37 de producători mici de vinuri, care exploatează peste 360 hectare de viță-de-vie, produc anual peste 510 mii sticle de vin, plasate pe piața locală și exportate în 17 state. Aceste vinuri sunt apreciate cu peste 140 de medalii la concursuri internaționale și în sute de articole din presă străină și locală, sunt rezultatul a unor ample programe de calitate și de promovare implementate și a zecilor inițiative de lobby și advocacy. Acestea sunt doar câteva dintre rezultatele activității Asociației Micilor Producători de Vinuri din Moldova, care, pe 26 aprilie a marcat 10 ani de activitate.
În Republica Moldova, micii producători de vinuri sunt supuși numeroaselor dificultăți. De aceea, pentru a reuși să se dezvolte, 37 mici producători s-au raliat Asociației Micilor Producători de Vinuri din Moldova, misiunea căreia este să reprezinte interesele micilor producători de vinuri, să implementeze proiecte de susținere a dezvoltării micilor producători și să organizeze programe de promovare comună.
Fondată în aprilie 2010, la inițiativa a 9 entuziaști, dintre care 5 producători de vinuri de boutique, Asociația Micilor Producătorilor de Vinuri din Moldova a reușit să demonstreze reușite remarcabile. Micii producători de vin sunt considerați artizani ai vinului, creatori ai unui produs rezultat din alchimia subtilă între om, terroir şi know-how-ul tradițional. Vinurile lor sunt caracterizate prin originalitate și autenticitate: atât prin respectarea unor tradiții ancestrale, cât şi prin utilizarea metodelor moderne de viticultură și vinificație.
Primul succes al Asociației a fost elaborarea în 2010 a unui Studiu comparativ al cadrului normativ vitivinicol, cu recomandarea unui set de măsuri pentru facilitarea micilor producători de vinuri.
„În 2010, prima misiune a Asociației nou fondate a fost să creeze un mediu echitabil de activitate pentru micii producători. Or, la acea etapă, era imposibilă desfășurarea activității de producere a vinului pentru un mic producător, fiindu-i impuse zeci de cerințe, inclusiv unele care cereau ca acesta să dispună de spații enorme de stocare, laboratoare, linii de îmbuteliere și alte autorizații și proceduri draconice. Grație Cărții Albe elaborate și a implementării acestui document, cu suportul USAID, atât micii producători, cât și întregul sector vitivinicol au beneficiat de o reformă structurală.”, a declarat Ion Luca, primul președinte și membru fondator al Asociației, mic producător de vinuri premium.
Pe parcursul activității, Asociația a reprezentat interesele membrilor săi în scopul creării unui mediu de concurență egală și loială, și reducerii barierelor administrative și regulatorii, care afectează competitivitatea micilor producători. Au fost adresate zeci de scrisori și documente de poziție, au fost realizate acorduri de colaborare cu universitățile, organismele de certificare și cu alte asociații de business.
„Un producător mic de vinuri poate avea un venit de 4 ori mai mare raportat la un kilogram de struguri, dacă acesta vinifică și vinde un vin îmbuteliat de calitate. În plus, micile crame aduc un plus de originalitate ofertei naționale de vinuri, pe plan local și la export. Proiectul de Competitivitate din Moldova este partenerul strategic al Asociației Micilor Producători de Vinuri, de la fondare până astăzi. Suntem mândri de succesele Asociației și a fiecărui membru în parte. Programele de calitate, de mentorat, campaniile de marketing și instruirile, implementate de Asociație cu susținerea USAID și a Guvernului Suediei, au condus la o creștere de cinci ori a numărului de mici producători, au sporit de trei ori valoarea vânzărilor și au facilitat deschiderea a 17 piețe de export. Peste 75 mii de turiști vizitează anual aceste mici crame, savurând experiențe autentice”, a declarat Diana Lazăr, autorul „Studiului comparativ privind cadrul normativ pentru micii producători de vinuri” din mai, 2010 și vice directorul Proiectului de Competitivitate din Moldova, finanțat de Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională și Guvernul Suediei.
În Uniunea Europeană există peste 200 mii de mici producători de vinuri, fiind actori importanți ai industriei vitivinicole. În Franța, producătorii mici de vinuri, denumiți „vignerons indépendants”, reprezintă 35% din totalul întreprinderilor vitivinicole și produc 49 % din recolta anuală de struguri, deținând 54% din suprafața viticolă globală şi angajând 77% din salariații permanenți din sectorul vitivinicol.
De cinci ori mai mulți mici producători și o creștere a calității vinurilor de autor.
Micii producători sunt, de regulă, producători independenți, fiind implicați în toate etapele de producere: de la vița de vie și vinificare, până la comercializarea propriului vin, asigurând astfel calitatea fiecărei etape de elaborare a vinului şi trasabilitatea produsului. De la 9 membri fondatori, astăzi, Asociația numără 37 de membri, dintre care 25 crame ce produc vinuri îmbuteliate și certificate, plasate pe piață cu marcă proprie, restul urmând să se lanseze curând cu noi vinuri. Acești mici antreprenori au reușit să dezvolte afaceri competitive de la zero, fie să tranziționeze de la producerea de struguri sau vin țărănesc la producerea unui vin de calitate, certificat conform rigorilor normative, înregistrați în Registrul vitivinicol și participanți la circuitul comercial de vinuri.
„Avem un rol extrem de complicat. Pentru a iniția o afacere mică suntem supuși acelorași reguli ca și vinăriile mari cu spații industriale de producere, iar accesul la finanțări speciale este practic imposibil. Totuși, am inițiat din 2016 un Program de calitate și mentorat, de care au beneficiat 29 de mici producători de struguri și vinuri. Beneficiarii au accesat granturi pentru echipamente și utilaje minim necesare, iar 16 gospodari care produceau vinuri țărănești au beneficiat de peste 650 zile de consultanță în viticultură și vinificație, pentru a învăța să producă vinuri de calitate, pentru a putea vinde la prețuri mai mari”, a declarat Arcadie Foșnea, președintele Asociației.
Pentru a ușura povara investițiilor, Asociația a procurat peste 20 de utilaje, inclusiv echipamente de îmbuteliere, etichetare, de capsulare, lăzi pentru culegerea atentă a strugurilor de calitate, instalații de curățire a cisternelor și butoaielor etc., acestea fiind utilizate în comun de membrii Asociației. În ultimi 4 ani, membrii Asociației au investit în echipamente noi peste 54,5 milioane lei, peste 70% fiind resursele proprii ale producătorilor. În Moldova, micii producători angajează peste 650 de persoane permanent și sezonier.
Calitatea vinurilor produse de micii producători este apreciată de consumatori și de profesioniști, fiind obținute 140 de medalii la concursurile internaționale pe parcursul ultimilor 4 ani.
„În Registrul vitivinicol al Moldovei sunt înregistrați 38,750 mici proprietari de viță-de-vie (între 0.5-2.7 ha), reprezentând peste o treime din suprafața podgoriilor din țară. Majoritatea acestora sunt deseori nevoiți să-și vândă strugurii la prețuri mici, iar tranziția către o afacere axată pe calitate și valoare ar putea să salveze aceste proprietăți, pentru care sunt necesare măsuri suplimentare de susținere”, a mai declarat Arcadie Foșnea, Președintele Asociației.
Vinurile produse de micii producători sunt vinuri de calitate, autentice, cu caracter, vinuri tradiționale, care promovează cultura națională, terroir-ul și valorile locului unde sunt produse.
Pentru promovarea acestor vinuri, Asociația a desfășurat zeci de campanii de comunicare, a organizat participarea cu stand dedicat al Asociației la 25 de târguri și expoziții specializate, micile crame fiind reprezentate și la peste 50 de evenimente sub egida brandului de țară, dar și la toate edițiile Vernisajului Vinului, devenit rampa de lansare a micilor producători pentru piața domestică. Peste 510 mii de sticle de vinuri sunt îmbuteliate anual de micii producători, acestea sunt comercializate prioritar pe piața locală, dar și exportate în 17 țări. Presa internațională specializată a menționat calitatea vinurilor micilor producători în peste 100 de articole, contribuind, astfel, la crearea notorietății Moldovei ca țară producătoare de vinuri.
„Asociația dispune de un instrumentariu de promovare comună, inclusiv corturi, frigidere, ustensile de prezentare și degustare a vinurilor. Am organizat pentru membrii noștri peste 20 de vizite de studiu, 35 de seminare și ateliere de instruire în marketing, comunicare, produs de calitate, evidență și trasabilitate. Asociația dezvoltă un cod de etică și calitate, fiind prioritar respectul pentru consumatori, dar și pentru mediul ambiant”, explică Eugen Reșetnicov, directorul executiv al Asociației.
Ultima campanie a Asociației, „#VinulMeu” – lansată pentru a susține micii producători grav afectați de pandemie, a adunat zeci de lideri de opinie și sute de consumatori avizați, generând trafic organic de zeci de mii de vizualizări în mediul online și o revigorare a vânzărilor directe în timp de criză.
Experiențe emoționante de turism vitivinicol la micile crame
Studiile demonstrează că, în statele vinicole occidentale, micii producători de vinuri comercializează peste 50% din produsele proprii direct consumatorilor, în special din cramă. Serviciile de ospitalitate turistică sunt un catalizator pentru vânzări, dar și un excelent mod de promovare a vinurilor micilor producători. La ora actuală, 14 dintre membrii Asociației dispun de facilități turistice pentru a fi integrați în pachetele turistice și Drumul Vinului Moldovei.
Conform definițiilor europene, un „mic producător de vinuri este producătorul cu o producție medie sub 100,000 litri pe an”, iar în Republica Moldova, Legea viei și vinului stipulează că un mic producător de vin este „unitatea vinicolă care produce până la 100,000 litri de vin anual, deține cel puțin 1 ha și cel mult 20 ha de viță de vie și este independentă din punct de vedere juridic de orice altă unitate vinicolă”.
Asociația colaborează cu Oficiul Național al Viei și Vinului, alte asociații de producători de struguri și de vinuri din Moldova, cu instituții de învățământ din țară și de peste hotare, iar membrii săi sunt specialiști în domeniul vitivinicol, membri în juriul concursurilor internaționale, activi promotori ai culturii vinului.
Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID și Guvernul Suediei este partenerul strategic al Asociației Micilor Producători de Vinuri, oferind asistență tehnică și granturi pentru realizarea programelor de calitate, mentorat și de promovare, implementate în perioada 2016-2020.
Alăturați-vă grupului și campaniei #VinulMeu, pe Facebook. Urmăriți de facebook a Asociației Micilor Producători de Vinuri.