Află când şi cum vitamina C influenţează formarea pietrelor la rinichi

Cu toţii am fost învăţaţi că trebuie să reducem cantitatea pe care o consumăm din anumite substanţe, precum sarea şi zahărul, deoarece, în exces, acestea dăunează foarte mult sănătăţii. Dar iată şi câteva substanţe nutritive considerate foarte sănătoase, recomandate de specialişti şi consumate de persoanele grijulii cu sănătatea lor, substanţe care, totuşi, nu sunt lipsite de pericole: un exces de asemenea „nutrienţi sănătoşi” ne poate ameninţa sănătatea.

separator

Vitamina C

Întăreşte imunitatea şi este necesară organismului pentru vindecarea rănilor, menţinerea sănătăţii oaselor, a dinţilor, a vaselor de sânge şi a pielii. De asemenea, acţionează ca un important antioxidant, încetinind îmbătrânirea şi apariţia bolilor cronice, inclusiv a maladiilor cardiace, a cancerului şi artritei.

vitamina_c_pastile_shutterstock_45571828_0aae03970d

În schimb, megadozele de vitamina C produc balonări şi alte tulburări digestive (diaree, greaţă, vomă, arsuri gastrice), dureri de cap, insomnii şi formarea pietrelor la rinichi.

Pentru a nu ajunge la doze excesive, specialştii recomandă să ne limităm, de preferinţă, la aportul de vitamina C din alimente bogate în această substanţă: ardei roşii şi verzi, broccoli, varză de Bruxelles, fructe citrice, kiwi, papaya, căpşuni, ananas.

Acizi omega-3

Aceştia combat inflamaţia – un factor care favorizează îmbătrânirea organismului şi apariţia multor boli – şi au fost asociaţi cu numeroase beneficii pentru sănătate, precum reducerea riscului de diabet tip 2, boli cardiace, depresie; de asemenea, se consideră că ei menţin sănătatea pielii şi buna funcţionare a creierului.

alimente_cu_omega_3_si_6_78259300

Însă cercetări recente arată că o doză prea mare de acizi omega-3 tulbură funcţionarea sistemului imunitar, afectând capacitatea organismului de a lupta împotriva infecţiilor virale sau bacteriene. Oamenii de ştiinţă sunt îngrijoraţi în special de efectul de acumulare care poate apărea atunci când oamenii mănâncă alimente care conţin în mod natural omega-3 (precum peşte şi furcte de mare) şi, în acelaşi timp, iau suplimente de ulei de peşte şi consumă alimente fortificate cu omega-3, precum ouă, suc de portocale şi cereale îmbogăţite artificial cu asemenea substanţe.

Pentru a evita acumularea excesivă în organism a acizilor omega-3, specialiştii recomandă consultarea medicului sau a unui nutriţionist în privinţa alimentaţiei, astfel încât acesta să determine mai precis nevoia de omega-3 a fiecărui individ.

Zinc

Zincul se găseşte în fiecare celulă a corpului; este un mineral important, stimulând funcţia imunitară a organismului, simţul văzului, al mirosului, al gustului; reglează glicemia, metabolismu, procesele de vindecare şi funcţionarea corectă a tiroidei. Doza maximă recomandată este de 40 mg pe zi.

În schimb dozele mai mari de zinc, luate o perioadă îndelungată, pot avea efecte nocive marcate: tulburări digestive, un gust metalic în gură, ameţeală, dureri de cap, o stare accentuată de oboseală cronică, transpiraţii intense, pierderea coordonării musculare, intoleranţă la alcool şi halucinaţii.

carnea-rosie-un-aliment-controversat-ce-crezi-e-sanatoasa-sau-nu_size1

În plus, dozele foarte mari de zinc slăbesc sistemul imunitar, reduc nivelul colesterolului „bun” (HDL), considerat a avea o funcţie protectoare pentru inimă, şi măresc nivelul LDL (colesterolul „rău”), asociat de specialişti cu un risc crescut de apariţie a bolilor cardiace.

Ca şi în cazul acizilor omega-3, riscul de a ajunge la un aport excesiv de zinc este legat de utilizarea concomitentă a mai multor surse ale acestui element: alimente bogate în mod natural în zinc (fructe de mare, carne roşie), plus suplimente de zinc şi produse îmbogăţite cu zinc, precum sprayuri decongestionante nazale şi pastile pentru dureri în gât.

Experţii recomandă consultarea medicului, pentru a şti cât zinc consumaţi şi cât ar trebui să consumaţi.

Fier

Cea mai mare parte a fierului din organism se găseşte în globulele roşii din sânge, fiind implicat în transportul aportul de oxigen către ţesuturile corpului.

Este un element cheie în producerea energiei celulare şi intră în structura multor proteine şi enzime necesare menţinerii sănătăţii.

Femeile care nu au ajuns la menopauză pierd periodic o anumită cantitate de fier, datorită sângerărilor menstruale, însă femeile aflate la menopauză, precum şi bărbaţii, trebuie să fie atenţi la cantitatea de fier pe care o consumă, deoarece acesta, odată ajuns în organism, nu se mai elimină, în mod normal, decât în cantitate foarte mică. Astfel, fierul se poate acumula în ţesuturi şi organe, inclusiv în ficat şi inimă, afectând funcţionarea acestor organe. (O boală genetică numită hemocromatoză, care, la persoanele originare din nordul Europei, afectează un individ din 250, măreşte riscul, deoarece face ca fierul să fie absorbit cu uşurinţă.)

alimente_fier

Limita maximă zilnică a cantităţii de fier ingerate a fost stabilită la 45 mg pentru adulţi, însă, în general, femeile adulte care nu au ajuns la menopauză şi care nu sunt gravide nu au nevoie de mai mult de 18 mg zilnic; în cazul bărbaţilor şi femeilor peste 50 de ani, aceştia au nevoie de aproximativ 8 mg pe zi.

Ca exemplu, o porţie de carne de vită de cca. 85 grame sau o jumătate de cană de linte conţin câte 3 mg de fier, însă din cantitatea de fier ingerată, doar 3-35% este absorbit, în funcţie de alimentul din care provine şi de alţi factori care influenţeză absorbţia (de exemplu, ceaiul reduce absorbţia fierului în sânge, în timp ce vitamina C măreşte absorbţia fierului).

Dacă luaţi suplimente alimentare, spun specialiştii, şi nu sunteţi siguri dacă acestea conţin sau nu fier, verificaţi; în SUA, fabricanţii nu sunt obligaţi să treacă pe etichetă doza dintr-o anumită substanţă, dacă această doză nu e mai mare decăt cea maximă recomandată zilnic.

Calciu

99% din calciul din organismul uman se găseşte în oase, dar acest mineral este improtant şi pentru funcţionarea inimii, a nervilor, a muşchilor şi ajută la menţinerea echilibrului acido-bazic al organismului.

Femeile au tendinţa de fi mai atente la aportul de calciu, datorită campaniilor intense care urmăreau să le convingă să îşi întărească oasele pentru a rezista ravagiilor osteoporozei, mai târziu. Un efect neplăcut al acestei preocupări poate fi însă faptul că unele femei ajung să ingere prea mult calciu, consumând mari cantităţi de lactate, plus suplimente de calciu şi alimente îmbogăţite cu calciu.

sd8rrataml

Limita maximă zilnică (pentru întreaga cantitate zilnică de calciu, provenită atât din suplimente, cât şi din alimente) pentru femeile adulte care nu sunt gravide şi pentru bărbaţi este de 2.500 mg înainte de vârsta de 50 de ani şi de 2.000 mg după această vârstă.

Depăşirea acestei doze poate are ca efect creşterea nivelului de calciu în sânge, ceea ce poate duce la probleme ale rinichilor (inclusiv litiază renală, adică pietre la rinichi), şi depuneri de calciu în ţesuturile moi.

Alte tulburări produse de excesul de calciu sunt constipaţia şi reducerea absorbţiei fierului şi zincului.

Rar se întâmplă ca oamenii să ingere prea mult calciu doar din alimente, dar, în cazul în care sunt consumate şi alte posibile surse de calciu, se recomandă consultarea medicului, pentru stabilirea unui aport echilibrat al acestui element.

Sursa

ANSA a dispus retragerea unui lot de ouă din comerț

Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) a inițiat procedura de retragere din rețeaua de comerț și rechemare de la clienți a unui lot de ouă pentru consum.

Cauza retragerii lotului de ouă este depistarea prezenței Salmonella.

Potrivit ANSA, ouăle sunt de la un producător din Pârlița, Ungheni. 

Produsele au fost plasate pe piaţă în perioada 22 noiembrie 2022 – 29 noiembrie 2022 și avea ca termen de valabilitate data de 28 decembrie 2022.

ANSA a dispus retragerea din comerț a unui lot de ouăFoto: ANSA

Persoanele care au achiziționat produse din lotul dat sunt rugate să se abțină de a le consuma și sunt în drept să le returneze magazinului de unde au fost procurate. 

În conformitate cu legislația în vigoare, operatorii care comercializează produse neconforme sunt responsabili de retragerea acestora de pe piață și cooperează cu Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor privind acțiunile întreprinse pentru evitarea sau reducerea riscurilor prezentate de un produs alimentar introdus pe piață.  

Alimentul care este o alternativă perfectă pentru carnea de porc sau vită

Carnea de pește este una dintre cele mai sănătoase pentru om. Vitaminele și mineralele, sursele importante de acizi grași sănătoși, numărul mic de calorii fac din acest aliment o alternativă la carnea de porc sau vită, care este digerată mult mai greu în stomac.

În teorie, orice tip de pește este bun pentru consum. Însă unii sunt mai buni decât alții, mai ales prin prisma grăsimilor bune, conținute – somonul, tonul, păstrăvul, sardinele și macroul sunt cele mai benefice pentru organism.

Peștele conține vitamina D, un element nutritiv atât de deficitar multora dintre noi. Vitamina D susține sănătatea oaselor, scade riscul de diabet de tip 2, scade tensiune arterială. O porție de pește (aproximativ 113 g) acoperă 100% din necesarul zilnic de vitamina D.

Studiile recente au arătat că peștele, consumat regulat, scade riscul de astm cu până la 24% la copii. Totuși, este bine de știut că cercetătorii nu au avut aceleași rezultate la adulți.

Acizii grași sunt esențiali creșterii și dezvoltării normale a organismului. Acizii grași Omega 3, în special acidul docosahexaenoic (DHA), sunt importanți mai ales pentru dezvoltarea creierului și a vederii. Astfel, carnea de pește este recomandată mai ales gravidelor și femeilor care alăptează.

Beneficiile peștelui pentru creier sunt extinse și atunci când vine vorba de depresie, una dintre cele mai răspândite tulburări psihice.

În ceea ce privește efectele cărnii de pește asupra depresiei studiile spun că oamenii care consumă pește regulat au un risc mai mic de a avea depresie. Mai mult, unele studii au arătat că acizii grași conținuți în pește cresc efectele medicației antidepresive.

În plus, există dovezi că peștele are efecte benefici și asupra pacienților cu sindrom bipolar. În acest caz carnea de pește atenuează simptomele.

Bolile imune apar atunci când sistemul imunitar crede că țesuturile sănătoase din organism reprezintă „atacatorul”.

Studiile preliminare au arătat că acizii grași Omega 3 și vitamina D din carnea de pește are un rol în reducere bolilor autoimune, în special diabetul de tip 1 la copii și adulți.

Pentru a te bucura de toate beneficiile înmagazinate în carnea de pește alege să mănânci această carne slabă de 1-2 ori pe săptămână. Somon, macrou sau ton, alegerea este doar a ta.

sursa: www.tvm.md

Cea mai toxică legumă pentru organism! Poate genera reacții alergice severe

Specialiștii trag un semnal de alarmă și subliniază faptul că țelina poate deveni periculoasă pentru organism dacă nu este consumată în anumite condiții.

Beneficiile consumului de țelină

Țelina conține vitamina A, B, C, K, PP, dar și minerale precum potasiu, zinc, calciu, fosfor, magneziu. Consumul acesteia aduce numeroase beneficii organismului. Țelina contribuie la scăderea tensiunii arteriale și este eficientă în detoxifierea organismului. Conform cercetătorilor din Japonia, Rusia și China, țelina poate regla și disfuncțiile hormonale și preveni anumite boli precum psoriazisul și dermatozele alergice.

Cu toate acestea, țelina trebuie consumată cu precauție. Semințele ei nu pot fi cosumate imediat după ce au fost recoltate, fiind necesară o atentă prelucrare a acestora. Mai mult decât atât, dacă ați utilizat uleiul de țelină atunci este indicat să evitați expunerea la soare pentru că acesta conține betacaroten, ingredient care duce la creșterea fotosensibilității.

În cazuri rare, consumul de țelină poate produce reacții alergice. În plus, dacă ea este reîncălzită, atunci când se află în supe sau ciorbe, poate deveni toxică din cauza eliberării de nitrați. Notăm că, atunci când există în organism în cantități mari, nitrații pot crește riscul de apariție a anumitor boli precum hipertensiune, disfuncții ale sistemului circulator și ale glandelor tiroide, cefalee, urticarii, intoxicație și cianoza severă.

Consumul de țelină nu est recomandat în următoarele cazuri:

  • femeile însărcinate sau care alăptează, pentru că țelina are efecte hormonale
  • persoanelor care suferă de afecțiuni renale
  • persoanelor alergice la plantele care fac parte din familia Apiaceae: fenicul, morcov, pătrunjel, mărar și leuștean. În cazul acestor persoane, reacțiile alergice pot fi severe, putând provoca chiar și șoc anafilactic
  • consumul de țelină în mod excesiv poate duce la dereglări digestive

sursa: www.redactia.ro

Dan Bălan, de două ori mai bun ca Bilan!
Articolul anterior
Noul medicament minune împotriva gripei
Articolul următor