O expoziție de tablouri pictate de elevii din Coșnița va fi găzduită de Parlament în perioada sărbătorilor de iarnă

O expoziție de tablouri pictate de elevii Școlii de Arte din localitatea Coșnița, raionul Dubăsari, va fi găzduită de Parlament în perioada sărbătorilor de iarnă. Selecția de 20 de desene, cu genericul „Magia sărbătorilor de iarnă”, prezintă obiceiurile și tradițiile de iarnă din satele moldovenești, văzute prin prisma copiilor de azi.

Copiii și tinerii, împreună cu profesoara lor, Elena Panuțî, au pictat imagini care reflectă bucuria sărbătorilor de iarnă, precum și obiceiurile și tradițiile strămoșești, păstrate de la bunici.

Fiecare lucrare este o incursiune în copilăria de altădată și prezintă istoria satului în prag de iarnă. Copiii s-au inspirat din cărțile pe care le-au citit, din istoria satelor în care locuiesc, din obiceiurile păstrate de la bunici.

Elementele tradiționale ale sărbătorilor de iarnă – bucuria cetelor de colindători, zăpada, bradul, decorațiunile și spiritul Crăciunului – au prins viață și culoare în creațiile copiilor, realizate în tehnici mixte, cu efecte spontane din guașă și acuarelă.

„Creațiile copiilor au fost realizate cu bucuria că acestea vor fi expuse la Parlamentul Republicii Moldova și admirate de o lume întreagă. Bătrânul Nistru ce curge lin la vale cuprinde strâns destinele copiilor din trei sate mioritice – Coșnița, Pohrebea și Pîrîta – prin magia artei. Istoria satului în prag de iarnă, acolo unde miroase a gutuie, mere și nuci, și unde colindătorii vestesc nașterea lui Isus Hristos, unde bunica își așteaptă la geam cu nerăbdare revederea cu scumpii ei nepoți – toate prind viață prin culoare”, a menționat profesoara de arte plastice Elena Panuțî.

Veste bună pentru elevi! Mai puține materii în școli, cu posibilitatea de a alege

Ministerul Educației și Cercetării a lansat în cadrul Săptămânii Educației proiectul noului concept de dezvoltare a curriculumului școlar, viziunea generală a căruia este de a alinia curriculumul național la necesitățile pieții muncii, la provocările globale și a asigura competitivitatea elevilor noștri la nivel internațional.

Documentul este expus pentru dezbateri publice până în luna august 2024. Acesta descrie viziunea și obiectivele dezvoltării curriculare din următorii ani și servește drept punct de pornire pentru revizuirea curriculumului. Conform calendarului propus, noul curriculum ar urma să fie implementat în școli în 2027. Totodată, conceptul propune un model de plan cadru alternativ care va putea fi implementat de școlile care o vor dori din 2025. Conceptul poate fi accesat aici.

Noutatea acestui concept ține de flexibilitatea curriculei școlare, pentru a spori relevanța studiilor conform necesităților, aptitudinilor și intereselor elevilor, și adaptarea mai bună la cerințele pieței muncii. Respectiv, școlile vor oferi un număr de obiecte de studiu mai redus, dar predate mai profund, iar elevii vor avea posibilitatea să aleagă obiectele de studiu în dependență de capacitățile și interesele lor de viitor.

De principiu, documentul descrie două perspective privind schimbările care se vor produce la nivelul sistemului educațional, în mod special al învățământului secundar general. Este vorba despre aplicarea aceluiași plan-cadru de către instituțiile de învățământ general și aplicarea unui plan-cadru de alternativă, de către instituțiile de învățământ general care vor opta pentru o diversificare a ofertei educaționale a școlii. Prin urmare, planurile-cadru de învățământ propuse spre dezbateri publice vor fi de alternativă celor în vigoare și vor fi implementate în școlile pilot care vor opta pentru acestea. 

Printre rezultatele așteptate în urma implementării noului concept de dezvoltare curriculară este creșterea performanței elevilor prin aplicarea unor planuri cadru noi, flexibile, centrate pe interesele elevilor și a unor curricula cu mai multe elemente de interdisciplinaritate care vor stimula dezvoltarea unui spectru mai larg de competențe și abilități relevante în contextul global actual. Conceptul noului curriculum național se bazează pe rezultatele celor mai actuale studii precum și analize cuprinzătoare în domeniul calității învățământului general din țară și de peste hotare. 

Ulterior, după consultarea cu toate părțile a conceptului de dezvoltare a curriculumului școlar, vor fi elaborate cadrul de referință al curriculumului național, planurile-cadru de învățământ (de alternativă), noile generații de curriculă și toate produsele curriculare aferente.

Scandal la Eurovision! Concursul a pierdut mulți fani din cauza evoluției unor participanți: A fost o exorcizare live

Scandal la Eurovision 2024. Participanta Irlandei, Bambie Ray Robinson, a fost aspru criticată de fanii concursului muzical. Aceștia au declarat că aceasta n-a pregătit un moment artistic, ci o exorcizare live. Ei au fost nemulțumit și de ținuta cântăreței, scrie evz.ro.

Vedeți mai jos momentul:

Finala Eurovision 2024, sub amenințare teroristă

Aceasta nu este singura problemă a organizatorilor concursului. Manifestații cu aproximativ 40.000 de oameni, propalestinieni și proisraelieni, au fost anunțate în Suedia, țară care găzduiește în această săptămână concursul Eurovision 2024, în urma prezenței cântăreței israeliene Eden Golan. Au fost primite inclusiv amenințări teroriste, iar autoritățile încearcă să țină situația sub control.

Reprezentanta Israelului este păzită 24/24

Israelul este reprezentat de artista Eden Golan, 20 de ani. Ea s-a calificat cu piesa „October Rain”, dar melodia a fost interzisă pentru că este „prea politizată” și avea presupuse referiri la atacul Hamas asupra Israelului din 7 octombrie. Tânăra a rescris versurile, melodia se numește acum „Uragan” și a fost aprobată.

Reprezentanta Israelului este păzită 24/24 de bodyguarzi. Doar ei și autoritățile știu unde este cazată. Aceasta are voie să părăsească hotelul doar pentru repetiții, întâlniri cu presă și pentru concursul oficial.

România nu participă la Eurovision 2024

România nu va participa la Eurovision 2024. Consiliul de Administraţie al SRTv nu a aprobat participarea la ediția din acest an a prestigioasei competiții. TVR nu va lua parte la întrecerea muzicală din cauza constrângerilor financiare.

Decizia a fost luată în şedinţa de joi, 25 ianuarie, cu 5 voturi „pentru”, 4 „abţineri” şi 4 „împotrivă”. De asemenea, Consiliul de Administraţie a aprobat bugetul SRTv pentru anul curent. Acesta nu include fondurile necesare participării țării noastre la prestigioasa competiție. Standardele concursului muzical ar fi tot mai ridicate de la an la an, iar țara noastră nu și-ar mai permite.

„Constrângerile financiare şi dorinţa de a reprezenta România la un nivel performant sunt motivele pentru care Consiliul de Administraţie (CA) a decis ca TVR să nu participe la ediţia din acest an a Eurovision Song Contest (ESC)”, a explicat TVR decizia.

Se înăspresc măsurile la examenele de absolvire a gimnaziului

În Republica Moldova, aproximativ 29.000 de elevi vor susține în acest an examenele naționale de absolvire a gimnaziului, iar Ministerul Educației și Cercetării a adoptat măsuri mai stricte pentru a asigura transparența și corectitudinea desfășurării acestora.

În perioada examenelor, circa 400 de voluntari vor asista în 8 raioane ale țării, acolo unde, din practica anilor trecuți, au existat suspiciuni de fraudă. Directorii instituțiilor de învățământ apreciază această măsură și spun că doar așa va crește calitatea învățământului în Republica Moldova.

Măsuri anunțate de Ministerul Educației din Republica Moldova

Directoarea adjunctă a Liceul „Bogdan Petriceicu Hasdeu” din Drochia, unul dintre raioanele unde vor fi trimiși observatori la examenele de absolvire a gimnaziului, este de părere că măsura este binevenită la această etapă. Dar, pentru a asigura calitatea educației în Basarabia, e nevoie de eforturi suplimentare. Cum ar fi înființarea unor centre raionale de examinare, după modelul celor de la bacalaureat.

„Dacă în fiecare centru raional deja sunt două centre amenajate de evaluare a Bacalaureatului s-ar putea, poate, la nivel raional, de organizat încă două centre de evaluare și elevii de la treaptă gimnazială să fie toți în centrele respective de evaluare. Examenul de bacalaureat a demonstrat că această organizare este eficientă și este foarte bună. S-a schimbat atitudinea cadrelor didactice din treapta de liceu, atitudinea elevilor, imaginea școlii, în general”.

Ministerul Educației a luat această măsură în contextul diferențelor uriașe dintre notele obținute de elevi la examenele de absolvire a gimnaziului și cele de la bacalaureat, din cele 8 raioane, a explicat directoarea Agenției Naționale pentru Curriculum și Evaluare, Lilia Ivanov, la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova. Aceasta a mai spus că o parte din lucrări vor fi reevaluate centralizat pentru a se asigura că lucrurile s-au derulat corect.

„Noi venim ca să asigurăm că fiecare copil își ia nota binemeritată. Vom reevalua circa 30 de procente din lucrările care vor fi evaluate mai întâi de către comisiile raionale municipale”, a spus Lilia Ivanov, conform radiomoldova.md.

Bărbații care își sărută partenerele înainte de plecare trăiesc mai mult
Articolul anterior
USM ar putea absorbi Universitatea de Educație Fizică și Sport
Articolul următor