Scandal între cele două mitropolii din țară. Mitropolia Basarabiei acuză Mitropolia Moldovei de dezinformare și falsificarea adevărului

Scandal între Mitropolia Basarabiei și cea a Moldovei. Mitropolia Basarabiei acuză Mitropolia Chișinăului de dezinformare și falsificarea adevărului. „Constatăm cu mâhnire că Mitropolia Chișinăului, structura de ocupație bisericească a Patriarhiei Moscovei, continuă să dezinformeze opinia publică, falsificând adevărul, distorsionând realitatea și prezentând trunchiat sau tendențios aspecte istorice sau canoane ale Bisericii. Această situație denotă reflexe imperiale, teamă pentru pierderea puterii de influență în societate, opacitate la adevăr, inadecvare la procesele sociale de desovietizare și incapacitate de dialog constructiv în interesul Ortodoxiei”, se arată într-un comunicat, scrie unimedia.info.

„Având în vedere afirmațiile din comunicatul „Opinia Bisericii Ortodoxe din Moldova referitor la comunicatul de presă emis de către Mitropolia Basarabiei”, Mitropolia Basarabiei ține să facă următoarele precizări:

  • Până în anul 1812, spațiul dintre Nistru și Prut a fost păstorit de Mitropolia Moldovei cu sediul la Suceava și apoi la Iași, iar într-o perioadă, teritoriile puse sub administrație militară turcească (raialele Reni/Tomarova, Chilia, Ismail, Cetatea Albă/Akkerman, Tighina/Bender și Hotin), s-au aflat sub jurisdicția Mitropoliei Proilaviei cu sediul la Brăila, ambele subordonate canonic Patriarhiei Ecumenice;
  • La 16 mai 1812, Imperiul țarist a anexat partea de răsărit a Principatului românesc al Moldovei, situată în interfluviul Nistru-Prut;
  • În luna august 1813 țarul Rusiei Alexandru I Romanov, fără consultarea ierarhilor, clerului și credincioșilor, a hotărât înființarea, prin decret imperial (Ukaz), pentru teritoriul nostru național anexat de Rusia, o episcopie numită a Chișinăului și Hotinului. Pentru această structură de ocupație bisericească, țarul Alexandru I a desemnat un ierarh pus sub interdicție și anatemă de către Patriarhia Ecumenică de Constantinopol, așa cum a cerut Sinodul mitropolitan de la Iași în frunte cu Mitropolitul Moldovei Veniamin Costachi;
  • Ukazul țarului rus Alexandru I a fost un act secular-politic uzurpator și a fost emis cu încălcarea grosolană a legislației bisericești, în special a Canonului 34 Apostolic, a Canonului 2 al Sinodului II ecumenic de la Constantinopol (381), a Canonului 8 al Sinodului III ecumenic de la Efes (431), a Canoanelor 13, 21 și 22 ale Sinodului de la Cartagina, a Canoanelor 15 și 16 ale Sinodului local de la Constantinopol și altele. Acest Ukaz imperial a fost, sub aspect canonic și bisericesc, nul și neavenit ab initio, întrucât o eparhie poate fi înființată doar de autoritatea bisericească îndreptățită canonic pentru aceasta.
  • Mitropolia Moldovei cu sediul la Iași și Patriarhia Ecumenică de Constantinopol au formulat oficial proteste energice în legătură cu actul samavolnic și abuziv al țarului rus Alexandru I. Protestele Mitropoliei Moldovei și al Patriarhiei Ecumenice de Constantinopol au fost complet neglijate atât de curtea imperială de la Petersburg, cât și de Sinodul dirigent rus, condus de Ober-procurorul Alexandr Golițin, un mirean desemnat prin Ukaz țarist;
  • Anexarea bisericească și ocuparea necanonică a spațiului dintre Nistru și Prut au declanșat și întreținut un proces de rusificare forțată, limba română de cult fiind înlocuită treptat, până la eliminare completă, cu limbile slavonă și rusă. Sălbăticia acestui proces a culminat prin arderea de către arhiepiscopul Pavel Lebedev (1871-1882) a cărților bisericești în limba română și prin surghiunirea în Siberia a preoților români care s-au opus rusificării;
  • În anul 1940, în contextul celui de-al II-lea Război Mondial, statul sovietic ateu a anexat Basarabia. Ierarhii, precum și o parte a clerului și credincioșilor Mitropoliei Basarabiei au fost forțați fie să se salveze în interiorul României, fie să îndure martiriul. Preoților și credincioșilor ortodocși rămași în Basarabia li s-a impus jurisdicția abuzivă a Patriarhiei Moscovei, entitate subordonată serviciului sovietic de securitate (NKVD, devenit ulterior KGB);
  • Atât în 1940, cât și în 1944 Mitropolia Basarabiei, compusă din Arhiepiscopia Chișinăului, Episcopia Hotinului și Episcopia Cetății Albe – Ismail, au fost nevoite să-și suspende provizoriu activitatea până la încetarea stării de ocupație militară, administrativ-politică și canonică rusă;
  • Începând cu 1940 și 1944 jurisdicția abuzivă a Patriarhiei Moscovei a fost implementată de către serviciul sovietic de securitate prin intermediului așa-zisului ”Aparat al împuternicitului pentru treburile Bisericii Ortodoxe Ruse în RSS Moldovenească”;
  • Mitropolia Basarabiei a fost reactivată canonic, la 14 septembrie 1992, în condiții de libertate, la scurt timp de la încetarea stării de ocupație străină, fiind reprimită în comuniunea canonică a Patriarhiei Române la 19 decembrie 1992, când a fost emis un Act patriarhal și sinodal privind recunoașterea reactivării Mitropoliei Basarabiei, autonomă și de stil vechi, cu reședința în Chișinău;
  • Structura locală din Republica Moldova a Patriarhiei Moscovei, intitulată pompos și abuziv drept ”Mitropolia Chișinăului și a ÎNTREGII Moldove” sau ”Biserica Ortodoxă din Moldova” este o structură necanonică, subordonată centrului de putere de la Moscova, fiind infiltrată de reprezentanți ai serviciilor secrete ale Federației Ruse. Ea s-a aflat constant în complicitate fățișă cu regimul neconstituțional și separatist de la Tiraspol și este marcată la vârf de fenomenele degradante ale corupției, simoniei, abuzului de putere, imoralității și depravării. Principalul criteriu de promovare în structura necanonică este antieuropenismul și antiromânismul, alimentate de structurile de propagandă rusești.
  • Corupția, simonia, abuzul de putere, imoralitatea și depravarea conducătorilor structurii rusești de ocupație canonică, precum și propaganda în favoarea războiului la care se dedă conducerea Patriarhiei Moscovei, sunt principalele cauze obiective pentru care preoții și credincioșii basarabeni se hotărăsc să fugă din prizonieratul Bisericii Ruse și revin la jurisdicția istorică tradițională și canonică a Mitropoliei Basarabiei (Patriarhia Română);
  • Atacurile împotriva Mitropoliei Basarabiei la care se dedă structura de ocupație bisericească rusă din Republica Moldova contribuie semnificativ la deteriorarea relațiilor dintre Patriarhiile Română și Rusă. Aceste atacuri sunt în flagrantă contradicție cu decizia celor două patriarhii, din 15 ianuarie 1999, ca mitropoliile lor din Republica Moldova ”să treacă de la ură și confruntare la înțelegere și conlucrare”;
  • Faptul că structura de ocupație bisericească rusă din Republica Moldova se bazează pe abuz de putere și constrângere, nu pe liberă alegere sau convingere este demonstrat de mecanismul de sancțiuni sau amenințări cu sancționarea disciplinară a preoților care aleg să evadeze din jurisdicția moscovită și să ceară primirea sub protecția Bisericii Ortodoxe Române, prin Mitropolia Basarabiei;
  • Mitropolia Basarabiei îi primește și îi va primi în comuniune pe toți preoții și diaconii români din Republica Moldova și Ucraina care părăsesc jurisdicția Patriarhiei Moscovei, având ca temei un șir de canoane ortodoxe care permit clericilor să se separe de o ierarhie abuzivă și asupritoare, imorală, coruptă și simonistă, care propagă erezia războiului și omuciderii, cum se vede astăzi în cazul războiului nedrept din Ucraina. În sprijinul acestor preoți vine Canonul 15 (partea a II-a) a Sinodului I-II de la Constantinopol (861), care spune: ”cei ce se despart pe sine de comuniunea cea cu întâiul stătător al lor pentru oarecare eres osândit de sfintele Sinoade, sau de Părinţi, fireşte [de comuniunea] cu acela, care propovăduieşte eresul în public, şi cu capul descoperit îl învaţă în biserică, unii ca aceştia nu numai că nu se vor supune certării canonice, desfăcându-se pe sine-şi de comuniunea cu cel ce se numeşte episcop [chiar] înainte de cercetarea sinodală, ci se vor învrednici şi de cinstea cuvenită celor ortodocşi. Căci ei nu au osândit pe episcopi, ci pe pseudo-episcopi şi pe pseudo-învăţători, şi nu au rupt cu schisma unitatea Bisericii, ci s-au silit să izbăvească Biserica de schisme și de dezbinări”;
  • Un argument în plus pe care îl au în sprijinul lor preoții, diaconii și credincioșii care părăsesc jurisdicția abuzivă a structurii locale a Patriarhiei Moscovei și revin la jurisdicția canonică tradițională a Mitropoliei Basarabiei ține de realitatea etnică sau de neam. Peste 82% dintre cetățenii Republicii Moldova sunt etnici români și o bună jumătate a acestora deja și-au redobândit cetățenia română, astfel încât pretențiile Patriarhiei Moscovei de a exercita jurisdicția sa abuzivă asupra lor este lipsită de orice fundament real. Conștienți de acest lucru și într-o evidentă criză și incoerență identitară, ierarhii și clericii jurisdicției moscovite vin la locurile sfinte din România și mimează românismul, iar în Moldova ponegresc România și pe români.
  • Toți clericii care ies de sub asuprirea bisericească moscovită sunt clerici canonici și binecuvântați, iar Mitropolia Basarabiei îi încadrează oficial ca angajați ai Bisericii Ortodoxe Române, aceștia beneficiind de toate avantajele, inclusiv sub aspectul sprijinului financiar, conform legislației în vigoare aplicabile tuturor cultelor religioase.

Mitropolia Basarabiei este o Biserică a păcii și a unității și a răbdat timp de decenii persecuția și calomnia din partea structurii rusești, dar nu putem rămâne indiferenți atunci când simpli credincioși sau preoți sunt atacați și intimidați, în încercarea de a perpetua ocupația sovietică, sub noile ei forme, în Republica Moldova. Astăzi, când încercările de a ieși din sfera rusească sunt pedepsite cu războaie, ocupații militare și zeci de mii de morți, suntem obligați să mărturisim clar și ferm adevărul, deoarece dacă noi vom tăcea, pietrele vor striga (cf. Luca 19, 40)”, se arată într-un comunicat emis de Mitropolia Basarabiei.

Parohul bisericii Sfântul Ierarh Nicolae din satul Puhoi, raionul Ialoveni, Alexei Sîrbu, a fost oprit de a oficia cele sfinte, „până la aducerea pocăinței depline în fața ierarhului și revenirea în clerul Bisericii Ortodoxe din Moldova”. Un decret în acest sens a fost semnat de Mitropolitul Moldovei ÎPS Vladimir. Decizia a fost luată după ce parohul ar fi trecut la Mitropolia Basarabiei.

O româncă din Bacău, aflată în comă timp de 2 săptămâni, și-a revenit brusc și a început să cânte: „Toți medicii au început să aplaude”

Dr. Cristian Lupașcu de la Spitalul ”Sf. Spiridon” din Iași a povestit cazul unei paciente care a intrat în comă, iar după două săptămâni și-a revenit și a început să cânte. „Nu cercetăm minunile lui Dumnezeu”, spune acum medicul, scrie adevarul.ro.  

Prof. univ. dr. Cristian Lupașcu, șeful Clinicii II Chirurgie de la Spitalul ”Sf. Spiridon” din Iași și al Centrului de Prelevare Multiorgan și Transplant Hepatic din cadrul aceleiași unități, a povestit pentru presa locală despre o parte dintre cazurile pe care le-a tratat în cariera sa care-l vor urmări toată viața.

Potrivit doctorului Lupașcu, în 2019, o asistentă medicală din Bacău, care făcuse și studii de canto, a intrat inexplicabil în comă după un transplant hepatic. Femeia fusese diagnosticată cu ciroză hepatică post hepatită cu virus C și a beneficiat de un transplant hepatic la centrul din Iași, după doi ani de așteptare.

Deși postoperator evoluția femeii era bună, la șase zile după intervenție a intrat în comă. Nu mai răspundea la stimuli. Au fost realizate diverse investigații imagistice, au consultat-o cei mai buni neurologi din Iași, precum și un profesor de neurologie din SUA. Toți spuneau același lucru, că nu au mai văzut așa ceva și nu sunt speranțe ca pacienta să își mai revină. Deși nu răspundea la stimuli, grefa funcționa foarte bine, la fel și inima și celelalte organe. Dar neurologic era în comă. Ne-am gândit la un AVC, dar l-am exclus după primirea rezultatelor. Prognosticul era sumbru. L-am anunțat și pe fiul ei, care era medic, că mama sa are șanse minime”, a povestit prof.dr. Cristian Lupașcu.

„Nu cercetăm minunile lui Dumnezeu”

Femeia și-a revenit la fel de brusc, după două săptămâni, moment în care a început să cânte.

Mă duceam în fiecare zi la patul ei și chiar dacă era în comă îi vorbeam și o strigam pe nume. La un moment dat a început să miște puțin globii oculari și apoi în fiecare zi făcea progrese minuscule, deschidea ochii, mișca degetele, dădea din cap, dar nu vorbea. Cel mai greu și-a revenit limbajul. Ne gândeam deja că nu o să mai vorbească și nu o să mai cânte niciodată. Într-o zi, aflându-mă lângă patul ei mi-a venit în minte să îi cer să cânte o notă muzicală și i-am spus să îmi dea un LA minor. Într-o secundă am auzit din gura pacientei nota muzicală. Toți medicii care erau atunci în salon au început să aplaude. Femeia și-a revenit cortical încet, încet. Nu cercetăm minunile lui Dumnezeu”, a mai spus prof.dr. Cristian Lupașcu pentru sursa citată.

În privința revenirii bruște a pacientei, din punct de vedere medical s-au luat în considerare două lucruri. „Primul se referă la faptul că a stat poate prea mult pe lista de așteptare și creierul ei aflat în această insuficiență hepatică a avut mai mult de suferit decât la alți pacienți. Iar al doilea aspect a fost acela că, văzând-o în această stare de comă, i-am schimbat complet medicația pe care i-o dădeam la început”, a mai precizat doctorul.

Femeia și-a revenit până la urmă. A făcut exerciții de logopedie și i-a fost reeducată vorbirea. La trei luni de la intervenție articula cu greu cuvintele, iar la un an spunea destul de bine tot ce avea de spus.

În momentul în care a rostit un LA minor ca un diapazon, am știut că își va reveni. Și așa a fost”, a conchis prof.dr. Cristian Lupașcu.

Cea mai puternică femeie din Moldova, Anastasia Nichita, vicecampioană olimpică, a primit un cadou frumos din partea unei asociații din Moldova

Cea mai puternică femeie din Moldova, Anastasia Nichita, vicecampioană olimpică, a fost elogiată de echipa A.S.I.C.S, informează unica.md.

Anastasia și antrenorul său, Valeriu Mircea, împreună cu președintele Federației de Lupte din Moldova, Ion Gheorghiu, au fost oaspeții de onoare ai Asociației. Deținătoarea medaliei de argint de la Jocurile Olimpice de la Paris a primit un cec de 500 de mii de lei în semn de recunoaștere a rezultatelor sale și de promovare a imaginii Republicii Moldova pe arena sportivă internațională.”, scrie organizația într-un mesaj.

Alte două instituții ale statului, vandalizate noaptea trecută: Compania publică “Teleradio-Moldova” și Curtea Supreme de Justiție

Alte două instituții ale statului au fost vandalizate noaptea trecută, prin aruncare cu vopsea în acestea. Este vorba despre sediile Companiei publice “Teleradio-Moldova” și Curții Supreme de Justiție, informează unica.md cu referire la un comunicat oficial.

Polițiștii au stabilit deja un cerc de suspecți, fiind întreprinse toate acțiunile procesual penale în acest sens. Amintim că acum o zi, alte două instituții ale statului au fost vandalizate, două persoane fiind reținute de poliție. Aceștia au recunoscut că fac parte dintr-un grup de 20 de persoane care au fost instruite la Moscova, cu privire la atacul asupra mai multor edificii ale statului din Republica Moldova, cu scop de destabilizare. Poliția a stabilit că cercul persoanelor care au fost în Federația Rusă, la aceste exerciții, este mult mai mare.

Accident teribil în 5 secunde! 29 de morți după ce un autocar s-a prăbușit într-o râpă în Mexic. Camerele video au surprins ce făcea șoferul
Articolul anterior
Mai multe produse autohtone vor putea ajunge în UE fără taxe vamale
Articolul următor