afaceri. Vom reduce semnificativ timpul de procesare, vom elimina complet documentele pe hârtie și vom asigura transparență maximă, aliniind Serviciul Vamal la cele mai bune practici internaționale.”

Prin această inițiativă, Serviciul Vamal continuă să modernizeze procesele, să sprijine eficiența comerțului și să consolideze parteneriatele cu mediul de afaceri.

Peste 115 milioane de lei vor fi alocate pentru lichidarea consecințelor calamităților naturale de anul trecut

Localitățile afectate de ploile torențiale, vântul puternic și grindina din lunile iunie-septembrie 2024 vor beneficia de ajutor financiar de peste 115 milioane de lei, pentru remedierea pagubelor. O hotărâre în acest sens a fost aprobată, astăzi, de Executiv, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Fondurile vor fi distribuite către raioanele Rezina, Hîncești, Florești, Telenești, Ialoveni, Strășeni, Cantemir și Leova, unde, din cauza ploilor torențiale au fost înregistrate distrugeri masive ale infrastructurii rutiere și ale unor gospodării particulare. 

Circa 114 milioane de lei vor fi destinate pentru reabilitarea drumurilor publice deteriorate, iar alte 331 de  mii de lei vor fi alocate pentru reparația a 21 de imobile din comuna Cania și satul Stoianovca, raionul Cantemir.

Implementarea proiectului se va realiza de către autoritățile administrației publice locale din regiunile afectate. 

Un adolescent de18 ani și doi bărbați de 23 și 36 de ani, bănuiți de comiterea unui furt de proporții dintr-o locuință din satul Rublenița

Polițiștii Inspectoratului din Soroca au reținut trei bărbați cu vârstele de 18, 23 și 36 de ani, bănuiți de comiterea unui furt dintr-o locuință din satul Rublenița, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

În urma investigațiilor, oamenii legii au stabilit că suspecții au pătruns în locuință prin geam și au sustras o boxă, un telefon mobil, un notebook și mijloace bănești. Prejudiciul cauzat a fost estimat la 25.000 de lei.

Polițiștii au reușit să identifice și să rețină suspecții la scurt timp, iar o parte din bunurile furate au fost deja recuperate. Doi dintre bărbați au antecedente penale și au fost reținuți pentru 72 de ore.

Bănuiții riscă pedeapsa cu închisoarea de până la 4 ani.

Angajații instituțiilor bugetare vor putea beneficia de locuințe sociale
Articolul anterior
Preţurile locuinţelor din Germania au scăzut considerabil. Care este cauza
Articolul următor
Close menu