Chiar dacă vremurile își lasă amprenta pe bunuri și amintiri, lucrurile moștenite de la străbuni au o valoare spirituală mult mai mare decât ne-am putea imagina. Mai mult, prețul acestora crește progresiv odată cu trecerea anilor. Revenită acasă de pe plaiurile canadiene, Nata Albot și-a amintit de covorul țesut de bunica sa.
Recuperarea bogăției a meritat efortul și acum toată lumea este împlinită. O fotografie de familie a imortalizat momentul – o viitoare mamă, înconjurată de domnițele ei, petrec frumos timpul împreună, într-un decor de neuitat.
Nata Albot și-a împărtățit trăirile cu prietenii de pe facebook:
,,Handwoven by my grandma almost 50 years ago / Într-o zi au intrat moliile în el și, ca să nu îl dăm la gunoi, l-a luat dădaca noastră Nina. La peste 6 ani distanță, cu toată rușinea, am sunat-o pe Nina să o întreb dacă îl mai are. I-a găsit un loc în gospodărie și îl mai avea. Am făcut schimb pe ceva nou și mi-am recuperat zestrea. Bunica mea Dunea țesea covoare de nevoie, ca să hrănească familia. Termina unul, mergea cu el la târg și, din banii câștigați, hrănea o vreme cei patru copii. Covorul bunicii are vreo 50 ani și mai bine mai târziu, decât deloc, am înțeles că nu moliile distrug amintirile, ci necunoașterea și ignoranța”.
Tik Tok ar putea fi interzis în Moldova. Ce spune Igor Grosu
Președintele Parlamentului și liderul PAS, Igor Grosu, a declarat că autoritățile Republicii Moldova ar putea lua măsuri dure, inclusiv închiderea unor platforme sociale, referindu-se la platforma TikTok, dacă acestea vor fi considerate o amenințare la adresa securității naționale. Afirmațiile au fost făcute în cadrul unei emisiuni de la TVR Moldova, scrie NM.md.
Grosu a subliniat importanța unui efort coordonat la nivelul Uniunii Europene pentru a stabili reguli clare privind modul în care platformele mari operează în spațiul digital.
Totodată, liderul PAS a sugerat că, dacă dialogul și reglementările internaționale nu vor produce rezultate, Republica Moldova va recurge la acțiuni unilaterale pentru a proteja securitatea națională.
„Sunt două modalități, una cu binișorul. Și aici de fiecare dată spuneam țărilor membre UE, în cazul R. Moldova, sau țări precum țările baltice, noi suntem țări mici și nu contăm în afacerea asta globală. Unica modalitate este să avem o voce comună alături de țările UE și nu doar, Consiliul Europei și să fie niște reguli clare în raport cu toate platformele gigantice, care au depășit dimensiunea de afacere. Ele au ajuns să fie instrumente de influență pentru democrație. Sunt instrumente folosite cinic folosite de autocrație, cum este Rusia, împotriva țărilor mici.
Cu mai puțin binișorul, atunci când vom vedea că nu suntem auziți, atunci vom fi nevoiți să rezervăm dreptul de a acționa pentru a ne proteja țara. Nu exclud nici o opțiune. Dacă vom vedea că este un pericol la adresa țării noi suntem obligați să intervenim”, a declarat Igor Grosu.
ATENȚIE, șoferi! Ceață densă în unele zone din centrul țării
ATENȚIE, șoferi! În unele zone din Centrul țării persistă, în această dimineață, ceața densă, informează unica.md cu referire la un comunicat al Poliției.
”Amintim, că în astfel de condiții vizibilitatea în trafic scade considerabil, iar orice manevră neasigurată poate fi periculoasă.
Vă îndemnăm să sporiți atenția în timpului șofatului, circulați cu viteză redusă și nu uitați de obligativitatea conectării luminii de întâlnire și a celor anticeață.”, anunță Poliția.
Republica Moldova exportă tot mai multe fructe pe piața României. Ce preferă consumatorii de peste Prut
Republica Moldova exportă anual o cantitate tot mai mare de fructe pe piața României. Astfel, în primele 10 luni ale acestui an, în România au fost exportate 20 de mii de tone demere, 16 mii tone destruguriși 12 mii tone de prune, scrie evz.ro.
Membrii Asociației Moldova Fruct, cu suportul Proiectului USAID Competitivitatea și Reziliență Rurală, au participat la Forumul „RO Fruits & Vegetables Show” ediția 2024. Evenimentul, marcă în industria legumelor și fructelor proaspete, a fost organizat de Modern Buyer pentru profesioniști din întreaga industrie. Acesta a fost dedicat noilor tendințe de consum, inovațiilor și strategiilor de colaborare în domeniu.
Piața română, aproape de producătorii din Republica Moldova
Director Fani SRL, Ștefan Bîtlan, a specificat că piața României constituie o destinație importantă. Aceasta este tratată ca piață locală, datorită proximității logistice și preferințelor similare ale consumatorilor.
„M-am bucurat să am ocazia de a interacționa direct cu reprezentanții lanțurilor de retail din România. Este vorba de Metro Cash&Carry, Carrefour, Lidl, Profi, Auchan, Diana. Totodată, am remarcat că în comerțul modern din România, merele sunt pe locul doi ca produse comercializate. La fel, se atestă o creștere a cererii pentru soiurile de club. Comparativ cu anul trecut pe piață s-a înregistrat o cerere în creștere cu 23% pentru struguri și caise”, a menționat Ștefan Bîtlan.
Astfel, Carrefour a prezentat experiența lor în cooperarea cu producătorii români reușind să își asigure necesarul de produse proaspete din surse locale. În acest sens, lucrează cu 29 cooperative de producători de fructe și legume (peste 350 de fermieri), dintre care 11 au fost create de Carrefour. Un aspect important îl constituie dezvoltarea capacității de stocare și producție în paralel.
Preferințele consumatorilor români
Consumatorul de peste Prut nu mai alege produse după criteriul – preț avantajos. Acesta s-a reorientat spre calitate, gust și avantajele care îi sunt oferite. Conform datelor prezentate de NielsenIQ – companie de cercetare de piață, fructele și legumele constituie 8,1% din coșul de consum al unui român. Totodată, în acest an, vânzările cu fructe și legume în România au cunoscut o creștere de 14%, comparativ cu anul precedent.
„În sezonul curent, s-a atestat o creștere semnificativă a exporturilor de fructe moldovenești în România. În special a merelor la începutul noului sezon. Trendurile care trebuie urmărite cu mare atenție de producători și exportatori sunt: inovația, modul sănătos de viață, sustenabilitate, marcă privată, comerțul online, protecția mediului. Doar prin aceste criterii se va putea menține fidelitatea clientului la raft. La fel, consumatorii români își doresc la raft produs fără plastic. Se pune accent tot mai mult pe ambalajul din carton, caserole, pungi de hârtie, tăvițe”, a subliniat Alexandra Bîcu, specialist marketing Moldova Fruct.
Peste două treimi din exporturile Moldovei merg în UE
Potrivit datelor statistice, peste 66% din exporturile moldovenești ajung pe piața Uniunii Europene. Acestea au o valoare de peste 1,74 miliarde de dolari SUA în doar nouă luni ale acestui an.
Top 10 destinații pentru mărfurile producătorilor moldovenești sunt: România – 32,2%, Ucraina – 9,3%, Italia – 7%, Cehia – 5,6%, Turcia – 5,6%, Germania – 5,1%, Polonia – 4,4%, Federația Rusă – 3,6%, Statele Unite ale Americii – 2,6% și Bulgaria – 2,4%.