Descoperă 9 alimente care îţi scot calciul din oase şi dinţi

Te preocupă sănătatea oaselor tale, eşti atentă să consumi produse care conţin calciu ştiind că acest mineral este esenţial pentru scheletul osos. Dar ştii că sunt alimente, pe unele le consumi zilnic, care sunt adevăraţi duşmani pentru oase?

separator
hqdefault

Sarea
Sarea în exces dăunează sănătăţii. Astfel, consumul mare de sare poate favoriza excreţia renală a calciului. Prin acest lucru, creşte şi riscul de apariţie a osteoporozei. De aceea, nu uita de alimentele cu un conţinut „ascuns” de sare, cum ar fi pâinea şi conservele.

Carnea
Atenţie sporită necesită şi consumul în exces de carne, fiindcă aceasta conţine aminoacizi care, atunci când depăşim un aport de 100 g pe zi, se transformă în acid uric. Acesta se elimină din organism împreună cu calciul.

Cafeaua
Câţi dintre noi nu ne începem ziua cu o ceaşcă de cafea? Aceasta are un efect diuretic, acţionând astfel încât scade absorbţia calciului şi îi creşte excreţia. La fiecare ceşcuţă pierdem până la 6 miligrame de calciu, iar dacă o bem zilnic riscăm mai mult decât cei care nu beau cafea să facem osteoporoză.

Alcoolul
Acesta poate reduce absorbţia in­testinală a calciului. De ase­me­nea, el poate inhiba enzimele din ficat care ajută la conversia vitaminei D în formă activă a acesteia, ceea ce reduce ab­sorb­ţia calciului.

Băuturile carbogazoase
Toate băuturile de tipul cola conţin fosfaţi, care pot deregla echilibrul calciului. Un nivel ridicat de fosfor în alimentaţie stimulează secreţia hormonului paratiroidian, care afectează echilibrul calciului din sânge, fiind necesara „mobilizarea” lui din oase.

Oţetul
Acesta scade pH-ul sângelui (îl face acid) şi fortează astfel organismul să îşi consume calciul pentru a echilibra pH-ul.

Ceaiurile diuretice
Ceaiurile de cozi de cirese, de mătase de porumb şi de coada şoricelului au efect diuretic şi pot scoate şi ele calciul din oase. Ele elimină toxinele din organism, dar, atunci când sunt consumate în cantităţi mari, elimină şi o parte din sărurile minerale aflate în rezerva organismului, demineralizând oasele.

Acizii din fructe legume, ceai şi ciocolată
Acidul fitic, prezent în tărâţele boabelor integrale de grâu, în nuci, în alune şi în unele leguminoase, poate impiedica absorbţia intestinală a calciului. De asemenea, acidul oxalic, care se găseşte în spanac, în fasole, în cartofi dulci şi în ciocolată poate forma unii compuşi, care impiedică asimilarea normală calciului.

Acelaşi efect îl are şi acidul tanic din ceai, din vin roşu şi din unele fructe. Astfel, deşi unele legume, precum spanacul, stevia, varza şi loboda, sunt bogate în calciu, mineralul nu poate fi asimilat optim din cauza acidului oxalic.

Lactatele
Unii specialişti susţin ca şi lactatele ne fură calciul din oase dacă sunt consumate excesiv. Cum explică ei acest fenomen? Laptele şi brânza, având multe proteine şi fiind acide, scad pH-ul sângelui şi îl fac acid. În aceasta situaţie, organismul ia o măsură de urgenţă: scoate calciul din oase ca să echilibreze pH-ul sângelui. De aceea, există voci care susţin ca aceste alimente, consumate în cantităţi mari, deşi conţin calciu ne pot fragiliza oasele.

„Bătrânii suferă de lipsa de calciu nu pentru că nu mănâncă lactate, ci pentru că au hoţi de calciu. Şi, atunci vârstnicii care mănâncă lapte şi brânză în cantitate mare vor face fracturi de oase şi osteoporoză”, susţine dr. Virgiliu Stroescu.

Medicamentele
Antiinflamatoarele steroidiene, care fac parte din tratamentul reumaticilor, şi unele antihipertensive produc acelaşi efect. După menopauză, se recomandă precauţie în folosirea medicamentelor antiacide pe bază de aluminiu, care au rolul de a scadea aciditatea gastrică, fiindcă şi ele pot cauza pierderi de calciu.

În mai multe dulciuri comercializate pe piaţa din Moldova au fost descoperite uleiuri periculoase

Republica Moldova preia practicile europene de reglementare a grăsimilor trans în produsele alimentare.

Un atelier de bune practici și schimb de experiență în domeniul reglementării cantităților de grăsimi trans în produsele alimentare și dezvoltării sistemului național de control în acest domeniu s-a desfășurat, astăzi, la Chișinău. Evenimentul a fost organizat de Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA), în cooperare cu TAIEX, instrumentul de asistență tehnică și schimb de informații al Comisiei Europene. 

Evenimentul a reunit peste 180 de participanți de la instituțiile publice de ramură din Republica Moldova și Lituania, reprezentanți ai Delegației Uniunii Europene la Chișinău, Biroului Regional European al Organizației Mondiale a Sănătății, Universității din Copenhaga, precum și tehnologi de la companii producătoare din Lituania și Moldova.

Potrivit directorului general al ANSA, Radu Musteață, obiectivul principal al acestui atelier este de a prelua cele mai bune practici europene în ceea ce privește asigurarea protecției consumatorilor prin reglementarea și implementarea actelor normative privind limitele de grăsimi trans în produsele alimentare. Evenimentul a abordat diverse aspecte de dezvoltare a sistemului național de control. De asemenea, ANSA a prezentat rezultatele analizelor de laborator efectuate în cadrul programelor de monitorizare de stat.

Dulciurile comercializate pe piața din Moldova conțin cantități mari de grăsimi trans

Potrivit Agenției, au fost investigate două grupe de produse alimentare atât de origine autohtonă, cât și de import: napolitane și bomboane.

Rezultatele de laborator arată că 15% din produse au conținut de grăsimi trans mai mare de 2g la 100 g de grăsimi (norma admisă în UE).

„Evenimentul de astăzi este unul istoric pentru consolidarea sistemului național de reglementare a grăsimilor trans în produsele alimentare, considerate cele mai periculoase grăsimi pentru sănătatea populației. În anul ce urmează, ANSA  va atrage o atenție deosebită monitorizării sortimentului de produse din grupul de risc. Totodată, instituția va colabora cu toți actorii implicați  pentru a realiza aceste schimbări importante și a asigura protecția sănătății consumatorilor”,  a spus Radu Musteața.

Svetlana Nicolaescu, secretară de stat la Ministerul Sănătății, a subliniat necesitatea reglementării conținutului de grăsimi trans în produsele alimentare comercializate pe piața națională, exprimându-și aprecierea pentru suportul acordat în acest domeniu de partenerii externi.

„Grăsimile trans au efecte devastatoare asupra organismului uman. Consumate peste limita admisibilă, acestea provoacă afecțiuni cardiovasculare, care sunt cauza principală a deceselor în Republica Moldova”, a spus Svetlana Nicolaescu.

Participanții la atelier au mai discutat despre impactul asupra sănătății a grăsimilor trans din cele mai populare produse industriale și alimentare din Europa, care sunt prevederile legislației pentru controlul acestora, precum și despre campania globală a OMS privind eliminarea grăsimilor trans până în 2023 în Regiunea EURO OMS.

ANSA a dispus retragerea unui lot de ouă din comerț

Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA) a inițiat procedura de retragere din rețeaua de comerț și rechemare de la clienți a unui lot de ouă pentru consum.

Cauza retragerii lotului de ouă este depistarea prezenței Salmonella.

Potrivit ANSA, ouăle sunt de la un producător din Pârlița, Ungheni. 

Produsele au fost plasate pe piaţă în perioada 22 noiembrie 2022 – 29 noiembrie 2022 și avea ca termen de valabilitate data de 28 decembrie 2022.

ANSA a dispus retragerea din comerț a unui lot de ouăFoto: ANSA

Persoanele care au achiziționat produse din lotul dat sunt rugate să se abțină de a le consuma și sunt în drept să le returneze magazinului de unde au fost procurate. 

În conformitate cu legislația în vigoare, operatorii care comercializează produse neconforme sunt responsabili de retragerea acestora de pe piață și cooperează cu Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor privind acțiunile întreprinse pentru evitarea sau reducerea riscurilor prezentate de un produs alimentar introdus pe piață.  

Alimentul care este o alternativă perfectă pentru carnea de porc sau vită

Carnea de pește este una dintre cele mai sănătoase pentru om. Vitaminele și mineralele, sursele importante de acizi grași sănătoși, numărul mic de calorii fac din acest aliment o alternativă la carnea de porc sau vită, care este digerată mult mai greu în stomac.

În teorie, orice tip de pește este bun pentru consum. Însă unii sunt mai buni decât alții, mai ales prin prisma grăsimilor bune, conținute – somonul, tonul, păstrăvul, sardinele și macroul sunt cele mai benefice pentru organism.

Peștele conține vitamina D, un element nutritiv atât de deficitar multora dintre noi. Vitamina D susține sănătatea oaselor, scade riscul de diabet de tip 2, scade tensiune arterială. O porție de pește (aproximativ 113 g) acoperă 100% din necesarul zilnic de vitamina D.

Studiile recente au arătat că peștele, consumat regulat, scade riscul de astm cu până la 24% la copii. Totuși, este bine de știut că cercetătorii nu au avut aceleași rezultate la adulți.

Acizii grași sunt esențiali creșterii și dezvoltării normale a organismului. Acizii grași Omega 3, în special acidul docosahexaenoic (DHA), sunt importanți mai ales pentru dezvoltarea creierului și a vederii. Astfel, carnea de pește este recomandată mai ales gravidelor și femeilor care alăptează.

Beneficiile peștelui pentru creier sunt extinse și atunci când vine vorba de depresie, una dintre cele mai răspândite tulburări psihice.

În ceea ce privește efectele cărnii de pește asupra depresiei studiile spun că oamenii care consumă pește regulat au un risc mai mic de a avea depresie. Mai mult, unele studii au arătat că acizii grași conținuți în pește cresc efectele medicației antidepresive.

În plus, există dovezi că peștele are efecte benefici și asupra pacienților cu sindrom bipolar. În acest caz carnea de pește atenuează simptomele.

Bolile imune apar atunci când sistemul imunitar crede că țesuturile sănătoase din organism reprezintă „atacatorul”.

Studiile preliminare au arătat că acizii grași Omega 3 și vitamina D din carnea de pește are un rol în reducere bolilor autoimune, în special diabetul de tip 1 la copii și adulți.

Pentru a te bucura de toate beneficiile înmagazinate în carnea de pește alege să mănânci această carne slabă de 1-2 ori pe săptămână. Somon, macrou sau ton, alegerea este doar a ta.

sursa: www.tvm.md

Un copil de 9 luni a suferit arsuri grave, după ce o cratiță cu apă fierbinte a căzut peste el
Articolul anterior
La 70 de ani, Richard Gere devine din nou tătic
Articolul următor