„Gândirea corectă” cu privire la războiul împotriva Ucrainei ar trebui să fie insuflată elevilor ruși. Dacă nu se conformează atât copii cât și părinții riscă o vizită a biroului de asistență socială pentru tineret sau chiar mai rău.
De la începutul războiului lor de agresiune împotriva Ucrainei, denumit oficial „operațiune specială”, împotriva Ucrainei, conducătorii Rusiei și-au propus să transforme societatea într-un mod durabil. În timp ce emigrația în masă și valurile de represiune împotriva opozanților războiului rămași în țară au subțiat sau redus la tăcere clasa culturală cu vederi europene, școlile au fost obligate să educe următoarea generație să fie necondiționat loială statului.
Deși constituția Rusiei prevede că nu ar trebui să existe o ideologie de stat, șeful administrației prezidențiale pentru proiecte sociopolitice, Serghei Novikov, a descris absența anterioară a unei astfel de ideologii că fiind o problema în cadrul unei întâlniri online cu profesorii din vara anului trecut. Că urmare, o întreagă generație a fost modelată de valori din alte părți ale lumii, cum ar fi „Occidentul colectiv”, a spus Novikov, conform Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).
Pentru a le inculca elevilor o „gândire corectă” în ceea ce privește războiul din Ucraina, în toamna anului trecut a fost introdusă nouă disciplină școlară „Conversații despre lucruri importante”. Lecțiile încep acum cu o ora mai devreme, în fiecare luni, iar lecțiile suplimentare vor fi organizate de profesorul de la clasa. Pentru această, școlile au primit texte standard, cum ar fi o prelegere a profesorului pusă la dispoziția FAZ despre Ucraina, care reproduce propagandă de stat. Potrivit acesteia, părțile estice ale țării au aparținut întotdeauna Rusiei dar, în urmă unei lovituri de stat din 2014, la Kiev a preluat puterea un regim fascist controlat de America, care urăște Rusia și care ar fi atacat-o mai devreme sau mai târziu. În plus, drapelul rusesc este arborat lunea și imnul național este cântat în colectiv.
În principiu, participarea la „Discuții despre lucruri importante” este voluntară, dar dacă elevii nu se prezintă, părinții lor pot fi convocați de către conducerea școlii sau de către biroul de asistență socială pentru tineret. La Moscova, acest lucru i s-a întâmplat părintelui singur Yelena Scholiker, medic specialist, a cărei fiica de zece ani, Varvara, a lipsit de la orele de patriotism și de matematică din cauza unei boli. Scholiker a fost convocată de conducerea școlii. În timpul conversației, doi directori adjuncți, directorul de studii și trei asistenți sociali i-au reproșat că a împiedicat-o pe Varvara să participe la „discuții despre lucruri importante”. Mama a argumentat că, dacă le lipsea ceva, ea își învață copiii acasă, astfel încât aceștia au avut întotdeauna note bune. A spus că poate reface cu fetele ei lecția de patriotism online, pentru că este înregistrată. Cu toate acestea, administrația școlii nu a acceptat acest argument, deoarece copiii ar trebui să experimenteze în comun înălțarea drapelului și intonarea imnului național. De asemenea, conducerea s-a simțit ofensată de un avatar de pe messengerul copilului, care arată simpatie pentru Ucraina, precum și de chat-urile șterse de mult timp pe care părinții unui alt elev le-au fotografiat și astfel au au ajuns la conducere.
Puțîn mai târziu, o polițistă, un gardian în uniformă și un agent al serviciilor secrete au venit la școală, au scos-o din clasa pe cea de-a două fiica a lui Scholiker, Sonja, în vârstă de nouă ani, și au sunat-o pe mama ei pentru a o chema. Apoi le-au tarat pe Scholiker și pe Varvara la o secție de poliție, unde ofițerii de poliție și psihologii de la centrul de stat pentru familie „Harmonie” au interogat-o pe fetiță de zece ani cu privire la opiniile sale politice.
În timpul percheziției domiciliare care a urmat, au găsit un desen al copilului cu inscripția „Pace” (Mir) și o felicitare presupus pro-ucraineană. O comisie școlară a ajuns la concluzia că Varvara dezvoltase o viziune greșită asupra lumii, deoarece a lipsit de la lecțiile de patriotism și că mama ei și-a neglijat îndatoririle de părinte. Scholiker și fiicele sale au fost plasate sub supravegherea biroului de asistență socială pentru tineret și obligate să se trateze la centrul pentru familii „Harmonie”. Mama spune că fiicele sale, care au fost întotdeauna fericite și sănătoase, suferă acum de insomnie și coșmaruri.
Elevii scriu scrisori soldaților de pe frontul din Ucraina
O serie de școli încurajează copiii să le scrie soldaților de pe frontul din Ucraina pentru a le oferi sprijin moral. Ziarele și televiziunea de stat relatează în mod regulat despre astfel de acțiuni. Komsomolskaia Pravda a publicat o scrisoare scrisă în întregime în termeni propagandistici de către un elev de clasa a șaptea de la o școală de cadeți din Habarovsk, în Orientul Îndepărtat: „Salutări, soldat! Tu aperi Ucraina de naziști și ajuți populația civilă. Suntem mândri de ține și de victoriile tale!”.
Canalul de televiziune Pervai citează un elev care scrie că el și colegii săi de clasa i-au susținut din toată inima pe soldațîi care au trecut prin iadul războiului și au protejat astfel viață pașnică a multor oameni. Multe scrisori sunt împodobite cu tancuri colorate, inimi și caractere Z. La rândul ei, Rossiskaia Gazeta a tipărit și scrisoarea îngrijorată a micuței Varia Kuliova de la o școală dintr-un sat din regiunea Ivanovo: „Mi-e teamă pentru ține. Va rog să opriți războiul! Aveți grijă, veniți acasă curând!”
Între timp, există rapoarte din școlile și colegiile tehnice din diferite regiuni potrivit cărora conducerea școlii îi obligă pe părinți și pe profesori să facă donațîi pentru armata. În caz contrar, conducerea amenință că le va reține pur și simplu o anumită suma din salariul lunar, aproximativ echivalentul unei zile de muncă. În multe universități de științe aplicate, studenții trebuie să coasă haine pentru soldați. În Siktivkar, în Komi, în nordul Rusiei, Natalia Rogova, în vârstă de 24 de ani, o ucenica croitoreasa, a refuzat să coasă haine în care, potrivit ei, cineva ar putea ucide alte persoane sau ar muri. Rogova relatează că nici colegilor ei, dintre care majoritatea sunt minori, nu le place să coasă uniforme. Dar numai foarte puțini au rezistat – și pentru că nu au vrut să le facă rău părinților lor, mulți dintre ei lucrând în structurile de securitate sau în serviciul public.
În special în metropole, unele licee de calitate încearcă să păstreze capacitatea de gândire critică a elevilor lor, în conformitate cu standardul educațional. Acest lucru a fost relatat prin telefon de la Moscova de profesoară de sociologie Yelena P., care își descrie instituția că pe un fel de „zona protejată” progresistă și cere să nu i se dea numele. Mulți dintre colegii ei, în special profesori de istorie, lucrează împreună cu societatea istorică Memorial, care este interzisă de autorități, spune Jelena P. Ea însăși și clasa ei au văzut expozițiile Memorialului despre femeile din Gulag și despre scrisorile pe care tații le-au scris copiilor lor în timp ce erau în închisoare.
Școală ei era mândră de faptul că existau mulți bărbați în profesia didactică dominată de femei, spune Jelena P. Dar, că urmare a războiului, un număr mare dintre ei au părăsit țară. Elevii liceului ei au urmărit cu mare îngrijorare schimbările din țară, a spus profesoară. De exemplu, atunci când parcurg Constituția rusă, care definește țară că fiind un stat democratic care protejează drepturile omului și în care fiecare deținut are dreptul la un avocat, observă ei, asta este pe hârtie – realitatea cu care se confruntă toată lumea este altă. Potrivit profesorului, noile interdicții sunt similare condițiilor sovietice, cu excepția faptului că în Uniunea Sovietică existau reguli clare de cenzură, în timp ce acum există legi de cauciuc, aplicate selectiv, care au dus la autocenzură. Jelena P. este, de asemenea, extrem de îngrijorată de campania de stat împotriva „orientării sexuale netradiționale”, care îi expune pe tineri la un stres suplimentar în procesul lor de autodescoperire.
Profesoară clasei a șaptea de la un liceu din Moscova, Irina N., asigura, de asemenea, că directorul școlii sale a reușit până acum să protejeze învățământul de amestecul oficialilor. Irina N., care a ajuns ea însăși la vârstă pensionarii, este îngrozită de faptul că atrocități precum cele comise de germani în Ucraina în timpul celui de-al Doilea Război Mondial sunt acum comise acolo de ruși. Ea însăși este prea bătrână pentru a se teme, spune Irina N. Dar mai mulți colegi mai tineri și unii dintre cei mai buni studenți au plecat din țară împreună cu părinții lor. Fiul adult al Irinei N. a fugit în Armenia, iar fiica ei, care a fost amendată pentru că a postat un afiș anti-război și era urmărită de poliție, a plecat în Israel.