Curtea Constituțională a anulat statutul special al limbii ruse pe teritoriul Republicii Moldova. Explicația Domnicăi Manole, președinta CC

Curtea Constituțională (CC) a anulat, astăzi, statutul special al limbii ruse pe teritoriul Republicii Moldova. În context, Președinta Curții Constituționale Domnica Manole a venit cu explicații, relatând în cadrul unui briefing de presă care au fost motivele ce au stat la baza deciziei.

Unul dintre aspectele luate în considerație de către CC sunt datele statistice pe care Curtea le-a utilizat în scopul soluționării cauzei, și anume cele referitoare la structura populației după limba maternă, colectate la Recensământul populației și al locuințelor din anul 2014, adică ultimele date statistice disponibile.

Potrivit datelor, limba română (inclusiv termenul ,,moldovenească”) este limba maternă a cel puțin 77,86 % din cetățenii Republicii Moldova. Doar 9,39% dintre cetățenii Republicii au declarat că limba rusă este limba lor maternă. Pe lângă limba rusă, în Moldova mai există și alte etnii minoritare: limba găgăuză este limba maternă a cel puțin 4,08 % din cetățeni, limba ucraineană este limba maternă a cel puțin 3,82 % din cetățeni, iar limba bulgară este limba maternă a cel puțin 1,48 % din cetățeni. 

Curtea a mai observat că ponderea limbii ucrainene în profil teritorial este mai mare decât ponderea limbii ruse în nouă raioane. În afară de aceste raioane, diferența dintre ponderile limbii ruse și a celei ucrainene nu este mai mare de 2 % în 15 raioane din cele 32. 

Mai jos, întregul discurs al Domnicăi Manole.

„Stimați cetățeni,

Stimați reprezentanți ai media, 

Astăzi, Curtea Constituțională și-a exercitat controlul asupra Legii cu privire la funcționarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova. Curtea a fost sesizată de câțiva deputați din Parlamentul Republicii Moldova. 

Trebuie menționat că, în Republica Moldova, conținutul unei asemenea legi a constituit și constituie o chestiune complexă și sensibilă, care a fost transformată periodic în subiect politic. 

Totuși, Curtea este în afara oricărei dezbateri politico-electorale. Una din funcțiile ei principale, stabilite în articolul 134 din Constituție, este garantarea supremației Constituției. Din acest motiv, subliniez că orice hotărâre a Curții Constituționale trebuie analizată în special prin prisma argumentelor pe care le oferă, fără ură și părtinire și fără prejudecăți. 

După cum știți, pe 16 decembrie 2020, Parlamentul a adoptat Legea cu privire la funcționarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova. 

Procedând la efectuarea controlului acestei Legi, Curtea s-a raportat, în primul rând, la articolul 13 din Constituție. Potrivit acestui articol, în interpretarea Hotărârii Curții Constituționale nr. 36 din 5 decembrie 2013, limba de stat a Republicii Moldova este limba română. Cel de-al doilea alineat al său prevede că statul recunoaşte şi protejează dreptul la păstrarea, la dezvoltarea şi la funcţionarea limbii ruse şi a altor limbi vorbite pe teritoriul ţării. Menționarea limbii ruse are, în acest text constituțional, un caracter exemplificativ și nu îi conferă acestei limbi un statut deosebit de cel al altor limbi minoritare vorbite pe teritoriul țării (ucraineană, găgăuză, bulgară, romani etc.). 

Așadar, din articolul 13 din Constituție se poate deduce că acesta recunoaște și protejează două valori: (i) caracterul oficial al limbii române ca limbă de stat și (ii) dreptul la păstrarea, dezvoltarea și funcționarea altor limbi vorbite pe teritoriul țării. 

Datele statistice pe care Curtea le-a utilizat în scopul soluționării cauzei din fața sa au fost cele referitoare la structura populației după limba maternă și cele referitoare la structura populației după limba maternă în profil teritorial, colectate la Recensământul populației și al locuințelor din anul 2014, adică ultimele date statistice disponibile. Curtea a utilizat aceste statistici, nu statisticile referitoare la limba vorbită de obicei, pentru că și-a raportat analiza la drepturile persoanelor aparţinând minorităţilor etnice. Curtea a reținut că obligația impusă statului prin articolul 13 alin. (2) din Constituție de a recunoaște și de a proteja dreptul la păstrarea, la dezvoltarea și la funcționarea altor limbi vorbite pe teritoriul țării are în vedere limbile materne ale cetățenilor ei, nu limbile vorbite de obicei de cetățeni

Pornind de la premisa că glotonimul „română” include termenul „moldovenească”, în Republica Moldova limba română este limba maternă a cel puțin 77,86 % din cetățenii Republicii Moldova. Limba rusă este limba maternă a cel puțin 9,39 % din cetățenii Republicii Moldova, limba găgăuză este limba maternă a cel puțin 4,08 % din cetățeni, limba ucraineană este limba maternă a cel puțin 3,82 % din cetățeni, iar limba bulgară este limba maternă a cel puțin 1,48 % din cetățeni

Curtea a mai observat că ponderea limbii ucrainene în profil teritorial este mai mare decât ponderea limbii ruse în nouă raioane. În afară de aceste raioane, diferența dintre ponderile limbii ruse și a celei ucrainene nu este mai mare de 2 % în 15 raioane din cele 32

Curtea a verificat, în baza articolului 13 din Constituție: (a) dacă există un echilibru între limba română, limba de stat a Republicii Moldova, și limba rusă, limbă a unei minorități etnice; și (b) care este poziția legală a altor limbi ale minorităților etnice din Republica Moldova, având în vedere garanțiile constituționale.  

Scopul urmărit prin reglementarea articolelor 10 și 13 în Constituție se explică prin necesitatea de a garanta identitatea și unitatea poporului Republicii Moldova. Limba de stat este considerată, sub acest aspect, ca având o valoare constituțională, de simbol al unității poporului, fiindparte integrantă a identității constituționale a Republicii Moldova

Protecția și instituirea unei limbi de stat urmărește să răspundă nevoii identitare a majorității cetățenilor statului și urmărește stabilirea unei limbi care să asigure comunicarea dintre diferitele părți ale populației în toate domeniile vieții și pe întreg teritoriul statului. Posibilitatea cetățenilor de a utiliza limba oficială în întreaga țară poate urmări, deopotrivă, evitarea unei discriminări a acestora în exercitarea drepturilor lor, în regiunile în care persoanele care aparțin minorităților etnice dețin o poziție majoritară. Protecția și promovarea limbii oficiale a statului mai urmărește realizarea coeziunii sociale și integrarea minorităților etnice și contribuie la evitarea situațiilor în care persoanele aparținând minorităților etnice sunt limitate în arii geografice precise, unde le este vorbită limba, fapt care îi poate împiedica să circule sau să se stabilească oriunde pe teritoriul statului lor, pentru a se dezvolta pe plan profesional sau personal. 

În același timp, Curtea a reținut că nici limba de stat, nici limbile minorităților nu trebuie prejudiciate prin politici lingvistice neglijente. Curtea a observat că echilibrul dintre interesele protecției limbii române ca limbă de stat și protecției limbilor minorităților etnice nu este asigurat de prevederile Legii contestate. 

Astfel, articolul 2 al Legii îi conferă limbii ruse un statut privilegiat în raport cu alte limbi ale minorităților etnice în Republica Moldova, statut care nu decurge din Constituție. Așa cum a observat Curtea din datele colectate în contextul Recensământului din 2014, există raioane în care limba ucraineană, de exemplu, are o pondere mai mare decât limba rusă. Din aceleași date, se poate observa că în unele raioane limba rusă are o pondere mică, de nici 3 %. Cu toate acestea, fiind ridicată la nivel de limbă de comunicare interetnică, limba rusă, limbă a unei minorități etnice, dobândește alături de limba română un statut cvasioficial. 

În termeni formali, unele articole din Legea contestată subliniază rolul dominant al limbii ruse pe întreg teritoriul Republicii Moldova în raport cu limbile altor minorități etnice, fără să distingă între raioanele în care ponderea ei este neînsemnată și raioanele în care ponderea ei este semnificativă, pentru a fi instituite obligații legale atât de stricte.

Curtea a reținut că articolul 13 din Constituție recunoaște doar o singură limbă de stat și nu conține sintagma limbă de comunicare interetnică”.Statutul constituțional al limbii de stat implică funcția limbii de stat de a fi limba de comunicare între toți cetățenii Republicii Moldova, indiferent de originea lor etnică. În acest sens, articolul 10 alin. (1) din Constituție prevede că statul are ca fundament unitatea poporului Republicii Moldova, care este patria comună şi indivizibilă a tuturor cetăţenilor săi. În pofida acestui fapt, Legea contestată îi acordă limbii ruse un statut similar cu cel al limbii române. Acest statut se observă din articolul 2 alin. (2) din Lege, care menționează că limba rusă este limbă de comunicare interetnică pe teritoriul Republicii Moldova, folosindu-se la același nivel cu limba de stat.

Așadar, tratamentul preferențial al limbii ruse în comparație cu celelalte limbi ale minorităților etnice, prin poziționarea ei la nivelul limbii de stat, contravine articolului 13 din Constituție. Acest tratament nu este conform cu principiile enunțate de Preambulul Constituției și face ca prescripția articolului 10 alin. (2) din Constituție să fie golită de substanță în privința celorlalte minorități etnice care vorbesc o altă limbă decât limba rusă. 

Curtea a reținut că în vederea asigurării aplicării prevederilor Legii contestate autoritățile statului trebuiau să aloce mijloace financiare suplimentare, care, la data adoptării Legii, nu au fost estimate,pentru traducerea actelor oficiale ale organelor puterii de stat și ale administrației publice, pentru traducerea denumirilor instituțiilor publice, pentru pregătirea înscrisurilor de pe plăcile cu denumirea autorităților publice, pentru traducerea denumirii mărfurilor, a instrucțiunilor, precum și a oricărei alte informații vizuale referitoare la mărfurile fabricate în Republica Moldova, pentru instruirea funcționarilor în sensul cunoașterii limbii ruse, pentru angajarea și remunerarea traducătorilor ș.a. 

În conformitate cu prevederile articolului 131 alineatele (4) și (6) din Constituție, orice propunere legislativă care atrage majorarea cheltuielilor bugetare poate fi adoptată numai după ce este acceptată de Guvern și nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanţare. 

Pentru că avizul Guvernului lipsește, Curtea a constatat încălcarea articolelor 6 și 131 din Constituție. 

În consecință, Curtea a declarat neconstituțională Legea cu privire la funcționarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova.”

sursa: www.stiri.md

Un nou lot de contoare inteligente va fi instalat la peste 14.000 de consumatori, cu sprijinul Italiei și PNUD

Digitalizarea sectorului energetic din Republica Moldova avansează, odată cu livrarea celui de-al doilea lot de contoare inteligente către operatorii de distribuție Premier Energy Distribution și RED Nord – inițiativă finanțată de Guvernul Italiei, prin intermediul PNUD Moldova. Programul-pilot a fost lansat de către Ministerul Energiei în anul 2023, în parteneriat cu Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare în Moldova. Inițiativa contribuie la o infrastructură energetică rezilientă, eficiență operațională sporită, reducerea dependenței energetice și alinierea la standardele europene. 

Astfel, 9.085 de contoare inteligente vor fi instalate începând cu luna februarie 2025 la consumatorii casnici și noncasnici din perimetrul rețelei de distribuție Centru-Sud de către Premier Energy Distribution, iar 5.344 de dispozitive vor fi instalate de RED Nord în zona de distribuție Nord. Pe lângă contoare, au mai fost livrate echipamente esențiale pentru crearea infrastructurii de măsurare inteligentă, cum ar fi concentratoare, servere, module de comunicație și alte componente necesare pentru transmiterea și procesarea automată a datelor.

Acest lot completează instalarea din prima etapǎ a 3000 de contoare inteligente, cu sprijinul financiar al PNUD Moldova. Până la sfârșitul anului 2025 vor fi instalate 35.000 de dispozitive smart, ceea ce reprezintă 3% din totalul de 1,4 milioane de consumatori de electricitate. 

„Electrificarea sectorului energetic este inevitabilă în tranziția către o economie cu emisii scăzute de carbon, iar rețelele inteligente joacă un rol crucial în integrarea surselor de energie intermitente și în asigurarea unei alimentări stabile. Proiectul de contorizare inteligentă este un prim pas spre transformarea digitală a sectorului energetic. Dincolo de faptul că datele vor fi citite în timp real, odată cu liberalizarea pieței, tarifele diferențiate vor oferi consumatorilor libertatea de a gestiona propriul consum de energie electrică. Suntem încrezători că proiectul pilot va avea rezultate pozitive și astfel actorii sectorului energetic vor avea certitudinea să investească în digitalizare”, a declarat Cristina Pereteatcu, Secretară de Stat la Ministerul Energiei. 

Locurile de consum a energiei electrice care urmează să fie dotate cu contoare inteligente sunt selectate conform unor algoritmi prestabiliți, în funcție de criterii precum localizarea geografică, densitatea populației, nivelul de vulnerabilitate energetică, statutul socio-economic și disponibilitatea infrastructurii tehnice existente. 

Contoarele inteligente vor oferi avantaje atât pentru consumatori, cât și pentru operatorii de distribuție a energiei electrice. Dispozitivele măsoară și transmit date despre consumul de energie în timp real, automat, securizat și fără greșeli către distribuitorul de energie, fără a fi nevoie să se citească fizic contoarele. Pentru transmiterea datelor, sistemul de contorizare inteligentă utilizează liniile electrice aeriene prin tehnologia PLC (Power Line Communication) și serviciile operatorilor de telefonie mobilă. Datele centralizate sunt transmise către un sistem de control, ceea ce permite analiza comportamentului consumatorilor. 

În același timp, contoarele inteligente vor permite o mai bună monitorizare a fluxurilor de energie și parametrilor de calitate de către operatorii de distribuție, identificarea accidentelor, restabilirea mai rapidă a serviciilor în caz de incidente, facilitarea integrării surselor regenerabile, precum și introducerea unor structuri tarifare flexibile, în funcție de orele de consum. 

Datele deja colectate în cadrul programului-pilot sunt analizate și vor fi utilizate la elaborarea de noi politici informate și pilotarea tarifului diferențiat.  

În Uniunea Europeană peste jumătate din contoare sunt de tip inteligent, ceea ce a permis reducerea consumului comercial în reţea cu până la 15% și cu 5% a celui tehnic. Rețelele inteligente au la bază nevoia de reducere la maximum a consumului, la nivel mondial, pentru a opri risipa de resurse și a diminua efectele încălzirii globale. 

Încă un atac armat în SUA: Cel puțin 11 oameni au fost împușcați în faţa unui club din New York

Cel puţin 11 persoane au fost rănite prin împuşcare, miercuri, în faţa unui club de noapte din Queens, potrivit Departamentului de Poliţie al oraşului New York, a relatat joi New York Post, citat de News.ro. Într-o înregistrare video de pe X se arată o prezenţă numeroasă a poliţiei şi a ambulanţelor în faţa clubului, scrie digi24.ro.

Incidentul a avut loc în apropierea clubului de noapte Amazura din Jamaica, un cartier din New York, cu puţin înainte de ora locală 23:20. Rapoartele spun că victimele au fost duse la spitalele din apropiere, inclusiv la Long Island Jewish Hospital şi Cohen’s Children Medical Center. Cu toate acestea, niciuna dintre ele nu se află în stare critică. Clubul unde a avut loc incidentul este descris ca fiind „un local de noapte spaţios, plin de energie, cu dans, DJ şi spectacole live, plus cocktailuri şi băuturi”. Incidentul armat din New York urmează atacului din New Orleans, soldat cu 15 morţi.

Fenomen rar în Moldova: În prima noapte a anului a fost observată aurora boreală

Un fenomen destul de rar – aurora boreală – a luminat cerul Moldovei în prima noapte din anul 2025. Acest fenomen natural a fost vizibil și România, scrie diez.md.

colaj foto: www.diez.md

Internauții moldoveni au publicat pe rețelele de socializare mai multe fotografii cu acest fenomen. Aurora boreală a putut fi observată la Soroca, Drochia, Edineț și alte localități din țară.

Mai jos puteți vedea cum arată fenomenul la noi în țară.

16 persoane, răpuse de covid în 24 de ore. Un bărbat de 29 de ani este cea mai tânără victimă
Articolul anterior
Țările care vor să primească doar turiști vaccinați anti-Covid-19
Articolul următor