Circa 100 de tone de mere moldovenești au ajuns în India

Circa 100 de tone de mere moldovenești din recolta anului 2022, livrate în regim pilot, au trecut cu succes controlul fitosanitar al Organizației Naționale pentru Protecția Plantelor din India.

Merele din Moldova – Mega-Eco-Fruct-Colect SRL

Merele au fost livrate de către doi producători, membri ai Asociației Moldova Fruct, transmite www.agrobiznes.md.

India, țara cu peste 1,4 miliarde de consumatori, importă anual circa 430 mii tone de mere.

Despre primul container cu mere moldovenești care a ajuns în India, parte a aceluiași program pilot, Guvernul a anunțat în luna ianuarie.

Livrarea în total a circa 100 de tone de mere care să corespundă cerințelor de calitate și fitosanitare ale țării-importatoare face parte din eforturile de a include Republica Moldova în Ordinul privind carantina plantelor din India – lista țărilor autorizate de către autoritățile indiene pentru exportul de mere. 

Iurie Fala, directorul executiv al Asociației Moldova Fruct, a notat un interes sporit pentru merele moldovenești din partea importatorilor indieni la recenta expoziție internațională Fruit Logistica.

El a declarat pentru Agrobiznes că piața indiană este foarte atractivă pentru exportatorii moldoveni din perspectiva capacității de consum, însă producătorii moldoveni trebuie să își diversifice spectrul de soiuri cultivate, să îmbunătățească procesul de recoltare și păstrare, pentru a garanta o fermitate înaltă a merelor și să asigure conformitatea cu cerințele fitosanitare specifice ale Indiei.

„Mizăm ca autoritățile moldovenești să continue dialogul cu autoritățile indiene, pentru ca Moldova să fie recunoscută ca țară furnizor de mere, cu drepturi depline de a efectua livrări comerciale”, a spus reprezentantul Moldova Fruct.

„Instrumentele de politică externă sunt în slujba intereselor economice ale întreprinzătorilor noștri. Unul din obiectivele noastre este să includem Republica Moldova în lista țărilor autorizate să exporte mere în India. Suntem încurajați în acest sens de interesul în creștere din partea importatorilor indieni”, a declarat Ana Taban, ambasadoare cu misiuni speciale responsabilă de diplomația economică în cadrul MAEIE.

Radu Musteața, directorul Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor, a menționat că, deși există multiple provocări logistice pentru exportul de mere moldovenești în India, producătorii din Moldova le pot face față datorită tehnologiilor moderne și standardelor internaționale implementate pe parcursul ultimilor ani.

„Urmează să invităm reprezentanții Organizației Naționale pentru Protecția Plantelor din India într-o vizită de documentare în Republica Moldova pentru a se convinge de nivelul înalt de implementatre a standardelor fitosanitare, de calitate și siguranță alimentară de către producătorii din Republica Moldova”, a comunicat Radu Musteața. 

Exportul celor circa 100 de tone de mere în India este rezultatul sinergiei eforturilor producătorilor de mere, proiectului de Reziliență și competitivitate rurală finanțat de USAID, Ministrului Afacerilor Externe și Integrării Europene și Agenției Naționale pentru Siguranța Alimentelor.

Verificați online statutul certificatului medical! Precizările Casei Naționale de Asigurări Sociale

Casa Națională de Asigurări Sociale amintește tuturor cetățenilor despre posibilitatea de a verifica online statutul certificatului medical.

Pentru a utiliza acest serviciu electronic urmează să introduceți în câmpul respectiv seria şi numărul certificatului (după cum se vede din imaginile de mai jos). 

Acest serviciu electronic permite beneficiarului să verifice statutul certificatului de incapacitate temporară de muncă.

Datele din certificatele de incapacitate temporară de muncă pot avea următoarele statute afişate pe ecran:

Mai multe informații utile referitor la indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă puteți găsi AICI.

”Ne înghite pământul!” Încă un oraș, de această dată din România, în alertă din cauza unei străzi care s-a surpat. Craterul s-ar fi extins peste noapte

Situație critică la Slănic Prahova, acolo unde o stradă s-a surpat și a apărut un crater adânc de doi metri. Zeci de localnici au fost evacuați, iar clădirile din împrejurimi sunt în pericol. Specialiștii geologi sunt în zonă și fac permanent măsurători. Până se va veni cu o concluzie, perimetrul de siguranță a fost extins, iar traficul rutier și pietonal este interzis, scrie digi24.ro.

ACTUALIZARE 14:15 La o zi după craterul format în oraș, localnicii au sesizat probleme și la grădinița Nr.1 din Slănic. Părinții au avertizat autoritățile că pereții unității crapă de pe o zi pe alta. Prefectul județului Prahova a trimis un control la grădiniță pentru a vedea dacă situația are legătură cu craterul din oraș. ISU a venit cu un răspuns în legătură cu această situație. „Urmare a sesizărilor primite, o echipă operativă a ISU Prahova s-a deplasat la imobilul cu destinația grădiniță, care se află la o distanță de aproximativ 400 m fața de locația unde s-a produs tasarea terenului, pentru a verifica informațiile conform cărora situația de urgență produsă în data de 25.04.2024 a afectat și unitatea de învățământ. La locul solicitării, pompierii au constatat existența unor crăpături la pereții imobilului, însă, conform reprezentanțiilor grădiniței, acestea existau și s-au accentuat”, a transmis ISU. Potrivit autorităților, în unitatea de învățământ nu se desfășoară activități. „Până la o expertiză de specialitate, nu putem confirma sau infirma că evenimentul produs reprezintă cauza accentuării crăpăturilor deja existente la unitatea de învățământ preșcolar. Totodată, în cadrul ședinței Comitetului Județean pentru Situații de Urgență din data de 25.04.2025, a fost adusă în discuție și locația grădiniței, experții cooptați neputând să formuleze o recomandare în lipsa unor expertize de specialitate. De asemenea, dorim să informăm că măsurile adoptate au fost luate gradual și au caracter preventiv, iar acestea au ca scop protejarea vieții cetățenilor și nu acela de a crea un disconfort. Dorim să mulțumim locuitorilor imobilelor din zona afectată pentru că au dat curs recomandărilor noastre și să-i asigurăm că toate instituțiile implicate în gestionarea acestui eveniment depun toate eforturile pentru ca disconfortul creat să aibă un impact cât mai mic”, se mai arată în comunicatul ISU.

Localnicii spun că trăiesc un coșmar și că se simt permanent în pericol.

O echipă de experți tehnici este prezentă la fața locului și face verificări pentru a stabili cauza producerii surpării și ce riscuri sunt în zonă. Se iau în calcul mai multe variante, inclusiv un lac subteran care să fi dus la această surpare. De asemenea, zona este exploatată de sute de ani și există și varianta ca sub loc să fie o galerie subterană.

O stradă aglomerată din Buriticupu, un oraș din nord-estul Braziliei, a ajuns acum o prăpastie largă cu o adâncime de 80 de metri – o clădire de 20 de etaje ar încăpea în ea. Canioanele formate în urma eroziunii solului avansează cu o viteză îngrijorătoare și distrug mii de case din America Latină și Africa și amenință terenurile agricole fertile din unele părți din China, SUA și Europa, potrivit BBC.

Aeroportul Internațional Galați-Brăila, așteptat și de moldovenii din sudul Republicii Moldova

Europarlamentarul galatean Dan Nica a anuntat deblocarea proiectului aeroportului din zona Galati-Braila, obiectiv pentru care ROMATSA si-a dat avizul de amplasare, anunță presa română.  

Presedintele Consiliului Judetean Galati, Costel Fotea, a declarant ca avizul ROMATSA a fost obtinut extrem de greu, din cauza proximitatii judetului Galati de granita cu Ucraina, existand necesitatea asigurarii unui spatiu mare de zbor, pentru orice tip de situatie.

Potrivit autoritatilor, pana la finalul acestui an urmeaza sa fie gata studiile tehnice legate de constructia aeroportului, urmand ca anul viitor sa fie scos la licitatie Studiul de Fezabilitate al aeroportului si ulterior se va identifica sursa de finantare (parteneriat public/privat, fonduri europene sau fonduri guvernamentale) necesara constructiei obiectivului.

Conform estimarilor, constructia unui aeroport la Galati s-ar ridica la circa 500 de milioane de euro.

Potrivit studiilor de specialitate efectuate pana in prezent, aeroportul de pasageri dar si de marfuri de la Galati este gandit sa se amenajeze pe o suprafata de 250 de ha (cu posibilitate de extindere cu inca 115 ha) pe raza localitatilor galatene Tudor Vladimirescu, Slobozia Conachi si Branistea. Terminalul de pasageri va include o constructie cu parter si etaj, avand in total 7 porti de intrare Schengen si 3 porti non-Schengen, o parcare auto, zona terminalului cargo, turnul de control si alte constructii necesare.

Estimarile facute arata ca dupa 15 ani de functionare, aeroportul va avea un trafic de un milion de pasageri pe an, fiind vorba despre locuitorii din Galati, Braila, Vrancea, Buzau, dar si Republica Moldova sau Ucraina.

O tânără care a avut fața desfigurată după un atac cu 800 de mușcături de câine împărtășește rezultatele incredibile ale intervențiilor chirurgicale
Articolul anterior
Deranjament la rețea. Patru rute de troleibuze sunt redirecționate
Articolul următor