Util pentru părinţi! Cum să împarţi o carte cu micuţul tău mai mic de trei ani

Bebeluşii sunt atraşi de cărţi începând de la vârsta de şase luni, de aceea, ca părinte, trebuie să-ţi rezervezi timp şi pentru această activitate, mai ales dacă cel mic este interesat, întrucât privitul şi cititul în cărţi chiar de la vârstele cele mai mici este benefic pentru dezvoltarea copilului.

separator
cum-sa-ai-un-copil-supradotat-6-surse-alimentare-care-contribuie-la-dezvoltarea-creierului-bebelusului_size14

Este stabilit că cititul în cărţi, orice formă ar avea:

  • Întăreşte legătura şi comunicarea între părinte şi copil;
  • Micuţul însuşeşte mai rapid să vorbească;
  • Cititul în cărţi stimulează curiozitatea, atenţia;
  • Formează abilităţi de ascultare, dezvoltă memoria şi vocabularul;
  • Cititul poveştilor, desenele stimulează lexicul, gândirea şi imaginaţia copilului.

Aşezaţi-vă împreună pentru a răsfoi o carte atât cât doreşte bebeluşul tău, cel mai bine fiind să închizi televizorul şi să găseşti un loc liniştit şi confortabil, iar el va fi foarte încântat, simţind că îi acorzi atenţie excluzivă.

mama-citeste-bebeCopilul de 6-8 luni
• Poate să ţină o carte în mâini şi să atragă atenţia la imagini timp de câteva minute;
• ,,Gustă’’ cartea;
• Copiază unele sunete pe care le pronunţi şi grimasele pe care le faci;
• Poţi să numeşti şi să arăţi la imaginile pentru care copilul manifestă interes;
• Ajută-l să întoarcă pagina;
• Este bine să reacţionezi la imagini folosind grimase, expresii ale feţei, mâinilor şi vocii;
• Jucaţi-vă împreună şi imită gesturile copilului în timp ce se joacă cu o carte;

Copilul de 9-11 luni
• întinde mânuţa la una sau două cărţi pe care i le dai;
• poate să atragă atenţia la o carte timp de 5-10 minute în şir;
• ,,gustă’’ cartea;
• copiază câteva sunete pe care le pronunţi şi grimasele pe care le faci;
• poţi să numeşti şi să arăţi la imaginile pe care copilul tău le atinge sau le priveşte;
• ajută-l să întoarcă pagina;
• este bine să reacţionezi la imagini folosind grimase, expresii ale feţei, mâinilor şi vocii;
• jucaţi-vă împreună, imitând gesturile copilului în timp ce se delectează cu cartea din faţă.

educatie-bebelusiCopilul de 12-14 luni
• poate să aleagă singur o carte preferată şi s-o răsfoiască timp de 5-10 minute în şir;
• arată imaginea, întinzând mânuţa sau degetul;
• imită sunetele animalului din imagine;
• imită reacţiile tale cu privire la cartea pe care o priviţi împreună;
• poţi să numeşti imaginile către care micuţul este îndreptat sau se uită;
• ajută copilul să întoarcă pagina;
• pune-i întrebări la care poate să răspundă, cum ar fi: „Unde e căţeluşul?” Sau „Unde e băieţelul?” sau „Cine face miauu?”;
• imită sunetele pe care copilul tău le face, în timp ce se uită la o imagine. Apoi adaugă o frază scurtă, cum ar fi ,,Muu „, vaca face ,,muu”.

bebe-lectureCopilul de 15-17 luni
• Poate să răsfoiască o carte timp de 5-10 minute în şir;
• Alege cartea preferată;
• Se uită la imaginile preferate şi articulează sunete proprii, caracteristice pentru unele dintre ele;
• Arată unul sau două animale şi imită sunetele făcute de ele;
• Râde, scoate sunete de bucurie, bodogăneşte entuziasmat în timp ce vă delectaţi împreună cu o carte preferată;
• Poţi să numeşti şi să spui câteva cuvinte cu referire la imaginea la care se uită copilul;
• Poţi să imiţi sunetele sau cuvintele pe care le spune micuţul tau în timp ce priveşte imaginea, apoi adaugă mai multe cuvinte de la tine, cum ar fi : “Da, părul. Fetiţa are părul lung”;
• Inventează jocuri în timp ce priviţi o imagine, de exemplu: “Unde este nasul fetei? Unde este nasul mamei? Unde este nasul tău?”;
• Poţi să numeşti, apoi sa arăţi acţiunea în carte, de exemplu “Zâmbeşte. Uită-te la băiatul care zâmbeşte.” Apoi râdeţi împreună!

Copilul de 18-23 luni
• Poate să răsfoiască o carte timp de 10 -15 minute în şir;
• Alege o carte şi îţi spune că vrea ,,mai multe cărţi’’ sau ,,altă carte’’;
• Arată o imagine favorită şi spune un cuvânt sau două despre ea;
• Priveşte animalele cunoscute şi imită sunetele lor;
• Formulează fraze din două cuvinte în baza imaginilor, cum ar fi: pisică mare, pălărie mică………”;
• Faceţi împreună o excursie la biblioteca publică locală pentru a împrumuta niște cărți, micuţul va fi foarte bucuros;
• Ajută copilul să pronunţe mai bine cuvintele, imită-le pe ale lui, apoi pronunţă-le corect şi foloseşte-le în fraze scurte;
• Ajută copilul să înţeleagă ce spui, vorbind rar, cu fraze scurte, apoi aşteptă să se includă şi el în discuţie;
• Utilizează cititul cărţilor ca mijloc de relaxare şi confort pentru micuţ.

imagesCopilul de 2 ani
• Poate să răsfoiască o carte timp de 10-20 minute în şir;
• Alege singur cartea şi vrea să o răsfoiască iarăşi, iarăşi şi iarăşi!
• Repetă câteva dintre cuvintele sau frazele pe care le spui sau le citeşti;
• Copilul pune întrebări de tipul: “Ce e asta?”;
• Îi place să meargă la biblioteca locală pentru a împrumuta cărţi;
• Poţi să începi o discuţie prin a repeta un cuvânt important pe care copilul tău tocmai l-a spus. Poţi spune: “Balon. Multe baloane. Fetiţa are multe baloane.” Apoi aşteaptă ca micuţul tău să repete şi să spună mai multe;
• Numără imaginile şi aşteaptă ca micuţul tău să repete numărul după tine;
• Răspunde copilului cu entuziasm la întrebări şi comentarii.

Copilul de 3 ani
• Numeşte cărţile pe care doreşte şi vrea să le citiţi împreună
• Pretinde că citeşte o carte cu voce tare pentru tine
• Face analogii între imaginile din cărţi şi lucrurile reale pe care le-a văzut sau le-a făcut
• Îţi pune întrebări despre cărţile pe care le citiţi împreună.
• ,,Te corectează’’ dacă îţi scapă un cuvânt sau o pagină dintr-o carte preferată
• Îţi povesteşte o istorioară din cartea preferată cu propriile lui cuvinte
• Cere-i, dacă doreşte, să îţi vorbească despre imagini
• Răspunde-i interesat şi cu entuziasm la întrebări şi comentarii
• Cere-i copilului să îţi arate toate obiectele dintr-o imagine care sunt asemănătoare într-un fel oarecare. Poţi spune: “Îmi arăţi obiectele de culoare albastră?’’ sau “Îmi arăţi toate obiectele care pot zbura?”
• Subliniază culorile, forma obiectelor, numărul lor în cărţile copilaşului
• Mergeţi împreună la biblioteca locală, dacă doreşte şi el acest lucru; fără să insişti.

Să creşteţi mari!

 

Femeie arestată pentru moartea fiului ei, uitat în mașină, în plină caniculă

O femeie din SUA a fost arestată în cursul acestei săptămâni, după ce a fost acuzată pentru moartea fiului ei adoptiv, în vârstă de cinci ani. Copilul a fost închis în mașină, în plină caniculă, timp de șapte ore, conform NBC News.

Potrivit Poliției din Omaha, statul Nebraska, femeia în vârstă de 40 de ani, pe nume, Juanita Pinon a fost pusă sub acuzare, după ce copilul a fost găsit în mașină, miercuri dupăamiază, în jurul orei 17:00.

Autoturismul era într-o parcare din apropierea salonului de înfrumusețare la care lucra Pinon, a spus Chris Gordon, purtătorul de cuvânt al Poliției, pentru NBC News, conform AK-24.

Băiețelul a fost lăsat în mașină timp de aproximativ 7 ore, în timp ce mama lui vitregă era la muncă. Conform Poliției, minorul a fost dus de urgență la spital, dar nu a mai putut fi salvat. De asemenea, femeia a refuzat le spună agenților dacă a lăsat intenționat copilul în mașină sau dacă a fost o greșeală.

În urmă autopsiei se va află dacă băiețelul a murit din cauza expunerii la căldură sau din altă cauza, a mai spus Chris Gordon.

În Omaha, zilele trecute temperaturile au atins 89 de grade F (32 de grade Celsius). Dar „temperatura din interiorul mașinilor poate fi mult mai mare decât afară”, a spus Janette Fennell, fondatoare și președinte al organizației KidsAndCars.org.

Gândițiva la temperatura din interiorul unui vehicul precum o seră. Ai un vehicul, este multă sticlă în el și apoi, în funcție de unghiul în care te afli față de soare, se încălzește foarte repede”, a spus ea, adăugând deschiderea geamurilor deschise nu este suficientă pentru a răci o mașină.

„De fapt, am documentat decese în cazul în care temperaturile de afară au ajuns și până la de 60 de grade C,” a mai spus această.În 2024, cel puțin 10 copii au murit în SUA din cauza caniculei, după ce au fost uitați în mașini.

Dorești să deschizi o creșă de tip familial? Programul nostru îți oferă mentoratul și finanțarea de care ai nevoie – până la 50 000 MDL

Termen de aplicare extins: 24 iunie 2024, ora 23:59.

Ai visat vreodată să ai propriul mic univers de bucurie și zâmbete copilărești, un loc unde fiecare zi aduce o nouă aventură în învățarea și creșterea celor mici? Ei bine, visul tău poate deveni realitate. Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare (CPD) în parteneriat cu Street Child și UBS Optimus Foundation lansează Programul de Mentorat pentru Prestatorii de Servicii Alternative de Îngrijire a Copiilor de Tip Familial (creșe de tip familial).

Acest program ambițios este gândit să te ghideze pas cu pas în parcursul de la vis la realitate, începând cu informarea completă privind legislația în vigoare și până la lansarea propriu-zisă a creșei. Vei primi instruirea necesară pentru a naviga prin procesul de înregistrare, pentru a organiza și echipa corespunzător spațiul de îngrijire și pentru a te asigura că facilitățile oferite de tine sunt la standardele dorite.

Iar pentru că dorim să te susținem nu doar cu informații, programul nostru include și un suport financiar considerabil. Fiecare participant/ă selectat/ă va primi echipamente esențiale, de la paturi confortabile și scaune de masă, până la truse medicale, jucării educative și cărți, toate în valoare de până la 50 000 MDL pentru a deschide una dintre cele 19 creșe de tip familial pe care le vizăm.

Nu îți face griji pentru cheltuielile suplimentare – toate costurile legate de instruiri, deplasări și actele necesare pentru înregistrarea serviciului de îngrijire vor fi rambursate. Ceea ce cerem în schimb este timpul și dedicarea ta. Urmează 6 luni intensive în care împreună cu tine vom lucra la realizarea visului tău. Mai jos vezi etapele programului nostru de suport. 
Serviciile alternative de îngrijire de tip familial sunt concepute să fie acordate într-un cadru intim și personalizat, direct la domiciliul îngrijitorilor, limitate la un număr maxim de cinci copii. Acest aspect asigură o îngrijire focalizată și o atenție sporită pentru fiecare micuț, creând un mediu familial, sigur și stimulativ pentru dezvoltarea lor.

Pentru cei/cele interesați/te să contribuie la acest efort și să se alăture programului nostru, vă încurajăm să vă înregistrați utilizând linkul de înregistrare AICI (Ro) formularul în limba rusă AICI) și să începeți drumul către a deveni un prestator/prestatoare de servicii de îngrijire de excepție. Termen extins: 24 iunie

Dacă ai visat vreodată să contribui activ la comunitatea ta prin deschiderea unei creșe, aceasta este ocazia ta. Nu rata această oportunitate unică de a aduce schimbare și de a sprijini dezvoltarea sănătoasă a copiilor. Te așteptăm în program!

Pentru detalii, contactează-ne: cpd@progen.md

_____________________

Acest apel are loc în cadrul proiectului „Dezvoltarea serviciilor de educație timpurie pentru populația de refugiați ucraineni”, implementat de către #CPD, cu susținerea Street Child și UBS Optimus Foundation.

O mamă a descoperit mucegai în jucăria de dentiție a fiicei sale

Pe piață există celebrele inele pentru dentiție, care îi ajută pe micuți să mestece pentru a suporta mai ușor disconfortul și durerea gingivală.

De obicei, jucăriile de dentiție pentru copii sunt realizate din materiale nontoxice. Medicii stomatologi ne sfătuiesc să le evităm pe cele umplute cu lichid, fiindcă se pot sparge sau rupe, iar conținutul s-ar putea scurge în gura copilului, însă nici cele umplute cu aer nu sunt tocmai indicate.

Saliva bebelușului sau apa cu care spălăm o jucărie umplută cu aer poate pătrunde prin îmbinarea cauciucului, iar astfel în interior se pot dezvolta mucegai și bacterii. O mamă de peste granițe, de exemplu, a rămas șocată după ce a descoperit cât mucegai se afla în jucăria de dentiție, sub formă de girafă, a fiicei sale!

Într-un clip pe TikTok femeia a tăiat, din pură curiozitate, o jucărie de dentiție a fiicei sale cu foarfeca pentru a vedea ce se ascunde în interior. Ea spune că inițial, jucăria a aparținut fiicei sale mai mari, care nu a mai folosit-o de mai bine de un an, iar acum i-a dat-o copilului ei mai mic pentru a se juca cu ea, relatează qbebe.ro.

„A primit asta când era bebeluș și îi plăcea la nebunie, o ronțăia tot timpul. Nu a mai folosit-o de aproximativ un an, dar recent am găsit-o împachetată prin casă și i-am dat-o bebelușului meu să se joace cu ea. Dar el a primit deja în dar una nouă, așa că am decis să o deschidem pe cea veche și să vedem cât de scârboasă este pe interior”, spune mămica în timp ce taie cu foarfeca jucăria sub formă de girafă. Mare i-a fost mirarea când a văzut cât mucegai se strânsese în interior.

„Oh, Doamne. Nu se poate. Doamne, mi s-a făcut pielea de găină. Va trebui să arunc foarfeca asta. Priviți cât mucegai. E scârbos. Dacă așa arată o jucărie de dentiție în interior, imaginați-vă cum arată interiorul jucăriilor pentru băiță”, a continuat aceasta. 

Între timp, purtătorii de cuvânt ai companiei care produce jucăriile de dentiție respective, au declarat pentru tyla.com:

„Jucăriile de dentiție Sophie la Girafe sunt încă produse în mod tradițional în Franța, folosind procese care implică 14 operațiuni manuale și s-au respectat întotdeauna cele mai stricte reglementări. Siguranța copiilor și satisfacția părinților lor reprezintă prioritatea noastră principală, iar toate produsele noastre sunt testate în permanență și în conformitate cu standardele globale.

Jucăria de dentiție Sophie la Girafe este fabricată din cauciuc natural în proporție de 100%, astfel încât instrucțiunile de utilizare și de curățare trebuie respectate cu atenție. Așa cum este indicat pe ambalaj, recomandăm curățarea suprafeței cu o cârpă umedă. Nu trebuie scufundată în apă și nici clătită, deoarece se poate deteriora”.

Buchete de mireasă perfecte pentru această toamnă!
Articolul anterior
Spaima femeilor care nasc! Vezi cum a depășit-o Mariana Șura
Articolul următor