40% din tranzacțiile cetățenilor se fac cu carduri fizice sau electronice. Pentru a încuraja și mai mult plățile cu cardul este lansată campania națională de informare „Fără cash”, în perioada aprilie-septembrie. Campania este lansată de Asociația Băncilor din Moldova, în parteneriat cu Visa și cu sprijinul Proiectului Tehnologiile Viitorului în Moldova, finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie.
Potrivit președintelui Asociației Băncilor din Republica Moldova, Dorel Noroc, astăzi se atestă o transformare a modalităților de plată, transmite Știri.md.
Așadar, prin această campanie se dorește amplificarea plăților fără numerar, se dorește promovarea avantajelor plăților online. Conform estimărilor Asociației, 40% din tranzacțiile cetățenilor se fac cu carduri fizice sau electronice, iar neîntoarcerea lor la plățile fizice demonstrează incontestabil existența beneficiilor plăților fără numerar, cum este siguranța, rapiditatea și comoditatea.
În cadrul evenimentului a fost prezentă și guvernatoarea BNM Anca Dragu, care a remarcat că, comisioanele pentru plățile instant au scăzut chiar la zero lei, la sumele sub 5.000 de lei. Acest lucru înseamnă că plățile sunt nu doar sigure, continue, dar și accesibile, ceea ce înseamnă foarte mult.
De asemenea, Anca Dragu a remarcat că lansarea sistemului de plăți instant MIA a fost un succes. În perioada 12 martie – 23 aprilie, prin MIA s-au efectuat tranzacții de circa 115 milioane de lei, peste 124.000 de plăți. Din iulie anul curent va avea loc integrarea plăților P2P (de la persoană la persoană) către comercianți. În iunie-august se va lucra la integrarea sistemului MPay și a Trezoreriei de Stat în MIA. Și tot din iulie va fi disponibil și serviciul de transfer între conturile proprii.
Iar ministrul Dezvoltării Economice și Digitalizării, Dumitru Alaiba, a spus că plățile electronice sunt un accelerator al dezvoltării economice. Asta înseamnă o economie mai transparentă, o economie sigură și egală. În ceea ce privește comerțul electronic, Moldova are un potențial pe care practic nu l-a explorat, iar asta înseamnă oportunități de afaceri și dezvoltare pentru comercianții mici și mari.
De la această campanie se așteaptă minimizarea dependenței de numerar în economia Moldovei, creșterea securității tranzacțiilor și creșterea accesului la serviciilor financiare.
Mesajele campaniei vor fi transmise prin spoturi video la TV, rețele de socializare, se va colabora cu creatorii de conținut online pentru a ajunge la mai multe persoane. Vor fi desfășurate evenimente, în special pentru persoanele de vârsta a treia, pentru a fi informați despre siguranța și beneficiile plăților fără numerar.