Bacalaureatul s-ar putea schimba în România. Ce vrea să introducă Ministerul Educației

Ministrul român Educației, Ligia Deca, a finalizat proiectul legilor educaţiei şi l-a adus în dezbatere publică. Noile propuneri ar aduce modificări inclusiv în ceea ce privește desfășurarea examenului de Bacalaureat, scrie presa română.

Propunerile referitoare la examenele naționale ar urma să se aplice din anul 2028. Noul act normativ prevede o serie de schimbări majore, a căror punere în practică va influenţa învăţământul românesc. Ce schimbări ar putea apăra la examenul de Bacalaureat Potrivit noilor modificări, elevii care urmează o specializare la profiurile de la real ar urma să dea „competențe de bază socio-umane” ca probă scrisă complementară profilului ales.

Cei de la filierele vocaționale și tehnologice ar urma, conform propunerii ministrului Deca să susțină proba de, „competențe de bază socio-uman sau matematică”, complementar disciplinelor alese deja pentru examenul de Bacalaureat, scrie edupedu.ro. Alte probe care se susțin în timpul anului școlar în care elevii sunt clasa a XII-a sunt cele scrise la limbi străine. În momentul de față, absolvenții de liceu susțin probă la o singură limbă străină, însă potrivit propunerii noului ministru al Educației, și aici vor apărea schimbări. Astfel, s-ar da examen scris la două limbi străine. Ambele pot fi echivalate, dacă elevii au certificate recunoscute de Ministerul Educației.

Examene noi la BAC.

Propunerile Ministerului Educației Potrivit noilor propuneri aduse de ministerul Educației, examenul de Bacalaureat ar urma să arate astfel: La filiera teoretică, profilul real, specializarea Matematică-Informatică, elevul de clasa a XII-a va susține în timpul anului școlar două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională pe care le-a studiat în școală, o probă practică de competențe digitale și proba scrisă de competențe de bază socio-umane.

Ulterior, în sesiunea propriu-zisă de BAC, elevul de la mate-info ar urma să susțină examen la probă orală și scrisă la Limba și Literatura Română Matematică, o altă probă scrisă la Matematică și încă una la o disciplină la alegere dintre Informatică, Chimie, Fizică sau Biologie. Filiera teoretică, profilul real, Științele naturii. În clasa a XII-a sunt două examene scrise la cele două limbi de circulație internațională pe care le-a studiat în școală, o probă practică de competențe digitale și proba scrisă de competențe de bază socio-umane.

După absolvire, susțin proba orală și apoi scrisă la Limba și literatura română. Urmează proba scrisă la aleger – Fizică, Chimie sau Biologie. Ultima va fi proba scrisă la o disciplină diferită de cea aleasă deja, mai scrie edupedu.ro. În sesiunea de BAC de la uman, elevii dau proba orală la Limba și literatura română. Apoi dau și probă scrisă, ca acum, cu subiecte de dificultate mai mare decât toate celelalte filiere.

Urmează examen scris la Limba și literatura unei limbi străine. Apoi, o probă scrisă din una din următoarele materii: Istorie, Geografie, Logică, Psihologie, Sociologie, Economie, Filosofie.

Moldova va beneficia de un împrumut de 25 milioane de euro din partea BERD pentru gestionarea deșeurilor solide

Republica Moldova va beneficia de un împrumut din partea Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în valoare de 25 milioane de euro pentru realizarea proiectului ,,Deșeuri solide în Republica Moldova”. Parlamentul a votat, în ambele lecturi, proiectul de lege pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre Guvern și BERD.

Un mediu sănătos începe de acasă. Precolectează selectiv deșeurile, ai  grijă de planetă!

Beneficiarii proiectului vor fi autoritățile publice locale și populația din raioanele Ungheni, Nisporeni, Călărași, Edineț, Dondușeni, Ocnița, Briceni, Cahul, Cantemir, Taraclia, precum și cele din Găgăuzia. Populația din localitățile respective va beneficia de colectarea selectivă a deșeurilor solide, iar accentul va fi pus pe tranziția către economia circulară.

Proiectul va fi implementat pe parcursul anilor 2023-2027.

Ursula von der Leyen anunță că va fi înființat la Haga un centru internațional pentru urmărirea penală a crimelor din Ucraina

Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat că la Haga va fi înființat un centru internațional pentru urmărirea penală a crimelor din Ucraina, relatează The Guardian, scrie G4Media.ro.

Von der Leyen Says Ukraine's EU Bid Advancing During Kyiv Visit - Bloomberg

Von der Leyen se află la Kiev, unde, împreună cu alți oficiali UE, se află în vizită pentru a-și arăta sprijinul și a promite ajutor militar, financiar și politic pentru Ucraina înainte de aniversarea unui an de la începerea războiului.

„Ea va coordona colectarea de probe, va fi integrată în echipa comună de anchetă, care este sprijinită de agenția noastră Eurojust”, a afirmat ea.

Cel mai lung tunel feroviar și rutier subacvatic din lume va lega Germania și Danemarca: Proiectul, gata până în 2029

Danemarca și Germania vor fi legate în curând printr-un tunel subacvatic lung de 18 kilometri. Tunelul Fehmarnbelt va fi cel mai lung tunel feroviar și rutier combinat din lume când va fi finalizat în 2029, scrie Euronews.ro.

Acest proiect de 10 miliarde de euro – care traversează o porțiune a Mării Baltice cunoscută sub numele de „Centura Fehmarn” – va conecta Rødbyhavn din insula daneză Lolland și Puttgarden din nordul Germaniei.

Tunelul va reduce timpul de călătorie din Germania către Danemarca

Tunelul, denumit oficial Fehmarnbelt Fixed Link, va avea două autostrăzi cu două benzi și două șine electrificate.

Călătoria prin ea va dura șapte minute cu trenul și 10 minute cu mașina, evitând o ocolire de 160 de kilometri pe continentul danez. Timpul de călătorie cu trenul de la Hamburg în Germania la Copenhaga în Demarca va fi redus de la aproximativ cinci ore la mai puțin de trei.

O legătură rutieră va înlocui un serviciu de feribot incredibil de aglomerat care transportă milioane de pasageri pe an, reducând timpul de călătorie cu aproape o oră.

Danemarca intenționează, de asemenea, să construiască linii electrice de mare viteză către și din tunel. Și serviciile de tren vor continua pe lângă granița daneză către Suedia, Norvegia și Finlanda.

Cum va fi construit tunelul Fehmarnbelt?

Ideea de a lega Germania de Danemarca printr-un tunel nu este nouă. După 10 ani de planificare, construcția a început în 2020 pe partea daneză și apoi în 2021 pe partea germană.

Tunelul va costa în total 10 miliarde de euro, Uniunea Europeană contribuind cu 1,1 miliarde de euro la proiect.

Acesta va fi asamblat la 40 de metri sub Marea Baltică folosind 89 de secțiuni masive de beton. Acestea vor fi pre-construite pe uscat și apoi coborâte în apă cu ajutorul unei macarale. Femern A/S, compania daneză de stat responsabilă de proiect, speră că va fi gata să cufunde prima dintre aceste secțiuni până în 2024.

Odată ce acestea sunt la locul lor, secțiunile de beton vor fi montate împreună și vor fi instalate alte elemente precum șinele de cale ferată, ventilația și camerele de luat vederi.

Unele grupuri de mediu au pus sub semnul întrebării impactul tunelului asupra vieții sălbatice din Centura Fehmarn – o zonă protejată a UE.

Operația estetică devenită mai populară decât cea de mărire a sânilor
Articolul anterior
ULTIMA ORĂ! Bucăți ale unei rachete au căzut în zona localității Larga din Briceni
Articolul următor