Trecerea la vehiculele electrice va fi mult mai dificilă decât pare, deși numărul înmatriculărilor crește pe zi ce trece, fără ca estul Europei să poată ține pasul cu Occidentul, scrie adevarul.ro.
Interzicerea mașinilor noi cu motoare cu ardere internăalimentate cu combustibili fosili din 2035 este un plan ambițios astăzi. Înmatriculările de mașini electrice noi sunt în creștere, piețele estice rămânând în urma celor occidentale.
„Chiar și având în vedere un decalaj de 10 ani față de obiectivele ambițioase ale oficialilor UE, problemele existente sunt dificil de rezolvat în acest timp”, consideră expertul în automobile de la carVertical Matas Buzelis.
Beneficii evidente pentru cei care își permit
Pentru 2021, ponderea vehiculelor electrice din toate mașinile inspectate pe platforma de verificare a istoricului a fost de doar 0,2%. Un an mai târziu, s-a dublat la 0,4%, iar în 2023, a crescut la 0,6%. „Chiar dacă cifrele pot părea o picătură în ocean, zeci de mii de vehicule electrice trec în fiecare an prin verificări ale istoricului”, spune Buzelis.
Expertul a opinat că din ce în ce mai mulți șoferi tind să treacă la vehiculele electrice, motivați fiind de costurile mici de rulare și de întreținere. „Deși valorile reziduale ale mașinilor electrice sunt îngrijorătoare, vehiculele electrice sunt mai ușor de deținut, deoarece sunt mai puțin predispuse la defecțiuni și necesită mai puțină întreținere, nefiind necesară schimbarea diferitelor fluide și filtre la fiecare 30 de mii de kilometri.
Îți ia mult să te obișnuiești cu reîncărcarea, dar șoferii care și-au dezvoltat cu succes obiceiurile de încărcare a bateriei le consideră mult mai convenabile decât realimentarea. De obicei, își încarcă vehiculele noaptea și doar la ocazii foarte rare folosesc încărcătoarele publice”, a adăugat el.
Infrastructura este problema
Cu toate acestea, chiar dacă șoferii își pot permite să cumpere un vehicul electric, nu înseamnă neapărat că le va fi și ușor să trăiască cu el, consideră expertul. Persoanele care nu dețin încărcătoare sau un punct de încărcare pe care l-ar putea folosi în timpul orelor de lucru se vor confrunta cu neplăceri, deoarece utilizarea încărcătoarelor publice nu este la fel de ușoară precum alimentarea cu combustibil în prezent.
Nu numai că durează mult mai mult timp decât alimentarea cu benzină sau motorină, dar de obicei necesită instalarea unor aplicații desemnate care sunt vitale pentru încărcătoare. Nici măcar nu este aproape de procesul cu care sunt obișnuiți șoferii atunci când vine vorba de realimentare, deoarece nu există o practică de genul „umpleți apoi plătiți”.
Mai mult, în timp ce vehiculele electrice sunt foarte eficiente în orașe și medii în care frânarea constantă este inevitabilă, acestea nu sunt la fel de capabile pe autostrăzi și drumuri de legătură. Viteza și rezistența aerodinamică sunt direct proporționale, adică dacă viteza este mărită de două ori, rezistența este mărită de patru ori. Acest lucru reduce autonomia și reduce viteza de croazieră cu o marjă vizibilă, făcând vehiculele electrice departe de a fi ideale pentru călătorii mai lungi.
Probleme la care mulți nu se gândesc
Dar cele mai mari probleme sunt cele despre care doar câțiva vorbesc, precizează Buzelis. În primul rând, unele zone de parcare pe mai multe niveluri nu au fost proiectate pentru mașini la fel de grele precum vehiculele electrice.
Bateriile grele înseamnă, de obicei, că vehiculele electrice sunt foarte grele, iar unele facilități, cum ar fi parcările cu mai multe niveluri sau podurile, pot necesita revizuire și reevaluare de către autorități.
Mai mult, există incertitudini și cu privire la siguranța vehiculelor electrice. Deoarece bateriile captează cantități mari de energie, flăcăriel sunt extrem de greu de stins în caz de incendiu. Până acum, pompierii au dificultăți în stingerea vehiculelor electrice cu baterii de capacitate mai mare. Devine și mai extrem dacă un vehicul electric ia foc în parcarea subterană, de exemplu, sub blocuri.
Ceea ce aduce și mai multe întrebări asupra viitorului vehiculelor electrice este starea acestora la 20 de ani de la fabricare.