Păstrează corect alimentele pe timp de vară!

Pentru că a venit canicula, ai grijă de alimentele, pe care le consumi, în special, cele uşor alterabile. Păstrează-le, ambalează-le şi consumă-le corect, ca să nu faci o toxiinfecţie.

separator

În primul rând, verifică termenul de valabilitate a produselor şi chiar dacă nu este expirat, fii atentă la miros şi culoarea lor. Cele care se alterează foarte repede sunt lactatele, semipreparatele din carne sau carnea crudă.

Congelează şi decongelează corect alimentele

Desigur, alimentele congelate se păstrează mai mult timp. Dacă te gândeşti să pui produsele în congelator, nu le lăsa mult timp în bucătărie. Când te hotărăşti să le foloseşti, trebuie să alegi metoda de decongelare, în funcţie de produsul congelat şi timpul necesar decongelării.

  • Metoda cea mai bună este decongelarea la rece (frigider), pentru că alimentele îşi păstrează proprietăţile. Scoţi produsul congelat, îl pui într-un vas şi îl laşi pe rafturile de mai jos ale frigiderului  timp de 4 – 10 ore.
  • Decongelarea în apă rece se foloseşte în cazul legumelor şi fructelor sau când te grăbeşti.  Pui produsele cu tot cu ambalaj într-un vas cu apă rece.  Timpul decongelării este de 1 – 4 ore.
  • Decongelarea cu apă sărată se practică, de obicei, pentru peşte. Prepară un amestec din sare şi apă rece, pune în această soluţie peştele, dar ai grijă la cantitatea de sare, atunci când îl prepari.
  • Decongelarea în cuptorul cu microunde este metoda cea mai rapidă şi mai utilizată. Atenţie mare, însă, la timpul decongelării. Din cauza tratării cu aer cald, alimentele pot dezvolta uşor bacterii.
  • Decongelarea, pe timpul verii, la temperatura camerei, nu este recomandată, pentru că bacteriile se dezvoltă uşor.

Prepară alimentele imediat după ce au fost decongelate. Important este să nu recongelezi produsele!

Frigiderul meu…

Temperatura din frigider (4 – 5°C) împiedică dezvoltarea bacteriilor şi a microorganismelor, responsabile de alterarea alimentelor, dar nu le distruge.  De aceea trebuie să respecţi câteva reguli:

  • Nu supraaglomera frigiderul, pentru că diminuezi capacitatea lui de răcire, inclusiv nu lăsa mult timp frigiderul deschis, atunci când scoţi produsele.
  • Mirosul neplăcut din frigider îl poţi scoate cu produse speciale din comerţ sau utilizând următoarele metode alternative: poţi folosi cărbunele medicinal, o bucată de pâine îmbibată în oţet sau pune într-o cană bicarbonat de sodiu şi schimbă-l în fiecare săptămână.

Cât timp şi cum păstrăm produsele în frigider?

Carnea crudă se păstrează la rece (nu mă refer la congelator) timp de 4 zile, peştele numai 2 zile, mâncarea cu maioneză nu mai mult de 24 ore, iar prăjiturile nu mai mult de 12 ore, pentru că, de obicei, în crema lor se foloseşte ou.

Nu spăla fructele şi legumele, când le pui în frigider,  aşază-le în caserola de jos sau în pungi găurite, pentru că în cele obişnuite produsele transpiră şi se alterează mai rapid. Este de preferat să le consumi repede. Conţinutul de vitamine scade, chiar dacă sunt ţinute la rece.

 

Ai grijă de ouă, pentru că nu ştii cât timp au stat la producător, apoi pe rafturi, sparge-le separat, fii atentă la miros şi la gălbenuş, dacă se destramă uşor, aruncă-le imediat.

Pune mâncarea gătită în recipient de plastic acoperit (sau chiar închis ermetic), ca mirosurile să nu se combine. Este recomandat, ca vara să găteşti cât pentru o masă, pentru a evita frigiderul. Ţine cont că procesul de fermentare continuă, chiar dacă mâncarea se află în frigider.

Ţine verdeaţa într-un borcan cu apă.

Conservele şi borcanele odată deschise, se păstrează la frigider şi înainte de folosire verifică culoarea, mirosul, gustul. Îţi poate strica mâncarea preparată, de exmplu, o lingură de sos de roşii alterat.

Vara ai mare grijă în mod deosebit la carne, ouă, lapte şi ciuperci. Cele din urmă pot provoca o toxiinfecţie asemănătoare cu otrăvirea!!!

Text: Snejana Ţugui

 

O insectă „crocantă” revoluționează meniurile restaurantelor de lux. Noua salată servită clienților

Restaurantele de „lux” din mai multe state au început să le ofere clienților feluri de mâncare pe bază de insecte, considerate comestibile. Spre exemplu, un local frecventat de oamenii cu gusturi fine din New Orleans au avut parte de o altfel de salată: cu cicade(n.r. insecte care se mai numesc „greieri de copaci”), scrie evz.ro.

Cicadele(n.r. insecte care trăiesc sub pământ) au devenit „delicii alternative” în  Cartierul Francez precum Antoine’s și Brennan’s, Audubon Insectarium din New Orleans. Localul este cunoscut  pentru felurile de mâncare care conțin viermi(n.r. considerați comestibili)  prăjiți cu chili și greieri crocanți, cu sos de  caju, sunt piese de bază în meniu.

Potrivit sursei citate, unul dintre felurile de mâncare care conține cicade conține:  salată verde cu mere, migdale, afine  sos de muștar și de soia.

Felul de mâncare care conține insecte este, însă, popular și în Europa.

Uniunea Europeană  a aprobat în ianuarie 2023 mai multe produse derivate din insecte pentru consumul uman, precum și al patrulea tip de insectă ca fiind comestibilă(n.r. greieri)

Oficialii Uniunii Europene susțin că insectele vor fi o alternativă în criza alimentară care se prefigurează.

„Insectele vor juca un rol principal în abordarea numeroaselor probleme cu care ne confruntăm în prezent și ne vom confrunta și în viitor. Este vorba, printre altele, de creșterea costului proteinelor animale, insecuritatea alimentară, presiunile asupra mediului, creșterea populației și creșterea constantă a cererii de proteine în rândul claselor de mijloc. 

Insectele se găsesc în abundență peste tot în lume. Sunt bogate în proteine și reprezintă mai puțin de 1 % din amprenta de carbon a animalelor. Sunt alternativa alimentară ideală care facilitează trecerea la o alimentație sănătoasă și durabilă și contribuie în mod pozitiv nu numai la sănătatea noastră, ci și la cea a mediului și, prin urmare, a viitorului nostru”, motivează Comisia Europeană.


Dacă vrei și TU să abordezi un stil de viață sănătos, solicită o consultație gratuită cu un specialist care să te ajute să faci corect pașii. Nu ezita, accesează Centrul Online de Nutriție și Sport al Galinei Tomaț, din orice colț al lumii, pentru a găsi răspuns la orice întrebare și a primi ghidare corectă!

Alertă OMS! Virusul gripei aviare, acum și în lapte

O declarație recentă a Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) a tras un semnal de alarmă exprimând  „o mare îngrijorare” cu privire la numărul tot mai mare de cazuri de gripă aviară la oameni, scrie doctorulzilei.ro.

De asemenea, organizația a anunțat vineri că virusul a fost găsit în laptele crud. Dr. Jeremy Farrar, om de știință șef la OMS, a remarcat că gripa aviară, numită și H5N1, a avut o rată de mortalitate „extrem de mare” în rândul celor care au fost infectați în întreaga lume.

OMS, semnal de alarmă: Virusul gripei aviare se găsește acum în lapte. „E o mare îngrijorare”

Nu a avut loc nicio transmitere de la om la om a bolii.

„Marea îngrijorare, desigur, este că  virusul acum evoluează și dezvoltă capacitatea de a infecta oamenii. Și apoi critic, capacitatea de a trece de la transmiterea de la om la om”, a avertizat Farrar.

OMS a avertizat în continuare că virusul a fost găsit în laptele crud.

Oficialii au spus că consumul de lapte pasteurizat este încă sigur. Dr. Wenqing Zhang, care conduce programul global de gripă al OMS, a spus că virusul a fost identificat într-o „concentrație foarte mare de virus în laptele crud” de la vacile infectate.

Cercetătorii încă încearcă să determine cât timp poate supraviețui virusul în lapte.

În general, nu este indicat niciodată consumul de lapte crud, deoarece poate transporta alți contaminanți, cum ar fi salmonella, listeria și E. coli. Zhang a reiterat, de asemenea, cazurile care au fost identificate în SUA și în Europa au fost relativ ușoare.

Acesta nu este primul avertisment privind o potențială pandemie de gripă aviară. La începutul acestei luni, oamenii de știință au tras un semnal de alarmă că o astfel de pandemie ar putea fi „de 100 de ori mai rea decât COVID”.

„Acest virus a fost în fruntea listei pandemice de mulți, mulți ani și probabil decenii”, a spus dr. Suresh Kuchipudi, cercetător al gripei aviare din Pittsburgh, potrivit Daily Mail. Singura speranță, au continuat oficialii, este că virusul va fi mai puțin mortal la oameni decât la păsări.

Adevărul despre postul intermitent! Tot mai mulți oameni îl urmează

Postul intermitent este urmat de tot mai mulți oameni. Majoritatea dintre aceștia spun că efectele sunt vizibile după doar câteva zile. Acest tip de dietă presupune o pauză alimentară de 6,8 sau chiar 12 ore între mese. Mihaela Bilic susține că metoda este una sănătoasă și ar trebui adoptată de toate persoanele care duc o luptă cu kilogramele în plus, scrie evz.ro.

Rețelele de socializare sunt pline de mărturii ale celor care au reușit să slăbească prin această metodă. Cu toate că este combătută de mulți specialiști, Mihaela Bilic susține că postul intermitent este de un real ajutor pentru cei care vor să piardă în greutate.

„Tot suntem în post și cuvântul acesta este din nou la modă, iar eu nu pot decât să le mulțumesc americanilor că au inventat noțiunea de post intermitent, sună așa, foarte științific. Că dacă îi spuneai omului să facă foamea și să sară peste mese, era nasol, părea că tu ești de la țară și nepregătit. Iată, însă, cu o titulatură de asta elevată, parcă altfel facem foamea. La capitolul post intermitent se fac o mulțime de greșeli; avem impresia că nu mâncăm-nu mâncăm, dar și când mâncăm, mâncăm tot frigiderul. ”, a explicat nutriționistul.

Rezultate impresionante

Medicul nutriționist susține că postul intermitent nu este benefic doar pentru slăbire, ci și pentru un organism sănătos. Pauzele dintre mese vor da timp organismului să se regleze, iar metoda va proteja ficatul, spune specialistul.

„De ce este de bine să mâncăm mai rar? Culmea, nu doar pentru siluetă, ci și pentru sănătate. Ei bine, avem grijă de ficatul nostru e fantastic ce uzină de metabolizare este, aș spune că este organul central. OK, inima pompează sângele, dar fără ficat nu am avea glicemie, nu am avea acel carburant care circulă prin sânge și care hrănește toate celulele. Multă lume crede că acest carburant, carbohidrații, îi luăm din alimentație; noi trebui să știm însă că ficatul este și un rezervor de glucoză și el știe, din grăsime, din proteine, să facă glucoză.”, a mai spus aceasta.

În mediul online există și mărturii ale unor persoane care au ținut post negru timp de 40 de zile. În această perioadă, acestea au consumat doar lichide. Pe lâng rezultatele vizibile, aceștia au declarat că sunt plini de energie, iar tonusul li s-a îmbunătățit substanțial. Mihaela Bilic susține că organismul poate rezista unui astfel de program, care nu ar fi greșit dacă ar fi parcurs sub îndrumarea unui specialist.

„Deci noi nu avem niciun risc să nu mâncăm, și nu o zi, două, trei, putem să nu mâncăm 40 de zile. Sunt medici nutriționiști care au consumat doar lichide, sub control medical, și au văzut că 40 de zile fără mâncare nu este nimic dramatic.”, a mai spus medicul nutriționist.

Dacă vrei și TU să abordezi un stil de viață sănătos, solicită o consultație gratuită cu un specialist care să te ajute să faci corect pașii. Nu ezita, accesează Centrul Online de Nutriție și Sport al Galinei Tomaț, din orice colț al lumii, pentru a găsi răspuns la orice întrebare și a primi ghidare corectă!

Îngheţată cu cireşe
Articolul anterior
Horia Brenciu: „Am pornit la drum cu două geamantane. Unul cu haine, iar celălat cu speranţe”
Articolul următor