„În ultimii cinci ani, numărul copiilor romi care frecventează școala a crescut cu 40%. Potrivit Sistemului Informațional de Management în Educație (SIME), la finele anului de studii 2022-2023, în instituțiile de învățământ general erau 1130 elevi de etnie romă, scrie nordnews.md.
Printre ei se numără Nadejda Cerari, elevă în clasa a VIII-a la Liceul Teoretic ,,Alexandr Pușkin” din orașul Soroca, care și își dorește să devină un exemplu pentru ceilalți copii și tineri de etnie romă.
„Am ales să vin la școală pentru a învăța bine, îmi doresc să am o profesie în viitor și să devin un exemplu bun pentru acei romi care încă stau la îndoială dacă să meargă sau nu la studii. Eu vreau să învăț, imi place acest lucru, este un lucru important în viață și cred că cunoștințele acumulate îmi vor fi de mare folos. Mama mea este cofetar și îmi doresc să merg pe urmele ei”, spune tânăra.
Nadejda este o elevă sârguincioasă. Iubește să picteze, să cânte, să recite poezii, dar și să se implice activ în proiectele școlare și extrașcolare. A reușit să obțină premiul întâi la concursul republican de desen cu tematica ,,Cum văd eu dragostea”.
„Am participat la diferite concursuri de desen, de poezie și totodată mergeam să fac ore de dansuri. Fratele meu învață în aceeași clasă cu mine. Uneori este lenos, de altfel, ca mulți alți băieți care nu își doresc să învețe. Dar eu încerc mereu să-l ajut pentru a merge pe calea cea corectă și să poată să obțină ceva în viață”, mai spune Nadejda.
Liceul Teoretic ,,Alexandr Pușkin” din orașul Soroca este printre puținele din țară unde studiază copii romi, în prezent – 34 la număr, dintre care 16 sunt integrați în clasele primare, iar 18 în treapta gimnazială.
„Mai demult studiau mai mulți, acum s-au mai rărit. Dar nu este din cauza că copiii nu vor să învețe, ci pentru că pleacă din țară, din cauza crizei economice din țară. Părinții acestor copiii nu sunt foarte învățați, dar înțeleg că studierea este foarte importantă. Este rezultatul școlii care se străduie și socializează acești copii. Am câștigat un cinematograf școlar, unde au participat copiii romi, am câștigat o masă de tenis, am câștigat proiectul „Clasa digitală”, unde copiii romi după școală pot veni în această clasă”, declară psihologul Svetlana Lozinscaia.
Președintele Asociației „Bare–Rom”, Robert Cerari, susține că vor să lupte cu analfabetismul, dar au nevoie de ajutor. Proiectul „Promovarea sporită a participării copiilor romi în educație”, implementat în 2016-2018 și finanțat de către UNICEF în Moldova a dat roade.
„În ce constă problema romilor în general? Ceea ce văd eu este analfabetismul. A avut succes școala de vară care a fost făcută pentru copiii romi, la 1 septembrie am avut deja 136 de copii în școală, unde copiii au fost asigurați cu rechizite școlare, îmbrăcăminte, încălțăminte, a fost acitată și mâncarea. Se simte când este suport și susținere”, susține Robert Cerari.
Reprezentanții Direcției Asistență Socială și Protecție a Familiei din Soroca susțin că romii pot beneficia de ajutor social pentru perioada rece a anului, iar familiile numeroase – de ajutor financiar a câte 4000 de lei pentru un copil.
„Se intervine fie în baza cererii pentru perioada rece a anului, fie pentru sprijinul familial, pentru copii. Vreau să accentuez că în perioada lunilor iunie, iulie, august am pus accent pe familiile unde copiii vor merge la școală. Ca să putem să asigurăm sprijin pentru acești copii, să poată să meargă la școală”, menționează Svetlana Păunescu.
În Republica Moldova, copiii de etnie romă sunt încadrați în cele 1218 de instituții de învățământ. Printre localitățile compact populate de etnie romă se menționează satul Vulcănești din raionul Nisporeni. În gimnaziul din localitate studiază doar copii de etnie romă.
Totodată, anul trecut, gimnaziul nr. 4 din Bălți cu predare în limba rusă, frecventat în mare parte de romi, a fost închis. Acesta număra doar 15 elevi.