Mulți producători de automobile fac publicitate noilor modele punând accentul pe consumul mic de combustibil. Dar datele de la Agenția Europeană de Mediu arată acum că acesta este în general semnificativ mai mare. În consecință, mașinile pe benzină consumă cu 24 la sută, iar mașinile diesel cu 18 la sută mai mult decât au declarat producătorii. În cazul în care dovediți o astfel de situație, este posibilă o reducere a prețului de achiziție sau chiar returnarea mașinii, potrivit 24auto.de citat de ziarulnational.md.
Faptul că mașinile consumă mai mult combustibil decât specificat de producător este o problemă binecunoscută, spune cercetătorul auto Stefan Bratzel. El justifică abaterile, printre altele, prin faptul că condițiile de testare folosite pentru a determina valorile producătorului sunt depărte de realitate. „Este cazul că aceste valori de consum sunt parțial valori ideale care nu sunt întotdeauna atinse în realitate. În funcție de cât de mult și-a optimizat producătorul respectiv vehiculele pentru acest ciclu cu modelele lor.” Stilul de condus are și el o influență majoră asupra consumului, explică Bratzel. „Dacă conduceți foarte, foarte atent, șoferii se po apropia de aceste valori ideale. Dar dacă ai un comportament de condus normal sau chiar dinamic, cu greu vei ajunge la aceste valori.”
Mercedes Benz a anunțat că o abatere de 20% corespunde „așteptărilor UE”. Cu toate acestea, consumatorii pot face reclamații pentru abateri de doar 10 la sută, explică Florian Wagner de la ADAC Saxonia. „Ideea este că producătorul trebuie să ofere îmbunătățiri sau să reducă prețul de achiziție, să anuleze contractul de cumpărare sau, în general, să plătească despăgubiri”.
Cu toate acestea, cei afectați au șanse de a primi unul dintre aceste beneficii doar dacă pot dovedi că comportamentul lor de conducere nu este responsabil pentru consumul mai mare. „Acest lucru poate fi dovedit doar de un expert care trebuie să verifice totul. Testarea înseamnă că acele condiții de laborator pe care producătorul le-a folosit la testarea vehiculului său sunt măsurate din nou în condiții de laborator.”
Wagner recomandă să contactați întotdeauna producătorul sau vânzătorul cu raportul. Dacă nu reușiți, îl puteți da în judecată ulterior. Din cauza costurilor ridicate, experții sfătuiesc să nu demarați singuri, ci mai degrabă să înființați un tip de proces colectiv cu alte părți afectate.