Aruncarea materialor de construcție sau a deșeurilor pe terenuri cu sol fertil va fi sancționată. Iată care sunt amenzile

Cea mai întâlnită sursă de poluare a solului o reprezintă deșeurile de la gropile de gunoi neautorizate. Acestea sunt o combinație de deșeuri alimentare amestecate cu materiale care pot fi recuperate și reciclate, pentru a intra din nou în circuit. Aceste deșeuri se descompun treptat, producând un lichid numit levigat care conține substanțe chimice și toxice și se scurge în sol, poluând astfel solul și mai apoi pânza freatică.

Codul contravențional a fost modificat prin înăsprirea legislației și a pedepselor pentru cei care vor desfășura acțiuni în domeniul degradării terenurilor și solului fertil. Astfel, a fost completat articolul 115 privind degradarea terenurilor, falsificarea informaţiei despre starea și folosirea lor prin cu un aliniat care prevede depozitarea deșeurilor pe terenurile cu sol fertil.

Potrivit acestuia, depozitarea neautorizată pe terenuri cu sol fertil, a materialelor de construcție ori deșeuri ale industriei extractive și altele asemenea, se sancționează cu amendă de la 4000 la 7500 de lei aplicate persoanei fizice, cu amendă de la 5000 la 15 mii de lei aplicată persoanei juridice.

Potrivit autorilor proiectului, în prezent, unele întreprinderi miniere la efectuarea lucrărilor de excavație degradează stratul fertil al solului și stratul fertil în unele cazuri nu se utilizează conform destinației, din aceste considerente suprafețele date sunt excluse din circuitul agricol sau silvic, ceea ce aduce prejudicii enorme domeniului agricol și mediului.

A fost modificat și articolului 20 al Codului Contravențional Decopertarea şi distrugerea neautorizată a litierei, a păturii vii și a stratului superior de sol fertile. Mai exact, articolul a fost completat cu o nouă componență a laturii subiective și anume scopul săvârșirii contravenției adică în scop de comercializare, intervine ca urmare a prevederilor de la art.33 din Codul funciar al Republicii Moldova nr.828/1991 interzice decopertarea stratului de sol fertil în scop de comercializare.

Proiectul de lege ce prevede modificarea Codului Contravențional la aceste capitole a fost votat în lectură finală de către deputați în cadrul ședinței plenare din 7 aprilie.

În nota informativă a proiectului, autorii subliniază că la baza modificărilor stă faptul că în ultimii ani a fost înregistrată intensificarea multiplelor forme de degradare a solului, îndeosebi, a celei provocate atât de persoanele fizice, cât și cele juridice. Aceștia precizează că, solul este învelișul viu al pământului care are un rol crucial în asigurarea securității alimentare.

sursa

Boboasele, la mare căutare în Postul Mare: Cât costă la piață

De obicei, într-un oraș mare ca al nostru, cel mai interesante lucruri se întâmplă … la piață. Care sunt acum cele mai întrebate produse și cât costă, scrie tvrmoldova.md.

Se știe: în post, Fasolea e vedetă la tarabe. O găsești de toate felurile – albă, neagră,  tărcată… Și chiar dacă anul trecut a fost secetos, vânzătorii, oricum, au ce-ți arăta.  

Acum, după fasole trebuie să prinzi rând, ca la carne și pește proaspăt. Și să nu stea omul degeaba la coadă, se gândește, între timp, și la o rețetă.

Prețul pentru un kilogram de fasole începe de la 30 de lei și poate ajunge până la 70, năutul se vinde la 40 lei kilogramul, soia e 18 lei, iar mazărea – 14.

Caz șocant la Anenii Noi! Un bebeluș a fost strivit de mașina condusă de tatăl său

Un bebeluș de 11 luni a decedat vineri, 14 martie, după ce a fost lovit mașina condusă de tatăl său, în localitatea Ciobanovca, raionul Anenii Noi.

Potrivit ofițerului de presă al IP Anenii Noi, Mariana Didenco, tragedia s-a produs atunci când tatăl, în vârstă de 30 de ani, aflat la volanul unui automobil marca Volkswagen, a efectuat o manevră, iar micuțul, aflat în fața autoturismului, a fost lovit de acesta, deoarece tatăl nu l-a observat, transmite Știri.md.

În urma impactului, micuțul a suferit multiple traumatisme și a fost transportat de urgență la spital. Din păcate, medicii nu au reușit să-l salveze.

Rezultatul testării alcooloscopice a indicat că bărbatul nu a consumat alcool.

Poliția a demarat o anchetă pentru a stabili cu exactitate circumstanțele tragediei.

O nouă lovitură pentru Ilan Şor: Magazinele Duty Free vor fi evacuate din Aeroportul Chişinău

Politicianul fugar, Ilan Șor, riscă să rămână fără magazinele Duty Free din incinta Aeroportului Chișinău. Potrivit șefului Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari, autoritățile vor renunța la licitații. În cadrul unei emisiuni televizate, Cojuhari a declarat că în câteva luni, ca și în cazul spațiilor de alimentație, aerogara urmează să preia și zonele Duty Free din terminal, scrie evz.ro

„Spre asta mergem. Totul va fi bine. Au fost preluate toate spațiile o dată, întreprinderea să aibă timp să se pregătească. Credeți-mă, veniturile din această activitate vor veni în bugetul aeroportului, în bugetul de stat și condițiile nu vor fi mai proaste. În următoarele luni, aeroportul va anunța și vor fi preluate toate spațiile”, a declarat Roman Couhari.

Oficialul a precizat că, peste câteva luni, vor fi făcute și alte anunțuri. De această dată referitoare la companiile care prestează servicii de handling. Adică de deservire a avioanelor și pasagerilor la sol. Acestea fiind controlate de Ilan Șor, asta deși statul a preluat în proprietate aeroportul încă acum doi ani.

Licitațiile pentru Duty Free din Aeroportul Chișinău s-au blocat: Autoritățile și-au asumat managementul direct

La începutul anului 2024, Agenția Proprietăți Publice și Aeroportul Internațional Chișinău au scos la licitație și zonele Duty Free din aerogară, concursuri care nu s-au mai încheiat. În vara 2019, activele acestor magazine au fost puse sub sechestru. Însă la scurt timp spațiile comerciale și-au reluat activitatea cu schimbarea periodică a administratorilor privați, în spatele cărora ar sta Ilan Șor.

Din septembrie 2023, autoritățile de la Chișinău au anulat regimul Duty Free. Comercializarea produselor și mărfurilor în aceste spații comerciale din zonele vamale au început să fie impozitate.

La sfârșitul lunii februarie, administrația Aeroportului Chișinău și APP se arătau convinse că vor putea gestiona mai eficient și cu un profit mai mare restaurantele din terminal. Cojuhari se referea oferta propusă de compania privată care a adminstrat până acum spațiile. Firma „Aerofood”, care a deținut trei localuri în aeroport, a venit cu o ofertă de peste un milion de euro anual, care a fost însă refuzată de conducerea aerogării.

Primele licitații pentru sapațiile comerciale

Prima licitație privind gestionarea spațiilor comerciale a fost anunțată pe 18 ianuarie 2024 pentru zonele „Zona Sterilă” și „Zona Duty-Free”. Atunci au fost înregistrate două companii – Lagardère și LeBridge. Ministrul Infrastructurii de atunci, Andrei Spînu, a anunțat anularea concursului, acuzând sabotarea procesului.

În martie 2024, autoritățile au anunțat o nouă licitație, iar pe 25 martie 2024, una dintre cele două companii s-a răzgândit și a renunțat la participare.

Ulterior, pe 29 mai 2024, Aeroportul a inițiat a treia licitație publică, iar pe 21 iunie 2024, aceasta a fost suspendată de Curtea Constituțională din cauza nerespectării procedurilor legale în privința privatizării Aeroportului Chișinău.

Pe 30 septembrie 2024, Aeroportul a prelungit termenul de depunere a ofertelor, însă procesul a fost din nou anulat. Pe 19 octombrie 2024, etapa de depunere a cererilor de participare la licitație s-a încheiat, iar la scurt timp procesul a fost anulat din nou.

Lista serviciilor medicale gratuite va fi extinsă. Iată ce conține noul pachet
Articolul anterior
Cumătrul lui Putin a fost reținut în timp ce fugea spre Transnistria. Îl așteptau agenți FSB
Articolul următor
Close menu