Cum te ajută culoarea legumelor să previi anumite boli

Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă consumul a cel puţin 400g de fructe şi legume pe zi (excluzând cartofii și alți tuberculi bogaţi în amidon) pentru a preveni boli de inimă, cancer, diabet, obezitate, precum și deficiențe de micronutrienți. Consumul insuficient de fructe şi legume este responsabil pentru 35 la sută din cauzele de îmbolnăviri.

separator
culori-legume-2

Pe lângă faptul că sunt foarte sănătoase, pline de vitamine şi minerale, iată cum ne protejează legumele, în funcţie de culoarea lor, de anumite boli:

Legumele verzi pentru o memorie bună

3Legumele de culoare verde (broccoli, spanac, frunze de salată verde, stevie, sparanghel) sunt, de obicei, surse bune de acid folic (vitamina B9). Iată de ce consumul de legume verzi previne malformaţii congenitale ale fătului, protejează contra anemiei megaloblastice, diminuă riscul de accidente vasculare cerebrale (AVC), cancer de sân şi col uterin, boală Alzheimer şi chiar îmbunătăţeşte memoria. Ardeii verzi, castraveţii, spanacul, broccoli, varza, frunzele de salată, mazărea, fasolea verde, merele, strugurii sunt bogaţi în luteină şi zeaxantină, antioxidanţi ce combat degenerescenţa maculară a retinei. Legumele verzi se includ activ în alimentaţia femeilor de vârstă fertilă, care doresc să conceapă un copil.

Legumele portocalii pentru o vedere bună şi un corp tânăr

4Legumele portocalii şi galbene obţin culoare datorită unui pigment numit carotenoid. Ele previn degenerescenţa maculară a retinei, cauză frecventă de orbire la persoanele în vârstă. Este ştiut că morcovii sunt bogaţi în betacaroten (provitamina A), un bun antioxidant ce previne cancerul, întăreşte imunitatea, păstrează vederea, întreţine sănătatea pielii, mucoaselor, gingiilor. Vitamina A participă în procesul de creştere şi dezvoltare a sistemului osos la copii. Legumele portocalii, ca şi cele verzi sau roşii, sunt recomandate în deosebi femeilor însărcinate. Dovleacul, morcovii, ardeii galbeni, roșiile galbene, perele sunt de asemenea sursă de potasiu, mineral care, odată cu vârsta, devine tot mai important.

Legumele roşii protejează inima şi vasele de sânge, ne feresc de cancer

5Legumele roşii conţin de obicei licopen şi antocian, pigmenţi antioxidanţi, ce ne feresc de cancer. Antocienii, conform unor cercetări luptă contra sau, chiar, opresc evoluţia cancerului de colon, prostată, plămâni, gură. Antocieni se găsesc în tomate, struguri roşii, boabe de soc, varză roşie, ridichi, coacăze, cireşe. Consumul de ridichi, potrivit unui studiu, ar încetini dezvoltarea cancerului de intestin gros cu 50 până la 80%. Legumele roşii, de asemenea, îmbunătăţesc sensibilitatea la insulină, previn diabetul zaharat tip 2, ateroscleroza, bolile de inimă, hipertensiunea arterială. Alte legume roşii, precum ardeiul roşu, ardeiul kapia, ridichea şi varza roşie sunt surse de vitamina C.

Ceapa şi usturoiul scad colesterolul

6Legumele albe cum ar fi ceapa şi usturoiul conţin alicină, un compus ce reglează valorile tensiunii arteriale şi a colesterolului în sânge, reduce riscul de boli cardiovasculare şi cancer de stomac.

Consum de vinete pentru un creier sănătos

7Legumele violete sau purpurii (vinete, cartofi violeţi, varză sau conopidă violetă) sunt bogate în antocieni ce luptă contra bolilor de ficat, reduc tensiunea arterială şi îmbătrânirea prematură. Nasunina, antocian antioxidant din coaja vinetelor, protejează stratul de lipide al celulelor cerebrale şi contribuie astfel la o funcţionare sănătoasă a creierului. Nasunina elimină, de asemenea, surplusul de fier din organism, care, deşi este un nutrient esenţial, poate fi dăunator în exces. Consumul de vinete scade absorbţia de glucoză în diabetul zaharat tip 2, reduce hipertensiunea arterială asociată, scade nivelul de colesterol în sânge.
Vinetele, varza roşie, afinele, smochinele, prunele, strugurii şi, chiar, vinurile roşii conţin niveluri ridicate de antioxidanţi puternici, care scad nivelul de colesterol ,,rău’’, reduc riscul bolilor de inimă şi cancer.

Secretul unui corp sănătos este simplu şi la îndemână: consumă fructe şi legume, alături de multă mişcare!

Text: Viorica Corolevschi

alte Articole interesante