Pe rețelele de socializare, circulă fotografii cu rafturi goale ale magazinelor din Rusia. Pe alocuri, rafturile sunt pline cu săpun ieftin, probabil că administrația magazinului încearcă să umple spațiul gol în acest fel, relatează bbc.com. Economiștii numesc acest fenomen cerere rapidă: oamenii cumpără anumite bunuri, pur și simplu temându-se că acestea nu vor fi suficiente în viitor sau că va crește serios prețul. Acest lucru duce la o penurie a acestor bunuri și la o creștere a prețurilor acestora.
Analiștii de la Promsvyazbank scriu că o astfel de cerere în grabă se observă, de exemplu, pentru făină, cereale și zahăr. Conform calculelor acestora, consumul de zahăr a crescut de 6,5 ori de la începutul lunii martie.
Potrivit economiștilor, comportamentul consumatorilor poate împinge la creșterea prețurilor. Pe fondul problemelor legate de zahăr, deputații LDPR au depus joi la Duma de Stat un proiect de lege prin care se introduce monopolul de stat asupra producției și circulației zahărului, a informat RIA Novosti.
Totodată, Ministerul Industriei și Comerțului a declarat, joi, că producătorii ruși de produse de igienă vor avea suficiente materii prime timp de trei luni, iar achizițiile de materii prime nu vor fi întrerupte. Ministerul asigură că nu va fi criză de scutece și tampoane.
În același timp, sortimentul lor și numărul de mărfuri din stoc în magazine au scăzut brusc.
Alimentele, produsele de igienă și alte articole cresc rapid în preț. Economiștii de la Raiffeisenbank spun că creșterea prețurilor se datorează „consumului de panică și „cererii explozive”.
„Pentru a răci valul de consum, Ministerul Industriei și Comerțului și Ministerul Agriculturii au permis comercianților cu amănuntul să limiteze vânzarea anumitor produse”.