S-a stins din viață un reputat profesor universitar, membru al Academiei de Științe a Moldovei

S-a stins din viață Ion Dediu, membrul corespondent al Academiei de Științe a Moldovei, Dr. hab. în biologie, profesor universitar, director viager al Institutului de Ecologie și Geografie.

separator
Ion Dediu s-a născut la 24 iunie 1934, în satul Rediu Mare, județul Soroca. A absolvit Facultatea de biologie-pedologie a Universității de Stat din Chișinău în anul 1957, doctorantura la Universitatea de Stat „M.V. Lomonosov” din Moscova, postdoctorantura – la Institutul de Zoologie al Academiei de Științe a URSS din Leningrad, în anul 1978.

Din 1957 până în 1971 a lucrat la Academia de Științe a RSS Moldovenești; în anii 1971-1996 a activat la Universitatea de Stat din Chișinău; între 1990 și 1994 – la Departamentul de Stat pentru protecția mediului și resursele naturale în calitate de director general; în anii 1994–2001 a fost deputat al Parlamentului Republicii Moldova (președinte al Comisiei pentru agricultură, mediu și dezvoltare rurală).

Cercetătorul Ion Dediu a desfăşurat o activitate ştiinţifică prodigioasă, consacrând-o delimitării, argumentării şi recunoaşterii de noi regiuni ecozoogeografice: Regiunea Circummediteraneană Dulcicolă, Regiunea Ponto-caspică salmastro-dulcicolă; elaborării, argumentării şi promovării concepţiei „Ecogeografia apelor continentale”.

A descoperit şi formulat „Principiul excluderii reciproce a complecşilor biotici acvatici”, a fondat noi direcţii în ştiinţă: „Zoogeografia ecologică a apelor continentale”, „Ecotoxicologie acvatică”, „Ecologie politică”.

Ion Dediu a fost membru titular al Academiei Oamenilor de Știință din România (copreședinte fondator), Academiei Internaționale de Cosmonautică „E.C.Țiolkovski” (Moscova), Academiei Internaționale de Ecologie și Securitatea Vieții (Sankt-Petersburg), Academiei de Ecologie din România, Academiei Internaționale de Informatizare (asociată O.N.U., New York, Moscova), Academiei de Științe din New York (S.U.A.), Academiei Ucrainene de Ecologie (Kiev), Academiei Ruse de Științe ale Naturii (Moscova), Academiei Internaționale de Științe Economice (Moscova), Academiei Internaționale a Cadrelor (U.E. și UNESCO), Academiei Internaționale a Naturii și Societății Umane (Moscova), Academiei Balcanice de Științe, Noua Cultura și Dezvoltare Durabilă (Sofia, Bulgaria) ș.a. Membru al Clubului de la Roma (Comitetul „Viitor pentru Europa”); Profesor de Onoare/Doctor Honoris Causa al mai multor academii și universități din lume, membru al mai multor societăți academice de profil din străinătate.

Dumnezeu să îl odihnească în pace.

Noi termene pentru testarea tehnică a vehiculelor

Periodicitatea inspecțiilor tehnice pentru autovehicule va fi extinsă, iar defecțiunile tehnice vor fi clasificate în baza unui nou sistem. Acestea, dar și alte prevederi, se conțin în Regulamentul cu privire la inspecția tehnică periodică a vehiculelor rutiere, aprobat astăzi de Guvern, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Regulamentul stabilește noi cerințe și condiții pentru efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor rutiere și urmărește alinierea cadrului normativ național la normele europene.

Astfel, pentru mașinile personale mai noi de 10 ani, regulamentul prevede efectuarea testării  tehnice o dată la doi ani, față de testarea anuală în prezent. În același timp, pentru autocare, taxiuri, ambulanțe, vehiculele implicate în transportarea mărfurilor periculoase și vehiculele destinate instruirii, mai noi de 10 ani, testarea tehnică se va face o dată în an și nu o dată la 6 luni cum este în prezent.

Un element nou inclus în regulament se referă la sistemul de clasificare a defecțiunilor tehnice, care prevede măsuri diferențiate pentru fiecare categorie de defecțiuni, și anume:

• defecțiuni minore – permit vehiculului să rămână în circulație fără necesitatea unei noi inspecții;

•  defecțiuni majore -necesită remedierea problemelor într-un termen stabilit;

•  defecțiuni periculoase – vehiculul este exclus din circulație până la remedierea completă.

Totodată, vor fi simplificate procedurile de identificare a vehiculelor și a proprietarilor acestora.  Șoferii vor trebui să prezinte doar actele personale la inspecție, iar verificarea datelor vehiculului se va realiza automat prin intermediul sistemului AutoTest.

Aceste reglementări vor limita circulația pe drumurile publice a vehiculelor rutiere care nu corespund pe deplin normelor tehnice, vor încuraja reînnoirea parcului de autovehicule, dar și vor diminua numărul de accidente rutiere, protejând astfel viețile cetățenilor implicați în trafic. 

Gestionarea fondurilor și investițiilor în agricultură va fi reglementată de o nouă lege

Guvernul a aprobat, astăzi, proiectul de lege privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole. Noua lege va asigura un sistem mai eficient de acordare a sprijinului financiar în sectorul agricol, care să contribuie la creșterea competitivității sectorului, dezvoltarea durabilă a mediului rural și combaterea schimbărilor climatice, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

În același timp, proiectul de lege va crea un cadru legislativ național integrat, coerent și corelat cu obiectivele politicii agricole comune a Uniunii Europene, astfel încât să susțină atragerea fondurilor europene pentru dezvoltarea agriculturii. 

Documentul prevede implementarea Programului Strategic al Politicii Agricole, care va stabili strategiile de intervenție, condițiile și mărimea resurselor financiare acordate, precum și indicatorii de monitorizare, evaluare și de rezultat.

De asemenea, proiectul reglementează acordarea sprijinului financiar din Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural (FNDAMR) pentru diverse tipuri de intervenții, cum ar fi plăți directe, intervenții sectoriale și pentru dezvoltarea rurală, în scopul modernizării fermelor, dezvoltării infrastructurii rurale și promovării inovațiilor în agricultură.

În acest sens, sunt stabilite criterii obiective și nediscriminatorii pentru toate părțile implicate, precum și procedura de depunere și examinare a cererilor de acordare a sprijinului financiar. Durata unui apel este de cel mult 90 de zile, dar nu mai puţin de 30 de zile. Pentru a beneficia de plăți directe și anuale, potențialii beneficiari vor trebui să respecte standarde de mediu, sănătate publică și bunăstare animală.

Proiectul de lege prevede și extinderea serviciilor de consiliere agricolă în ceea ce privește gestionarea terenurilor și fermelor.

Potrivit Legii bugetului de stat pentru 2025, Fondul național de dezvoltare a agriculturii și mediului rural este planificat în mărime de 1,7 miliarde de lei.

La Chişinău va fi construită, în premieră, o stație de sortare a deșeurilor

O stație cu o linie de sortare, unică pentru infrastructura de gestionare a deșeurilor în Republica Moldova, va fi construită în capitală până la sfârșitul anului viitor. Valoarea proiectului este de aproximativ 8 milioane de euro. Anunțul a fost făcut de către directorul interimar al Regiei Autosalubritate, Igor Gîrlea, în podcastul „Chișinău Live”, transmite IPN.

„Vom avea o așa-numită insulă a deșeurilor”, precizează șeful Regiei. El a adăugat că în stație vor putea fi colectate toate tipurile de deșeuri, – electronice, electrocasnice, vegetale șialte tipuri, care ulterior vor fi distribuite la reciclare.

Va exista și o linie de sortare a deșeurilor cu o capacitate anuală de 4 mii de tone.

Lângă stația de transfer, vor fi rezervate 15 hectare de teren pentru construirea unui centru de reciclare. Procedura de transmitere a terenului este în proces de finalizare, a dat asigurări șeful Regiei Autosalubritate.

Stația este la etapa finală de proiectare. La începutul anului 2025 vor demara lucrările de construcție. Acest proiect este cea mai mare investiție din infrastructura de gestionare a deșeurilor din Republica Moldova.

Vreme mult prea caldă în noiembrie. Așa va fi până la finalul lunii!
Articolul anterior
La Chișinău, au fost comemorate victimele foametei organizate de regimul comunist în Ucraina și Moldova Sovietică
Articolul următor