Mașinile electrice, mai multe probleme decât beneficii. Trecerea la vehiculele electrice va fi mult mai dificilă decât pare

Trecerea la vehiculele electrice va fi mult mai dificilă decât pare, deși numărul înmatriculărilor crește pe zi ce trece, fără ca estul Europei să poată ține pasul cu Occidentul, scrie adevarul.ro.

Interzicerea mașinilor noi cu motoare cu ardere internăalimentate cu combustibili fosili din 2035 este un plan ambițios astăzi. Înmatriculările de mașini electrice noi sunt în creștere, piețele estice rămânând în urma celor occidentale.

Chiar și având în vedere un decalaj de 10 ani față de obiectivele ambițioase ale oficialilor UE, problemele existente sunt dificil de rezolvat în acest timp”, consideră expertul în automobile de la carVertical Matas Buzelis.

Beneficii evidente pentru cei care își permit

Pentru 2021, ponderea vehiculelor electrice din toate mașinile inspectate pe platforma de verificare a istoricului a fost de doar 0,2%. Un an mai târziu, s-a dublat la 0,4%, iar în 2023, a crescut la 0,6%. „Chiar dacă cifrele pot părea o picătură în ocean, zeci de mii de vehicule electrice trec în fiecare an prin verificări ale istoricului”, spune Buzelis.

Expertul a opinat că din ce în ce mai mulți șoferi tind să treacă la vehiculele electrice, motivați fiind de costurile mici de rulare și de întreținere. „Deși valorile reziduale ale mașinilor electrice sunt îngrijorătoare, vehiculele electrice sunt mai ușor de deținut, deoarece sunt mai puțin predispuse la defecțiuni și necesită mai puțină întreținere, nefiind necesară schimbarea diferitelor fluide și filtre la fiecare 30 de mii de kilometri.

Îți ia mult să te obișnuiești cu reîncărcarea, dar șoferii care și-au dezvoltat cu succes obiceiurile de încărcare a bateriei le consideră mult mai convenabile decât realimentarea. De obicei, își încarcă vehiculele noaptea și doar la ocazii foarte rare folosesc încărcătoarele publice”, a adăugat el.

Infrastructura este problema

Cu toate acestea, chiar dacă șoferii își pot permite să cumpere un vehicul electric, nu înseamnă neapărat că le va fi și ușor să trăiască cu el, consideră expertul. Persoanele care nu dețin încărcătoare sau un punct de încărcare pe care l-ar putea folosi în timpul orelor de lucru se vor confrunta cu neplăceri, deoarece utilizarea încărcătoarelor publice nu este la fel de ușoară precum alimentarea cu combustibil în prezent.

Nu numai că durează mult mai mult timp decât alimentarea cu benzină sau motorină, dar de obicei necesită instalarea unor aplicații desemnate care sunt vitale pentru încărcătoare. Nici măcar nu este aproape de procesul cu care sunt obișnuiți șoferii atunci când vine vorba de realimentare, deoarece nu există o practică de genul „umpleți apoi plătiți”.

Mai mult, în timp ce vehiculele electrice sunt foarte eficiente în orașe și medii în care frânarea constantă este inevitabilă, acestea nu sunt la fel de capabile pe autostrăzi și drumuri de legătură. Viteza și rezistența aerodinamică sunt direct proporționale, adică dacă viteza este mărită de două ori, rezistența este mărită de patru ori. Acest lucru reduce autonomia și reduce viteza de croazieră cu o marjă vizibilă, făcând vehiculele electrice departe de a fi ideale pentru călătorii mai lungi.

Probleme la care mulți nu se gândesc

Dar cele mai mari probleme sunt cele despre care doar câțiva vorbesc, precizează Buzelis. În primul rând, unele zone de parcare pe mai multe niveluri nu au fost proiectate pentru mașini la fel de grele precum vehiculele electrice.

Bateriile grele înseamnă, de obicei, că vehiculele electrice sunt foarte grele, iar unele facilități, cum ar fi parcările cu mai multe niveluri sau podurile, pot necesita revizuire și reevaluare de către autorități.

Mai mult, există incertitudini și cu privire la siguranța vehiculelor electrice. Deoarece bateriile captează cantități mari de energie, flăcăriel sunt extrem de greu de stins în caz de incendiu. Până acum, pompierii au dificultăți în stingerea vehiculelor electrice cu baterii de capacitate mai mare. Devine și mai extrem dacă un vehicul electric ia foc în parcarea subterană, de exemplu, sub blocuri.

Ceea ce aduce și mai multe întrebări asupra viitorului vehiculelor electrice este starea acestora la 20 de ani de la fabricare.

Doi magistrați, numiți de CSM în cadrul Colegiului pentru selecția și evaluarea judecătorilor

CSM a numit doi noi judecători în Colegiul pentru selecția și evaluarea judecătorilor. Dumitru Racoviță și Ghenadie Mîra au fost aleși în urma unui concurs încheiat astăzi, scrie tv8.md.

Dumitru Racoviță este judecător la Judecătoria Ungheni, iar Ghenadie Mîra președinte interimar al Curții de Apel Centru, fosta Curte de Apel Chișinău.

În cadrul concursului pentru suplinirea funcțiilor vacante de membru al Colegiului pentru selecția și evaluarea judecătorilor, din rândul judecătorilor, s-au înscris 6 candidați. Trei dintre ei, Stanislav Grosu, de la Judecătoria Bălți, Eugeniu Beșelea, de la Judecătoria Chișinău, și Vitalie Pîslariuc, de la Judecătoria Orhei, au depus cereri de retragere din concurs.

Vladislav Schibin, Judecătoria Chișinău, sediul Buiucani, intervievat în ședință, nu a primit susținerea CSM.

Pe 19 decembrie, Adunarea Generală a Judecătorilor i-a ales în acest colegiu pe Ion Talpa – președintele Curții de Apel Nord, Petru Păun – judecător de la Judecătoria Chișinău și Adrian Cerbu – judecător al Judecătoriei Criuleni.

CSM mai urmează să selecteze 4 reprezentanți ai societății civile în acest colegiu.

Precizare importantă de la șeful „Moldovagaz” cu privire la achizițiile de gaze

SA Moldovagaz a contractat volumele necesare de gaze naturale, care vor asigura integral pînă la sfîrșitul lunii martie 2025 consumul malului drept al Nistrului, inclusiv al întreprinderilor din complexul energetic, al agenților economici și organizațiilor bugetare, scrie noi.md.

Despre acest lucru a declarat președintele interimar al Consiliului SA „Moldovagaz”, Vadim Ceban, menționînd că a făcut această precizare ca urmare a numeroaselor solicitări. Anterior, el a spus că Moldovagaz SA a luat act de decizia Gazprom de a limita, începînd cu 1 ianuarie 2025, ora locală 7.00, furnizarea gazelor naturale către Moldova pînă la un volum de 0 metri cubi pe zi. Vadim Ceban a declarat că, începînd cu decembrie 2022, toate gazele naturale furnizate de Gazprom în volum de 5,7 milioane de metri cubi pe zi au fost redirecționate de Moldovagaz SA către regiunea transnistreană a Moldovei. În același timp, gazele naturale pentru consumatorii din dreapta Nistrului au fost achiziționate de pe piețele regionale și europene. „Moldovagaz SA a contractat volumele necesare de gaze, care vor acoperi integral tot consumul malului drept pînă la sfîrșitul lunii martie 2025”, a subliniat atunci șeful Moldovagaz.

Tiraspolul refuză ajutorul Chișinăului pentru a depăși criza din regiune provocată de sistarea livrării gazelor din Rusia

Liderii de la Tiraspol refuză ajutorul propus de autoritățile de la Chișinău pentru a depăși criza din regiunea transnistreană, provocată de sistarea livrării gazelor din Rusia. Despre aceasta a anunțat președintele Maia Sandu, într-un video publicat după întrevederea de dimineață cu prim-ministrul Dorin Recean, vicepremierul pentru reintegrare Oleg Serebrian și șeful Legislativului, Igor Grosu, transmite IPN.

„Guvernul și partenerii externi au propus ajutor umanitar: alimente, medicamente, combustibil, generatoare, transportarea bolnavilor de pe malul stâng pe cel drept. Dar regimul de la Tiraspol a refuzat toate aceste ajutoare”, a comunicat Maia Sandu.

Potrivit președintelui Republicii Moldova, lucrurile sunt mai complicate pentru malul stâng, în această perioadă de criză energetică. „Vom vedea cum se vor desfășura lucrurile, dar autoritățile de la Chișinău fac totul ca să ușureze situația cetățenilor din regiunea transnistreană”, a promis șeful statului, Maia Sandu.

Prea multe fructe obosesc ficatul, crește colesterolul în sânge și face grăsime pe abdomen
Articolul anterior
Baie de sânge într-un kibbutz din Israel! Peste 100 de cadavre, descoperite într-o comunitate de lângă Gaza
Articolul următor