La Orhei a fost inaugurat un complex apicol de colectare, procesare, ambalare și depozitare a mierii

La Orhei a fost inaugurat, astăzi, un complex apicol de colectare, procesare, ambalare și depozitare a mierii de albine, grație unui grant oferit de Banca Mondială prin intermediul Proiectului Agricultura Competitivă în Moldova (MAC-P).

În anul 2019, cinci apicultori s-au asociat și au creat o cooperativă de întreprinzători în scopul modernizării sectorului apicol și creșterii competitivității produselor apicole pe piețele de desfacere.Astfel, 100.000 Dolari SUA au constituit investițiile membrilor, suma de circa 800.000 Dolari SUA a fost accesată printr-un credit cu ajutorul proiectului „Livada Moldovei”, iar în urma depunerii dosarului de aplicare la MAC-P în anul 2020, grupul de producători a beneficiat de 350.000 Dolari SUA.

În prezent, complexul are o capacitate de depozitare a circa 500 tone de producție finită, fiind dotat cu echipament de prelucrare și ambalare a mierii de albini.

„Floarea cadavru” a înflorit după 15 ani. Peste 10. 000 de oameni au asistat la evenimentul extrem de rar, în Sydney

Au fost cozi kilometrice în Australia, unde 10 mii de oameni au asistat la un eveniment extrem de rar. O plantă exotică, cunoscută sub numele de Putricia, a înflorit pentru prima dată în 15 ani la Grădina Botanică din Sydney, scrie observatornews.ro.

Planta are o înălţime de 1,5 metri, iar în timpul înfloririi, care durează doar 48 de ore, emite un miros neplăcut, asemănător cu al unui cadavru în stare de putrefacţie. 

În ciuda inconvenientului, evenimentul a avut parte de un public extraordinar de mare. Cei care nu au vrut să se expună „parfumului” florii au urmărit înflorirea ei online şi au inundat internetul cu glume, opere de artă tematice şi discuţii.  

Floarea Putricia, cunoscută oficial sub numele de Rafflesia arnoldii, este una dintre cele mai fascinante și ciudate plante din lume. Este renumită pentru dimensiunea sa impresionantă, mirosul puternic de carne putrezită și modul său unic de viață.

Floarea poate atinge un diametru de peste 1 metru și cântărește în jur de 11 kilograme, fiind una dintre cele mai mari flori din lume. Emite un miros de carne putrezită pentru a atrage insectele polenizatoare, în special muștele, care cred că floarea este o sursă de hrană.

Floarea putridă este o plantă parazită. Nu are frunze, tulpină sau rădăcini proprii, trăind pe o plantă gazdă, de obicei o viță-de-vie tropicală, de unde își obține toți nutrienții.

Floarea are o existență efemeră – înflorește doar 48 de ore înainte de a începe să se descompună, motiv pentru care este dificil de observat în natură.

Calea Ferată din Republica Moldova, în colaps și demisii în lanț. Feroviarii vor intra în grevă

Feroviarii din Republica Moldova vor intra în grevă, luna viitoare, din cauza restanțelor la salarii. Cândva cea mai profitabilă întreprindere din Republica Moldova, Calea Ferată din Moldova (CFM) pierde bani după redeschiderea portului din Odesa, care a diminuat tranzitul de mărfuri prin Republica Moldova, scrie evz.ro.

Totodată, infrastructura feroviară învechită diminuează atractivitatea transportului feroviar.

Întreprinderea de stat”Căile Ferate din Moldova” (CFM) datorează peste 190 de milioane de lei angajaților, motiv pentru care aceștia au avertizat că voi intra în grevă luna viitoare. Ei intenţionează să organizeze proteste în capitală pentru a revendica plățile restante și a-și apăra drepturile.

Revendicările angajaţilor de la Calea ferată

Potrivit Federației Sindicale a Feroviarilor din Republica Moldova (FSF), manifestațiile vor avea loc în fața Parlamentului, Guvernului, Președinției. La fel, sunt preconizate acţiuni de protest și la cele opt noduri feroviare din țară.

Data concretă nu a fost, însă, stabilită, în speranța că problema va fi soluționată în ultima săptămâna a lunii curente. De asemenea, nu este clar dacă vor fi suspendate rutele de pasageri sau mărfuri în timpul protestelor. Fapt ce va bate și mai mult la buzunarul companiei.

Dacă pînă la finele lunii ianuarie nu vor fi identificate soluții concrete pentru plata restanțelor la salarii, începând cu luna viitoare vom organiza acțiuni de protest în toată țara. Nu ne vom opri până nu vom fi auziți de autoritățile acestui stat”, a precizat Zaporjan într-un comunicat pe situl oficial al Federației.

Potrivit lui Zaporojan, restanțele salariale pentru perioada iulie-decembrie 2024 au depășit 190 de milioane de lei. Iar conturile întreprinderii de stat sunt blocate de peste două luni. Lipsa de bani a afectat și procedurile de achiziție a motorinei și a altor resurse esențiale. Ceea ce pune în pericol funcționarea companiei.

Demisii în lanţ la Calea ferată

Pe lângă ameninţările cu proteste, mai mulţi angajaţi au început să plece de la întreprindere.

Ion Zaporojan, președintele FSF, a declarat că feroviarii au ajuns la limita disperării. Iar plângerile angajaților, adresate autorităților, au rămas fără răspuns, având în vedere că CFM este sută la sută în proprietatea statului.

Revendicările au fost comunicate inclusiv Comisiei economie, buget și finanțe din Parlament.Președintele Comisiei, Radu Marian, a promis identificarea unor soluții în viitorul apropiat.

Republicii Moldova, inclusiv cursa Chișinău-Kiev, ar putea fi suspendate. Începând cu 14 ianuarie 2024, trenul Chișinău-Ungheni este singura rută feroviară activă pe plan național.

Situația dată periclitează implementarea Programului de dezvoltare a CFM în perioada 2018-2031, care prevede modernizarea infrastructurii feroviare din Republica Moldova. Cea mai mare parte a veniturilor compania o incasează din transportul de mărfuri, cel de pasageri având o cotă nesemnificativă.

În conformitate cu acest document, compania kazahă Temirzhol Zhondeu urma să execute Lucrările de proiectare și reabilitare a tronsonului de cale ferată Bender-Basarabeasca-Etulia-Giurgiulești. Cu o lungime totală de 233 de kilometri.

La 10 ianuarie 2025 din Kazahstan în Portul Internațional Liber Giurgiulești a sosit o navă cu 3.100 tone de șine, destinate reparației capitale a liniilor de cale ferată din Moldova.

Proiectul de restructurare a căilor ferate din Moldova, în valoare de peste 150 de milioane de euro, este finanțat de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Banca Europeană de Investiții și Uniunea Europeană.

Calea ferată din Moldova în contextul războiului din Ucraina

În contextul războiului din Ucraina, CFM a avut de câștigat economic grație devierii tranziturilor maritime pe calea terestră. Bombardamentele frecvente ale portului Odesa de la Marea Neagră a determinat mulți operatori să direcționeze transporturile prin Republica Moldova.

Cozile infernale de TIR-uri la vămile moldo-române au sporit atractivitatea căilor ferate. Însă apărarea ucraineană a reușit să deblocheze portul, care într-un final și-a reluat activitatea în regim mai mult sau mai puțin obișnuit. Astfel, feroviarii moldoveni și-au văzut veniturile suplimentare topindu-se la fel de repede cum au apărut.

Totuși, războiul nu este cauza principală a pierderilor suportate de CFM. Începând cu anul 2007, întreprinderea a suportat o diminuare constantă a volumelor de mărfuri transportate, de la 28,8 milioane de tone la doar 3,5 milioane tone, excepție fiind anii 2013 și 2014.

Datele statistice mai arată că în dinamica structurii transportului feroviar și rutier de marfă în perioada 2000-2006 cel feroviar s-a redus de la 28% la doar 9%, iar cel rutier a crescut de la 71% la 90%.

Explicația ar fi că Republica Moldova a implementat o serie de proiecte naționale care au îmbunătățit calitatea drumurilor. Fără a aduce îmbunătățiri substanțiale la căile ferate, pe de altă parte.

Lungimea totală a rețelei de cale ferată administrată de CFM este de 1.232 kilometri, din care 1.218 km reprezintă ecartament larg (1.520 mm) – adică de model sovietic – și 14 km cu ecartament normal (1435 mm) – adică european.

Imagini spectaculoase la Mamaia: Apa mării s-a retras și au apărut insule mici de nisip

Imagini spectaculoase în stațiunea Mamaia. Marea Neagră s-a retras, iar în locul în care era apa, au apărut insule mici de nisip. În plus, plaja a fost inundată și s-a erodat după ce apa din Lacul Siutghiol a ajuns acolo printr-un canal. Specialiștii spun totul s-a întâmplat din cauza direcției din care a bătut vântul, scrie digi24.ro.

Marea Neagră s-a retras zeci de metri față de mal și zona a devenit locul preferat al păsărilor. Adrian Bâlbă – doctor în științe: Începe să se creeze un aspect lagunar, ceea ce este foarte bine pentru păsări. Păsările au loc de odihnă, zone de hrănire care se extind și în felul acesta avem o aglomerare de păsări, de sprecii foarte interesante.

Tot în Mamaia, în aceeași zonă, plaja a fost inundată, după ce apa din Lacul Siutghiol a ajuns aici printr-un canal. Răzvan Mateescu – cercetător Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Marină „Grigore Antipa”: Este vorba de un efect geomorfologic compus datorită influenței mării, pe de o parte, deci eroziunea din partea mării, și, bineînțeles, această eroziune este amplificată de fluxul de apă crescut în această perioadă din partea lacului.

Și vântul de nord creează un fel de împingere a maselor de apă către sud, unde este această deschidere a canalului către mare. Toată cantitatea de apă a săpat în țărm și astfel a apărut un râu în nisip. Reprezentanții Administrației Bazinale de Apă Dobrogea Litoral spun că înainte de începerea sezonului estival toată suprafața de plajă va fi nivelată, iar curentul de apă va fi direcționat înspre zona de sud a plajei.

O nouă alertă la Giurgiulești: Un alt rezervor cu șrot a luat foc
Articolul anterior
În premieră, o moldoveancă va evolua la Campionatul European de patinaj artistic printre seniori
Articolul următor