Mărturiile unui soldat croat, eliberat din captivitatea rușilor. „M-au bătut atât de tare încât mi-am pierdut cunoștința”

A trecut o lună de când Vjekoslav Prebeg, un croat în vârstă de 40 de ani, a fost eliberat din captivitatea rusă, într-un schimb de prizonieri între Ucraina și Rusia.

Vjekoslav Prebeg

Soldat de profesie, Vjekoslav Prebeg a spus că a mers la Kiev, în decembrie 2019, pentru că dorea să ajute Ucraina în războiul său din est împotriva separatiștilor pro-ruși, iar, ulterior, s-a înscris pentru a se alătura armatei ucrainene, în mai 2020.

Batalionul său se afla în prima linie de atac când invazia rusă, pe care Moscova o descrie drept o „operațiune militară specială”, a început pe 24 februarie.

Depășiți din punct de vedere numeric și tehnic, au fost forțați să se retragă. O lună mai târziu, în timpul luptei din apropierea orașului Mariupol, el a fost capturat de soldații ruși, care l-au dus la sediul unității lor, într-o cazarmă pustie a armatei.

„Nu mai am puterea să repet așa ceva”

„Când am ajuns acolo, m-au scos din mașină. Capul meu era acoperit cu un fel de geantă. Am fost imediat lovit în cap, mi-au spart nasul și atunci a început interogatoriul brutal”, a declarat el pentru Reuters.

Tratamentul violent s-a încheiat când a intervenit un comandant de unitate, a mai declarat bărbatul. Apoi, și-a petrecut noaptea într-un garaj cu alți prizonieri de război, legați la ochi, înainte de a fi transferat în regiunea Donețk, controlată de Rusia.

„Ei (gărzile) își încărcau în mod constant armele și îmi puneau un cuțit pe diferite părți ale corpului, picioarelor, gâtului, stomacului, mai ales pentru că eram străin și îmi spuneau tot timpul „ești un mercenar”, a mai spus fostul prizonier. Spuneau „să-l aruncăm și să-l omorâm și vom spune că a încercat să scape, pentru ce avem nevoie de el?. La un moment dat, m-au bătut atât de tare încât mi-am pierdut cunoștința”.

Organizația Națiunilor Unite a declarat, în septembrie, că are dovezi că unii prizonieri de război au fost supuși torturii și relelor tratamente care ar putea echivala cu crime de război.

Rusia neagă tortura sau alte forme de maltratare a prizonierilor de război. Ministerul rus al Apărării nu a răspuns imediat unei cereri de comentarii cu privire la acuzațiile lui Prebeg de maltratare din partea soldaților ruși.

După ce i s-a spus că va trebui să petreacă mai mult de trei ani în închisoare, Prebeg a fost eliberat după cinci luni, într-un schimb de prizonieri, împreună cu alți aproape 300, inclusiv străini.

„Am 40 de ani și pentru mine a fost o experiență fizică foarte grea și nu mai am puterea să repet așa ceva”.

Noi termene pentru testarea tehnică a vehiculelor

Periodicitatea inspecțiilor tehnice pentru autovehicule va fi extinsă, iar defecțiunile tehnice vor fi clasificate în baza unui nou sistem. Acestea, dar și alte prevederi, se conțin în Regulamentul cu privire la inspecția tehnică periodică a vehiculelor rutiere, aprobat astăzi de Guvern, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Regulamentul stabilește noi cerințe și condiții pentru efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor rutiere și urmărește alinierea cadrului normativ național la normele europene.

Astfel, pentru mașinile personale mai noi de 10 ani, regulamentul prevede efectuarea testării  tehnice o dată la doi ani, față de testarea anuală în prezent. În același timp, pentru autocare, taxiuri, ambulanțe, vehiculele implicate în transportarea mărfurilor periculoase și vehiculele destinate instruirii, mai noi de 10 ani, testarea tehnică se va face o dată în an și nu o dată la 6 luni cum este în prezent.

Un element nou inclus în regulament se referă la sistemul de clasificare a defecțiunilor tehnice, care prevede măsuri diferențiate pentru fiecare categorie de defecțiuni, și anume:

• defecțiuni minore – permit vehiculului să rămână în circulație fără necesitatea unei noi inspecții;

•  defecțiuni majore -necesită remedierea problemelor într-un termen stabilit;

•  defecțiuni periculoase – vehiculul este exclus din circulație până la remedierea completă.

Totodată, vor fi simplificate procedurile de identificare a vehiculelor și a proprietarilor acestora.  Șoferii vor trebui să prezinte doar actele personale la inspecție, iar verificarea datelor vehiculului se va realiza automat prin intermediul sistemului AutoTest.

Aceste reglementări vor limita circulația pe drumurile publice a vehiculelor rutiere care nu corespund pe deplin normelor tehnice, vor încuraja reînnoirea parcului de autovehicule, dar și vor diminua numărul de accidente rutiere, protejând astfel viețile cetățenilor implicați în trafic. 

Gestionarea fondurilor și investițiilor în agricultură va fi reglementată de o nouă lege

Guvernul a aprobat, astăzi, proiectul de lege privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole. Noua lege va asigura un sistem mai eficient de acordare a sprijinului financiar în sectorul agricol, care să contribuie la creșterea competitivității sectorului, dezvoltarea durabilă a mediului rural și combaterea schimbărilor climatice, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

În același timp, proiectul de lege va crea un cadru legislativ național integrat, coerent și corelat cu obiectivele politicii agricole comune a Uniunii Europene, astfel încât să susțină atragerea fondurilor europene pentru dezvoltarea agriculturii. 

Documentul prevede implementarea Programului Strategic al Politicii Agricole, care va stabili strategiile de intervenție, condițiile și mărimea resurselor financiare acordate, precum și indicatorii de monitorizare, evaluare și de rezultat.

De asemenea, proiectul reglementează acordarea sprijinului financiar din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural (FNDAMR) pentru diverse tipuri de intervenții, cum ar fi plăți directe, intervenții sectoriale și pentru dezvoltarea rurală, în scopul modernizării fermelor, dezvoltării infrastructurii rurale și promovării inovațiilor în agricultură.

În acest sens, sunt stabilite criterii obiective și nediscriminatorii pentru toate părțile implicate, precum și procedura de depunere și examinare a cererilor de acordare a sprijinului financiar. Durata unui apel este de cel mult 90 de zile, dar nu mai puţin de 30 de zile. Pentru a beneficia de plăți directe și anuale, potențialii beneficiari vor trebui să respecte standarde de mediu, sănătate publică și bunăstare animală.

Proiectul de lege prevede și extinderea serviciilor de consiliere agricolă în ceea ce privește gestionarea terenurilor și fermelor.

Potrivit Legii bugetului de stat pentru 2025, Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural este planificat în mărime de 1,7 miliarde de lei.

La Chişinău va fi construită, în premieră, o stație de sortare a deșeurilor

O stație cu o linie de sortare, unică pentru infrastructura de gestionare a deșeurilor în Republica Moldova, va fi construită în capitală până la sfârșitul anului viitor. Valoarea proiectului este de aproximativ 8 milioane de euro. Anunțul a fost făcut de către directorul interimar al Regiei Autosalubritate, Igor Gîrlea, în podcastul „Chișinău Live”, transmite IPN.

„Vom avea o așa-numită insulă a deșeurilor”, precizează șeful Regiei. El a adăugat că în stație vor putea fi colectate toate tipurile de deșeuri, – electronice, electrocasnice, vegetale șialte tipuri, care ulterior vor fi distribuite la reciclare.

Va exista și o linie de sortare a deșeurilor cu o capacitate anuală de 4 mii de tone.

Lângă stația de transfer, vor fi rezervate 15 hectare de teren pentru construirea unui centru de reciclare. Procedura de transmitere a terenului este în proces de finalizare, a dat asigurări șeful Regiei Autosalubritate.

Stația este la etapa finală de proiectare. La începutul anului 2025 vor demara lucrările de construcție. Acest proiect este cea mai mare investiție din infrastructura de gestionare a deșeurilor din Republica Moldova.

Cancerul răpește un milion de mame în fiecare an
Articolul anterior
Alimentele la care Andra a renunțat pentru a da jos kilogramele în plus
Articolul următor