În Moldova vor fi construite drumuri din deșeuri de platic. O companie din Scoția, renumită pentru producerea unor aliaje din plastic reciclat, care sporesc de trei ori durabilitatea asfaltului, va investi în Moldova șapte milioane de euro pentru producerea unui polimer, numit MR8, care a fost testat deja la construcția a două drumuri în raionul Strășeni.
„Utilizarea materialului reduce volumul de bitum necesar în stratul asfaltic cu 5-10%. Astfel, sunt diminuate costurile de reparație a drumurilor și este minimalizat impactul negativ asupra mediului. Aplicarea aditivului reduce, în același timp, emisiile de CO2 dar și utilizarea resurselor derivate din combustibilii fosili”, susţin reprezentanții Administrației de Stat a Drumurilor (ASD), transmite Anticorupție.md.
Compania MacRebur din Scoția este renumită pentru producerea a trei feluri de polimeri din plastic reciclat, care, amestecate cu asfaltul tradițional, sunt folosite la diferite tipuri de drumuri. Compania descompune plasticul în trei tipuri diferite de pelet – MR6, MR8 și MR10 – fiecare tip variind în funcție de durabilitatea și utilizarea dorită.
Bunăoară, MR6 este utilizat pentru drumurile pe care circulă vehicule grele, fiind rezistent la deformaţii. MR8 este cel mai bun pentru parcări, căi de acces și drumuri locale, iar MR10 este utilizat pentru autostrăzi unde rezistența la fisuri este extrem de importantă. Peletul corespunzător este apoi topit în bitum. Bitumul este un reziduu gros și negru care provine din distilarea petrolului, fiind adezivul care menține asfaltul împreună închegat.
MR8 a fost testat pe două sectoare de drum naționale în raionul Strășeni, incluse în programul de reparație periodică pentru anul 2022, fiind stabilit dozajul optim ce confirmă eficiența utilizării produsului.
Îngrijorarea unor experți este că produsele din plastic folosite la construcția de drumuir s-ar scurge cu timpul în mediul ambiant. Compania, la rândul său, spune că polimerii sunt integrați în totalitate în bitumul care formează asfaltul, astfel încât nu mai există plasticul.
Totuși, ASD dă asigurări că va monitoriza drumurile reparate cu ajutorul aditivului MR8 pentru a determina durabilitatea și calitatea mixturii asfaltice produse și aplicate. De acest lucru se va ocupa Laboratorul de Încercări din cadrul ASD.