Adolescentul cu autism: iată ce trebuie să cunoști despre el și cum să-l ajuți!

Viitorul copiilor cu autism depinde de ceea ce sunt învățați astăzi să facă! Copiii cresc, e legea minunată a naturii. Părinții copiilor cu autism se pomenesc într-o zi că trebuie să facă față unui adolescent. Pentru ei, confruntarea cu această realitate este foarte dureroasă.

separator
17424915_1266865640071483_7462766438540936992_n

”Dacă atunci când sunt mici, copiii noștri sunt foarte simpatici,  iar celor din jur le face plăcere să îi ajute fară să le para ciudat faptul că mama le leagă șireturile, situația se schimbă când aceștea ajung la vârsta adolescenței. Un adolescent care nu este capabil să-și facă singur toaleta de dimineață nu mai pare drăguț și acest fapt devine frustrant atât pentru părinte, cât și pentru însuși adolescentul cu autism . „Pe la vârsta de 7-9 ani, părinții pun accent pe programele care îi învață abilități de viață și mai puțin pe programele academice”, afirmă Viorica Ciolac, psiholog la AO SOS Autism.

De ce sunt importante abilitățile de viață

Este foarte important ca un adolescent cu autism să posede abilități de viață deoarece:

1. Abilitățile de viață îi conferă un plus de securitate.

Adolescenții care nu-și pot purta singuri de grijă sunt supuși unui risc sporit de abuz sau neglijare din partea celo care îi îngrijesc.

2. Stima de sine.

Adolescenții care pot face anumite lucruri, pentru a se ajuta singuri, sunt mai responsabili și mai fericiți. Oamenii independenți nu trebuie să aștepte ca alții să facă ceva pentru ei.

3. Sănătatea.

Copiii care se pot hrăni, au grijă  de igiena lor, pot să se îmbrace și să aibă grijă de propriile nevoi de bază vor trăi o viață mai sănătoasă.

4. Independența.

O mai mare independență conduce la mai multe opțiuni de viață și de muncă, pe lângă plasamentele care acordă îngrijire maximă. Adolescentii care au mai multe abilități, au mai multe opțiuni pentru locuințe și locuri de muncă. De exemplu, în cazul în care adolescentul nu este antrenat să meargă independent la toaletă va exista doar un singur tip de locuințe în care el poate merge. Nu există nici o garanție că destinația de plasare va fi una bună, dar adolescentul nu va avea de ales.

5. Autoreprezentarea.

Adolescenții care își pot comunica nevoile și preferințele se pot autoapăra, dețin un control mai mare asupra propriilor vieți.

6. Autocontrolul.

Capacitatea de a-ți stăpîni și controla furia, stresul, anxietatea este o abilitate foarte importantă de viață, fără de care adolescentul nu ar putea face față provocărilor de zi cu zi.

Majoritatea dintre noi nu stă mult să se gândească asupra lucrurilor enumerate mai sus. Le-am învățat prin imitare cândva în copilărie (luând eventual exemplu de la părinții noștri) și multe dintre ele au devenit un reflex.

Or, copiii cu autism nu au capacitatea de a imita alte persoane, ei trebuie să învețe abilitățile de viață în sala de terapie, apoi să li se arate cum și când să le utilizeze în viață. Deaceea, viitorul și calitatea vieții lor depinde în totalitate de adulți: părinți, terapeuți, educatori, comunitate, factori de decizie, societate.IMG_1148(2)

Care sunt abilitățile de viață?

Abilitățile de viață de bază sunt: spălatul, gătitul, menajul, îmbrăcatul desinestătător,  berbieritul, mersul la cumpărături, achitarea facturilor, serviciul, să nu uiți să-ți iei pastilele, să faci alegeri sănătoase, sport, să te autoreprezinți, să te orientezi în comunitate, să-ți faci prieteni. Unele deprinderi de viață se suprapun cu abilități sociale, și ambele sunt necesare pentru a trăi o viață în condiții de siguranță, o viață calitativă și decentă.

”Este mai înaltă decât mine, dar mi-e frică s-o las de una singură la școală. Ea nu știe ce e bine și ce e rău, nu știe cum să răspundă la provocările colegilor, care pot fi uneori destul de răutăcioase. Se poate bloca în toaletă și nu știe să strige după ajutor”, povestește mama unei fete de 11 ani, care suferă de autism.

„Îmi dau seama că este destul de frustrant să mergi la școală cu mama, în special când ești în clasa 6-a. Și pentru mine este complicat din cauza ca nu pot să mă angajez la un serviciu, sunt mereu în preajma ei. Dar nu văd o altă posibilitate deocamdată. Încerc s-o învăț cum pot mai bine, dar totuși nu sunt specialist…” ne relatează Irina, mama Mădălinei.

Lipsa abilităților de bază afectează durata de viață

Studiile demonstrează că lipsa abilităților de viață afectează nu numai calitatea vieții, dar și durata ei. În 2008, un studiu danez a demonstrat că rata mortalității printre persoanele cu autism este de două ori mai înaltă decât printre persoanele neurotipice.

48% dintre persoanele cu autism evadează din mediile sigure sau se rătăcesc de patru ori mai des decât semenii lor neurotipici!

În 2009, 2010 și 2011, 91 % din cauzele mortalității printre adolescenții cu autism din SUA au fost accidentele în trafic și înecul.

Mai mult de o treime din adolescenții care au fugit ori s-au rătăcit, nu au fost capabili să-și comunice numele, adresa sau un număr de telefon de contact al părinților.

In 2009, un raport al Guvernului SUA demonstra că sute de adolescenți cu autism au fost traumați fizic și psihic din cauza că au fost izolați în școli, s-au blocat undeva, au fost restrânși în acțiuni și activități.

65% din părinții copiilor cu autism au declarat că copiii lor au fost hărțuiți în școli.

Un studiu Suedez, din 2015, relatează că adolescenții cu autism sunt de 9 ori mai predispuși la suicid decât semenii lor neurotipici.

În România, nu există servicii pentru adolescenții cu autism

Situația tinerilor cu autism și a familiilor lor, în România, este la moment cu puțin mai bună decât a celor din Republica Moldova, aceștia fiind lipsiți de aproape orice servicii din partea autorităților publice. În acest moment, în Romania nu există nicio estimare privind numărul exact al persoanelor cu autism (desi societatea civilă anunță o cifră de 30 000 persoane.

Carmen Gherca, vicepreședinte FEDRRA România declară: ”Serviciile pentru adulții cu autism sunt inexistente în România. De abia din 2013 autismul este recunoscut și după vârsta de 18 ani, până atunci, diagnosticul de autism fiind transformat în schizofrenie.

Singurele servicii sunt asigurate de ONG-uri, majoritatea formate tot din părinți, însă cu mari eforturi financiare.

În lipsa acestora adulții cu autism sunt nevoiți să rămână izolați în familii.”

Lipsa serviciilor de sprijin necesare îi afectează nu numai pe tinerii cu autism din România, ci din întreaga familie. Aceasta este nevoită să suporte de una singură toată încărcătura îngrijirii tânărului cu autism. Chiar și copiii capabili cognitiv sau înzestrați cu alte talente sunt izolați și marginalizați, fără perspectiva unei vieți decente, deși toți pot, cu un sprijin adecvat, să facă multe pentru ei inșiși, dar și pentru societate.^23EB3D72E908774E1E34F879D046943A71BA357CA54B971AB3^pimgpsh_fullsize_distr

Adolescenții cu autism sunt nevăzuți în Moldova

”În Republica Moldova sunt doar două centre care oferă servicii de terapie pentru copii cu autism. Unul dintre ele este AO SOS Autism. Ambele centre sunt foarte bune în intervenția timpurie, adică până la vârsta de 7-9 ani. De mentionat, ca niciun specialist din Republica Moldova nu are experiență de lucru cu adolescenții cu autism. Astfel, dacă până la vârsta de 9 ani există cât de cât servicii de terapie pentru copiii cu autism și incluziunea în instituțiile de învățămînt, bună sau rea, dar funcțională,  atunci adolescenții cu autism sunt cu totul nevăzuți pentru stat și societate. Există cel puțin 18 familii care își țin adolescenții cu autism acasă sau sunt în căutare de instituții specializate și centre de plasament de zi, deoarece au eșuat în tentativele lor de a-i integra în societate și în sistemul de învățămînt. Adolescenții cu autism din Moldova nu sunt pregătiți să facă față societății și nici societatea nu este pregătită să le facă față lor”, afirmă Aliona Dumitraș, director executiv AO SOS Autism.

”La SOS Autism încercăm să întroducem în programele de terapie și învățarea abilităților de viață. Denis de 9 ani și Cristi de 14 ani învață să gătească, să facă cumpărături, să circule cu transportul public. Toți copiii sunt învățati să aibă grijă de igiena proprie: să se spele pe dinți, pe mîini, să mănînce și să se îmbrace desinestătător, să răspundă la întrebări sociale, gen: cum te numești, unde locuiești, cum o cheama pe mama si tatăl și care este numărul lor de telefon. Facem tot ce ne stă în puteri ca să-i pregătim pentru o viață decentă, dar împreună cu ei, creștem și învățăm și noi, maturii.  Nu este suficient ca adolescenții să învețe abilități de viață numai în terapie, or această învățare trebuie să aibă loc non-stop, acasă, în drum, la plimbare, oriunde s-ar afla adolescentul”, ne relatează Viorica Ciolac, psiholog SOS Autism.16776738_1052242748214104_199388720_o

La AO SOS Autism, s-a lansat de curând o tentativă de un nou serviciu: atelierul Clubul de Weekend pentru adolescenți cu autism, unde adolescenții asistați de părinții lor și de terapeuții voluntari, învață împreună să facă față acestei lumi.

Numărul exact al persoanelor cu autism din Republica Moldova nu se cunoaște. Statistica anunță o cifră de 292 persoane cu autism în anul 2015, dintre care 277 sunt copii.

În România, Potrivit datelor Asociaţiei Naţionale pentru Copii şi Adulți, zilnic se nasc trei copii cu autism, iar în lume 1 copil din 68 se naște cu autism.

Autor: Olga Guzun, AO SOS Autism

Acest material a fost posibil datorită ajutorului generos al poporului American oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID). Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA

Pe 2 aprilie, vino să susții copiii cu autism la evenimentele organizate de AO ,,SOS Autism”!

Femeie arestată pentru moartea fiului ei, uitat în mașină, în plină caniculă

O femeie din SUA a fost arestată în cursul acestei săptămâni, după ce a fost acuzată pentru moartea fiului ei adoptiv, în vârstă de cinci ani. Copilul a fost închis în mașină, în plină caniculă, timp de șapte ore, conform NBC News.

Potrivit Poliției din Omaha, statul Nebraska, femeia în vârstă de 40 de ani, pe nume, Juanita Pinon a fost pusă sub acuzare, după ce copilul a fost găsit în mașină, miercuri dupăamiază, în jurul orei 17:00.

Autoturismul era într-o parcare din apropierea salonului de înfrumusețare la care lucra Pinon, a spus Chris Gordon, purtătorul de cuvânt al Poliției, pentru NBC News, conform AK-24.

Băiețelul a fost lăsat în mașină timp de aproximativ 7 ore, în timp ce mama lui vitregă era la muncă. Conform Poliției, minorul a fost dus de urgență la spital, dar nu a mai putut fi salvat. De asemenea, femeia a refuzat le spună agenților dacă a lăsat intenționat copilul în mașină sau dacă a fost o greșeală.

În urmă autopsiei se va află dacă băiețelul a murit din cauza expunerii la căldură sau din altă cauza, a mai spus Chris Gordon.

În Omaha, zilele trecute temperaturile au atins 89 de grade F (32 de grade Celsius). Dar „temperatura din interiorul mașinilor poate fi mult mai mare decât afară”, a spus Janette Fennell, fondatoare și președinte al organizației KidsAndCars.org.

Gândițiva la temperatura din interiorul unui vehicul precum o seră. Ai un vehicul, este multă sticlă în el și apoi, în funcție de unghiul în care te afli față de soare, se încălzește foarte repede”, a spus ea, adăugând deschiderea geamurilor deschise nu este suficientă pentru a răci o mașină.

„De fapt, am documentat decese în cazul în care temperaturile de afară au ajuns și până la de 60 de grade C,” a mai spus această.În 2024, cel puțin 10 copii au murit în SUA din cauza caniculei, după ce au fost uitați în mașini.

Dorești să deschizi o creșă de tip familial? Programul nostru îți oferă mentoratul și finanțarea de care ai nevoie – până la 50 000 MDL

Termen de aplicare extins: 24 iunie 2024, ora 23:59.

Ai visat vreodată să ai propriul mic univers de bucurie și zâmbete copilărești, un loc unde fiecare zi aduce o nouă aventură în învățarea și creșterea celor mici? Ei bine, visul tău poate deveni realitate. Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) în parteneriat cu Street Child și UBS Optimus Foundation lansează Programul de Mentorat pentru Prestatorii de Servicii Alternative de Îngrijire a Copiilor de Tip Familial (creșe de tip familial).

Acest program ambițios este gândit să te ghideze pas cu pas în parcursul de la vis la realitate, începând cu informarea completă privind legislația în vigoare și până la lansarea propriu-zisă a creșei. Vei primi instruirea necesară pentru a naviga prin procesul de înregistrare, pentru a organiza și echipa corespunzător spațiul de îngrijire și pentru a te asigura că facilitățile oferite de tine sunt la standardele dorite.

Iar pentru că dorim să te susținem nu doar cu informații, programul nostru include și un suport financiar considerabil. Fiecare participant/ă selectat/ă va primi echipamente esențiale, de la paturi confortabile și scaune de masă, până la truse medicale, jucării educative și cărți, toate în valoare de până la 50 000 MDL pentru a deschide una dintre cele 19 creșe de tip familial pe care le vizăm.

Nu îți face griji pentru cheltuielile suplimentare – toate costurile legate de instruiri, deplasări și actele necesare pentru înregistrarea serviciului de îngrijire vor fi rambursate. Ceea ce cerem în schimb este timpul și dedicarea ta. Urmează 6 luni intensive în care împreună cu tine vom lucra la realizarea visului tău. Mai jos vezi etapele programului nostru de suport. 
Serviciile alternative de îngrijire de tip familial sunt concepute să fie acordate într-un cadru intim și personalizat, direct la domiciliul îngrijitorilor, limitate la un număr maxim de cinci copii. Acest aspect asigură o îngrijire focalizată și o atenție sporită pentru fiecare micuț, creând un mediu familial, sigur și stimulativ pentru dezvoltarea lor.

Pentru cei/cele interesați/te să contribuie la acest efort și să se alăture programului nostru, vă încurajăm să vă înregistrați utilizând linkul de înregistrare AICI (Ro) formularul în limba rusă AICI) și să începeți drumul către a deveni un prestator/prestatoare de servicii de îngrijire de excepție. Termen extins: 24 iunie

Dacă ai visat vreodată să contribui activ la comunitatea ta prin deschiderea unei creșe, aceasta este ocazia ta. Nu rata această oportunitate unică de a aduce schimbare și de a sprijini dezvoltarea sănătoasă a copiilor. Te așteptăm în program!

Pentru detalii, contactează-ne: cpd@progen.md

_____________________

Acest apel are loc în cadrul proiectului „Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie pentru populația de refugiați ucraineni”, implementat de către #CPD, cu susținerea Street Child și UBS Optimus Foundation.

O mamă a descoperit mucegai în jucăria de dentiție a fiicei sale

Pe piață există celebrele inele pentru dentiție, care îi ajută pe micuți să mestece pentru a suporta mai ușor disconfortul și durerea gingivală.

De obicei, jucăriile de dentiție pentru copii sunt realizate din materiale nontoxice. Medicii stomatologi ne sfătuiesc să le evităm pe cele umplute cu lichid, fiindcă se pot sparge sau rupe, iar conținutul s-ar putea scurge în gura copilului, însă nici cele umplute cu aer nu sunt tocmai indicate.

Saliva bebelușului sau apa cu care spălăm o jucărie umplută cu aer poate pătrunde prin îmbinarea cauciucului, iar astfel în interior se pot dezvolta mucegai și bacterii. O mamă de peste granițe, de exemplu, a rămas șocată după ce a descoperit cât mucegai se afla în jucăria de dentiție, sub formă de girafă, a fiicei sale!

Într-un clip pe TikTok femeia a tăiat, din pură curiozitate, o jucărie de dentiție a fiicei sale cu foarfeca pentru a vedea ce se ascunde în interior. Ea spune că inițial, jucăria a aparținut fiicei sale mai mari, care nu a mai folosit-o de mai bine de un an, iar acum i-a dat-o copilului ei mai mic pentru a se juca cu ea, relatează qbebe.ro.

„A primit asta când era bebeluș și îi plăcea la nebunie, o ronțăia tot timpul. Nu a mai folosit-o de aproximativ un an, dar recent am găsit-o împachetată prin casă și i-am dat-o bebelușului meu să se joace cu ea. Dar el a primit deja în dar una nouă, așa că am decis să o deschidem pe cea veche și să vedem cât de scârboasă este pe interior”, spune mămica în timp ce taie cu foarfeca jucăria sub formă de girafă. Mare i-a fost mirarea când a văzut cât mucegai se strânsese în interior.

„Oh, Doamne. Nu se poate. Doamne, mi s-a făcut pielea de găină. Va trebui să arunc foarfeca asta. Priviți cât mucegai. E scârbos. Dacă așa arată o jucărie de dentiție în interior, imaginați-vă cum arată interiorul jucăriilor pentru băiță”, a continuat aceasta. 

Între timp, purtătorii de cuvânt ai companiei care produce jucăriile de dentiție respective, au declarat pentru tyla.com:

„Jucăriile de dentiție Sophie la Girafe sunt încă produse în mod tradițional în Franța, folosind procese care implică 14 operațiuni manuale și s-au respectat întotdeauna cele mai stricte reglementări. Siguranța copiilor și satisfacția părinților lor reprezintă prioritatea noastră principală, iar toate produsele noastre sunt testate în permanență și în conformitate cu standardele globale.

Jucăria de dentiție Sophie la Girafe este fabricată din cauciuc natural în proporție de 100%, astfel încât instrucțiunile de utilizare și de curățare trebuie respectate cu atenție. Așa cum este indicat pe ambalaj, recomandăm curățarea suprafeței cu o cârpă umedă. Nu trebuie scufundată în apă și nici clătită, deoarece se poate deteriora”.

Astrologul Lucia Palii ne dezvăluie ce ne rezervă astrele în luna aprilie
Articolul anterior
Datele Recensământului din 2014 au fost publicate!
Articolul următor