Contrabandă cu mărfuri de la ”KM7” din Odesa. Schema prin care bunurile erau introduse în Moldova

Ofițerii Direcției investigații criminalitate organizată a INI, de comun cu cei ai  Departamentului antifraudă și conformare al Serviciului Vamal,  sub conducerea procurorilor PCCOCS, au destructurat un grup infracțional specializat în contrabandă cu mărfuri de larg consum de la „KM7” din Odesa, Ucraina. Mărfurile erau introduse în țară prin eludarea controlul vamal ori fiind tăinuite sau declarate neautentic în documente la traversarea prin frontieră.

Astfel, polițiștii și ofițerii vamali, sub conducerea procurorilor PCCOCS, au identificat mai multe persoane care făceau parte din acest grup, având fiecare roluri diferite.

Liderii grupului, doi bărbați cu vârsta de 40 și respectiv 41 ani, racolau persoane în calitate de pasageri, pentru camuflarea activității infracționale, pentru aceasta fiind remunerați cu sume de bani care variau între 500 și 2000 de lei. Totodată, în timpul documentării au fost identificați mai mulți agenți economici care puneau în vânzare mărfurile la piețele din mun. Chișinău, precum și la mai multe centre comerciale.

Oamenii legii au desfășurat 24 de percheziții și în rezultat au ridicat mărfuri de larg consum introduse în Moldova prin această schemă, precum și cele deja puse în vânzare.

Toate bunurile ridicate urmează a fi evaluate în vederea stabilirii atingerii aduse politicii economice a statului, inclusiv drepturile de proprietate intelectuala, cu ulterioară apreciere juridică, de către organul de urmărire penală.

Operațiunea de destructurare a grupului a fost realizată cu suportul mascaților de la  BPDS ”Fulger” și polițiștilor de la INSP.

Urmare a avansării investigațiilor pe dosar, autoritatea de investigație va face publice informații de impact social major, cu asigurarea drepturilor părților.

Declararea parfumurilor la vamă: În ce cazuri se fac scutiri de plată

Serviciul Vamal reamintește importanța respectării cadrului legal în vigoare privind introducerea anumitor categorii de bunuri în țară. În acest context, oferim clarificări referitoare la regimul aplicabil parfumurilor și apelor de toaletă, introduse de către persoanele fizice, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Introducerea în țară a parfumurilor și apelor de toaletă
Persoanele fizice au dreptul să introducă în Republica Moldova parfumuri și ape de toaletă, indiferent de valoarea sau cantitatea acestora, cu condiția ca bunurile să fie declarate autorității vamale și să fie achitate drepturile de import aferente.

Parfumuri și ape de toaletă în bagajele personale ale călătorilor
Atunci când parfumurile și apele de toaletă se află în bagajele personale ale călătorilor care sosesc din străinătate, acestea pot beneficia de scutiri de la plata drepturilor de import, cu respectarea următoarelor condiții:
•    bunurile nu sunt destinate comercializării;
•    valoarea totală nu depășește plafonul de 300 EUR/persoană pentru transportul terestru sau 430 EUR/persoană pentru transportul aerian.

Introducerea prin intermediul trimiterilor poștale internaționale
Tranzacții comerciale (business către consumator – B2C)
În baza reglementărilor legale, parfumurile și apele de toaletă sunt excluse din categoria bunurilor pentru care se acordă scutirea de 150 EUR. Așadar, indiferent de valoare sau cantitate, acestea trebuie declarate Serviciului Vamal și sunt supuse următoarelor plăți:
•    taxă vamală: 6,5% (conform Legii nr. 172/2014),
•    TVA: 20% (art. 96 lit. a) Cod Fiscal),
•    acciză: 10% (Anexa la Titlul VII Cod Fiscal).

Trimiteri între persoane fizice
Pentru trimiterile necomerciale expediate între persoane fizice, se aplică scutiri vamale dacă:
– valoarea totală a lotului nu depășește 150 EUR,
– cantitățile se încadrează în următoarele limite:

  • parfum: până la 50 ml,
  • apă de parfum: până la 250 ml.

Dacă oricare dintre aceste limite este depășită (fie cantitativ, fie valoric), bunurile urmează a fi declarate și se vor achita drepturile de import corespunzătoare.

Exemplu: dacă o persoană fizică primește prin poștă de la altă persoană fizică un parfum de 50 ml sau apă de parfum de 250 ml, dar valoarea coletului este mai mare de 150 EUR, vor fi aplicate taxele aferente importului.

Baza legală aplicabilă:
•    Trimiteri B2C: art. 219 alin. (2) și art. 220 lit. c) din Codul vamal;
•    Trimiteri între persoane fizice: art. 221 alin. (2) lit. e) și art. 223 pct. 3) din Codul vamal.

Pentru informații suplimentare privind regimul vamal aplicabil mărfurilor, clasificarea, originea, regulile de trecere a bunurilor peste frontieră sau alte aspecte de interes, Serviciul Vamal recomandă contactarea operatorilor Centrului Unic de Apel, la numărul de telefon: +373 22 78-88-88.

Zelenski a numit pașii necesari pentru a pune capăt războiului

O încetare completă și necondiționată a focului va fi mai ușor de monitorizat, având în vedere că rușii încearcă să perturbe acest proces.

Încetarea focului trebuie să fie completă și necondiționată, să aibă un calendar clar și să fie monitorizată de Statele Unite și, eventual, de o țară europeană. Astfel de măsuri ar trebui să contribuie la încheierea războiului. Acest lucru a fost declarat de Președintele Ucrainei, Volodymyr Zelenski, în timpul unei conversații cu jurnaliștii, transmite TSN citat de lyberti.com.

Potrivit Președintelui, o încetare completă și necondiționată a focului va fi mai ușor de monitorizat, având în vedere că rușii încearcă să perturbe procesul. „Americanii ar trebui să fie responsabili pentru control. Iar dacă vor să împartă responsabilitatea, pot împărți responsabilitatea, concentrarea și controlul punerii în aplicare a încetării complete a focului cu o țară europeană. De exemplu, Marea Britanie sau Franța, ai căror lideri au fost aleși să reprezinte Europa la ultima reuniune de la Paris”, a spus Președintele ucrainean. Zelenski a adăugat că limitele de timp pentru încetarea focului, cum ar fi 30 de zile, ar oferi oportunități de a exercita presiune asupra Rusiei. „Dacă există o încetare a focului pentru o perioadă neclară de timp, este un conflict înghețat, iar dacă există termene limită, aceasta nu înseamnă că totul trebuie făcut la timp sau că totul poate fi făcut la timp. Poate exista o prelungire, dar este important să existe un termen limită pentru care toate părțile trebuie să fie responsabile: atât mediatorii, cât și părțile la război”, a subliniat el.

Parcul de distracții „Aventura Park” din centrul capitalei riscă să fie evacuat

Parcul de distracții „Aventura Park” din centrul capitalei riscă să fie evacuat în urma unor neînțelegeri îndelungate între administratorul acestuia și conducerea Moldexpo. Antreprenorul susține că autoritățile tergiversează în mod constant acordarea terenului în chirie, în pofida cererilor repetate și a investițiilor făcute în parc, transmite IPN.

Ștefan Macar, administratorul companiei „Moto Lunaparc”, care gestionează parcul de distracții, a mărturisit, în cadrul unei conferințe, că de șapte ani încearcă, fără succes, să obțină un contract de închiriere pentru toate utilajele achiziționate pentru parc.

„Am fost purtat pe drumuri între Moldexpo și Agenția Proprietăți Publice, fiecare pasând responsabilitatea. Într-un final, mi s-a spus că trebuie să iau tot terenul de peste un hectar, la un preț de aproape 1000 de lei pe metru pătrat. Este imposibil”, a declarat șeful companiei.

Ștefan Macar susține că de la un tarif inițial de 17,4 lei pentru metru pătrat, costul chiriei a crescut de aproape 50 de ori, ajungând la o sumă pe care nu o poate acoperi – 984,5 lei pentru metru pătrat. În plus, i s-ar fi cerut să preia în gestiune tot terenul, în loc să achite doar pentru spațiul folosit.

„Dacă folosesc o parte din teren, de ce trebuie să plătesc pentru tot?”, întreabă administratorul, subliniind că activitatea parcului este sezonieră și depinde de vreme. „Lucrăm 5-6 luni pe an, în rest nu putem activa. Cum ei pot pune așa preț la chirie?”, a adăugat administratorul „Aventura Park”.

Antreprenorul a precizat că a investit constant în întreținerea și amenajarea parcului: „Am pus pază, am făcut curățenie, am reparat utilajele, am plantat o mie de trandafiri și o mie de tuia, am adus piatră pentru reparația scărilor. Am cheltuit sume enorme.”

Ștefan Macar se plânge că în tot acest timp administrația de la Moldexpo nu i-ar fi permis să intervină pe teren, pe motiv că nu-i aparține: „Când am cerut energie electrică pentru reparații, mi s-a spus că nu pot lucra acolo”.

Potrivit administratorului „Aventura Park”, aflat într-o zonă centrală a orașului, acesta este dotat cu utilaje moderne, inclusiv o roată panoramică adusă din Anglia, care nu poate fi instalată, din cauza lipsei accesului legal la teren. „Unde sa se duca copiii sa se distreze în aer liber?”, a întrebat Ștefan Macar.

„M-am distrus în lupta cu autoritățile, parcul nu a funcționat șase ani până să-l iau eu în gestiune. Acum e delăsat, îmi este restricționat accesul la lumină, iar oamenii nu mai pot merge în siguranță pe acolo noaptea”, a declarat antreprenorul în cadrul conferinței de presă.

Administratorul susține că, în condițiile actuale, ar fi nevoit să vândă bilete la peste 1000 de lei per unitate, pentru a acoperi chiria și cheltuielile curente.

Atenție, șoferi! Noi sancțiuni au intrat în vigoare
Articolul anterior
Primele două autospeciale pentru gestionarea eficientă a deșeurilor au ajuns astăzi la Chișinău
Articolul următor
Close menu