Bebeluşii sunt atraşi de cărţi începând de la vârsta de şase luni, de aceea, ca părinte, trebuie să-ţi rezervezi timp şi pentru această activitate, mai ales dacă cel mic este interesat, întrucât privitul şi cititul în cărţi chiar de la vârstele cele mai mici este benefic pentru dezvoltarea copilului.
Este stabilit că cititul în cărţi, orice formă ar avea:
- Întăreşte legătura şi comunicarea între părinte şi copil;
- Micuţul însuşeşte mai rapid să vorbească;
- Cititul în cărţi stimulează curiozitatea, atenţia;
- Formează abilităţi de ascultare, dezvoltă memoria şi vocabularul;
- Cititul poveştilor, desenele stimulează lexicul, gândirea şi imaginaţia copilului.
Aşezaţi-vă împreună pentru a răsfoi o carte atât cât doreşte bebeluşul tău, cel mai bine fiind să închizi televizorul şi să găseşti un loc liniştit şi confortabil, iar el va fi foarte încântat, simţind că îi acorzi atenţie excluzivă.
Copilul de 6-8 luni
• Poate să ţină o carte în mâini şi să atragă atenţia la imagini timp de câteva minute;
• ,,Gustă’’ cartea;
• Copiază unele sunete pe care le pronunţi şi grimasele pe care le faci;
• Poţi să numeşti şi să arăţi la imaginile pentru care copilul manifestă interes;
• Ajută-l să întoarcă pagina;
• Este bine să reacţionezi la imagini folosind grimase, expresii ale feţei, mâinilor şi vocii;
• Jucaţi-vă împreună şi imită gesturile copilului în timp ce se joacă cu o carte;
Copilul de 9-11 luni
• întinde mânuţa la una sau două cărţi pe care i le dai;
• poate să atragă atenţia la o carte timp de 5-10 minute în şir;
• ,,gustă’’ cartea;
• copiază câteva sunete pe care le pronunţi şi grimasele pe care le faci;
• poţi să numeşti şi să arăţi la imaginile pe care copilul tău le atinge sau le priveşte;
• ajută-l să întoarcă pagina;
• este bine să reacţionezi la imagini folosind grimase, expresii ale feţei, mâinilor şi vocii;
• jucaţi-vă împreună, imitând gesturile copilului în timp ce se delectează cu cartea din faţă.
Copilul de 12-14 luni
• poate să aleagă singur o carte preferată şi s-o răsfoiască timp de 5-10 minute în şir;
• arată imaginea, întinzând mânuţa sau degetul;
• imită sunetele animalului din imagine;
• imită reacţiile tale cu privire la cartea pe care o priviţi împreună;
• poţi să numeşti imaginile către care micuţul este îndreptat sau se uită;
• ajută copilul să întoarcă pagina;
• pune-i întrebări la care poate să răspundă, cum ar fi: „Unde e căţeluşul?” Sau „Unde e băieţelul?” sau „Cine face miauu?”;
• imită sunetele pe care copilul tău le face, în timp ce se uită la o imagine. Apoi adaugă o frază scurtă, cum ar fi ,,Muu „, vaca face ,,muu”.
Copilul de 15-17 luni
• Poate să răsfoiască o carte timp de 5-10 minute în şir;
• Alege cartea preferată;
• Se uită la imaginile preferate şi articulează sunete proprii, caracteristice pentru unele dintre ele;
• Arată unul sau două animale şi imită sunetele făcute de ele;
• Râde, scoate sunete de bucurie, bodogăneşte entuziasmat în timp ce vă delectaţi împreună cu o carte preferată;
• Poţi să numeşti şi să spui câteva cuvinte cu referire la imaginea la care se uită copilul;
• Poţi să imiţi sunetele sau cuvintele pe care le spune micuţul tau în timp ce priveşte imaginea, apoi adaugă mai multe cuvinte de la tine, cum ar fi : “Da, părul. Fetiţa are părul lung”;
• Inventează jocuri în timp ce priviţi o imagine, de exemplu: “Unde este nasul fetei? Unde este nasul mamei? Unde este nasul tău?”;
• Poţi să numeşti, apoi sa arăţi acţiunea în carte, de exemplu “Zâmbeşte. Uită-te la băiatul care zâmbeşte.” Apoi râdeţi împreună!
Copilul de 18-23 luni
• Poate să răsfoiască o carte timp de 10 -15 minute în şir;
• Alege o carte şi îţi spune că vrea ,,mai multe cărţi’’ sau ,,altă carte’’;
• Arată o imagine favorită şi spune un cuvânt sau două despre ea;
• Priveşte animalele cunoscute şi imită sunetele lor;
• Formulează fraze din două cuvinte în baza imaginilor, cum ar fi: pisică mare, pălărie mică………”;
• Faceţi împreună o excursie la biblioteca publică locală pentru a împrumuta niște cărți, micuţul va fi foarte bucuros;
• Ajută copilul să pronunţe mai bine cuvintele, imită-le pe ale lui, apoi pronunţă-le corect şi foloseşte-le în fraze scurte;
• Ajută copilul să înţeleagă ce spui, vorbind rar, cu fraze scurte, apoi aşteptă să se includă şi el în discuţie;
• Utilizează cititul cărţilor ca mijloc de relaxare şi confort pentru micuţ.
Copilul de 2 ani
• Poate să răsfoiască o carte timp de 10-20 minute în şir;
• Alege singur cartea şi vrea să o răsfoiască iarăşi, iarăşi şi iarăşi!
• Repetă câteva dintre cuvintele sau frazele pe care le spui sau le citeşti;
• Copilul pune întrebări de tipul: “Ce e asta?”;
• Îi place să meargă la biblioteca locală pentru a împrumuta cărţi;
• Poţi să începi o discuţie prin a repeta un cuvânt important pe care copilul tău tocmai l-a spus. Poţi spune: “Balon. Multe baloane. Fetiţa are multe baloane.” Apoi aşteaptă ca micuţul tău să repete şi să spună mai multe;
• Numără imaginile şi aşteaptă ca micuţul tău să repete numărul după tine;
• Răspunde copilului cu entuziasm la întrebări şi comentarii.
Copilul de 3 ani
• Numeşte cărţile pe care doreşte şi vrea să le citiţi împreună
• Pretinde că citeşte o carte cu voce tare pentru tine
• Face analogii între imaginile din cărţi şi lucrurile reale pe care le-a văzut sau le-a făcut
• Îţi pune întrebări despre cărţile pe care le citiţi împreună.
• ,,Te corectează’’ dacă îţi scapă un cuvânt sau o pagină dintr-o carte preferată
• Îţi povesteşte o istorioară din cartea preferată cu propriile lui cuvinte
• Cere-i, dacă doreşte, să îţi vorbească despre imagini
• Răspunde-i interesat şi cu entuziasm la întrebări şi comentarii
• Cere-i copilului să îţi arate toate obiectele dintr-o imagine care sunt asemănătoare într-un fel oarecare. Poţi spune: “Îmi arăţi obiectele de culoare albastră?’’ sau “Îmi arăţi toate obiectele care pot zbura?”
• Subliniază culorile, forma obiectelor, numărul lor în cărţile copilaşului
• Mergeţi împreună la biblioteca locală, dacă doreşte şi el acest lucru; fără să insişti.
Să creşteţi mari!