Noi detalii în cazul atacului de pe Aeroportul Chișinău. Vozian: ”Atacatorul a venit ca un pasager exemplar”

Noi detalii în cazul atacului de pe Aeroportul Internațional Chișinău, soldat cu decesul a două persoane, scrie IPN.

Administratorul Aeroportului, Constantin Vozian, spune că instituțiile responsabile de securitatea națională au lista pasagerilor care urmează să aterizeze pe Aeroportul Internațional Chișinău. Potrivit lui Vozian, odată ajuns pe Aeroport, asupra atacatorului din Tadjikistan nu planau suspiciuni că ar fi agresiv sau că ar fi capabil de comiterea unor crime.

Administratorul Aeroportului Internațional Chișinău spune că Serviciul de Informații și Securitate are lista pasagerilor care se îmbarcă în aeronave pentru a ajunge în Republica Moldova.

„Nu este o informație pe care o posedă Aeroportul, dar este o informație pe care o dețin autoritățile responsabile de securitatea statului, SIS și nu doar. Sunt și alte autorități care au nevoie de această informație. Dacă ne referim la criminalul care a comis acea crimă oribilă pe Aeroport, la acel moment nu erau suspiciuni că ar fi capabil de a perturba ordinea publică și de a săvârși astfel de crime. El a venit ca un pasager exemplar la bordul aeronavei. Despre el nu existau informații că ar fi terorist sau criminal. Persoana nu prezenta suspiciuni că urmează să aibă un comportament agresiv sau criminal. Persoana a fost ulterior anunțată în căutare de autoritățile țării sale”, a spus administratorul Aeroportului Internațional Chișinău, Constantin Vozian, în cadrul emisiunii „Rezoomat” de la RliveTV.

De asemenea, șeful Aeroportului spune că persoanele care au publicat imagini video din ziua atacului, de la locul tragicului incident, trebuie sancționate, întrucât au pus în pericol imaginea țării.

„Aceste secvențe video nu pot fi examinate prin ruperea din context. Sper că angajații, indiferent din ce entități sunt, vor răspunde pentru faptul că au făcut publice informații care au putut periclita activitatea autorităților statului. Din evenimentele de aviație civilă nu trebuie să se facă show-uri politice și PR. Este o informație foarte sensibilă care poate afecta imaginea țării, poate afecta nivelul de percepție a securității în țară. Persoanele care se fac responsabile trebuie să răspundă. Noi am pus la dispoziția Procuraturii și organelor de urmărire penală toate materialele video, toate înregistrările audio, toate documentele, toate fișele de post și noi suntem cei mai interesați ca acest incident să fie cap-coadă examinat”, a mai spus Constantin Vozian.

Administratorul Aeroportului Internațional Chișinău dă asigurări că spațiul aerian al Republicii Moldova este sigur, iar motivele invocate de compania Wizz Air atunci când a decis suspendarea zborurilor sunt neîntemeiate.

„Spațiul aerian este sigur și a fost sigur de la începutul războiului sângeros din Ucraina. Pentru că spațiul aerian din Republica Moldova este deschis parțial, iar o aeronavă ca să părăsească spațiul aerian al Republicii Moldova are nevoie de șapte minute, cu decolare spre și aterizare dinspre România. Nu se efectuează zboruri pe destinații est, nord. Se efectuează zboruri doar prin intermediul acestui coridor aerian care este unul securizat de la bun început”, a explicat șeful Aeroportului Internațional Chișinău.

Patru candidați au depus dosarele pentru funcția de procuror general

Patru persoane vor concura pentru funcția de procuror general. Este vorba procurorii Octavian Iachimovschi, Ion Munteanu și Alexandru Cernei, precum și de Grigore Vornicescu, ex-lector universitar, scrie zugo.md.

După recepționarea dosarelor, CSP are la dispoziție 20 de zile pentru a stabili data când va avea loc proba de interviu, pentru candidații selectați.

Amintim că, la concursul eșuat pentru șefia Procuraturii Generale, CSP a hotărât să-l desemneze câștigător pe Octavian Iachimovschi, conform mediei generale.

Ulterior, Olesea Vîrlan și-a dat demisia din funcție după ce a declarat că s-ar fi „strecurat anumite greșeli” în fișa de evaluare pe care a întocmit-o în cadrul concursului pentru funcția de procuror general în privința procurorului general interimar Ion Munteanu.

Câți profesori vor evalua testele la BAC

Comisia Națională de Examene a aprobat astăzi constituirea Comisiilor Republicane de Evaluare pentru sesiunea de bacalaureat 2024. În total, în sesiunea curentă vor activa 18 comisii de evaluare, în care vor fi încadrați circa 550 de profesori evaluatori. Toate cadrele didactice au participat la cursuri de formare organizate de Ministerul Educației și Cercetării și Agenția Națională pentru Curriculum și Evaluare. 

Profesorii evaluatori au fost propuși de Organele locale de specialitate în domeniul învăţământului, instituţiile de învăţământ profesional tehnic (colegii/ centre de excelenţă), instituţiile de învăţământ superior. Componența numerică a fiecărei Comisii Republicane de Evaluare a fost stabilită în funcție de numărul testelor scrise la disciplina de examen și timpul destinat verificării testelor.

Reamintim că testele rezolvate vor fi verificate în patru centre republicane de evaluare din mun. Chișinău, începând cu data de 4 iunie. Pe data de 27 iunie, la centrele de bacalaureat, vor fi afișate rezultatele din sesiunea de bază. Sesiunea de bacalaureat se va desfășura în perioada 04 – 21 iunie 2024.

De asemenea, în cadrul ședinței de astăzi, Comisia Națională de Examene a aprobat decizia referitoare la acordarea condiţiilor speciale de examinare unor candidați care susțin examenele naționale de absolvire în anul curent. 

Comisia a evaluat în total 83 de dosare depuse de candidați cu diferite tipuri de dizabilități, dintre care 373 urmează să susțină examenul naţional de bacalaureat, iar 46 – examenele naţionale de absolvire a gimnaziului. În majoritatea cazurilor, s-a solicitat mărirea cu cel mult 60 de minute a timpului destinat efectuării lucrării scrise pentru candidații cu deficiențe neuromotorii sau vizuale grave. De asemenea, în multe cazuri a fost solicitată acordarea mai multor condiţii speciale de examinare (de exemplu: timp suplimentar, separarea de un grup mare sau desemnarea unui asistent individual).

„Procedurile specifice de examinare a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale au fost stabilite în vederea acordării de şanse egale elevilor cu cerinţe educaţionale speciale care au studiat în baza curriculei generale şi care solicită condiţii speciale de examinare la examenele naționale de absolvire a ciclurilor de învăţământ gimnazial şi liceal”, a menționat Dan Perciun, ministrul Educației și Cercetării. 

Merită să investești în mașini clasice? Da, dacă știți ce să căutați

În timp ce unii oameni investesc la bursă, alții preferă investiții mai previzibile cum ar fi mașinile clasice. Fabricate cu peste 30 de ani în urmă, mașinile clasice devin din ce în ce mai populare în rândul persoanelor care caută oportunități de investiții. Potrivit lui Matas Buzelis, expert auto al carVertical, modelele în stare impecabilă, alese cu atenție, își pot crește valoarea de câteva ori, chiar și după câțiva ani.

Care mașini pot fi considerate clasice?

Pentru ca o mașină să fie considerată model clasic trebuie să fi fost fabricată acum mai bine de 30 de ani. Cu toate acestea, nu orice mașină mai veche de 30 de ani este o investiție bună. Numărul de exemplare produse, prețul și motivele din spatele producției sunt elemente care pot explica de ce unele vehicule sunt considerate mașini clasice iar altele nu.

De exemplu, un vehicul care a fost extrem de popular și accesibil maselor probabil nu va ajunge să fie o mașină clasică foarte râvnită. În schimb, versiunea sa cea mai luxoasă, cea mai puternică sau cea mai rară ca și configurație ar putea deveni populară printre entuziaști și ar putea fi considerată un model clasic.

Să luăm un exemplu simplu – Ford Sierra a fost o mașină populară în anii 80 și 90, dar nu este un model dorit de colecționarii de vehicule clasice. Cu toate acestea, când vorbim despre Cosworth, o versiune de înaltă performanță a Ford Sierra care a fost concepută pentru curse și a avut producția limitată, este o complet altă poveste.

Iată câteva exemple excelente la prețuri diferite a căror valoare ar trebui să crească în viitor:

  • Mercedes-Benz 500SL sau 600SL (șasiu R129) – un design atemporal de la Mercedes-Benz. Aceste roadster-uri erau foarte rafinate pentru vremea lor și sunt adesea căutate de pasionații de mașini germane.
  • Audi S2 Coupe – echipat cu legendarul motor 2.2 cu 5 cilindri și 20 de supape, acest model dispune de foarte multă putere, păstrând în același timp aspectul emblematic Audi.
  • Peugeot 205 GTI 1.9 – poate fi considerat cel mai important model al segmentului de mașini hot-hatch. O mașină care este extraordinar de distractiv de condus în ciuda puterii sale limitate după standardele actuale.
  • Citroen SM – un Citroen emblematic cu un iz de Maserati. O mașină cu totul specială, cu o suspensie mai rafinată decât cele găsite în mașinile de lux de astăzi.
  • Lancia Delta Integrale EVO (sau EVO2) – o mașină extrem de scumpă al cărui pedigree este plin cu succese înregistrate la Campionatul Mondial de Raliuri. Un model foarte valoros pentru orice colecționar de mașini.
    O linie foarte fină între o investiție și o distracție pe patru roți

Cumpărătorii de mașini clasice pot fi împărțiți în două grupe: cei care cumpără și vând mașini pentru a obține un profit și cei care cumpără astfel de vehicule pentru experiența plăcută pe care le-o oferă, conducându-le doar la ocazii exclusive.

Șoferii care se gândesc să-și ia o mașină clasică sunt adesea induși în eroare de ideea că se vor distra conducând acel vehicul și apoi îl vor putea vinde la un preț foarte bun. În realitate, pot ajunge în situații în care mașina lor este lovită sau condusă abuziv și prin urmare nu își va mai păstra intactă valoarea. Oamenii care cumpără mașini ca investiție nu le conduc pentru a se asigura că acestea vor rămâne într-o condiție excelentă și nu vor suferi defecțiuni sau accidente. Le folosesc doar la ocazii speciale, evitând de obicei condițiile meteorologice extreme.

Asta înseamnă și că astfel de mașini trebuie păstrate într-un garaj uscat, bine izolat și cu temperatură reglată, ceea ce necesită investiții suplimentare.
Mașinile mai vechi atrag șoferi mai tineri

Șoferii tineri și fără experiență au motivații diferite pentru a cumpăra o mașină mai veche. Pentru unii un vehicul este doar un mijloc de a ajunge din punctul A în punctul B și nu sunt interesați de cultura auto. Alții nu au încredere în abilitățile lor de conducere, așa că aleg o mașină veche și ieftină pentru a evita pierderi financiare mari în caz de tamponare sau accident.

Cu toate acestea, există și entuziaști auto mai tineri cărora le place să experimenteze emoția autentică specifică mașinilor clasice. Aceste mașini pot stârni un sentiment de nostalgie și pot aduce în conștient amintiri valoroase. În plus pot constitui și o investiție foarte bună.
Mașinile clasice în stare impecabilă ar putea fi mai scumpe pe piețele occidentale

Țările din Europa de Vest au o cultură consacrată a mașinilor clasice, în timp ce în Europa de Est unii proprietari nu știu ce bijuterie conduc zi de zi sau care este valoarea reală a unui Mercedes-Benz cu aspect vechi. Prin urmare, dacă un vehicul se bucură de o cerere mare, este o idee bună să fie vândut pe piețe occidentale precum cele din Italia, Franța, Germania, Belgia sau Marea Britanie.

„Cultura mașinilor clasice este mai pronunțată în țările occidentale, unde târguri de renume mondial atrag colecționari de top care își prezintă inventarul de mașini clasice și care caută oportunități de a face noi afaceri bune. Acest lucru evidențiază, de asemenea, potențialul de a vinde vehicule clasice la nivel internațional. În lumea interconectată de astăzi, licitațiile online fac acest proces mai ușor decât oricând până acum”, spune Matas Buzelis, expert în domeniul auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Este mai ușor de negociat cu vânzătorii particulari, dar acest lucru vine cu riscuri
În timp ce cumpărătorii își doresc să dea peste o mașină rară al cărei proprietar nu-i cunoaște adevărata valoare, șansele de a găsi o astfel de ofertă sunt foarte scăzute.

Având în vedere că dealerii de mașini de colecție știu bine ce vând și știu și să negocieze, mașinile vechi și bine conservate sunt semnificativ mai scumpe atunci când sunt vândute de aceștia.

În schimb, tot procesul de cumpărare este mai transparent atunci când se achiziționează o mașină de la un dealer pentru că își verifică mereu vehiculele înainte de a le pune la vânzare. Cumpărarea unei mașini de la vânzători privați vine cu riscuri, având în vedere că poate fi greu de spus la prima vedere cum a fost întreținut și condus vehiculul respectiv.
Doar mașinile care au rămas fidele design-ului original își merită banii

Chiar și mașinile clasice de colecție sunt adesea recondiționate și revopsite în așa fel încât nu mai există nicio urmă din aspectul lor original. Pentru a păstra cât mai ridicată valoarea unui vehicul clasic, acesta trebuie să fie ținut cât mai aproape de design-ul original și în cea mai bună stare posibilă.

„Nimic nu este mai rău decât să faci reparații ieftine unui vehicul de colecție, mai ales când luăm în considerare că aceste mașini sunt foarte dificil și costisitor de întreținut. De exemplu, modelele Mercedes-Benz mai vechi erau foarte avansate pentru vremea lor, dar în prezent sunt un coșmar de reparat deoarece în trecut comenzile hidraulice erau folosite practic pentru orice. Ajungi blocat într-o rutină nesfârșită de căutare a pieselor originale, în timp ce unele componente pot fi recondiționate doar de mecanici pricepuți”, explică Buzelis.
Este esențial pentru investitori să existe documentație pentru lucrările de întreținere

Mașinile clasice au un istoric de service foarte vechi, iar unele dintre aceste înregistrări s-ar putea să nu fi fost niciodată digitalizate. Prin urmare, singura dovadă disponibilă a stării bune a acestor mașini sunt cartea/documentația de service.

Cumpărătorii de mașini clasice ar trebui să examineze cu mare atenție documentele mașinii deoarece acestea pot fi falsificate pentru a crea iluzia că vehiculul nu are defecte. Unele înregistrări istorice se poate să fi fost totuși digitalizate, așa că este clar o idee bună să inspectați online istoricul mașinii cu ajutorul unui număr VIN și să vedeți dacă găsiți ceva informații.

Articol de CarVertical

Sheriff s-a calificat în turul doi preliminar al Ligii Campionilor
Articolul anterior
Milionarii moldoveni au cerut compensații la gaz
Articolul următor